Kertokaas viisaammat.
Ostin tuon autotune.fi:n MS3X ecun ja hilppeet, nyt olisi tarkotus pikkuhiljaa ruveta kyträän ruiskua kiinni.
Kysymys kuuluu, että kyseessä on V8 moottori joka varustettu läppärungoilla. Ajatuksena oli ajaa megaa aluksi semi-sequenttiaalisella polttoainesyötöllä/ hukkakipinällä vaikka onkin 8kpl sytytyspuolia.
Sytytysjärjestys on 1-8-4-3-6-5-7-2 Ja mietin tuossa seuraavaa että olisiko suuttimet/ohjaus parempi sijoitella esim; 1-3 ja 5-7 ja 2-4 ja 6-8 sylintereille. Kun jos kaasuvivuston balanssissa on pientäkään heittoa niin sais aina säädettyä samalla akselilla olevat sylinterit balanssiin (niin tarkasti kuin vain suuttimet sen mahdollistaa). eli juuri esim 1-3 sylintertit kun ne ovat kiinteesti samalla akselilla, kun taas välissä tulee sitten vipu/säätö ja sen jälkeen 5-7 sylinterit. Eli käytännössä onnistuisi vierekkäisten sylintereiden säätö samalla kerralla.
Mega manuaali suosittelee seuraavaa sijoittelua. 1-6 ja 8-5 ja 4-7 ja 3-2
Mutta tämä moottori varustettuna plenumilla, joten ei ole niin tarkkaa miten suuttimet sijottaa semi muodossa?
Kuva "mosasta"
http://www.msextra.com/doc/ms3/pix/seq- ... simple.png
http://www.msextra.com/doc/ms3/fuel.html
Firing order - semi-sequential 18436572
(Be sure to use code 0.26 or later)
With semi-sequential on the MS3X outputs the wiring is the same as full sequential to allow easier upgrade. The outputs are fired in pairs that are 360 degrees apart. i.e. with the V8 cycle above, in semi-sequential, outputs fire in sequence A&E, B&F, C&G, D&H, repeat
Eli sittenkun jos siirtyy sequential ruiskutukseen vaihtaa vain piuhojen/pistokkeiden paikkaa suuttimilla jotta voi sitten luottaa/muistaa megan ohjeistusta.
Ajatuksena oli kysyä että oliko ideassani järkeä?
Edittiä:
Taitaa mennä toimimattomaksi koko paketti omilla sijotteluilla? bensaa ei mene enään tarpeeksi pyttyihin kun rupee miettimään??
Suutinten sijottelu V8
Moderator: Masi_K
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Re: Suutinten sijottelu V8
Bensaa menee kyllä pyttyihin, mutta ei kovinkaan sekventiaalisesti.
Eli tuo 1-6 ja 8-5 ja 4-7 ja 3-2 kuulostaa järkevältä.
Ehkä tuo sylinterien välinen korjaus muuttuu helpommaksi (tarkempi säätö vaatii varmaan 8 kalibroitua laajakaistaa), mutta semisekventiaalisuus katoaa, jos siinä nyt merkittävää eroa on.
Jos jollain on tuosta semisekventiaalisuuden hyvistä puolista jotain konkreettista kokemusta, niin voisin itsekin kokeilla.
Eli tuo 1-6 ja 8-5 ja 4-7 ja 3-2 kuulostaa järkevältä.
Ehkä tuo sylinterien välinen korjaus muuttuu helpommaksi (tarkempi säätö vaatii varmaan 8 kalibroitua laajakaistaa), mutta semisekventiaalisuus katoaa, jos siinä nyt merkittävää eroa on.
Jos jollain on tuosta semisekventiaalisuuden hyvistä puolista jotain konkreettista kokemusta, niin voisin itsekin kokeilla.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 62
- Joined: Fri Jul 15, 2011 17:21
Re: Suutinten sijottelu V8
Juu, sitä pelkäsinkin että saavutettu hyöty voisi kadota, parempi sitten lähteä täys sekventtiaaliseen muotoon.
Mitä tuosta semisekvanttiaalisuudesta ruiskua ostaessani puhuin eri valmistajien myyjien kanssa, meinasivat että käynnin pitäisi tasaantua. Säätö ominaisuuksien tarkentua kun bensa nytten lasketaan kanavaan suurimmaksi osaksi oikeaan aikaan.
Harinen hestekkiä kaupatessa mainitsi että semi muodossa he sai jonkun corveten tai vastaavan toimimaan paljon paremmin kuin haltekin boksilla jossa ei ollut edes semisekventtiaali muotoa.
8kpl pakolämpö sensoreita yms laajakaistoja on jo aika hifistelyä. Itse en meinaa ainakaan vielä lähteä niin pitkälle.
Ajatuksena oli tilata toisen puoeln sylinteriryhmälle ihan perinteinen laajakaistalamda/mittari.
Olisi pitännyt jo viimekesänä hommata läppärunkojen takia, mutta ei tullut sitten investoitua kun vehkeet rupesi pelittään. Mutta olisi saannut kuukausia aikasemmin paremmin pelittään jos olisi ollut molemmille sylinteriryhmille laajakaistat. Toinen puoli kun kävi laihalla ja aivasteli imusarjassa. ja meni hetken aikaa ennen kun homman tajusin oman kalibrointi virheeni/kokemattomuuteni takia.
Mitä tuosta semisekvanttiaalisuudesta ruiskua ostaessani puhuin eri valmistajien myyjien kanssa, meinasivat että käynnin pitäisi tasaantua. Säätö ominaisuuksien tarkentua kun bensa nytten lasketaan kanavaan suurimmaksi osaksi oikeaan aikaan.
Harinen hestekkiä kaupatessa mainitsi että semi muodossa he sai jonkun corveten tai vastaavan toimimaan paljon paremmin kuin haltekin boksilla jossa ei ollut edes semisekventtiaali muotoa.
8kpl pakolämpö sensoreita yms laajakaistoja on jo aika hifistelyä. Itse en meinaa ainakaan vielä lähteä niin pitkälle.
Ajatuksena oli tilata toisen puoeln sylinteriryhmälle ihan perinteinen laajakaistalamda/mittari.
Olisi pitännyt jo viimekesänä hommata läppärunkojen takia, mutta ei tullut sitten investoitua kun vehkeet rupesi pelittään. Mutta olisi saannut kuukausia aikasemmin paremmin pelittään jos olisi ollut molemmille sylinteriryhmille laajakaistat. Toinen puoli kun kävi laihalla ja aivasteli imusarjassa. ja meni hetken aikaa ennen kun homman tajusin oman kalibrointi virheeni/kokemattomuuteni takia.