Onkohan tuossa Ms:ssä mahdollisuus liittää pakokaasujen lämpötila-anaturi sekä siitä saada logitieto. Lisäksi pystyykö noita muita vapaita pinnejä käyttämään tiedonkeruusen esim. kytkimen pyörimisnopeuden tietoon hall anturilla.
Tuo pakokaasun lämpötila olis vaan elintärkeä kun polttoaineena on metanoli.
Sain nyt tiedon mitä tuo thermopari pakokaasu lämpömittari lykkää, eli
0...41 mV vastaa 0...1000 C, millä tuon helpoimmin pystyis muuntamaan MS:lle sopivaksi, vai pystyiskö tuo lambdan tulo suoraan lukemaan tuon?
Mielestäni tuon pitäis pystyä skaalaamaan megatunen ini tiedostosta, eli niin että esim mittari näyttää 0.000....0.050 V ja tuolla lambdan ego pointiksi laittais vaikka 0.030???? vai oisko noin?
Voltteinahan tuon kyllä pitäis saada suoraan näkymään!!! muuntaa sen siten taulukolla ja kun tietää oikean käyntilämpötilan niin ottaa sen jännitemäärän.
Kuinkahan tarkka tuo lambdan sisään tulo on, eli ymmärtääkö se 0.001 V tarkkuudella jännitettä??
Megasquirtin prosessorissa on 8-bittiset AD-muuntimet ja niiden jännitealue on 0-5V. Tämä tarkoittaa sitä että muunnin pystyy erottelemaan 256 jännitearvoa tuolla välillä. 5V / 256 = 0.0195V eli tämä on jänniteporras mitä pystytään teoriassa erottamaan. Jos jännitesignaalisi on 42 mV sitä on aika vaikea mitata kun pienin erotettava porras on lähes 20 mV. Tarvitset siis etuvahvistimen jolla skaalaat tuon signaalijännitteen AD-muuntimelle 0-5V signaaliksi.
Ilmeisesti moni ei ole sisäistänyt A/D-muuntimien toimintaa. Samaa asiaa hipoen olen yrittänyt selittää miksi ne lämpötilamittausten bias-vastukset kannattaa vaihtaa, kun anturien suuruusluokka vaihtuu.