Kierrosluvun mukainen kiihdytysrikastus
Moderator: Masi_K
Kierrosluvun mukainen kiihdytysrikastus
Vihdoinkin extra-koodin on saatu kierroslukuun perustuva kiihdytyspumppu-toiminto. Nyt on mahdollista säätää alakierroksille iso rikastus ja korkeammille kierroksille pieni rikastus.
Ominaisuus löytyy koodi versiosta 025g5 ja uudemmat.
Rikastus triggeröityy joko MAPdot tai TPSdot treshold asetuksen mukaan, riippuen kumpi on valittu käytttöön. Normaalit kiihdytysrikastukset on pois pelistä, ja rikastukset annetaan uuden taulukon mukaan. Omat asetukseni ovat:
1000rpm - 5ms
3000rpm - 2ms
4000rpm - 0.5ms
5000rpm - 0ms
Toimii huomattavasti paremmin kuin normaali MAPdot tai TPSdot. Toiminto tulee tarpeeseen erityisesti ison kaasuläpän tai läppärunkojen kanssa.
Ominaisuus löytyy koodi versiosta 025g5 ja uudemmat.
Rikastus triggeröityy joko MAPdot tai TPSdot treshold asetuksen mukaan, riippuen kumpi on valittu käytttöön. Normaalit kiihdytysrikastukset on pois pelistä, ja rikastukset annetaan uuden taulukon mukaan. Omat asetukseni ovat:
1000rpm - 5ms
3000rpm - 2ms
4000rpm - 0.5ms
5000rpm - 0ms
Toimii huomattavasti paremmin kuin normaali MAPdot tai TPSdot. Toiminto tulee tarpeeseen erityisesti ison kaasuläpän tai läppärunkojen kanssa.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Mitenkäs tuon kanssa mahtaa olla turbojen kanssa? Ahto päällä voi mättää kaasun pohjaan vaikka ilman mitään rikastuksia ja hyvin vastaa polkaisuun, mutta paikaltaan on ikävä kiihdyttää. Olen vähän leikkinyt TPS rikastusten kanssa, mutta ei ole tuntunut löytyvän toimivaa ratkaisua koko kierrosalueelle.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 405
- Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
- Location: Pieksämäki
- Contact:
Tämä oli aivan loistava päivitys, loppui kakomiset ja nykimiset 
Omat asetukset, joissa tosin vielä vähän säätämistä:
1000rpm - 2.6ms
2000rpm - 2.0ms
3500rpm - 0.5
5500rpm - 0ms
Kävin vähän pisemmällä reissulla testailemassa ja nyt kyllä pelaa hyvin, munakorejakin kuljetettiin sopivasti, joten pääsi testaamaan kunnolla tuota rikastusta.
Pienillä kierroksilla on ehkä vielä liian paljon, kun nopeasti tyhjäkäynniltä painastaessa meinaa tukehtua, mutta muuten ihan hyvä, isommilla kaasunasennoilla on nyt muutenkin säädetty rikkaalle, joten tuolla ei niin paljon tunnu olevan vaikutusta.
Jotenkin helpompi säätää tämä uusi, johdonmukainen verrattuna aiempiin.

Omat asetukset, joissa tosin vielä vähän säätämistä:
1000rpm - 2.6ms
2000rpm - 2.0ms
3500rpm - 0.5
5500rpm - 0ms
Kävin vähän pisemmällä reissulla testailemassa ja nyt kyllä pelaa hyvin, munakorejakin kuljetettiin sopivasti, joten pääsi testaamaan kunnolla tuota rikastusta.
Pienillä kierroksilla on ehkä vielä liian paljon, kun nopeasti tyhjäkäynniltä painastaessa meinaa tukehtua, mutta muuten ihan hyvä, isommilla kaasunasennoilla on nyt muutenkin säädetty rikkaalle, joten tuolla ei niin paljon tunnu olevan vaikutusta.
Jotenkin helpompi säätää tämä uusi, johdonmukainen verrattuna aiempiin.
Volvo 360GL -88
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 103
- Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
- Location: tampere
Jeps eli laitoinpa sitten itsellekkin tuon 025g6 koodin ja Megatunen version 225b531 kun täällä on niin paljon kehuttu tuota uutta kiihytysrikastus toimintoa. Ja sain kyllä huomata että ei sitä turhaan ole kehuttu...
Ennen kun tuolla vehkeellä ajeli niin ei oikeen löytyny tasasta kierrosta alle 2000 kierroksen eikä vastannu kaasuun kunnolla mutta nyt kun tuon uuden sai sisään ja säätöihin niin on aika mukava ajella. Ihan niinkuin vakio koneella.
Ja uusi megatunen versiokin toimii paljon paremmin kun on tuo vanha versio. Suosittelen.


-205 GTi 1.6 Turbo +Ms
-205 GTi 1.6
-Mitsubishi Eclipse GSR-4 (4x4 Turbo)
-205 GTi 1.6
-Mitsubishi Eclipse GSR-4 (4x4 Turbo)
mulla on turbossa käytössä toi kierrosten mukainen kiihdytys rikastus.ja toimii paljon paremmin mitä se vanha systeemi
sillä normaalilla kun sai sellaiseksi että vastasi alhaalta hyvin kaasuun niin ylhäällä tuli jo liikaa bensaa.
uudella systeemillä saa alhaalta vastaamaan hyvin ja ylä kierroksillakin saa toimimaan hyvin.
tulee vaan hiukan petollinen ajaa märällä kelillä kun tolla saa säädeltyä niin että tulee aika mojova potku kun painaa kaasua, kun ennen mietittiin hetki ja mentiin vasta sitten
sillä normaalilla kun sai sellaiseksi että vastasi alhaalta hyvin kaasuun niin ylhäällä tuli jo liikaa bensaa.
uudella systeemillä saa alhaalta vastaamaan hyvin ja ylä kierroksillakin saa toimimaan hyvin.
tulee vaan hiukan petollinen ajaa märällä kelillä kun tolla saa säädeltyä niin että tulee aika mojova potku kun painaa kaasua, kun ennen mietittiin hetki ja mentiin vasta sitten
oliko mitään erikoista ton 025g6:n asennuksessa , jostain syystä en saa megatunea sille päivitettyä.. eli ei kopioi ilmeisesti siitä copy.inistä. mikä sen tiedoston tarkka nimi ja koko on jos sen siirtää manuaalisestiHerb wrote:Jeps eli laitoinpa sitten itsellekkin tuon 025g6 koodin ja Megatunen version 225b531 kun täällä on niin paljon kehuttu tuota uutta kiihytysrikastus toimintoa. Ja sain kyllä huomata että ei sitä turhaan ole kehuttu...Ennen kun tuolla vehkeellä ajeli niin ei oikeen löytyny tasasta kierrosta alle 2000 kierroksen eikä vastannu kaasuun kunnolla mutta nyt kun tuon uuden sai sisään ja säätöihin niin on aika mukava ajella. Ihan niinkuin vakio koneella.
Ja uusi megatunen versiokin toimii paljon paremmin kun on tuo vanha versio. Suosittelen.
Päivitin sitten minäkin koodin uudempaan. En saanut kierrosluvun mukaista rikastusta toimimaan niin hyvin kuin haluaisin. Vaikea sanoa onko se edes yhtään parempi kuin aikaisempi TPS:n mukaan tapahtuva rikastus.
Ongelmiahan minulla on vain 2000-3000 rpm alueella. Sen yli ahdot heräävät nopeasti ja auto lähtee ihan hyvin ja sen alle ei juuri kunnolla kiihdytellä. Mutta tuolla alueella kun turbo miettii hetken aikaa ei kiihdy kunnolla. Jos laitan enemmän rikastusta toimii kaasu auki polkaistessa paremmin, mutta silloin pieni kaasun lisääminen saa aikaan helposti kenguruilmiön. Kun määrää vähentää pienemmät kaasun lisäykset toimivat hyvin, mutta kaasu auki polkaistessa kone yskii ja polttaa välillä ahtoputkessakin tavaraa. Peruslambdan mukaan sukeltaa laihalle ja nousee sieltä vasta kun ahtopaine nousee tai kaasua hellittää. Suuttimet (2 kpl) minulla on kaasuläpän yläpuolella jos sillä on jotain vaikutusta. Alkuperäisellä eculla ei ollut vastaavia ongelmia. Bensakartta kuitenkin ajettiin kohdalleen dynamometrissä eli ei luulisi peruskartan olevan liian laihalla tuolla alueella. Samoja ongelmia oli dynossakin eli tehovedoissa alku oli yhtä pauketta ennen kuin ahto nousi jos kiihdytysrikastukset olivat kokonaan pois päältä. Rikastuksia lisäämällä toimi paremmin, mutta ei hyvin. Jatkuvalla kuormalla eli kun säädettiin peruskarttaa ei kuitenkaan ollut mitään ongelmia eli asia liittyy selkeästi muutostilanteeseen.
Ei toki ole poissuljettua että tuossa olisi joku muukin vika. Toisaalta jos bensanpaineensäädin esimerkiksi ei reagoisi tarpeeksi nopeasti niin luulisi sen vaikuttavan myös suuremmilla kierroksilla, mutta ei vaikuta eikä mene edes laihalle kun polkaisee kaasun auki vaikka rikastukset olisivat nollissa.
Ideoita?
Ongelmiahan minulla on vain 2000-3000 rpm alueella. Sen yli ahdot heräävät nopeasti ja auto lähtee ihan hyvin ja sen alle ei juuri kunnolla kiihdytellä. Mutta tuolla alueella kun turbo miettii hetken aikaa ei kiihdy kunnolla. Jos laitan enemmän rikastusta toimii kaasu auki polkaistessa paremmin, mutta silloin pieni kaasun lisääminen saa aikaan helposti kenguruilmiön. Kun määrää vähentää pienemmät kaasun lisäykset toimivat hyvin, mutta kaasu auki polkaistessa kone yskii ja polttaa välillä ahtoputkessakin tavaraa. Peruslambdan mukaan sukeltaa laihalle ja nousee sieltä vasta kun ahtopaine nousee tai kaasua hellittää. Suuttimet (2 kpl) minulla on kaasuläpän yläpuolella jos sillä on jotain vaikutusta. Alkuperäisellä eculla ei ollut vastaavia ongelmia. Bensakartta kuitenkin ajettiin kohdalleen dynamometrissä eli ei luulisi peruskartan olevan liian laihalla tuolla alueella. Samoja ongelmia oli dynossakin eli tehovedoissa alku oli yhtä pauketta ennen kuin ahto nousi jos kiihdytysrikastukset olivat kokonaan pois päältä. Rikastuksia lisäämällä toimi paremmin, mutta ei hyvin. Jatkuvalla kuormalla eli kun säädettiin peruskarttaa ei kuitenkaan ollut mitään ongelmia eli asia liittyy selkeästi muutostilanteeseen.
Ei toki ole poissuljettua että tuossa olisi joku muukin vika. Toisaalta jos bensanpaineensäädin esimerkiksi ei reagoisi tarpeeksi nopeasti niin luulisi sen vaikuttavan myös suuremmilla kierroksilla, mutta ei vaikuta eikä mene edes laihalle kun polkaisee kaasun auki vaikka rikastukset olisivat nollissa.
Ideoita?
Koska rikastuskoodi on se mitä se on, ei siinä paljon muuta kait ole tehtävissä kuin nostaa karttaa ongelmakohdista ja toivoa että se auttaisi. Toivotaan että koodi kehittyy edelleen.ast wrote:Päivitin sitten minäkin koodin uudempaan. En saanut kierrosluvun mukaista rikastusta toimimaan niin hyvin kuin haluaisin. Vaikea sanoa onko se edes yhtään parempi kuin aikaisempi TPS:n mukaan tapahtuva rikastus.
Ongelmiahan minulla on vain 2000-3000 rpm alueella. Sen yli ahdot heräävät nopeasti ja auto lähtee ihan hyvin ja sen alle ei juuri kunnolla kiihdytellä. Mutta tuolla alueella kun turbo miettii hetken aikaa ei kiihdy kunnolla. Jos laitan enemmän rikastusta toimii kaasu auki polkaistessa paremmin, mutta silloin pieni kaasun lisääminen saa aikaan helposti kenguruilmiön. Kun määrää vähentää pienemmät kaasun lisäykset toimivat hyvin, mutta kaasu auki polkaistessa kone yskii ja polttaa välillä ahtoputkessakin tavaraa. Peruslambdan mukaan sukeltaa laihalle ja nousee sieltä vasta kun ahtopaine nousee tai kaasua hellittää. Suuttimet (2 kpl) minulla on kaasuläpän yläpuolella jos sillä on jotain vaikutusta. Alkuperäisellä eculla ei ollut vastaavia ongelmia. Bensakartta kuitenkin ajettiin kohdalleen dynamometrissä eli ei luulisi peruskartan olevan liian laihalla tuolla alueella. Samoja ongelmia oli dynossakin eli tehovedoissa alku oli yhtä pauketta ennen kuin ahto nousi jos kiihdytysrikastukset olivat kokonaan pois päältä. Rikastuksia lisäämällä toimi paremmin, mutta ei hyvin. Jatkuvalla kuormalla eli kun säädettiin peruskarttaa ei kuitenkaan ollut mitään ongelmia eli asia liittyy selkeästi muutostilanteeseen.
Ei toki ole poissuljettua että tuossa olisi joku muukin vika. Toisaalta jos bensanpaineensäädin esimerkiksi ei reagoisi tarpeeksi nopeasti niin luulisi sen vaikuttavan myös suuremmilla kierroksilla, mutta ei vaikuta eikä mene edes laihalle kun polkaisee kaasun auki vaikka rikastukset olisivat nollissa.
Ideoita?
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
itse sain ne kiihdytys rikastukset toimimaan parhaiten niin että käytti autoa paikoillaan ja sitten tasakierroksilta aina kaasu pohjaan ja kun otti kierrokset rykimättä ja niin että lambda pysyi sopivana jätin siihen ja ajamaan, noin ainakin toimii parhaiten.
ajossa en ole saanu ainakaan paremmaksi muuttumaan
ja saahan siinä määritellä itse ne rikastus kierrosten jaksot joilla pystyy hieman kikkailemaan
ajossa en ole saanu ainakaan paremmaksi muuttumaan
ja saahan siinä määritellä itse ne rikastus kierrosten jaksot joilla pystyy hieman kikkailemaan

Tällä tapaa itekin niitä säätelen, ajaessa niitten vaikutus pienenee ainakin mulla.evolution wrote:itse sain ne kiihdytys rikastukset toimimaan parhaiten niin että käytti autoa paikoillaan ja sitten tasakierroksilta aina kaasu pohjaan ja kun otti kierrokset rykimättä ja niin että lambda pysyi sopivana jätin siihen ja ajamaan, noin ainakin toimii parhaiten.
ajossa en ole saanu ainakaan paremmaksi muuttumaan
ja saahan siinä määritellä itse ne rikastus kierrosten jaksot joilla pystyy hieman kikkailemaan
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 405
- Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
- Location: Pieksämäki
- Contact:
Juu, ei tarvita kiihdytysrikastukseen, jos haluaa sitten polttoaineensyötön katkaisun, niin siihen toki voi TPS:ää käyttää, mutta omassani en käytä siihenkään, TPS:n johdot eivät ole kiinni lainkaan.janneza wrote:eli tällä kierrosten mukaan säätyvällä kiihdytysrikastuksella tps:ää ei tarvita...???
Volvo 360GL -88
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 405
- Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
- Location: Pieksämäki
- Contact:
Ehhehheh, kannattaa sitten laittaa se mapdot suosiolla pois, omassa lykki lisärikastusta vaikka mielestäni oli nollassa map-pohjainen rikastus accel enrichments sivulla, luvut ainakin oli nollia.
Nyt kun vaihdoin TPS-based kohtaan, niin hävisi se tyhjäkäynniltä polkaistaessa tapahtunut tukehtumisen oire. Muutenkin tuntui herkemmäksi muuttuvan kaasupoljin, meinasi olla jo liiankin herkkä, kun hipaisusta jo nousee sen 1000 kierrosta. Volvossa vakiona se ensimmäinen 5cm tuntui olevan vaan äänen muutosta
Nyt kun vaihdoin TPS-based kohtaan, niin hävisi se tyhjäkäynniltä polkaistaessa tapahtunut tukehtumisen oire. Muutenkin tuntui herkemmäksi muuttuvan kaasupoljin, meinasi olla jo liiankin herkkä, kun hipaisusta jo nousee sen 1000 kierrosta. Volvossa vakiona se ensimmäinen 5cm tuntui olevan vaan äänen muutosta

Volvo 360GL -88