pakosarja punottaa
Moderator: Masi_K
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 103
- Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
- Location: tampere
pakosarja punottaa
elikkä pakosarja punottaa jo normaalilla matka-ajolla 25km tosi helposti oli ihan punahehkussa koko sarja,pakopesä ei ollu.pakosarja on mallia peltisarja.
sytkäennakko tyhjäkäynnillä 10 astetta ja siitä sytkä käyrää reilusti aikastettu aina 5000rpm asti.
mikähän voisi olla syynä,ku tosiaan aika reilusti aikastettu tyhjäkäynnistä eteenpäin.tulpat oli ihan vaaleen harmaat samoin pakoputken pää niinku mielestäni pitäisiki
ja autohan tuo sierra 2.0 ohc tic
sytkäennakko tyhjäkäynnillä 10 astetta ja siitä sytkä käyrää reilusti aikastettu aina 5000rpm asti.
mikähän voisi olla syynä,ku tosiaan aika reilusti aikastettu tyhjäkäynnistä eteenpäin.tulpat oli ihan vaaleen harmaat samoin pakoputken pää niinku mielestäni pitäisiki
ja autohan tuo sierra 2.0 ohc tic
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 103
- Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
- Location: tampere
laajakaistalamda näyttää 13,5 noin suurin piirtein.l
matka ajon ennakkoa en osaa sanoa,kuinkahan tuon vois kokeilla,mut reilusti ennakkoa lisättiin tuosta tyhjäkäynnin 10 asteesta.tuningilla ylöspäin.
nokan ajotus itelläkin kävi mielessä,et tarvii tsekata ja laittaa vaikka sitä aikasemmalle.
sit aattelin et voisko joku ruutan asetuksista olla mettässä...ehdotuksia
matka ajon ennakkoa en osaa sanoa,kuinkahan tuon vois kokeilla,mut reilusti ennakkoa lisättiin tuosta tyhjäkäynnin 10 asteesta.tuningilla ylöspäin.
nokan ajotus itelläkin kävi mielessä,et tarvii tsekata ja laittaa vaikka sitä aikasemmalle.
sit aattelin et voisko joku ruutan asetuksista olla mettässä...ehdotuksia

-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 103
- Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
- Location: tampere
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 103
- Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
- Location: tampere
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 103
- Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
- Location: tampere
toi mun motti on suht.pienillä puristuksilla eli 7,9 ja siten ei herkästi ala nakuttaa,1,5bar mittari meni tappiin eikä merkkiäkään nakutuksesta,paljohan sitä ahtoo olikaan
eli jotain 30-35 ennakko olis sopiva alapäässä ahtoja (enemmänkin jos ei ongelmia) ja isommilla ahdoilla ja kierroksilla pudottas jonkin verran.
näinkö


eli jotain 30-35 ennakko olis sopiva alapäässä ahtoja (enemmänkin jos ei ongelmia) ja isommilla ahdoilla ja kierroksilla pudottas jonkin verran.
näinkö

-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 103
- Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
- Location: tampere
no joo ite asiassa se olikin jotain tuota 12 luokkaa siellä,mut pienemmillä ahdoilla sitä 13,5 luokkaa.
ihmeesti rupes ahtomittari tapissa viisari väpättään ja vähä auto prötään(vähä niinku olis ruvennu "sakkaan"),tiedä eikö shwizer s2:ssa riitä tuotto enään isoilla ahdoilla noitten kaikien koneen muutoksien jälkeen vai johtukohan ruutan säädöistä
ihmeesti rupes ahtomittari tapissa viisari väpättään ja vähä auto prötään(vähä niinku olis ruvennu "sakkaan"),tiedä eikö shwizer s2:ssa riitä tuotto enään isoilla ahdoilla noitten kaikien koneen muutoksien jälkeen vai johtukohan ruutan säädöistä

-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 103
- Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
- Location: tampere
minkäs kokonen turbo sulla on meinaan toi pakosarjan punottaminen viittais hiukan ahdistamiseen jos kerran turbo ei punota, omassani kuumenee turbo enemmän mitä pakosarja
koitas lisätä seoksia ja sitte sitä sytkää aikasemmalle, omassa turbossa sytkä käy maks. 28 asteessa ja normaalissa matka ajossa pyörii jossan 16-20 astetta
koitas lisätä seoksia ja sitte sitä sytkää aikasemmalle, omassa turbossa sytkä käy maks. 28 asteessa ja normaalissa matka ajossa pyörii jossan 16-20 astetta
Tässä kuva Mitsubishin 8-venttiilisestä 2-litraisesta turbokoneesta. Punainen käyrä on vakioauton ennakkokäyrä noin 0.7 bar ahtopaineella. Vihreä on esimerkki yhden viritetyn auton ennakkokäyrästä 1.2 bar ahtopaineella.
Kuvassa on siis keskipakosäätimen antamat ennakot ja autossa olevan ali/ylipainesäätimen antama viivästyksellä kun ollaan ahtopainealueella. Se antaa maksimissaan 15 astetta viivästystä eli perusennakkokäyrä on 15 astetta kuvaa enemmän joka pisteessä. Alipaineella säädin antaa vielä maksimissaan 20 astetta lisää ennakkoa eli tuohon kuvan käyrään verrattuna maksimissaan 35 astetta lisää ennakkoa joka kohdassa. En tiedä kuinka hyvä lähtökohta tämä on muille moottoreille, mutta onpahan yksi esimerkki. Kovin pieneltä kuulostavat nuo täällä luetellut ennakot matka-ajoa ajatellen...
[/img]
Kuvassa on siis keskipakosäätimen antamat ennakot ja autossa olevan ali/ylipainesäätimen antama viivästyksellä kun ollaan ahtopainealueella. Se antaa maksimissaan 15 astetta viivästystä eli perusennakkokäyrä on 15 astetta kuvaa enemmän joka pisteessä. Alipaineella säädin antaa vielä maksimissaan 20 astetta lisää ennakkoa eli tuohon kuvan käyrään verrattuna maksimissaan 35 astetta lisää ennakkoa joka kohdassa. En tiedä kuinka hyvä lähtökohta tämä on muille moottoreille, mutta onpahan yksi esimerkki. Kovin pieneltä kuulostavat nuo täällä luetellut ennakot matka-ajoa ajatellen...

-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 103
- Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
- Location: tampere
se on switzerin s2 pienemmällä pakopesällä(kokoluokkaa garret 3)mut ei sen silti mielestäni vielä normaaliajossa pitäs punottaa ahdistasmisen takia.ei se niin ahdas voi olla.se olis eri asia jos se alkas vasta kovalla kuormituksella>kenkimisellä punottaan ja tavallisella ei punotusta.evolution wrote:minkäs kokonen turbo sulla on meinaan toi pakosarjan punottaminen viittais hiukan ahdistamiseen jos kerran turbo ei punota, omassani kuumenee turbo enemmän mitä pakosarja
koitas lisätä seoksia ja sitte sitä sytkää aikasemmalle, omassa turbossa sytkä käy maks. 28 asteessa ja normaalissa matka ajossa pyörii jossan 16-20 astetta
niin ja tuo sama pakosarja oli mulla kiinni aiemmin ku mulla oli vielä vakio boxi ja is:n imusarja kiinni ja ei se silloin punottanu.
katoitko ton matka-ajon sytkän spark advance mittarista

-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 103
- Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
- Location: tampere
Tasaisessa ajossa saa olle niin laihalla kuin menee nykimättä. Matalapuristeisissa se nyt vaan ei ole kovin kaukana tuosta 14.7 arvosta. Itsellä noin 15.5 ja kun alkaa 16.XX niin on nykäysten riski. Jos autossa on katti, niin sitten käsittääkseni 14.7 tavoitteeksi osakaasullakin. Syytä nyt en muista. Joko se katti vaan ei toimi silloin (=päästöjä) tai sitten se ottaa itteensä.
et jesset viittis laittaa johkin näkyville sitä sun sytkä karttaa niin voitaisiin hiukan luntata siitä.
kestääkö tosiaan käyttää matka ajossa melkeen 40 huitelevaa ennakkoa jos tosiaan on noin niin sitte täytyy ittelle lykätä 20 astetta lisää jos vaikka toi kulutuskin laskisi.
mitä muuten sulla on toi kulutus tällä hetkellä
omani hörii melkeen 20 sadalla ja metka ajossa pääsee 15 litraan
kestääkö tosiaan käyttää matka ajossa melkeen 40 huitelevaa ennakkoa jos tosiaan on noin niin sitte täytyy ittelle lykätä 20 astetta lisää jos vaikka toi kulutuskin laskisi.
mitä muuten sulla on toi kulutus tällä hetkellä

omani hörii melkeen 20 sadalla ja metka ajossa pääsee 15 litraan
Mulla ennakko kevyellä kuormalla tehtaan manuskasta kopsattu noin 45°. Kone tavallinen kasiventtiilinen turbo, 8.0 puristuksilla. Kokeilin joskus tuota säädelläkin; Jossain päälle 50° alkoi nykimään, ja alaspäin sai vetää parikolmekymmentä astetta eikä tuntunut ajossa mitenkään, pakolämmöt vaan nousivat. Jätin sitten tuohon tehtaan arvoon.
Oikea tapa ennakon määrittelyyn on säätää se siten että palotapahtuman painehuippu tulee kampigeometriasta riippuen noin 20°JYKK kohdalle. Tuon selvittäminen harrastajavoimin on kuitenkin toistaiseksi _aika_ hankalaa, ion-sensing -projektit tähtäävät mm. tuohon.
Oikea tapa ennakon määrittelyyn on säätää se siten että palotapahtuman painehuippu tulee kampigeometriasta riippuen noin 20°JYKK kohdalle. Tuon selvittäminen harrastajavoimin on kuitenkin toistaiseksi _aika_ hankalaa, ion-sensing -projektit tähtäävät mm. tuohon.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 103
- Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
- Location: tampere