CNP sytytyspuolat.

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
kokkolanpoika
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Jul 15, 2011 17:21

CNP sytytyspuolat.

Post by kokkolanpoika »

Onkos kenelläkään kokemuksia näistä puolista esim MS3:sen kanssa? Tai jonku muun?
http://www.autotune.fi/tuote/33/ign1a-race-coil

Mulla polttelee himokkaasti takapuolessa 8kpl tollasia puolia V8sin kylkeen? Onkos arvon raadilla ajatuksia onko tollanen järkevä ratkasu vs esim: käyttämällä MSD:n jakajaa joka lukittu, ja sen jatkeena MSD 6AL takaamassa kipinätehon jota ohjataan sitten MS3 purkilla ennakokäyrän puolesta?

Kipinäteholtaan lähes identtinen toi puola ja MSD 6AL.
Ja kyseessä vapari kone jota viilattu suht paljon.

Onkos tietoa että mitkä johdot noihin käy?
Sopisko tän tapaset? Noita kun tarjolla hintaluokasta +40e ja ylöspäin. Ja MSD on aika kova sana noissa palikoissa.
http://www.summitracing.com/parts/MSD-31193/
Noi johdot sopii tälläseen kanteen, ja ton kannen kiinnityksen pään puolesta näyttäs samalta kun noi puolat?
http://www.summitracing.com/parts/MSD-84333/
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: CNP sytytyspuolat.

Post by JaniM »

viewtopic.php?f=11&t=5240&hilit=034

Tuolla turinaa.
Laita 034 hauksi niin löytyy lisää.

Mutta hyvät puolat kuitenkin. Itellä yhdessä ahdin koneessa ja parilla kaverilla. Riittää tehot.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Re: CNP sytytyspuolat.

Post by harrastaja »

kokkolanpoika wrote: Kipinäteholtaan lähes identtinen toi puola ja MSD 6AL.
/
Ja tämä mielipide perustuu mihin?
"Kipinätehoa" MSD:llä saa kuitenkin todella paljon enemmän, kuin IGN-1A:lla, riippuen tietty käytetystä puolasta.

Edittiä.... Kipinäenergiaa taas IGN1:stä lähtee enemmän.
kokkolanpoika
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Jul 15, 2011 17:21

Re: CNP sytytyspuolat.

Post by kokkolanpoika »

Ainakin vanhempi MSD 6AL antaa 115mJ "kipinäenergiaa" Ainakin mainostavat spark energy 115mJ
Kun toi IGN1 antaa 103 mJ..

Muista luvuista ei sitten hajuakaan. MSD:n kanssa voi pelata puolalla aika pitkälle myös.
kokkolanpoika
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Jul 15, 2011 17:21

Re: CNP sytytyspuolat.

Post by kokkolanpoika »

http://www.diyautotune.com/catalog/ign1 ... p-444.html

Ihtekseni vastailen ittelleni. Näköjään puolaan käy ihan normi HEI (chervolet tyyppiset) johdot. Eli ne ovat halpoja kuin saippua. 8kpl + puolan johto kuluineen n:50e.
Pitää ruveta tosissaan funtsiin noita puolia. Vieläkun autotune pudottas pikkusen hinnasta.. :D
PQatPIT
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Mon Feb 19, 2007 0:13
Location: Helsinki
Contact:

Re: CNP sytytyspuolat.

Post by PQatPIT »

kokkolanpoika wrote:Eli ne ovat halpoja kuin saippua. 8kpl + puolan johto kuluineen n:50e.
Öh, meinasitko pitkäänkin ajella näillä? Omaa kokemusta omaavana ja omalla lompakolla kokeilleena en laittaisi ensin 50e roskiin ja sitten vasta hankkisi jotain toimivaa :)
PQ
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Re: CNP sytytyspuolat.

Post by harrastaja »

Tarkoituksenani oli pistää hiukan miettimään, että TEHO ja ENERGIA ovat aivan eri asia.

Ja tosiaan 6AL:llä sopivalla puolalla saa kipinätehoa about 3-kertaisesti verrattuna IGN-1A:han.
Ja vastaavasti IGN-1A:lla saa kipinäenergiaa suunnilleen 3-kertaisesti.

Lisäksi tässä tapauksessa toi MSD:n energia (115mJ) on sinne purkin kondensaattoriin varattu määrä, josta vain osa siirtyy tulpan kärkiväliin.

Mainosmerkonoomit monestikin kirjoittaa "mitä sattuu".
kokkolanpoika
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Jul 15, 2011 17:21

Re: CNP sytytyspuolat.

Post by kokkolanpoika »

PQatPIT wrote:
kokkolanpoika wrote:Eli ne ovat halpoja kuin saippua. 8kpl + puolan johto kuluineen n:50e.
Öh, meinasitko pitkäänkin ajella näillä? Omaa kokemusta omaavana ja omalla lompakolla kokeilleena en laittaisi ensin 50e roskiin ja sitten vasta hankkisi jotain toimivaa :)
PQatPIT wrote:
kokkolanpoika wrote:Eli ne ovat halpoja kuin saippua. 8kpl + puolan johto kuluineen n:50e.
Öh, meinasitko pitkäänkin ajella näillä? Omaa kokemusta omaavana ja omalla lompakolla kokeilleena en laittaisi ensin 50e roskiin ja sitten vasta hankkisi jotain toimivaa :)
Vanhoilla identtisillä johdoilla ajettu 5tkm ja ei ongelmaa, vaihdoin uuteen kun mosa nyki ylhäällä (luulin et johdoissa vika) liika löysien ventiilijousten takia. + rempan yhteydessä sit pääs hipaseen pakosarjaan niin suli. Ostin uudet tilalle, ja kohta taas kausi ajettu.
Ei toi MSD kama mitään pilipali kamaa todellakaan ole. Tyhmää se on ostaa mitään biltema kamaa, tai jotain muuta halppis kamaa. Se etu noissa jenkkiosissa on et ne halvempia kun ykskään eurokikkareen osa.
kokkolanpoika
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Jul 15, 2011 17:21

Re: CNP sytytyspuolat.

Post by kokkolanpoika »

harrastaja wrote:Tarkoituksenani oli pistää hiukan miettimään, että TEHO ja ENERGIA ovat aivan eri asia.

Ja tosiaan 6AL:llä sopivalla puolalla saa kipinätehoa about 3-kertaisesti verrattuna IGN-1A:han.
Ja vastaavasti IGN-1A:lla saa kipinäenergiaa suunnilleen 3-kertaisesti.

Lisäksi tässä tapauksessa toi MSD:n energia (115mJ) on sinne purkin kondensaattoriin varattu määrä, josta vain osa siirtyy tulpan kärkiväliin.

Mainosmerkonoomit monestikin kirjoittaa "mitä sattuu".
Sytkävermeiden tehossahan pitäs tuijottaa spark energyyn ja spark duratioon..
Mulla ei ole hajuakaan MSD:n durationista. CDI sytkissähän kesto on lyhyt yleensä. Ja nykyäivänä induktiiviset (kuten IGN-1A) vehkeet ovat mosfet trankkujen ansiosta melkeen yhtä tehokkaita kuin CDI sytkät. Etuna pitkäkestonen kipinä. Jota yritetään korjata CDI sytkässä monikipinällä.

Ja tehohan on Watti eli kuinka monta joulee menee sekunnissa. Ja energialla tarkotetaan mielestäni kestoa
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Re: CNP sytytyspuolat.

Post by harrastaja »

Lue nyt vielä noi mun pari lausetta, joissa on punaista ja mieti mistä on kysymys :wink: .
Siis toisessa on 3-kertainen teho ja toisessa 3-kertainen energia.... kumpi on tehokkaampi?

Asia (puola / kipinä), josta on mitattavissa TEHO, ei mielestäni pidä muulla suureella "tehokkuutta" verrata.
Voidaan verrata energioita tai vaikka duraatioo sitten keskenään.

IGN-1A:ssa ei ole mosfettiä.
kokkolanpoika
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Jul 15, 2011 17:21

Re: CNP sytytyspuolat.

Post by kokkolanpoika »

En nyt ihan ymmärry sun ajatustas. :lol: Mitenkä tossa muka 3 kertanen teho?

Vähemmän tehoahan tuossa 103mj paketissa menee. Mut se kipuna kestänee sen vajaa 3ms..? Kun taas toi 115mJ paketti kykenee antamaan vain sen 115mJ tehon n:1ms ajan..

(en meinannut että toi IGN-1A ois mosfeteillä tehty. Mutta ymmärtääkseni joissakin puolissa ois?)
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Re: CNP sytytyspuolat.

Post by harrastaja »

Sitenkä, kun mittaa puolalta ulos tulevan TEHOn ja siintä laskee ENERGIAn, niin esimerkiksi....
IGN-1:llä 6ms latausajalla on maksimi teho n. 130W ja energiaa tullut n. 160mJ.
Ja vastaavasti AEM CDI:llä Crane PS92 puolan kanssa max. teho n. 500W / energy n. 45mJ.

IGN-1:llä saa vielä energiaa lisää latausajan nostolla ~max. 8ms ja teho nousee suurinpiirtein 180W:iin.
Vertailu AEM:ään, kun ei MSD:stä ole käppyröitä, mutta toiminta lähes sama.

Tuo vakiokuormaan mitattu teho ei vastaa "kipinätehoa", mutta noin saa vertailukelpoisia mittauksia.
Käytännössä teho on tulpalle saatava virran määrä.

Siis ei näin "...sen 115mJ tehon ...", Teho ei ole milliJouleja.

Ja vielä kertausta :!: ... tuo MSD:n 115mJ on siellä boxin sisällä olevan konkan energiamäärä, josta perille tulppaan tulee huomattavasti pienempi määrä.
Kun taas IGN-1:n energialukema on se, mikä sinne tulpalle tulee (vieläpä alakanttiin ilmoitettu), eikä se määrä mikä sinne puolaan on ladattu.
kokkolanpoika
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Jul 15, 2011 17:21

Re: CNP sytytyspuolat.

Post by kokkolanpoika »

Mulla ei tollasii hienoja käppyröitä joista verrata. :lol:

Karkeesti päässä laskeskelin ohjearvojen mukaa..

Eikös se niin mene että jos ajaa laihalla seoksella, mosa kiertää paljon, niin sillon tollanen "pienitehonen kipinä" joka kestää kauan on parempi kun se laiha seos syttyy huonosti?

Jos taas paksulla seoksella niin tollanen MSD tapanen kikkare parempi?

Tarkotus olis laihentaa nykysestään seosta MS3X purkilla kun ominaisuudet piisaa pitemmälle kun vanhassa Haltekissa. Siinä pitää ajaa paksulla seoksella jotta toimii sitten eri kaasunpainallus asetuksilla/eri vaihteella mieluisasti.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: CNP sytytyspuolat.

Post by Benkku »

kokkolanpoika wrote:...ominaisuudet piisaa pitemmälle kun vanhassa Haltekissa. Siinä pitää ajaa paksulla seoksella jotta toimii sitten eri kaasunpainallus asetuksilla/eri vaihteella mieluisasti.
Kuinka 'vanha' Haltech sinulla oikein on? Kokemusta on F3 mallista (about 90-91) niin ahdetussa kuin vaparissakin, eikä niissäkään tarvinnut seosta transienttisen toiminnan takaamiseksi rikastaa - sitä varten oli kiihdytysrikastukselle asetukset - toki nykymittapuulla primitiiviset, mutta kuitenkin ihan toimivat. Kannattaa siis tarkastella niitä säätöjä.
kokkolanpoika
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Jul 15, 2011 17:21

Re: CNP sytytyspuolat.

Post by kokkolanpoika »

F10 on malli eli about 2000luvun alun peli.

Ongelmana tasakaasu seokset läppärunkojen takia. Seos on joko rikas tai laiha. Mosa ei tee enään kunnolista alipainetta -0.35kg max niin ei voi käyttää MAP anturii. Pakko ajaa TPS anturin kanssa.
Ongelmana tässä on se että kun ajat esim: 1500rpm 5sella, sillon vauhtia n:85km/h joudut painaa kaasua 3% että auto menee tota vauhtia. Seokset säädetty tällöin esim:luokkaan 14.5. Kun vastaavasti painat 5% kaasua, kierrokset kasvaa 1750rpm vauhti nousee 100km/h lukemaan. Mutta kuormituspalkissa kursori on edelleen samassa paikassa kun tuolla 3% painalluksella = seos tippuu laihalle tyyliin 16.5 ja sen jälkeen poksuu imusarjassa niin pirusti. Haltech vaatii 3% kaasunpainallus liikkeen että menee seuraavaan kuormituspalkkiin/muuttaa seosta.
Se että tässä pakko tehä kompromisseja ajaa pienillä vaihteilla/nopeuksilla rikkaalla, jotta seos isommissa vauheissa ois normaali.
Jos haltekissa vois säätää ton TPS kuormitustaulukon silleen että 1234567,10,15 jne.. niin ton sais säädettyä kohdalleen tasakaasulla. Tai vastaavasti että sais kierroskartan tehtyä vaikka tyyliin 1500,1750,2000, jne
Plenumin kanssa homma pelitti pikkusen paremmin.
Kyl tolla pärjää, mut ei ole minun mieleeni. Kiihdytysrikastus karttoja muutettu myös, mutta ei apuja.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: CNP sytytyspuolat.

Post by Vauhtivaunu »

Senverran kysyn että onko tarkoitus laittaa noita IGN-1/034-puolia joka pytylle omansa?

Silloin nimittäin kipinässä on huomattavasti kovemmin jerkkua kuin MSD-6 jakajan kanssa.

Jos taas laitetaan joka pytylle CDI-yksikkö niin induktiiviset puolat voi unohtaa.

Onko keskustelussa menny puurot ja vellit sekasin :D
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Re: CNP sytytyspuolat.

Post by harrastaja »

No, nyt taitaa olla Vauhtivaunulla ihan kaikki sekaisin :mrgreen:

Siis puurot/vellit ja jerkutkin.

Siis miten niin kovemmin jerkkua kuin MSD6 ? (mikä on jerkku?)

Siis perustakaa nämä esitykset johonkin (("vaikka mitattuun")).

Ja kokkolanpoika, noi mun käppyräthän on "netissä", joten ne on SAATAVILLA ja verrattavissa .....
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: CNP sytytyspuolat.

Post by Vauhtivaunu »

harrastaja wrote: Siis miten niin kovemmin jerkkua kuin MSD6 ? (mikä on jerkku?)
Jerkkua=voimaa.

Tuleehan siinä pidempi latausaikojen väli kun joka pytylle on oma puolansa jolloin puola kerkeää suurillakin kierroksilla saavuttaa maksimienergian. Ja jakajasytytyksen häviöt on joka tapauksessa kipinän pitkästä reitistä johtuen suuremmat.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: CNP sytytyspuolat.

Post by Benkku »

Transienttinen kuormituksen muutos näkyy imusarjan paineessa läppärungoillakin, vaikkakin heikompana. Miten ja millaisella letkustolla tuota olet kokeillut saada toimimaan?

Tilavuudeltaan pieni ts. ohut letku ja mahdollisimman lyhyt veto anturille, kaikista kurkuista ja mahdollisimman läheltä sylinterinkantta ts. venttiiliä.

Toinen vaihtoehto, mikäli läppärungot sen mahdollistavat (pitäisi olla mahdlloista), on ottaa painemuutostieto kuristinläppien kohdalta, jossa virtauksen nopeuden muutos on suurin.
kokkolanpoika
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Jul 15, 2011 17:21

Re: CNP sytytyspuolat.

Post by kokkolanpoika »

Mulla oli 8sylinteriltä letkut map anturille, letkua tulee pakostakin olemaan n:30sentin eestä ennen map anturia. Ja letkut identtisen pitusia.
Letkun sisähalkasija 3mm, ja kanava imusarjaan saman kokonen. Tuo alipainelähto on imusarjan/läppärungon laipan juuressa, eli n: 5senttii läpän alapuolella. (muualle ei sopinut) Tyhjäkäynti toimi täydellisesti tuolla nokasta huolimatta.
Ongelmahan tuossa on se että mosa ei tee alipainetta ajossakaan muutakun välille -0.35 ja 0bar. Eli aika karkeesti suomennettuna hitusen heikko (vs vakiomosa -0.65bar)
Ja se kun haltekissa on kiinteät 32pistettä tuolla MAP kartastossakin. Eli tasakaasulla toimii jokseenkin, ja kun hipasetkaan kaasuun niin moottori kuolee laihuuteen. Eli toi map touhu käyttää kuormitusasteikosta ulkomuistista sanottuna ekaa 6pykälää ainoastaan 32sijaan. TPS anturilla sen sijaan pystyy käyttämään ensimmäisiä ~15-20pykälää kunnes tulee "täyskaasu"
Ei auttanut vaikka laitto letkua ruttuun MAP:illa sama homma jatkui. Kaikkeni tein ja annoin. :D

Jos ois säädettävät kuormitus/kierrostieto palkit niin homma skulais paljon paremmin. Samaa sanoin Harisen Seppo, DTA:n myyjä yms..
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Re: CNP sytytyspuolat.

Post by harrastaja »

Vauhtivaunu wrote:
harrastaja wrote: Siis miten niin kovemmin jerkkua kuin MSD6 ? (mikä on jerkku?)
Jerkkua=voimaa.

Tuleehan siinä pidempi latausaikojen väli kun joka pytylle on oma puolansa jolloin puola kerkeää suurillakin kierroksilla saavuttaa maksimienergian. Ja jakajasytytyksen häviöt on joka tapauksessa kipinän pitkästä reitistä johtuen suuremmat.
Millä yksiköllä ja laitteella tota voimaa mitataan?

MSD ehtii ihan varmasti latautua jakajakäytössäkin. Ja sitä "tehoa" (siis kipinävirtaa) on enemmän, kuin IGN-1:ssä.

Ja ei niitä induktiivisiakaan puolia kannata unohtaa.

Ja siis missä kohtaa on puuro/velli sekoittunut :? ?
Post Reply