MS Honda Monkeyhyn
Moderator: Masi_K
MS Honda Monkeyhyn
Otsikon mukainen idea on ollu jo pidemmän aikaa mielessä ja ainut ongelma, mikä on tullut mieleen on mankin moottorin virrantuotto.
Eli kysymys kuuluu miten saisi helposti ja halvalla kokeiltua mankin moottorin virrantuoton?
Kuluttajiahan olisivat itse Megasquirt, bensapumppu(n. 3bar, ei tietoa moniwattinen), suutin(n. 12,94 lb/hr = 135,87 ml/min), lambda-anturin lämmitys, tyhjäkäyntimoottori sekä kaasuläpän asentotunnistin ja lämpötila-anturit, jotka eivät luultavasti paljon virtaa vie...
Loota sekä siinä kiinni olevat sähkövermeet ovat perus 6-volttisesta suomimankista mutta jotain yritystä on ollut laittaa moottorikelkan 12V jännitteenrajoitin alkuperäisen regulaattorin tilalle. Eihän se toimi koska regulaattori itsessään pitää sisälläan tasasuuntaimen sekä jännitteenrajoittajan(6V).
Eli tällä hetkellä tulee kyllä n.12-15 volttia mutta se vaihtosähkönä.
12 voltin regulaattoria myydään mankiin ja ihan ok kokoista 12v akkuakin.
Mutta siis alkuperäiseen kysymykseen. Miten mitata virrantuotto?
EDIT: ja sytkäähän tässä ei tarvi miettiä (CDI). Senhän pystyy jättämään alkuperäiseksi?
Eli kysymys kuuluu miten saisi helposti ja halvalla kokeiltua mankin moottorin virrantuoton?
Kuluttajiahan olisivat itse Megasquirt, bensapumppu(n. 3bar, ei tietoa moniwattinen), suutin(n. 12,94 lb/hr = 135,87 ml/min), lambda-anturin lämmitys, tyhjäkäyntimoottori sekä kaasuläpän asentotunnistin ja lämpötila-anturit, jotka eivät luultavasti paljon virtaa vie...
Loota sekä siinä kiinni olevat sähkövermeet ovat perus 6-volttisesta suomimankista mutta jotain yritystä on ollut laittaa moottorikelkan 12V jännitteenrajoitin alkuperäisen regulaattorin tilalle. Eihän se toimi koska regulaattori itsessään pitää sisälläan tasasuuntaimen sekä jännitteenrajoittajan(6V).
Eli tällä hetkellä tulee kyllä n.12-15 volttia mutta se vaihtosähkönä.
12 voltin regulaattoria myydään mankiin ja ihan ok kokoista 12v akkuakin.
Mutta siis alkuperäiseen kysymykseen. Miten mitata virrantuotto?
EDIT: ja sytkäähän tässä ei tarvi miettiä (CDI). Senhän pystyy jättämään alkuperäiseksi?
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 34
- Joined: Wed Aug 15, 2007 22:28
- Location: 017-Alue
Suurin ongelma taitaa olla bensapumppu. MS:n ohjeita tuossa olen lukenut niin pumpun pitäisi tuottaa vähintään 3 baria. Vai onko paineentarve kiinni vain suuttimen avautumispaineesta?
Löytyyköhän ees sähköistä pumppua, minkä teho olisi mahdollisimman pieni ja näin ollen virtaus hidas mutta sais kerättyä painetta 3 bar (yksi suutin ei paljon bensaa vaadi). Yritin kovasti googlettaa bensapumppujen tehoja mutta tuloksetta.
Ja mitä eroa on eri vastuksen omaavilla suuttimilla (3ohm, 6ohm)?
Suunnitelmissa oli laittaa joku 140cc suutin, ei hajua moniohminen.
Löytyyköhän ees sähköistä pumppua, minkä teho olisi mahdollisimman pieni ja näin ollen virtaus hidas mutta sais kerättyä painetta 3 bar (yksi suutin ei paljon bensaa vaadi). Yritin kovasti googlettaa bensapumppujen tehoja mutta tuloksetta.
Ja mitä eroa on eri vastuksen omaavilla suuttimilla (3ohm, 6ohm)?
Suunnitelmissa oli laittaa joku 140cc suutin, ei hajua moniohminen.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 51
- Joined: Wed Jan 18, 2006 18:26
Bensanpaine vaikuttaa tosiaan lähinnä sumun muodostukseen. Käytännössä tuo 3 bar on hyvä arvo useimmille suuttimille. Painetta voisi luultavasti tiputtaa jonnekin 2 bar nurkille ilman isompia ongelmia, mutta juuri sen alle en menisi, ellei ole ihan pakko. Omien kokemuksien mukaan bensanpaine vaikuttaa etenkin kylmäkäyntiin. Kun nostin paineita 2,5 barista 3,3 bariin, niin kylmäkäyntirikastuksia sai pienentää huomattavasti.
Sähkönkulutuksen kannalta paine ei ole varsinainen ongelma, vaan se, että suurin osa pumpuista on aivan tolkuttoman ylimitoitettuja tuollaiseen alle 10hp käyttöön. Nykyään alkaa olemaan jo jonkin verran ruiskulla varustettuja kevareita ja moposkoottereitakin. Jonkin sellaisen pumppu voisi olla näppärä valinta. Toinen vaihtoehto on pudottaa isomman pumpun jännitettä etuvastuksella tai mieluummin jollain sopivalla PWM-säätimellä.
Sähkönkulutuksen kannalta paine ei ole varsinainen ongelma, vaan se, että suurin osa pumpuista on aivan tolkuttoman ylimitoitettuja tuollaiseen alle 10hp käyttöön. Nykyään alkaa olemaan jo jonkin verran ruiskulla varustettuja kevareita ja moposkoottereitakin. Jonkin sellaisen pumppu voisi olla näppärä valinta. Toinen vaihtoehto on pudottaa isomman pumpun jännitettä etuvastuksella tai mieluummin jollain sopivalla PWM-säätimellä.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Tehotavoite on kyllä siellä ~20hp. Suunnitelmissa on laittaa pieni turbo tähän peliin MS:n lisäksi. Siksi suutin on noinkin suuri. Konehan itsessään on matalapuristeinen 88cc. Tällä hetkellä nokka on aika raju ja kaasari 26mm joten kone kiekuu aikalailla ja teho tuleekin aivan huippukierroksilla. Toinen lievempinostoinen ja kapeampi nokka onkin jo odottamassa valmiina.
Mutta, eikös MS:n pyörintänopeus-anturiksi/kampiakselin asentoanturiksi käy induktiivinen anturi? Entä jaksaako anturi enää lähettää megalle ymmärrettävää signaalia jos anturi lähettää signaalia myös sytytysjärjestelmälle?
Mutta, eikös MS:n pyörintänopeus-anturiksi/kampiakselin asentoanturiksi käy induktiivinen anturi? Entä jaksaako anturi enää lähettää megalle ymmärrettävää signaalia jos anturi lähettää signaalia myös sytytysjärjestelmälle?
Tuo voisi olla ehkä halvin keino. Periaatteessahan pumpun voisi laittaa tankin sisälle ja tehdä tankkiin liitokset. Eikös nämä tankin sisäiset pumput ole vähän yleisempiä, kuin ulkoiset?Toinen vaihtoehto on pudottaa isomman pumpun jännitettä etuvastuksella tai mieluummin jollain sopivalla PWM-säätimellä.
Sytkän induktiivianturin jakaminen saattaa onnistua tai sitten ei. Kokeilemalla selviää. Tuossa tapauksessa tarvitaan sitten signaalinmuunninkytkentä anturille, LM1815 tai joku vastaava. Ehkä helpompaa olisi ottaa kierroslukutieto puolalta, ruiskuun kun ei tarvita kampuran asentotietoa, pelkkä kierrosluku riittää. Tosin CDI-sytkän kanssa saattaa joutua vähän virittelemään, että saa signaalin perille asti. Useimmat CDI-sytkät kun työntävät negatiivista pulssia puolalle.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: MS Honda Monkeyhyn
Noniin, nyt on Luihuing tai joku sinnepäin moottori purettu magneettonsa osalta, meinasin käyttää mankin omaa impulssikäämiä ja jatkan sitä triggerinastaa vaan siitä vauhtipyörästä muutaman asteen ennakkoon leveämmäksi. Ajatuksen on laittaa mega "jakajamoodiin" ja sille uskotellaan että moottori on 2 pyttynen. Kipinä tulee joka kierroksella , niin ei tarvitse nokan tunnistusta.
Tommonen pikkukone tulee niin pienellä ennakolla toimeen, ehkä n. 25 astetta max, jotenka semmonen reilu 30 astetta ennakossa oleva triggaus riittänee. Voihan sitä sitten hienosäätää anturia siirtämällä.
VR muunnin pitää tehdä sellaseks, että se jättää lähdön ylös, kunnes nasta on mennyt anturin ohi, eli komparaattori ja sopiva takaisinkytkentä. Sillon voi käyttää käynnistyksessä trigger return asetusta. Yksihampaisella triggerillä ja yksipyttysellä moottorilla laskettu ennakko saattaa käynnistäessä olla aikalailla mitä sattuu.
Kone on tarkotus ahtaa Smartista peräisin olevalla pienellä (oikeesti pieni) ahtimella.
CDI käyttöön, magneetto lataa konkkaa kuten vakionakin ja mega liipaisee tyristoria (TIC106) optoerottimen takaa turvallisesti.
Tommonen pikkukone tulee niin pienellä ennakolla toimeen, ehkä n. 25 astetta max, jotenka semmonen reilu 30 astetta ennakossa oleva triggaus riittänee. Voihan sitä sitten hienosäätää anturia siirtämällä.
VR muunnin pitää tehdä sellaseks, että se jättää lähdön ylös, kunnes nasta on mennyt anturin ohi, eli komparaattori ja sopiva takaisinkytkentä. Sillon voi käyttää käynnistyksessä trigger return asetusta. Yksihampaisella triggerillä ja yksipyttysellä moottorilla laskettu ennakko saattaa käynnistäessä olla aikalailla mitä sattuu.
Kone on tarkotus ahtaa Smartista peräisin olevalla pienellä (oikeesti pieni) ahtimella.
CDI käyttöön, magneetto lataa konkkaa kuten vakionakin ja mega liipaisee tyristoria (TIC106) optoerottimen takaa turvallisesti.
Re: MS Honda Monkeyhyn
Triggerin alku on nyt n. 45 astetta eykk, eli nyt on riittävästi aikaa ennakon laskemiseen. Kyllä noi moottorit on sitten ihan käsittämätöntä sontaa toteutuksensa puolesta. Hyi olkoon.
Ei tässä nyt tosissaan olla, mutta pari kuvaa ehkä kuitenkin aiheellista laittaa:
Ahdin
ja se tänään modifioitu vauhtipyörä ennen ja kesken ja jälkeen. Kapistus on vaakan päällä, että näkee paljonko painoa tuli lisää tasapainotusta ajatellen. Hitsasin vastapuolelle tehtaan tasapainotusreiät umpeen ja tein triggerinastan viereen muutaman porauksen, niin luulisin sen nyt olevan ainakin vähemmän epätasapainossa mitä se olis pelkästään hitsattuna ja viimeisteltynä.
Liekkö ollut edes alun alkaenkaan tasapainossa.
Hitsauksen aikana jäähdyttelin useaan otteeseen tuota vauhtipyörää, sen takia hitsi on noin rumaa kun on alotettu uudelleen kerta toisensa jälkeen. Kerralla jos ton olis rojauttanu niin olis pitäny magneetit evakuoida johonkin, eikä huvittanu väännellä tota prässäystä auki.
Joku varmaan hoksaa kohta, että toi hitsi on "väärällä" puolella nastasta katsottuna, kun ajatus kerran oli siirtää liipaisua lisää ennakkoon. Tässä moottorissa on kuitenkin magneetto ylösalaisin, eli staattori on magneeton kopassa kiinni, ei pohjalevyssä. On se hitsi oikealla puolella
Ei tässä nyt tosissaan olla, mutta pari kuvaa ehkä kuitenkin aiheellista laittaa:
Ahdin
ja se tänään modifioitu vauhtipyörä ennen ja kesken ja jälkeen. Kapistus on vaakan päällä, että näkee paljonko painoa tuli lisää tasapainotusta ajatellen. Hitsasin vastapuolelle tehtaan tasapainotusreiät umpeen ja tein triggerinastan viereen muutaman porauksen, niin luulisin sen nyt olevan ainakin vähemmän epätasapainossa mitä se olis pelkästään hitsattuna ja viimeisteltynä.

Hitsauksen aikana jäähdyttelin useaan otteeseen tuota vauhtipyörää, sen takia hitsi on noin rumaa kun on alotettu uudelleen kerta toisensa jälkeen. Kerralla jos ton olis rojauttanu niin olis pitäny magneetit evakuoida johonkin, eikä huvittanu väännellä tota prässäystä auki.
Joku varmaan hoksaa kohta, että toi hitsi on "väärällä" puolella nastasta katsottuna, kun ajatus kerran oli siirtää liipaisua lisää ennakkoon. Tässä moottorissa on kuitenkin magneetto ylösalaisin, eli staattori on magneeton kopassa kiinni, ei pohjalevyssä. On se hitsi oikealla puolella

Re: MS Honda Monkeyhyn
Laitan bensapumpun suoraan fetin perään ilman relettä. (IRLZ34).
Ainakin kokeilen CDI roippeitten sijoittamista megan koteloon (kokoluokkaa maxi-tupakkiaski) vaikka häiriöitä saattaakin syntyä.
Piirikortti on joku ikivanha Turtanan versio.
Ainakin kokeilen CDI roippeitten sijoittamista megan koteloon (kokoluokkaa maxi-tupakkiaski) vaikka häiriöitä saattaakin syntyä.
Piirikortti on joku ikivanha Turtanan versio.