Terve!
Olen siis suunnittelemassa vanhaan Honda Firebladeen (1996) megaa. Tarkoituksenani on käyttää MS III. Olen koittanut tehdä jonkinnäköistä budjettia ja suunnitellut vähän mitä komponentteja käyttäisin, joitakin epäselviä asioita toki on ja tulee varmaan lisää. Projekti on siis vasta suunnittelupuolella ja tarkoitus on haalia osat kesän aikana ja kasata mega valmiiksi. Varsinainen kasaus alkaisi vasta syksyllä.
Osat jotka tarvitsen (?)
- MS III
- Relekortti (tarpeeton?)
- Läppärungot
- Suuttimet
- TPS
- Ilman lämpötunnistin
- J-nesteen lämpötunnistin
- Lambda- anturi (laajakaista)
- Polttoainepumppu
- Polttoainelinjat
- Polttoainepaineensäädin
Osien valinnassa on tarkoitus ottaa huomioon se, että moottoria tullaan tulevaisuudessa virittämään enemmän tai vähemmän. Kyseessä on siis 919cc kaasarikone.
Koitan selittää lyhyesti mitä olen ajatellut osiksi.
Ohjaus tietysti megalla ja MS III koska ensinnäkin siinä olisi paremmat säätömahdollisuudet. Pääpaino ehkä kuitenkin siinä, että se huolii enemmän erimerkkisiä antureita (säästyy säätämistä). Olen tilannut käytetyn läppärungon kawasaki ZX-10R pyörästä (2004). Paketti sisältää läppärungot, TPS ja suuttimet. Hiukan huolettaa jos suuttimet ovat liian isot. Kawasta irtoaa paperilla 175 ja hondasta aitoja hepoja 120 kampuralta.
Antureiksi http://www.autotune.fi/tuote/32/gm-ilma ... oin-liitin, http://www.autotune.fi/tuote/17/gm-ilma ... ttu-liitin
Mietin kyllä jos voisi käyttää alkuperäistä vedenlämpöanturia? Nuo tuumaiset kierteet kun ei kauheasti kiihota....
Lambda http://www.autotune.fi/tuote/100/innova ... ital-gauge Tuo lambda on tuntunut olevan aika suosittu, joten kysyn tekijöiltä. Voiko tuota siis käyttää siten, että ajossa mittari toiminnassa ja säädettäessä saa signaalin tietokoneeseen, jolloin vois säätää tarkasti?
Onko tuo relekortti oikeasti hyödyllinen? Lähinnä ajattelin, että voisi saada siistimpää jälkeä asennuksessa. Eikä laitteita voi releyttää itse? Tuntuu 77€ olevan aika paljon muutamasta releestä?
Sitten itselle tuo hankalin asia. Täytyykö pyörään asentaa triggeripyörä ja ottaa signaali esim hall anturilla? Vai voisiko käyttää puolalle tulevaa signaalia kertomaan megalle missä mennään? Tuo triggerin asentaminen pyörään tuntuu aika hankalalta.
Polttoaineraili pitäisi olla mukana kawan läpissä. Miten paljon tuottoa pitäisi olla polttoainepumpussa, jottei ruoka lopu kesken vaikka joskus nostettaisiin tehot vaikka juuri tuohon 150hp pintaan? Onko polttoainesäätimissä paljon eroja? Voiko esimerkiksi kaikissa säätää minkä paineen haluaa?
Toivottavasti ei tullut liian sekavaa kirjoitusta. Itse luulen ettei tuon mekaanisen asentamisen kanssa tule ongelmia. Kaikennäköistä soveltamista tullut harrastettua ja tuoreet ajoneuvoasentajan paperit on. Lähinnä mietin noita mitoituksia komponenttien suhteen ja trikkeriä...
Kiitoksia vastaajille etukäteen!
Edit: Niin ja tietysti kertokaa ihmeessä jos olen unohtanut jotain olennaista ja jos on jotain mikä on ihan pielessä suunnitelmassani.
Bladeen ruiskua, hätäilyn välttelyä.
Moderator: Masi_K