pakosarja punottaa

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

turbiinirieska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 103
Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
Location: tampere

pakosarja punottaa

Post by turbiinirieska »

elikkä pakosarja punottaa jo normaalilla matka-ajolla 25km tosi helposti oli ihan punahehkussa koko sarja,pakopesä ei ollu.pakosarja on mallia peltisarja.
sytkäennakko tyhjäkäynnillä 10 astetta ja siitä sytkä käyrää reilusti aikastettu aina 5000rpm asti.
mikähän voisi olla syynä,ku tosiaan aika reilusti aikastettu tyhjäkäynnistä eteenpäin.tulpat oli ihan vaaleen harmaat samoin pakoputken pää niinku mielestäni pitäisiki

ja autohan tuo sierra 2.0 ohc tic
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Millaisille seoksille säädetty?
Paljonko ennakkoa matka-ajossa?
Onko nokka varmasti ajoitettu oikein?
turbiinirieska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 103
Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
Location: tampere

Post by turbiinirieska »

laajakaistalamda näyttää 13,5 noin suurin piirtein.l
matka ajon ennakkoa en osaa sanoa,kuinkahan tuon vois kokeilla,mut reilusti ennakkoa lisättiin tuosta tyhjäkäynnin 10 asteesta.tuningilla ylöspäin.
nokan ajotus itelläkin kävi mielessä,et tarvii tsekata ja laittaa vaikka sitä aikasemmalle.
sit aattelin et voisko joku ruutan asetuksista olla mettässä...ehdotuksia :roll:
kalsket
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Apr 04, 2005 12:31
Location: Kaarina
Contact:

Post by kalsket »

Kyllä mega sen kertoo mitä ennakoita käyttää ettei arvailla tarvitse.
Audi RS2 (VEMS v3.3)
Audi 100 S4 (motronic)
Audi 80q -86 (20vt vemsillä, sit joskus...)
turbiinirieska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 103
Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
Location: tampere

Post by turbiinirieska »

kalsket wrote:Kyllä mega sen kertoo mitä ennakoita käyttää ettei arvailla tarvitse.
mistäs kohtaa tuon näki :roll:
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Sytkäkartasta veikkaan. Ja olikos vielä mittari tunessa.
turbiinirieska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 103
Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
Location: tampere

Post by turbiinirieska »

se on ilmeisesti toi spark advance mittari.täytyy ens kerralla ku sääteleen kerkee,niin toi ajon aikanen sytkä kattoo.millasia ennakoita olette käyttäny?

kysellään nyt valmiiksi mitä muuta vois olla pielessä softa-asetuksissa,jos noi ennakot on ok.
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

No ilmavolkkareissa ainakin vaparissa max. 32 astetta ja turbossa ilmeisesti vähemmän. Muuten alkaa seppä kolkuttaa mäntiä.
valtsus
Megasquirttaaja
Posts: 61
Joined: Mon Feb 28, 2005 19:56

Post by valtsus »

Joo V8-koneissa ainakin tuo 36-38 astetta kokonaisenakko bensalla alkaa olla max. tuollakin arvolla se voi jo nakuttaa, riippuu koneen monista eri asioista.
Last edited by valtsus on Fri Aug 12, 2005 11:12, edited 1 time in total.
kalsket
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Apr 04, 2005 12:31
Location: Kaarina
Contact:

Post by kalsket »

Ahdoilla sitten huomattavasti vähemmän, muuten nakuttaa.
Audi RS2 (VEMS v3.3)
Audi 100 S4 (motronic)
Audi 80q -86 (20vt vemsillä, sit joskus...)
valtsus
Megasquirttaaja
Posts: 61
Joined: Mon Feb 28, 2005 19:56

Post by valtsus »

Jup tuo on kovapuristeisen vaparin arvoja!
Anssi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 129
Joined: Sat Mar 05, 2005 15:01
Location: Helsinki
Contact:

Post by Anssi »

Esimerkiksi chevyn pikkulohkokasissa ennakko isoilla alipaineilla (tasaisessa matkanopeudessa pintakaasulla) on luokkaa 50-52 astetta. Urut auki ja alipaineiden tippuessa sitten ennakko juurikin tuonne 36 asteen kieppeille.
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
turbiinirieska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 103
Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
Location: tampere

Post by turbiinirieska »

toi mun motti on suht.pienillä puristuksilla eli 7,9 ja siten ei herkästi ala nakuttaa,1,5bar mittari meni tappiin eikä merkkiäkään nakutuksesta,paljohan sitä ahtoo olikaan :shock: :lol:

eli jotain 30-35 ennakko olis sopiva alapäässä ahtoja (enemmänkin jos ei ongelmia) ja isommilla ahdoilla ja kierroksilla pudottas jonkin verran.
näinkö :roll:
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Ja sitten 1.5bar paineilla se seos mielellään jotkakin muuta kuin 13.5. Kokeiles laittaa jonnekin 12.0 tuntumille ahtojen mukana tippuvaksi.
turbiinirieska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 103
Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
Location: tampere

Post by turbiinirieska »

no joo ite asiassa se olikin jotain tuota 12 luokkaa siellä,mut pienemmillä ahdoilla sitä 13,5 luokkaa.

ihmeesti rupes ahtomittari tapissa viisari väpättään ja vähä auto prötään(vähä niinku olis ruvennu "sakkaan"),tiedä eikö shwizer s2:ssa riitä tuotto enään isoilla ahdoilla noitten kaikien koneen muutoksien jälkeen vai johtukohan ruutan säädöistä :roll:
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Sakkaaminen yleensä johtuu siitä että tuottoa on liikaa.
turbiinirieska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 103
Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
Location: tampere

Post by turbiinirieska »

hmmm... no mistähän tuo aiemmin mainittu vois johtua.
evolution
Megasquirttaaja
Posts: 66
Joined: Mon Apr 18, 2005 20:20
Contact:

Post by evolution »

minkäs kokonen turbo sulla on meinaan toi pakosarjan punottaminen viittais hiukan ahdistamiseen jos kerran turbo ei punota, omassani kuumenee turbo enemmän mitä pakosarja

koitas lisätä seoksia ja sitte sitä sytkää aikasemmalle, omassa turbossa sytkä käy maks. 28 asteessa ja normaalissa matka ajossa pyörii jossan 16-20 astetta
ast
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Tue Jul 12, 2005 22:57

Post by ast »

Tässä kuva Mitsubishin 8-venttiilisestä 2-litraisesta turbokoneesta. Punainen käyrä on vakioauton ennakkokäyrä noin 0.7 bar ahtopaineella. Vihreä on esimerkki yhden viritetyn auton ennakkokäyrästä 1.2 bar ahtopaineella.

Kuvassa on siis keskipakosäätimen antamat ennakot ja autossa olevan ali/ylipainesäätimen antama viivästyksellä kun ollaan ahtopainealueella. Se antaa maksimissaan 15 astetta viivästystä eli perusennakkokäyrä on 15 astetta kuvaa enemmän joka pisteessä. Alipaineella säädin antaa vielä maksimissaan 20 astetta lisää ennakkoa eli tuohon kuvan käyrään verrattuna maksimissaan 35 astetta lisää ennakkoa joka kohdassa. En tiedä kuinka hyvä lähtökohta tämä on muille moottoreille, mutta onpahan yksi esimerkki. Kovin pieneltä kuulostavat nuo täällä luetellut ennakot matka-ajoa ajatellen...

Image[/img]
valtsus
Megasquirttaaja
Posts: 61
Joined: Mon Feb 28, 2005 19:56

Post by valtsus »

Eihän sulla olis tuota kuvaa josta mainitsit, kun ei meinaa näkyä, kun mulla on ongelmana mitä laittais ennakoiksi kun mulla on 500 cc 1 pyttyinen ahdistettu JAWA MS:llä . paineet tulis olemaan 2...3 bar!!!!
turbiinirieska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 103
Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
Location: tampere

Post by turbiinirieska »

evolution wrote:minkäs kokonen turbo sulla on meinaan toi pakosarjan punottaminen viittais hiukan ahdistamiseen jos kerran turbo ei punota, omassani kuumenee turbo enemmän mitä pakosarja

koitas lisätä seoksia ja sitte sitä sytkää aikasemmalle, omassa turbossa sytkä käy maks. 28 asteessa ja normaalissa matka ajossa pyörii jossan 16-20 astetta
se on switzerin s2 pienemmällä pakopesällä(kokoluokkaa garret 3)mut ei sen silti mielestäni vielä normaaliajossa pitäs punottaa ahdistasmisen takia.ei se niin ahdas voi olla.se olis eri asia jos se alkas vasta kovalla kuormituksella>kenkimisellä punottaan ja tavallisella ei punotusta.

niin ja tuo sama pakosarja oli mulla kiinni aiemmin ku mulla oli vielä vakio boxi ja is:n imusarja kiinni ja ei se silloin punottanu.

katoitko ton matka-ajon sytkän spark advance mittarista :roll: aika pieni toi matka-ajon sytkä.ite en oo nyt tän jutun alotuksen jälkeen päässy kokeileen,mut täytyy toi tosta mittarista katsoa.
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Matka-ajossa 16-20 kuulostaa lähinnä kirjoitusvirheeltä. Itsellä aika vakaa 40 astetta matka-ajossa ja teho, lämmöt ja kulutus on kohdallaan.
turbiinirieska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 103
Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
Location: tampere

Post by turbiinirieska »

juu se voi olla et se on vieläkin mulla liian myöhäsellä,mites noi matka-ajon seokset onko 14,7 tasasessa ajossa ok ja sit kuormituksessa 12.0-13.0 vai pitäskö tasasessakin ajossa olla rikkaammalla.
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Tasaisessa ajossa saa olle niin laihalla kuin menee nykimättä. Matalapuristeisissa se nyt vaan ei ole kovin kaukana tuosta 14.7 arvosta. Itsellä noin 15.5 ja kun alkaa 16.XX niin on nykäysten riski. Jos autossa on katti, niin sitten käsittääkseni 14.7 tavoitteeksi osakaasullakin. Syytä nyt en muista. Joko se katti vaan ei toimi silloin (=päästöjä) tai sitten se ottaa itteensä.
evolution
Megasquirttaaja
Posts: 66
Joined: Mon Apr 18, 2005 20:20
Contact:

Post by evolution »

et jesset viittis laittaa johkin näkyville sitä sun sytkä karttaa niin voitaisiin hiukan luntata siitä.

kestääkö tosiaan käyttää matka ajossa melkeen 40 huitelevaa ennakkoa jos tosiaan on noin niin sitte täytyy ittelle lykätä 20 astetta lisää jos vaikka toi kulutuskin laskisi.

mitä muuten sulla on toi kulutus tällä hetkellä :?:
omani hörii melkeen 20 sadalla ja metka ajossa pääsee 15 litraan
escortmk2
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Tue Mar 01, 2005 19:09

Post by escortmk2 »

kartta löytyy tuolta-> Bensa- ja sytytyskarttoja, sivun yläreunasta
ast
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Tue Jul 12, 2005 22:57

Post by ast »

Ensimmäinen autoni, Opel Kadett 1.3 alkoi viemään 12 l/100 km kun alipainesäätimen kalvo hajosi. Normaalisti kulutus oli 8-9 litraa satasella eli kun ennakkoa ei ole osakuormalla riittävästi sillä on suuri vaikutus nimenomaan kulutukseen. Toki tuossa tuli pieni ilmavuoto samalla.
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Kulutus on kehä-III sisäisessä seka-ajossa 8-9 l/100km. Talvella vähän lisää ja matka-ajossa paljon vähemmän.
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Mulla ennakko kevyellä kuormalla tehtaan manuskasta kopsattu noin 45°. Kone tavallinen kasiventtiilinen turbo, 8.0 puristuksilla. Kokeilin joskus tuota säädelläkin; Jossain päälle 50° alkoi nykimään, ja alaspäin sai vetää parikolmekymmentä astetta eikä tuntunut ajossa mitenkään, pakolämmöt vaan nousivat. Jätin sitten tuohon tehtaan arvoon.

Oikea tapa ennakon määrittelyyn on säätää se siten että palotapahtuman painehuippu tulee kampigeometriasta riippuen noin 20°JYKK kohdalle. Tuon selvittäminen harrastajavoimin on kuitenkin toistaiseksi _aika_ hankalaa, ion-sensing -projektit tähtäävät mm. tuohon.
turbiinirieska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 103
Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
Location: tampere

Post by turbiinirieska »

juuh. hyviä neuvoja... täytyy toi ennakko tolla mittarilla tsekata ja sen jälkeen kajota tohon nokan ajotukseen jos toi sytkäennakko ei auttanu :roll:
Post Reply