Mitsu 4G63 ja MS2 V3.0

Megasquirt II spesifiset jutut

Moderator: Masi_K

Post Reply
aavikko-mursu
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Thu Aug 18, 2011 23:17
Location: Seinäjoki

Mitsu 4G63 ja MS2 V3.0

Post by aavikko-mursu »

Tervehdys!

Tässä olisi käsillä turbotus projekti Mitsubishi Galant dynamic-4 gti 16v 4G63 moottorilla. Prokkis on jo hyvällä mallilla, koeajeluita on tehty jne. No ajatus ohjelmoitavasta moottorinohjauksesta tuli mieleeni ja hetken tutkimisen jälkeen tulin siihen tulokseen että MS2 v3.0 olisi varmaan parhaiten tarpeitani vastaava jo tyhjäkäynninohjauksenkin kannalta. Mutta asia mitä nyt tässä rupesin funtsimaan, että kun kuitenkin käytän mitsun omaa Cas-asentotunnistinta, sekä hukkakipinäpuolia, niin jotain pitää tehdä toisin boksin suhteen ilmeisesti?

Kysymys kuuluukin että mitä vaatii tyhjäkäyntimoottorinohjaus, hukkakipinäpuolien käyttö ja oman asentotunnistimen käyttö. 2nd hall trigger-modista on muutamat puhuneet Cas:in liittyen sekä tyhjäkäyntimoottorin ohjaukseen liittyen järeämpi transistori? Ahtoja on suunniteltu 1,0bar tienoille. Suuttimet ovat matala vastuksiset. Koitin haulla hakea tietoa liittyen tähän, mutta joko sitä ei ole tai en osaa googlata tarpeeksi.

Peace out!
Henri
aavikko-mursu
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Thu Aug 18, 2011 23:17
Location: Seinäjoki

Re: Mitsu 4G63 ja MS2 V3.0

Post by aavikko-mursu »

saattaa kuulostaa erittäin typerältä kysymykseltä mutta.

Linkin takaa tulee kytkentä ohjetta vaikka kuinka mutta kysymys onki sitten se että kuinka nuo 4 slot ja 2 slot cas eroavat toisistaan/kuinka ne tunnistaa? kuulostaa omaanki korvaan jo typerältä kysymykseltä. pahoittelen. :mrgreen:
Henri
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: Mitsu 4G63 ja MS2 V3.0

Post by Höylä »

aavikko-mursu wrote:saattaa kuulostaa erittäin typerältä kysymykseltä mutta.

Linkin takaa tulee kytkentä ohjetta vaikka kuinka mutta kysymys onki sitten se että kuinka nuo 4 slot ja 2 slot cas eroavat toisistaan/kuinka ne tunnistaa? kuulostaa omaanki korvaan jo typerältä kysymykseltä. pahoittelen. :mrgreen:
4 slot tarkoittaa sitä ulkokehää, jossa on siis 4 reikää (1 kpl/sylinteri) ja 2 slot sisäkehää jossa on 2 reikää (nokan asento)

ei ole siis olemassa mitään "2 slot cas" ja "4 slot cas" erikseen...

jos taas tarkoitit, että kuinka sen saa selville, kumpiko on sisä ja kumpiko ulkokehä anturin johdotuksissa, niin vastaus on, että kokeilemalla, jos ei kytkentäkaaviosta selviä :wink:

testauksen taas voi suorittaa vaikka alumiinteipillä peittämällä ulko tai sisäkehän reijät ja tutkia kummastako häviää signaali...

ja jos tuo 4 pyttyisen tyhjäkäynti moottori on yhtään sukua 6g72 koneen vastaavalle, niin luultavasti sellaista megaa ei ole vielä tehtykään, jolla sitä askelmoottoria sais ohjattua :? itse en ainakaan saanut mitään eloa tuohon 6g72 tyhjäkäyntimoottoriin...

megaan pitää tehdä 2 sytkälähtöä ja normaalit hall modit (eli rpm hall ja 2nd trigger hall modi) että saa sen mitsun oman hukkakipinän käyttöön tuon CAS anturin ohjaamana...
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
aavikko-mursu
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Thu Aug 18, 2011 23:17
Location: Seinäjoki

Re: Mitsu 4G63 ja MS2 V3.0

Post by aavikko-mursu »

Noniin kysyvälle vastataan. Sitä siis mietin että onko noita kahta erisorttia antureita. Selkis tämäki nyt siis.
Henri
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: Mitsu 4G63 ja MS2 V3.0

Post by Höylä »

itse tein 6G72 mitsun CAS anturiin alumiiniteipillä "modin" niin MS1 V2.2 sai tajuamaan sen antamaa dataa... tuossa kutosen CAS anturissa on siis 6 reikää ulkokehällä ja 4 sisäkehällä, muutin tuon sisäkehän muistuttamaan 4G63 CAS anturia siltäosin... pelaa kuin junan vessa :D

Image
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
aavikko-mursu
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Thu Aug 18, 2011 23:17
Location: Seinäjoki

Re: Mitsu 4G63 ja MS2 V3.0

Post by aavikko-mursu »

pitääkö tuota 4g63:n anturia teippailla että se pelaa? ja noille modeille eli toinen sytkälähtö, rpm hall ja 2nd trigger modeille löytyy ohjeet vissiin jostain? muistaakseni joku sanoi että on käyttänyt tuota mitsun omaa ohjausta megalla? olisiko ollut mcf forumilla.
Henri
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: Mitsu 4G63 ja MS2 V3.0

Post by Höylä »

aavikko-mursu wrote:pitääkö tuota 4g63:n anturia teippailla että se pelaa? ja noille modeille eli toinen sytkälähtö, rpm hall ja 2nd trigger modeille löytyy ohjeet vissiin jostain? muistaakseni joku sanoi että on käyttänyt tuota mitsun omaa ohjausta megalla? olisiko ollut mcf forumilla.
4G63 anturia ei tarvitse teippailla, se pelaa sellaisenaan... ja nykyään MS2 on koodissa vaihtoehto myös tuolle 6G72 CAS anturille... itse jouduin kikkailemaan tuon anturin kanssa, kun käytän MS1 versiota...

ja ne modauksien ohjeet löytyy tuosta muutama viesti ylöspäin... eli täältä löytyy kaikki tarvittava tieto... -> http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2-Extra_4g63.htm
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
aavikko-mursu
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Thu Aug 18, 2011 23:17
Location: Seinäjoki

Re: Mitsu 4G63 ja MS2 V3.0

Post by aavikko-mursu »

pakko kysyä että kuinka oot hoitanu tyhjäkäynnin sitten kun ei ole oma säädin käytössä?
Henri
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: Mitsu 4G63 ja MS2 V3.0

Post by Höylä »

aavikko-mursu wrote:pakko kysyä että kuinka oot hoitanu tyhjäkäynnin sitten kun ei ole oma säädin käytössä?
mitsun kone käy ihan siistiä tyhjäkäyntiä ilmankin, jos siinä olis ilmastointi ja joku muu juttu, joka voisi kuormittaa moottoria satunnaisesti, tk-moottori voisi olla tarpeellinen... useimmiten tuon tyhjäkäynnin saa kyllä kuriin ihan sytkä ja ve-karttaan tehdyillä pienillä kikkailuilla... tosin se mitsun kone ei ole missään edes kiinni tällähetkellä, talvella olis kyllä tarkoitus heittää se mersuun... niin ja ainakin tuossa 6g72 mitsun koneessa on kaasuläppäkotelossa se vedenlämpöön perustuva "tyhjäkäynnin säätö", se pitää kylmällä koneella n. 1200 RPM ja lämpimällä tiputtaa sitten n. 900 RPM kierrokset (eli säätöalue on sillä n. 300 RPM)

mersussa sama juttu, ei ole tk- moottoria katsottu tarpeelliseksi ja se on automaatti...

kaverin sierraan jossa oli 2.9 V6 kone ei laitettu tk- moottoria toimintaan... itseasiassa en ole laittanut mihinkään megaprojektiin vielä tk-moottoria toimintaan :? ja niitä on kuitenkin tullut tehtyä jo kymmeniä (tai ollut ainakin mukana/säätämässä)
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
aavikko-mursu
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Thu Aug 18, 2011 23:17
Location: Seinäjoki

Re: Mitsu 4G63 ja MS2 V3.0

Post by aavikko-mursu »

aivan ok. en tiedä mutta itsellä meinaa sammua koko katiska kun kiihdyttää esim vaikka 6000 runtuun ja päästää kaasun ja lyö kytkimen pohjaan niin laskee todella alas tyhjäkäynnin ihan jonnekkin 500rpm ja sitten voikin sammua hyvin siitä vauhdissa tai paikallaan. Mutta jos sen saa toimimaan megalla ilmanki niin en sitä tk-moottoria kaipaa.
Henri
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: Mitsu 4G63 ja MS2 V3.0

Post by Höylä »

aavikko-mursu wrote:aivan ok. en tiedä mutta itsellä meinaa sammua koko katiska kun kiihdyttää esim vaikka 6000 runtuun ja päästää kaasun ja lyö kytkimen pohjaan niin laskee todella alas tyhjäkäynnin ihan jonnekkin 500rpm ja sitten voikin sammua hyvin siitä vauhdissa tai paikallaan. Mutta jos sen saa toimimaan megalla ilmanki niin en sitä tk-moottoria kaipaa.
ja ainahan siihen voi hettää sellaisen "ford tyyppisen" tk-moottorin minkä ohjaus (ja asennus) on paljon yksinkertaisempaa, kuin askelmoottori tyyppisen...
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
aavikko-mursu
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Thu Aug 18, 2011 23:17
Location: Seinäjoki

Re: Mitsu 4G63 ja MS2 V3.0

Post by aavikko-mursu »

minkäslainen systeemi se on? vois olla ihan harkittavissa kyllä sekin.
Henri
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: Mitsu 4G63 ja MS2 V3.0

Post by Höylä »

aavikko-mursu wrote:minkäslainen systeemi se on? vois olla ihan harkittavissa kyllä sekin.
viewtopic.php?t=4374
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
aavikko-mursu
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Thu Aug 18, 2011 23:17
Location: Seinäjoki

Re: Mitsu 4G63 ja MS2 V3.0

Post by aavikko-mursu »

onkohan tuolla suurikin merkitys että minne tuon venttiilin asentaa?
Edit

tietysti kaasuläpän lähettyville mutta.
Henri
Post Reply