Ahdettu Mustang GT 2005. Käyntiongelma
Moderator: Masi_K
Ahdettu Mustang GT 2005. Käyntiongelma
Joskus megasquirttia räplänneenä muistan, että tällä foorumilla on aika asiantuntevia guruja.
Potilaana on Mustang GT 2005, johon on asennettu Hellion motorsportin ahdinsarja. Moottorinohjaus on alkuperäinen, johon lisätty Diablo Motorsportin MAF extender. Käytössä on Diablon ohjelmointikapula, jolla mekaanisia muutoksia vastaava softa on ajettu alkuperäiseen purkkiin.
Ongelma on se, että aina, kun polkaisee kaasua se räpeltää ikäänkuin kävisi seitsemällä tai kuudella pytyllä. Tyhjäkäynnillä ei joka kerta kuule, että pyttyjä olisi pois pelistä. Tehoa ei ole, se oikeesti käy kuudella tai seittemällä. En osaa sanoa, onko aina samat pytyt, jotka pätkii.
Tähän mennessä on tehty seuraavaa:
- Tulpat vaihdettu. Autolite HT0
- Puolat vaihdettu uusiin alkuperäisiin
- MAF putsattu
- Softa ajettu uudestaan kapulasta autoon
- Katselin läppärillä Diablon dataviewer softalla, että tyhjäkäynnillä sytkäennakko seilaa 5 - 15 asteen välillä
- Lambda-arvot molemmilla lambdoilla noin 1 kokoajan
- Vikakoodeja ei tule paitsi satunnaisesti sytytyspuolista tuleva P0355 jne. Näitä on tullut aina, eikä ne ole vaikuttaneet käyntiin ennenkään.
- Lämmöt nousee normaalisti, ainakin kabiinissa olevan mittarin mukaan
Olisko ideoita?
Autosta on jotain infoo mun nettisivulla ja myös uusimmassa veekasissa, jos se nyt ketään kiinnostaa.
http://kimmoli.suntuubi.com/?cat=25
Kimmo
Potilaana on Mustang GT 2005, johon on asennettu Hellion motorsportin ahdinsarja. Moottorinohjaus on alkuperäinen, johon lisätty Diablo Motorsportin MAF extender. Käytössä on Diablon ohjelmointikapula, jolla mekaanisia muutoksia vastaava softa on ajettu alkuperäiseen purkkiin.
Ongelma on se, että aina, kun polkaisee kaasua se räpeltää ikäänkuin kävisi seitsemällä tai kuudella pytyllä. Tyhjäkäynnillä ei joka kerta kuule, että pyttyjä olisi pois pelistä. Tehoa ei ole, se oikeesti käy kuudella tai seittemällä. En osaa sanoa, onko aina samat pytyt, jotka pätkii.
Tähän mennessä on tehty seuraavaa:
- Tulpat vaihdettu. Autolite HT0
- Puolat vaihdettu uusiin alkuperäisiin
- MAF putsattu
- Softa ajettu uudestaan kapulasta autoon
- Katselin läppärillä Diablon dataviewer softalla, että tyhjäkäynnillä sytkäennakko seilaa 5 - 15 asteen välillä
- Lambda-arvot molemmilla lambdoilla noin 1 kokoajan
- Vikakoodeja ei tule paitsi satunnaisesti sytytyspuolista tuleva P0355 jne. Näitä on tullut aina, eikä ne ole vaikuttaneet käyntiin ennenkään.
- Lämmöt nousee normaalisti, ainakin kabiinissa olevan mittarin mukaan
Olisko ideoita?
Autosta on jotain infoo mun nettisivulla ja myös uusimmassa veekasissa, jos se nyt ketään kiinnostaa.
http://kimmoli.suntuubi.com/?cat=25
Kimmo
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
Re: Ahdettu Mustang GT 2005. Käyntiongelma
Vaikuttaisi, että seossuhde menee transienttisissa tilanteissa palokelvottomaksi. Tyhjäkäynnillä ennakon vaihtelu normaalia, sillä käyntinopeutta säädetään myös ennakkoa muuttamalla.
Seossuhde-asetukset (kartat) ja suuttimien kunto/toiminta tarkasteluun. Tästä lähtisin, reuna-ehtona tietty, että lämmöt nousevat normaalisti myös ECU:n mukaan eli mitä jäähdytysnesteen lämpötila oikeasti ECU:lla on.
Seossuhde-asetukset (kartat) ja suuttimien kunto/toiminta tarkasteluun. Tästä lähtisin, reuna-ehtona tietty, että lämmöt nousevat normaalisti myös ECU:n mukaan eli mitä jäähdytysnesteen lämpötila oikeasti ECU:lla on.
Re: Ahdettu Mustang GT 2005. Käyntiongelma
Ok, olen kokoajan keskittynyt jostain syystä sytkäpuolelle. Kartoissa tuskin on vikaa, koska auto on dynossa aikanaan säädetty ja karttoihin ei ole sittemmin kajottu. Ongelma tuli siis kesken ajon.
Voisko vuotava suutin käyttäytyä noin? Kaikki suuttimet kyllä naputtaa käydessä terveen kuuloisesti, kun stetoskoopilla kuuntelee.
Voisko vuotava suutin käyttäytyä noin? Kaikki suuttimet kyllä naputtaa käydessä terveen kuuloisesti, kun stetoskoopilla kuuntelee.
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
Re: Ahdettu Mustang GT 2005. Käyntiongelma
Eli ongelma ilmaantui kesken kaiken ilman mitään muutoksia koneeseen? Esiintyykö tuota räpeltämistä vain sen hetken kun kaasua lisätään vai myös pidemmän aikaa esim. tasakaasulla kiihdytettäessä? Entäs onko nuo lambdat kapea- vai laajakaistaisia?
Mun arvauksena olisi myös väärä seos ja luultavammin rikas. Ylirikas seos jää helposti huomaamatta lambdalla kun palamatta jäänyt ilma vääristää mittaustulosta. Syitä tuohon voi olla lukuisia, esim. epätasainen bensanpaine tai joku oikutteleva anturi. Vuotava suutin todennäköisesti aiheuttaisi eniten ongelmaa tyhjäkäynnillä ja kevyellä kuormituksella.
Jos kerran pääset tutkimaan ECU:n arvoja reaaliaikaisesti, niin kannattaa katsella anturiarvoja ajatuksen kanssa, että käyttäytyvätkö ne loogisesti ongelmatilanteessa.
Mun arvauksena olisi myös väärä seos ja luultavammin rikas. Ylirikas seos jää helposti huomaamatta lambdalla kun palamatta jäänyt ilma vääristää mittaustulosta. Syitä tuohon voi olla lukuisia, esim. epätasainen bensanpaine tai joku oikutteleva anturi. Vuotava suutin todennäköisesti aiheuttaisi eniten ongelmaa tyhjäkäynnillä ja kevyellä kuormituksella.
Jos kerran pääset tutkimaan ECU:n arvoja reaaliaikaisesti, niin kannattaa katsella anturiarvoja ajatuksen kanssa, että käyttäytyvätkö ne loogisesti ongelmatilanteessa.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: Ahdettu Mustang GT 2005. Käyntiongelma
Ihan ilman muutoksia vika ilmaantui. Lambdat ovat vakioita kapeakaistaisia. Ei se tasakaasullakaan käy kunnolla. Ihan kuin kävis 6-7 pytyllä kokoajan. Tyhjäkäynnillä vaan ei huomaa yhtään, että joku pytty ois pelistä pois. Muutenkin tyhjäkäynti on aika tasaisen siisti.
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
Re: Ahdettu Mustang GT 2005. Käyntiongelma
No joo, voisi siis hyvinkin olla joku viallinen anturi tai antureihin liittyvä kosketushäiriö. Tai sitten poskellaan oleva bensanpaine. Eli noiden antureiden ihmettelyn lisäksi kannattanee mitata bensanpaineet. Laajakaista-lambda voisi myös olla hyvä apu ongelman haarukoinnissa, sillä näkisi ainakin vähän paremmin mitä seokselle tapahtuu ongelmatilanteessa.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: Ahdettu Mustang GT 2005. Käyntiongelma
Noniin, käyttelin taas autoa naapureiden iloksi pihalla. Tossa softassa on niin miljoona asiaa mitä vois tarkkailla. Lämmöt ainakin menee ihan oikein. Tossa on print screen siitä diablon softasta:
http://aijaa.com/v.php?i=007668770241.jpg
Jossain 4000 rpm paremmalla puolella se rähähti kerran ihan entiseen vihaiseen malliin, mutta muuten papattaa vajaapyttyisenä.
http://aijaa.com/v.php?i=007668770241.jpg
Jossain 4000 rpm paremmalla puolella se rähähti kerran ihan entiseen vihaiseen malliin, mutta muuten papattaa vajaapyttyisenä.
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
Re: Ahdettu Mustang GT 2005. Käyntiongelma
Tolla Diablon kapulalla + läppärillä pystyy ottamaan lokiakin. Otinkin sitä jo, mutta ei oikein osaaminen riitä siihen mitä pitäs katsoa. Haluuko joku vilkaista? Diablon softan saa täältä:
https://www.diablosport.com/index.php?m ... #downloads
Alimmainen rivi: Data viewer
Loki on tässä koneella ja voin heittää sen jonnekin
https://www.diablosport.com/index.php?m ... #downloads
Alimmainen rivi: Data viewer
Loki on tässä koneella ja voin heittää sen jonnekin
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
Re: Ahdettu Mustang GT 2005. Käyntiongelma
Voihan tuota mielenkiinnosta vilkaista, pistä logi vaikka jonnekin jakoon tai lähetä sähköpostilla: arttuh<ät>iki.fi Tosin ei tuosta välttämättä osaa juuri mitään sanoa kun ei ole ko. systeemiin perehtynyt.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: Ahdettu Mustang GT 2005. Käyntiongelma
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
Re: Ahdettu Mustang GT 2005. Käyntiongelma
En tosin ole varma valitsinko tarvittavia arvoja logattavaksi. Niitä saa toki rastiteltua lisää tuossa Diablossa.
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
Re: Ahdettu Mustang GT 2005. Käyntiongelma
Papattaa vajaapyttyisenä - eikä misfireä kuitenkaan lokista ilmene? Akkujännite jostain syystä seilaa ja kenties hieman liian matalakin? Muuta tuosta ei juuri pysty sanomaan, MAF-anturi lienee ahtimen imupuolella?kimmoli wrote:...print screen siitä diablon softasta:
http://aijaa.com/v.php?i=007668770241.jpg
Jossain 4000 rpm paremmalla puolella se rähähti kerran ihan entiseen vihaiseen malliin, mutta muuten papattaa vajaapyttyisenä.
Re: Ahdettu Mustang GT 2005. Käyntiongelma
Totta, ei tule misfire virhettä, vaikka ei käy kaikilla. Akkujännite voisi tietty olla 14V paremmalla puolella. Pitääkin mitata mittarilla mitä se oikeasti on. MAF on imupuolella juu, heti seuraavana ilmansuodattimesta.
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
Re: Ahdettu Mustang GT 2005. Käyntiongelma
Ootko/pystytkö mittaan ohivuotoja?
Re: Ahdettu Mustang GT 2005. Käyntiongelma
Vastailinkin jo tarkemmin sähköpostiin. Mutta logista pisti silmään bensanpaineen melko voimakas heittely. Tuossa Mustangissa ilmeisesti ei ole perinteistä paineensäädintä, vaan ECU mittaa painetta ja ohjaa pumppua. Ymmärtääkseni paineen pitäisi kuitenkin olla vakio normaalitilanteissa. Eli tällä perusteella vikaa voisi olla paineanturissa tai pumpussa.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: Ahdettu Mustang GT 2005. Käyntiongelma
Ohivuotoja en ole mitannut. Puristuksia piti mitata, mutta mun mittari ei ylettänyt lähellekään tulpan reikää. Toisaalta, kun se välillä rähähtää entiseen malliin, niin tuskin tuollaista mekaanista vikaa on.
Vastailin jo ArttuH:lle mailiinkin, että mulla taitaa olla onneksi tallessa harjoitusmielessä otettu loki ajalta, jolloin kaikki on toiminut kunnolla. Siitä toivottavasti näkee ainakin mikä on silloin ollut jännite ja tuo bensanpaine. Jos olen älynnyt niitä arvoja logata....
Vastailin jo ArttuH:lle mailiinkin, että mulla taitaa olla onneksi tallessa harjoitusmielessä otettu loki ajalta, jolloin kaikki on toiminut kunnolla. Siitä toivottavasti näkee ainakin mikä on silloin ollut jännite ja tuo bensanpaine. Jos olen älynnyt niitä arvoja logata....
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
Re: Ahdettu Mustang GT 2005. Käyntiongelma
Löysin toukokuussa otetun lokin, kun kaikki on toiminut. Ainakin jännite on ollut yhtä alhainen. Tuolla siis nimellä: MustangGT-Harjoitusloki.log
http://www.mediafire.com/?5x0cq6cuwlq0tob
http://www.mediafire.com/?5x0cq6cuwlq0tob
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
Re: Ahdettu Mustang GT 2005. Käyntiongelma
No joo, kyllähän tuossakin näyttää olevan aika paljon heittelyä bensan paineessa, mutta mielestäni kuitenkin selvästi vähemmän kuin uudemmassa logissa. Eli edelleen kyseessä voisi olla bensanpaineongelma, mutta ei sitä täysin varmaksi pysty sanomaan näiden perusteella.
Äkkiä ajatellen voisi olla mahdollista, että samaa vikaa on ollut jo silloin toukokuussa, mutta silloin vielä niin vähäisenä, että se ei ole tuntunut käytännössä.
Äkkiä ajatellen voisi olla mahdollista, että samaa vikaa on ollut jo silloin toukokuussa, mutta silloin vielä niin vähäisenä, että se ei ole tuntunut käytännössä.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: Ahdettu Mustang GT 2005. Käyntiongelma
En ole ehtinyt syventyä login. Mutta tuli vaan mieleen että jostain vastaavasta ahdetusta moottorista valmis softa ei riitä välttämättä edes pintakaasu ajeluun.!! Nimittäin huomasin sen myös MP korjaamolla. Silloin kun pyörään asennetaan Power-Kommanderin niin pyörä säädetään välittömästi penkissä. Vaikka Kommari olisikin mallikohtainen niin kartat on siltti älyttömän waaralisesti pielessä.!!! Käytännössä voi riittä yksi epäonnistunut täys veto jonka jälkeen avattava Moottorin.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Re: Ahdettu Mustang GT 2005. Käyntiongelma
Tsekkasin hieman enemmän syventyen noita arvoja. Yli yhden oleva Lambda equivalence suhde kertoo, että seossuhde on laskettuun tarpeeseen nähden liian rikas - kysymys kuuluu missä menee palokelvottoman seoksen raja (alle 11 % ?) kyseisessä moottorissa. Seossuhdehan palotilassa saati sytytystulpan ympärillä, ei koskaan ole täysin homogeeninen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Air-fuel_ratio
Paitsi ettei näköjään olekaan... Kyseisen ohjaimen LER arvo, meneekin alle yhden, seossuhteen ollessa <1 lambda.
eli
tuosta saa AFR arvon käytetylle poltto-aineelle kertomalla LER arvo kyseisen poltto-aineen stokiometrisellä lambda yhden arvolla, esim. tuo 1.11 x 14.7 (=Bensiinille, 14.5:1 98E5 laadulle ja 14.1:1 E10 laadulle) tekisi AFR arvoksi luokkaa 16.32, 16.09 tai 15.65.
Laihallehan se siis taitaa kuormitettaessa mennä.
http://en.wikipedia.org/wiki/Air-fuel_ratio
Paitsi ettei näköjään olekaan... Kyseisen ohjaimen LER arvo, meneekin alle yhden, seossuhteen ollessa <1 lambda.
eli
tuosta saa AFR arvon käytetylle poltto-aineelle kertomalla LER arvo kyseisen poltto-aineen stokiometrisellä lambda yhden arvolla, esim. tuo 1.11 x 14.7 (=Bensiinille, 14.5:1 98E5 laadulle ja 14.1:1 E10 laadulle) tekisi AFR arvoksi luokkaa 16.32, 16.09 tai 15.65.
Laihallehan se siis taitaa kuormitettaessa mennä.
Re: Ahdettu Mustang GT 2005. Käyntiongelma
Pitää tosiaan tutkia tuota bensanpainetta paremmin. Ei varmaan tekis pahaa hitsailla laajakaistalambdalle holkkia, jotta näkis oikeasti nuo arvot.
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
Re: Ahdettu Mustang GT 2005. Käyntiongelma
Tsekkaa seuraako poltto-aineen linjapaine suunnilleen ahtopainetta. Tuohan lienee paluulinjaton systeemi eli pumpun pwm säädöllä reguloidaan.
Re: Ahdettu Mustang GT 2005. Käyntiongelma
Pistetäänpäs tänne hiukan tilannepäivitystä. Hirveesti ei ole Mustangiin ehtinyt perehtyä, mutta kuntoon se on saatu. Epäiltiin siis seoksen menevän laihalle lokien perusteella ja osittain se pitikin paikkansa. Bensan paineissa ei kuitenkaan ollut vikaa. Asentelin painesäätimen alle sellaisen kiinteän tukin, johon sai bensanpainemittarin kiinni. Sen avulla selvisi paineiden olevan ok. Käytin suuttimet tarkastuksessa ja pesussa, mutta nekin olivat kaikki ok.
Siihen loppui sitten oma osaaminen ja piti turvautua paikalliseen Bosch autohuoltoon, jossa oskillosoopilla tutkittiin suuttimien aukeamisajankohtia. Selvisi, että ykkös- ja seiskapytty ruiskii miten sattuu. Syytä tähän ei löytynyt, mutta kesken mittailun vika hävisi ja sekoilevat suuttimet saivat rytmistä kiinni!! Jossain liittimissä ilmeisesti oli jokin kosketushäiriö, mutta vikaa ei johtojen ravistelulla yms enää saatu esiin.
Onneksi on vielä kesää jäljellä
Siihen loppui sitten oma osaaminen ja piti turvautua paikalliseen Bosch autohuoltoon, jossa oskillosoopilla tutkittiin suuttimien aukeamisajankohtia. Selvisi, että ykkös- ja seiskapytty ruiskii miten sattuu. Syytä tähän ei löytynyt, mutta kesken mittailun vika hävisi ja sekoilevat suuttimet saivat rytmistä kiinni!! Jossain liittimissä ilmeisesti oli jokin kosketushäiriö, mutta vikaa ei johtojen ravistelulla yms enää saatu esiin.
Onneksi on vielä kesää jäljellä

Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590