Kierrosluvun mukainen kiihdytysrikastus

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Kierrosluvun mukainen kiihdytysrikastus

Post by TVH »

Vihdoinkin extra-koodin on saatu kierroslukuun perustuva kiihdytyspumppu-toiminto. Nyt on mahdollista säätää alakierroksille iso rikastus ja korkeammille kierroksille pieni rikastus.

Ominaisuus löytyy koodi versiosta 025g5 ja uudemmat.

Rikastus triggeröityy joko MAPdot tai TPSdot treshold asetuksen mukaan, riippuen kumpi on valittu käytttöön. Normaalit kiihdytysrikastukset on pois pelistä, ja rikastukset annetaan uuden taulukon mukaan. Omat asetukseni ovat:

1000rpm - 5ms
3000rpm - 2ms
4000rpm - 0.5ms
5000rpm - 0ms

Toimii huomattavasti paremmin kuin normaali MAPdot tai TPSdot. Toiminto tulee tarpeeseen erityisesti ison kaasuläpän tai läppärunkojen kanssa.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
ast
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Tue Jul 12, 2005 22:57

Post by ast »

Mitenkäs tuon kanssa mahtaa olla turbojen kanssa? Ahto päällä voi mättää kaasun pohjaan vaikka ilman mitään rikastuksia ja hyvin vastaa polkaisuun, mutta paikaltaan on ikävä kiihdyttää. Olen vähän leikkinyt TPS rikastusten kanssa, mutta ei ole tuntunut löytyvän toimivaa ratkaisua koko kierrosalueelle.
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Siitä vaan kokeilemaan!
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
ast
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Tue Jul 12, 2005 22:57

Post by ast »

Pitää testata heti kun auto on taas ajossa. Tänään ratapäivässä auto kesti kokonaiset puoli kierrosta kun 2 viikkoa vanha ruiskupumppu leipoi itsensä jumiin. No hyvä ettei leiponut eilen dynamometrissä...
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Radasta puheenollen eilen tuli radalla huomattua että tää uusi koodi paransi kaasuun reagoimista huomattavasti suurilla kierroksilla, kun rikastusta ei tule enää liikaa.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Tämä oli aivan loistava päivitys, loppui kakomiset ja nykimiset :D

Omat asetukset, joissa tosin vielä vähän säätämistä:
1000rpm - 2.6ms
2000rpm - 2.0ms
3500rpm - 0.5
5500rpm - 0ms

Kävin vähän pisemmällä reissulla testailemassa ja nyt kyllä pelaa hyvin, munakorejakin kuljetettiin sopivasti, joten pääsi testaamaan kunnolla tuota rikastusta.

Pienillä kierroksilla on ehkä vielä liian paljon, kun nopeasti tyhjäkäynniltä painastaessa meinaa tukehtua, mutta muuten ihan hyvä, isommilla kaasunasennoilla on nyt muutenkin säädetty rikkaalle, joten tuolla ei niin paljon tunnu olevan vaikutusta.

Jotenkin helpompi säätää tämä uusi, johdonmukainen verrattuna aiempiin.
Volvo 360GL -88
kimmo-p
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Fri Mar 04, 2005 18:31
Location: Kalajoki

Post by kimmo-p »

M;istä saa tuon 025g5, en löytänyt.
turbiinirieska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 103
Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
Location: tampere

Post by turbiinirieska »

ast
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Tue Jul 12, 2005 22:57

Post by ast »

Minkä Megatunen version tuo vaatii?
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Itse latailin megatunen 2.25b555 beta version, ei tuosta ainakaan ongelmaa ole vielä koitunut.
Volvo 360GL -88
Herb
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Apr 30, 2005 18:30
Location: Pieksänmaa

Post by Herb »

Jeps eli laitoinpa sitten itsellekkin tuon 025g6 koodin ja Megatunen version 225b531 kun täällä on niin paljon kehuttu tuota uutta kiihytysrikastus toimintoa. Ja sain kyllä huomata että ei sitä turhaan ole kehuttu... :D Ennen kun tuolla vehkeellä ajeli niin ei oikeen löytyny tasasta kierrosta alle 2000 kierroksen eikä vastannu kaasuun kunnolla mutta nyt kun tuon uuden sai sisään ja säätöihin niin on aika mukava ajella. Ihan niinkuin vakio koneella. :) Ja uusi megatunen versiokin toimii paljon paremmin kun on tuo vanha versio. Suosittelen.
-205 GTi 1.6 Turbo +Ms
-205 GTi 1.6
-Mitsubishi Eclipse GSR-4 (4x4 Turbo)
sami9
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Wed Mar 16, 2005 18:16

Post by sami9 »

onko joku jo kokeillut tuota "kierrostenmukaan" rikastusta turbossa??
olisi mukava kuulla hieman kokemuksia. vai oisko tps tai map:pi kuitenkin parempi
evolution
Megasquirttaaja
Posts: 66
Joined: Mon Apr 18, 2005 20:20
Contact:

Post by evolution »

mulla on turbossa käytössä toi kierrosten mukainen kiihdytys rikastus.ja toimii paljon paremmin mitä se vanha systeemi

sillä normaalilla kun sai sellaiseksi että vastasi alhaalta hyvin kaasuun niin ylhäällä tuli jo liikaa bensaa.
uudella systeemillä saa alhaalta vastaamaan hyvin ja ylä kierroksillakin saa toimimaan hyvin.

tulee vaan hiukan petollinen ajaa märällä kelillä kun tolla saa säädeltyä niin että tulee aika mojova potku kun painaa kaasua, kun ennen mietittiin hetki ja mentiin vasta sitten
sami9
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Wed Mar 16, 2005 18:16

Post by sami9 »

Herb wrote:Jeps eli laitoinpa sitten itsellekkin tuon 025g6 koodin ja Megatunen version 225b531 kun täällä on niin paljon kehuttu tuota uutta kiihytysrikastus toimintoa. Ja sain kyllä huomata että ei sitä turhaan ole kehuttu... :D Ennen kun tuolla vehkeellä ajeli niin ei oikeen löytyny tasasta kierrosta alle 2000 kierroksen eikä vastannu kaasuun kunnolla mutta nyt kun tuon uuden sai sisään ja säätöihin niin on aika mukava ajella. Ihan niinkuin vakio koneella. :) Ja uusi megatunen versiokin toimii paljon paremmin kun on tuo vanha versio. Suosittelen.
oliko mitään erikoista ton 025g6:n asennuksessa , jostain syystä en saa megatunea sille päivitettyä.. eli ei kopioi ilmeisesti siitä copy.inistä. mikä sen tiedoston tarkka nimi ja koko on jos sen siirtää manuaalisesti
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Herb
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Apr 30, 2005 18:30
Location: Pieksänmaa

Post by Herb »

Ei ollu mitään ongelmia. Meni todella hienosti sisään uusi koodi kun seurasi noita TVH:n ohjeita vaan tarkasti... :D
-205 GTi 1.6 Turbo +Ms
-205 GTi 1.6
-Mitsubishi Eclipse GSR-4 (4x4 Turbo)
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Hei, vilkuttakos muilla tätä koodia käytessä tuo kiihdytysrikastuksen ledi jatkuvasti ja epäsäännöllisesti, niin tyhjäkäynnillä, kuin ajossakin?

Omassa kun alkoi vilkuttamaan, mutta logissa ei kuitenkaan näy merkintää kiihdytysrikastuksesta kuin oikeissa kohtaa.
Volvo 360GL -88
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Mulla ainakin vilkuttaa, tai paremminkin värisee, kun kierroksia on päälle parin tonnin. Välillä välähtää vähän reilumminkin. Megatunen mukaan rikastusta ei kuitenkaan tapahdu.
Arttu
GSX1100 -85
ast
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Tue Jul 12, 2005 22:57

Post by ast »

Päivitin sitten minäkin koodin uudempaan. En saanut kierrosluvun mukaista rikastusta toimimaan niin hyvin kuin haluaisin. Vaikea sanoa onko se edes yhtään parempi kuin aikaisempi TPS:n mukaan tapahtuva rikastus.

Ongelmiahan minulla on vain 2000-3000 rpm alueella. Sen yli ahdot heräävät nopeasti ja auto lähtee ihan hyvin ja sen alle ei juuri kunnolla kiihdytellä. Mutta tuolla alueella kun turbo miettii hetken aikaa ei kiihdy kunnolla. Jos laitan enemmän rikastusta toimii kaasu auki polkaistessa paremmin, mutta silloin pieni kaasun lisääminen saa aikaan helposti kenguruilmiön. Kun määrää vähentää pienemmät kaasun lisäykset toimivat hyvin, mutta kaasu auki polkaistessa kone yskii ja polttaa välillä ahtoputkessakin tavaraa. Peruslambdan mukaan sukeltaa laihalle ja nousee sieltä vasta kun ahtopaine nousee tai kaasua hellittää. Suuttimet (2 kpl) minulla on kaasuläpän yläpuolella jos sillä on jotain vaikutusta. Alkuperäisellä eculla ei ollut vastaavia ongelmia. Bensakartta kuitenkin ajettiin kohdalleen dynamometrissä eli ei luulisi peruskartan olevan liian laihalla tuolla alueella. Samoja ongelmia oli dynossakin eli tehovedoissa alku oli yhtä pauketta ennen kuin ahto nousi jos kiihdytysrikastukset olivat kokonaan pois päältä. Rikastuksia lisäämällä toimi paremmin, mutta ei hyvin. Jatkuvalla kuormalla eli kun säädettiin peruskarttaa ei kuitenkaan ollut mitään ongelmia eli asia liittyy selkeästi muutostilanteeseen.

Ei toki ole poissuljettua että tuossa olisi joku muukin vika. Toisaalta jos bensanpaineensäädin esimerkiksi ei reagoisi tarpeeksi nopeasti niin luulisi sen vaikuttavan myös suuremmilla kierroksilla, mutta ei vaikuta eikä mene edes laihalle kun polkaisee kaasun auki vaikka rikastukset olisivat nollissa.

Ideoita?
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

ast wrote:Päivitin sitten minäkin koodin uudempaan. En saanut kierrosluvun mukaista rikastusta toimimaan niin hyvin kuin haluaisin. Vaikea sanoa onko se edes yhtään parempi kuin aikaisempi TPS:n mukaan tapahtuva rikastus.

Ongelmiahan minulla on vain 2000-3000 rpm alueella. Sen yli ahdot heräävät nopeasti ja auto lähtee ihan hyvin ja sen alle ei juuri kunnolla kiihdytellä. Mutta tuolla alueella kun turbo miettii hetken aikaa ei kiihdy kunnolla. Jos laitan enemmän rikastusta toimii kaasu auki polkaistessa paremmin, mutta silloin pieni kaasun lisääminen saa aikaan helposti kenguruilmiön. Kun määrää vähentää pienemmät kaasun lisäykset toimivat hyvin, mutta kaasu auki polkaistessa kone yskii ja polttaa välillä ahtoputkessakin tavaraa. Peruslambdan mukaan sukeltaa laihalle ja nousee sieltä vasta kun ahtopaine nousee tai kaasua hellittää. Suuttimet (2 kpl) minulla on kaasuläpän yläpuolella jos sillä on jotain vaikutusta. Alkuperäisellä eculla ei ollut vastaavia ongelmia. Bensakartta kuitenkin ajettiin kohdalleen dynamometrissä eli ei luulisi peruskartan olevan liian laihalla tuolla alueella. Samoja ongelmia oli dynossakin eli tehovedoissa alku oli yhtä pauketta ennen kuin ahto nousi jos kiihdytysrikastukset olivat kokonaan pois päältä. Rikastuksia lisäämällä toimi paremmin, mutta ei hyvin. Jatkuvalla kuormalla eli kun säädettiin peruskarttaa ei kuitenkaan ollut mitään ongelmia eli asia liittyy selkeästi muutostilanteeseen.

Ei toki ole poissuljettua että tuossa olisi joku muukin vika. Toisaalta jos bensanpaineensäädin esimerkiksi ei reagoisi tarpeeksi nopeasti niin luulisi sen vaikuttavan myös suuremmilla kierroksilla, mutta ei vaikuta eikä mene edes laihalle kun polkaisee kaasun auki vaikka rikastukset olisivat nollissa.

Ideoita?
Koska rikastuskoodi on se mitä se on, ei siinä paljon muuta kait ole tehtävissä kuin nostaa karttaa ongelmakohdista ja toivoa että se auttaisi. Toivotaan että koodi kehittyy edelleen.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
evolution
Megasquirttaaja
Posts: 66
Joined: Mon Apr 18, 2005 20:20
Contact:

Post by evolution »

itse sain ne kiihdytys rikastukset toimimaan parhaiten niin että käytti autoa paikoillaan ja sitten tasakierroksilta aina kaasu pohjaan ja kun otti kierrokset rykimättä ja niin että lambda pysyi sopivana jätin siihen ja ajamaan, noin ainakin toimii parhaiten.
ajossa en ole saanu ainakaan paremmaksi muuttumaan

ja saahan siinä määritellä itse ne rikastus kierrosten jaksot joilla pystyy hieman kikkailemaan :wink:
ast
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Tue Jul 12, 2005 22:57

Post by ast »

Kiitoksia, pitää kokeilla tuota paikallaan kaasuttelua. Nyt yritin säätää lähinnä ajossa joka bussipysäkillä ja se on oli aika hankalaa.
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

evolution wrote:itse sain ne kiihdytys rikastukset toimimaan parhaiten niin että käytti autoa paikoillaan ja sitten tasakierroksilta aina kaasu pohjaan ja kun otti kierrokset rykimättä ja niin että lambda pysyi sopivana jätin siihen ja ajamaan, noin ainakin toimii parhaiten.
ajossa en ole saanu ainakaan paremmaksi muuttumaan

ja saahan siinä määritellä itse ne rikastus kierrosten jaksot joilla pystyy hieman kikkailemaan :wink:
Tällä tapaa itekin niitä säätelen, ajaessa niitten vaikutus pienenee ainakin mulla.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Miten tuota rpm-ae:n mukana tullutta AE driven fuel pct -mittaria olisi tarkoitus tulkita? Siellä on ihan hurjia lukuja kuten esim. -560, -3200, 412, 123, 112. Samanlaisia lukuja näkyy logissa TPSacc-sarakkeessa. Softa 025g6, map-triggaus rpm-ae:lle.
Corolla
Megasquirttaaja
Posts: 43
Joined: Wed Apr 20, 2005 9:46

Post by Corolla »

Tuolta uutta koodia ei löydy enää tuolta linkistä :cry: Ja ei tuntunu äkkiseltään mistään löytyvän
Anssi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 129
Joined: Sat Mar 05, 2005 15:01
Location: Helsinki
Contact:

Post by Anssi »

Corolla wrote:Tuolta uutta koodia ei löydy enää tuolta linkistä :cry: Ja ei tuntunu äkkiseltään mistään löytyvän
Ota joku uudempi koodi. Aiemmin tehdyt ominaisuudet on kyllä mukana uudemmissakin.
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
janneza
Megasquirttaaja
Posts: 52
Joined: Wed May 18, 2005 20:08

Post by janneza »

eli tällä kierrosten mukaan säätyvällä kiihdytysrikastuksella tps:ää ei tarvita...???
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

janneza wrote:eli tällä kierrosten mukaan säätyvällä kiihdytysrikastuksella tps:ää ei tarvita...???
Juu, ei tarvita kiihdytysrikastukseen, jos haluaa sitten polttoaineensyötön katkaisun, niin siihen toki voi TPS:ää käyttää, mutta omassani en käytä siihenkään, TPS:n johdot eivät ole kiinni lainkaan.
Volvo 360GL -88
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Ehhehheh, kannattaa sitten laittaa se mapdot suosiolla pois, omassa lykki lisärikastusta vaikka mielestäni oli nollassa map-pohjainen rikastus accel enrichments sivulla, luvut ainakin oli nollia.

Nyt kun vaihdoin TPS-based kohtaan, niin hävisi se tyhjäkäynniltä polkaistaessa tapahtunut tukehtumisen oire. Muutenkin tuntui herkemmäksi muuttuvan kaasupoljin, meinasi olla jo liiankin herkkä, kun hipaisusta jo nousee sen 1000 kierrosta. Volvossa vakiona se ensimmäinen 5cm tuntui olevan vaan äänen muutosta :lol:
Volvo 360GL -88
hedelma
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Thu Nov 10, 2005 8:51
Location: Hämeenlinna

Post by hedelma »

Image

Mitä ootte noihin 3 alimmaiseen laittanut? itse jos laitan niihin jotain muuta, kuin arvon "0", niin ongelmia luvassa!
Post Reply