Apua kaivattaisiin!
Moderator: Masi_K
Apua kaivattaisiin!
Elikkä tarvisin apua tuon projektini kanssa, luulin että selviän itse autopuolen käyneenä, mutta kyllä se mega on vain niin vaikea, kun siitä puhutaan.
Autona BMW, moottorina m30b35/3,5l, ohjauksena ms1 v2.2? Sytytys hukkakipinällä, on jo puola omegasta.
Autoon tulossa ahdin, ja painetta 1bar-1,5bar.. Mappi tais olla 3 bar;iin saakka.
Triggeröinti : piti hoitaa hallilla, mutta triggerinä on 60-2, joten honeywell (mikä on myös hankittu) ei kuulemma kerkeä lukea. Vr-muunnin vissiin seuraava vaihtoehto? Pitää(kö?) boksissa olla jotain komponentteja, mitä tuo vr- tarvii?
Sitten johdotuksissa : helppiä jonku verran? Anturit on helppoja, maadotukset helppoja,. Sitten virta.. pääreleeltä vaan napaan ?28? (en nyt keskellä yötä välttämättä muista oikein)
Tyhjäkäyntimoottorilta/sen releeltä jotain? Bensapumpun releeltä navasta?
Suuttimille mitä kautta?
Säätö: Kun nyt sillälailla sais sitten kun boksi on paikallaan että auto käy, ja sillä pystyy ajamaan tavallista ajoa. (ilman ahdinta)
Saa, ja pitää kertoa että miten voi (jos voi) tehdä helpommin.. itse olen aloittelija, ja olen vain kysellyt neuvoja, ja osaksi päätellyt itse.
Neuvoa tänne kaikkien nähtäville, tai henkkalatvala@gmail.com
-Kiitos
Autona BMW, moottorina m30b35/3,5l, ohjauksena ms1 v2.2? Sytytys hukkakipinällä, on jo puola omegasta.
Autoon tulossa ahdin, ja painetta 1bar-1,5bar.. Mappi tais olla 3 bar;iin saakka.
Triggeröinti : piti hoitaa hallilla, mutta triggerinä on 60-2, joten honeywell (mikä on myös hankittu) ei kuulemma kerkeä lukea. Vr-muunnin vissiin seuraava vaihtoehto? Pitää(kö?) boksissa olla jotain komponentteja, mitä tuo vr- tarvii?
Sitten johdotuksissa : helppiä jonku verran? Anturit on helppoja, maadotukset helppoja,. Sitten virta.. pääreleeltä vaan napaan ?28? (en nyt keskellä yötä välttämättä muista oikein)
Tyhjäkäyntimoottorilta/sen releeltä jotain? Bensapumpun releeltä navasta?
Suuttimille mitä kautta?
Säätö: Kun nyt sillälailla sais sitten kun boksi on paikallaan että auto käy, ja sillä pystyy ajamaan tavallista ajoa. (ilman ahdinta)
Saa, ja pitää kertoa että miten voi (jos voi) tehdä helpommin.. itse olen aloittelija, ja olen vain kysellyt neuvoja, ja osaksi päätellyt itse.
Neuvoa tänne kaikkien nähtäville, tai henkkalatvala@gmail.com
-Kiitos
Re: Apua kaivattaisiin!
paikkakunnan ilmoittaminen helpottaa aina kummasti näissä asioissa, kun megan edes joten kuten tunteva voi löytyä ihan siitä "naapurista"...
plug and play juttuhan nämä ei ole, jos ei nimenomaan sellaista ole ostanut... mutta niitäkin kai on, ainakin bemareihin
plug and play juttuhan nämä ei ole, jos ei nimenomaan sellaista ole ostanut... mutta niitäkin kai on, ainakin bemareihin

ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin 

-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: Apua kaivattaisiin!
Tuolle tarttee vr-anturin, jos ei ole. Honeywelli ei käy tosiaan.
http://autotune.fi/tuote/338/vranturi-tarvike-bmw
Tuossa vr, en tiedä olisiko jopa sopiva koloonsa, ellei jo sulla ole.
Vr-muuntimen tarvitsee myös lisätä tuolle levylle.
http://autotune.fi/tuote/136/vrmuunninpiiri
Tuon vaan johdotat purkin sisälle.
Tyhjäkäyntimoottorille tarttee tehdä modaus todennäköisesti.
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... .htm#Fidle
http://autotune.fi/tuote/46/pwmtyhjakayntiohjaus-modi
Jos oikein askelmoottorilla, niin sitä ei taida saada MS1 prossuun?
Mut ei Mega nyt niin vaikea ole. Vaatii vaan pohtimista ja seuraa ohjeita, eikä tohota menemään.
Kahdessa illassa turha kuvitella saada kasaan.
Pulttaa kiinni pokseja löytyy aika hyvin orggis piuhasarjaanki.
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... _Index.htm
http://www.megamanual.com/mtabcon.htm
Tuossa kaks päämanuaalia mistä löytyy johdotuskuvat ja muut ohjeet.
http://autotune.fi/tuote/338/vranturi-tarvike-bmw
Tuossa vr, en tiedä olisiko jopa sopiva koloonsa, ellei jo sulla ole.
Vr-muuntimen tarvitsee myös lisätä tuolle levylle.
http://autotune.fi/tuote/136/vrmuunninpiiri
Tuon vaan johdotat purkin sisälle.
Tyhjäkäyntimoottorille tarttee tehdä modaus todennäköisesti.
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... .htm#Fidle
http://autotune.fi/tuote/46/pwmtyhjakayntiohjaus-modi
Jos oikein askelmoottorilla, niin sitä ei taida saada MS1 prossuun?
Mut ei Mega nyt niin vaikea ole. Vaatii vaan pohtimista ja seuraa ohjeita, eikä tohota menemään.
Kahdessa illassa turha kuvitella saada kasaan.
Pulttaa kiinni pokseja löytyy aika hyvin orggis piuhasarjaanki.
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... _Index.htm
http://www.megamanual.com/mtabcon.htm
Tuossa kaks päämanuaalia mistä löytyy johdotuskuvat ja muut ohjeet.
Paikkakunta
Joo, eli paikkakuntana veteli, jossa asun, tai alahärmä (kotipaikkakunta)
Kohtahan tätä on vuosi tohotettu, mutta olishan se tämän kesän aikana mukava saada tulille. Tuota manuaalia vain pitäis tietysti lukea.
Kohtahan tätä on vuosi tohotettu, mutta olishan se tämän kesän aikana mukava saada tulille. Tuota manuaalia vain pitäis tietysti lukea.
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: Apua kaivattaisiin!
Juu, liki kaikki oleellinen löytyy noista manuaaleista ja haulla loput täältä foorumilta.
Aika spesiaali saa olla jos ei vastausta löydy.
Aika spesiaali saa olla jos ei vastausta löydy.
Re: Apua kaivattaisiin!
Tuon tps:än kanssa käännyn tässä lähiaikoina sinne autotune.fi:n puoleen. (enkä tarkota turun palloseuraa
) vitsit vähissä tähän aikaan yöstä, kun ei taas ole aikaisemmin kerennyt...
Tuossa illasta teurastin yhden vanhan 55pin motronicin boksin, ja otin muovisen vastakappaleen auton johtosarjalle, ja ajattelin kolvata megan 37 pin johtosarjan piuhat suoraan siihen, niin ei tarvitse johtosarjaa alkaa teurastamaan. Etsiä vielä kytkentäkaaviot jostain.
Mutta sitten, miten mega ja boschilaisen lämpöanturit? Imuilman lämpöanturia tuossa ei olekkaan, pitää vissiin hankkia, mutta bosch vai gm?
Tyhjäkäyntimoottori tuossa taitaa olla askelmoottorilla, mutta sitten multa löytyis ihan tuommonen boschin perus lisäilmaluisti (2napainen) En oo itekkään perillä että onko volvosta, vai tuosta vanhemmasta 3,5:sta.
Mitäs muuta??

Tuossa illasta teurastin yhden vanhan 55pin motronicin boksin, ja otin muovisen vastakappaleen auton johtosarjalle, ja ajattelin kolvata megan 37 pin johtosarjan piuhat suoraan siihen, niin ei tarvitse johtosarjaa alkaa teurastamaan. Etsiä vielä kytkentäkaaviot jostain.
Mutta sitten, miten mega ja boschilaisen lämpöanturit? Imuilman lämpöanturia tuossa ei olekkaan, pitää vissiin hankkia, mutta bosch vai gm?
Tyhjäkäyntimoottori tuossa taitaa olla askelmoottorilla, mutta sitten multa löytyis ihan tuommonen boschin perus lisäilmaluisti (2napainen) En oo itekkään perillä että onko volvosta, vai tuosta vanhemmasta 3,5:sta.
Mitäs muuta??
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: Apua kaivattaisiin!
GM lämpöantureilla ei tartte Easythermin kanssa "tapella", vaan Mega toimii suoraan oikein.
2-napainen lisäventtiili saattaa tarvita PWM-modin, jos ei ole sellanen on/off bi-metalli venttiili.
Tuotakin tarttee ohjata releellä tai vaihtaa pwm-modin trankun siihen.
2-napainen lisäventtiili saattaa tarvita PWM-modin, jos ei ole sellanen on/off bi-metalli venttiili.
Tuotakin tarttee ohjata releellä tai vaihtaa pwm-modin trankun siihen.
Re: Apua kaivattaisiin!
Yhdestä bemarista rälläköitiin liiat hampaa pois trikkeristä, sinne jätettiin 12-1 pyörä. Honeywelin anturi passasi muistaakseni suoraan vr anturin telineeseen.disasteri wrote:Triggeröinti : piti hoitaa hallilla, mutta triggerinä on 60-2, joten honeywell (mikä on myös hankittu) ei kuulemma kerkeä lukea. Vr-muunnin vissiin seuraava vaihtoehto? Pitää(kö?) boksissa olla jotain komponentteja, mitä tuo vr- tarvii?
Re: Apua kaivattaisiin!
Joo, sen verran olen itse katsonut myös, että se passaisi tuohon vr-anturin telineeseen.. En sitten tiedä, pitäisikö metsästää jostain triggeri ja tehdä siitä rauhassa. Tietysti JOS olisi rahaa, niin teettäisi jollain cnc:ssä triggerin. Aikanaan joku btcf foorumilainen lupasi pistää piirrustukset tuollaisesta 12-1 triggeristä joka menee m30 kampuran päähän, mutta ei ole näkynyt. -.-
Re: Apua kaivattaisiin!
Ei muuta kun käännät koneen 60 astetta eykk ja katot mikä hammas osuu trikkeri telineen kohalle. Sen hampaan jätät paikoilleen ja lähet harventamaan hammastusta vastapäivään koneen edestä katsottuna. Eli jätät yhden ja siitä neljä seuraavaa pois ja taas jätät yhden ja taas neljä pois...disasteri wrote:Joo, sen verran olen itse katsonut myös, että se passaisi tuohon vr-anturin telineeseen.. En sitten tiedä, pitäisikö metsästää jostain triggeri ja tehdä siitä rauhassa. Tietysti JOS olisi rahaa, niin teettäisi jollain cnc:ssä triggerin. Aikanaan joku btcf foorumilainen lupasi pistää piirrustukset tuollaisesta 12-1 triggeristä joka menee m30 kampuran päähän, mutta ei ole näkynyt. -.-

Tuon jälkeen sulla pitäs olla 12 hampainen pyörä käsissä josta pätkäset sitten vielä sen yhden hampaan.
Re: Apua kaivattaisiin!
Kuulostaa ihan järkeenkäyvältä! Nythän tuon voisi pistää palasiksi muutenkin, kun kytkin:kin pitää vaihtaa -.-laiska wrote: Ei muuta kun käännät koneen 60 astetta eykk ja katot mikä hammas osuu trikkeri telineen kohalle. Sen hampaan jätät paikoilleen ja lähet harventamaan hammastusta vastapäivään koneen edestä katsottuna. Eli jätät yhden ja siitä neljä seuraavaa pois ja taas jätät yhden ja taas neljä pois...![]()
Tuon jälkeen sulla pitäs olla 12 hampainen pyörä käsissä josta pätkäset sitten vielä sen yhden hampaan.
Re: Apua kaivattaisiin!
Olisko jollain hyviä karttoja m30b35:een? n. kilon ahdoille. Tai sinne hujakoille?
Last edited by disasteri on Mon Apr 16, 2012 19:33, edited 1 time in total.
Re: Apua kaivattaisiin!
Juu, elikkäelikkä.. Kaikki pitäisi nyt olla aikalailla valmiina, yhteydenki boksiin saanu koneella, ja perusasetuksia kattottu.. Mutta voiskohan joku laittaa noita yleisiä perusasetuksia (muita, kun megamanuaalis) kun tuntuu että esim suuttimilta ei tuu mitään tietoa, vai kuuluko tuo Duty cycle värähtää, kun starttaa? Mitään ei kuitenkaan tapahdu, tai auto ei edes lupaa. Nyttemmin tps tuntuu näyttävän vaan yhtä arvoa, tais olla 170 mukama kaasuläppä kiinni asennossa, ja auki asennossa sama, eli onkohan nyt vika anturissa, vai johdotuksessa. Se oli kuitenkin ensimmäinen anturi, mikä näytti elonmerkkejä, kun aijemmin testailin. eli calibrate tps näyttää vaan yhtä arvoa.. eihän tämä helppoa ole =)
Edit: Taas yhtään sekavammin asioita voi sanoa.. Mitä megatunessa kuuluu tapahtua, kun virrat kytkee --> ja varsinkin kun starttaa?
Edit: Taas yhtään sekavammin asioita voi sanoa.. Mitä megatunessa kuuluu tapahtua, kun virrat kytkee --> ja varsinkin kun starttaa?
Re: Apua kaivattaisiin!
Virrat päällä pitäisi näkuyä mm. lämpötilat ja kaasun asento oikein. Sitten startatessa pitäisi ensinnäkin näkyä kierrosluku, yleensä luokkaa 100-300rpm. Startatessa myöskin suuttimien Duty Cycle ja PW näyttävät arvoja sen mukaan mitä starttiasetuksiin on laitettu. Mutta jos kierrosluku ei nouse startatessa, niin on ihan turha ihmetellä mitään muuta ennen tuon korjaamista. Vika on silloin joko triggeriasetuksissa tai triggerin kytkennöissä.
TPS:n toiminta ei vaikuta normaalilta, joko anturissa tai sen kytkennöissä on jotain vikaa.
TPS:n toiminta ei vaikuta normaalilta, joko anturissa tai sen kytkennöissä on jotain vikaa.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: Apua kaivattaisiin!
Joo, eli virrat päällä näkyy lämpötilat ym, kierrosluku ei värähdäkkään startatessa? duty cycle ja pw ei liioin herää.. olisko johdotuksissa vielä vikaa? kaasuläpän asento näytti aikaisemmin, muttei enää näytä oikein. Olisiko maadoitusvikaa?
Re: Apua kaivattaisiin!
Nojo, kuka kertoisi ystävällisesti, missä vika, kun tuota tietoa ei tahdo boksi antaa.. En ymmärrä =(
Re: Apua kaivattaisiin!
Joko anturin signaali ei tule megalle tai sitten sinulla ei ole wheel decoder oikein konfiguroitu (60-2).
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... #wheeldecr
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... #wheeldecr