Mites on helpoin saada tyhjäkäynti kohdalleen?
Projekti on Suzuki RF900R, GSX-R 600 ruiskurungot ja niiden originaalit suuttimet , kapea kaista lambda lämmitettävä.
Arttu H:n rakentama mega boksi MS1, vakio sytytys.
Lähtee sahaamalla käyntiin, kaasulla härnäten käy aina hetken reipasta joutokäyntiä, bensa paineet noin 3.5bar, käy joka sylinterillä.
Paljonko kaasuläpät pitäisi olla tyhjäkäynnillä auki? 1mm? Näkeekö ohjelmasta oikean alipainearvon vai vaan kokeilemalla?
Tyhjäkäynnin säätö?
Moderator: Masi_K
Re: Tyhjäkäynnin säätö?
Pääpiirteissään prosessi menisi seuraavasti:
-Ensin kone pitää saada suunnilleen normaaliin käyntilämpötilaan. Eli jos mahdollista, niin pidä kaasun kanssa konetta käynnissä kunnes se on lämmennyt.
-Jos kone ei suostu millään pysymään käynnissä, niin skaalaa vaikka koko VE-taulukkoa 10-20% kerrallaan jompaan kumpaan suuntaan. Koita arvata oikea suunta ja jatka kunnes kone pysyy käynnissä.
-Sitten kun kone on lämmin, niin hae pienin kierrosluku, jolla kone suostuu käymään, joko tyhjäkäyntiruuvia säätämällä tai sitten kaasua auki pitämällä.
-Säädä VE-taulukkoa tämän kierrosluvun ja oikean MAP/TPS-arvon kohdilta niin, että saat seokset oikealle hehtaarille lambdan mukaan. Kapeakaistalla ei välttämättä hirveästi seoksista näe, kun optimi on monesti jonkun matkaa rikkaan puolella. Tässä tapauksessa kannattaa hakea asetukset, joilla saa suurimman kierrosluvun ja tasaisimman käynnin samalla kaasun asennolla.
-Laske kierroksia kaasua pienentämällä ja säädä taas.
-Jatka kunnes olet normaalin tyhjäkäynnin kierroksissa.
-Ensin kone pitää saada suunnilleen normaaliin käyntilämpötilaan. Eli jos mahdollista, niin pidä kaasun kanssa konetta käynnissä kunnes se on lämmennyt.
-Jos kone ei suostu millään pysymään käynnissä, niin skaalaa vaikka koko VE-taulukkoa 10-20% kerrallaan jompaan kumpaan suuntaan. Koita arvata oikea suunta ja jatka kunnes kone pysyy käynnissä.
-Sitten kun kone on lämmin, niin hae pienin kierrosluku, jolla kone suostuu käymään, joko tyhjäkäyntiruuvia säätämällä tai sitten kaasua auki pitämällä.
-Säädä VE-taulukkoa tämän kierrosluvun ja oikean MAP/TPS-arvon kohdilta niin, että saat seokset oikealle hehtaarille lambdan mukaan. Kapeakaistalla ei välttämättä hirveästi seoksista näe, kun optimi on monesti jonkun matkaa rikkaan puolella. Tässä tapauksessa kannattaa hakea asetukset, joilla saa suurimman kierrosluvun ja tasaisimman käynnin samalla kaasun asennolla.
-Laske kierroksia kaasua pienentämällä ja säädä taas.
-Jatka kunnes olet normaalin tyhjäkäynnin kierroksissa.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: Tyhjäkäynnin säätö?
Kiitoksia, pistin tilaukseen Sormilta laajakaista lambdan mittarilla (170egee)tarjous 26.5 asti Mtx-L Digitaalinen Laajakaistalamamittarisarja. Tosin penkitys on aiemmin noin viikon päästä. Koekillaan ensiksi JJP-Motorin laajakaistaa, penkittäjä ei tosin ole aikaisemmin megaa säädellyt, joten vinkkejä asetuksista ja säädöstä otetaan kiitollisena vastaan 

Re: Tyhjäkäynnin säätö?
Laajakaista tosiaan helpottaa asioita huomattavasti, etenkin jos kokemusta säätelystä on niukemmin. MTX-L:stä ei ole omia kokemuksia, mutta speksien ja muiden Innovaten tuotteiden perusteella sen luulisi olevan ihan pätevä kapistus.
Mitään erityisempiä vinkkejä en tähän hätään osaa kertoa, mutta noin yleisesti kannattaa yrittää saada säädöt mahdollisimman hyvään järjestykseen ennen dynoon vientiä. Eli sen verran, että kone lähtee käyntiin, käy tyhjäkäyntiä ja kiertää kierroslukualueen läpi. Samaten säätohjelman käyttöä on hyvä harjoitella jos penkittäjällä ei ole kokemusta megasta. Ei sitten tarvitse tärvätä kallista penkkiaikaa perusjuttujen kanssa tappelemiseen.
Mitään erityisempiä vinkkejä en tähän hätään osaa kertoa, mutta noin yleisesti kannattaa yrittää saada säädöt mahdollisimman hyvään järjestykseen ennen dynoon vientiä. Eli sen verran, että kone lähtee käyntiin, käy tyhjäkäyntiä ja kiertää kierroslukualueen läpi. Samaten säätohjelman käyttöä on hyvä harjoitella jos penkittäjällä ei ole kokemusta megasta. Ei sitten tarvitse tärvätä kallista penkkiaikaa perusjuttujen kanssa tappelemiseen.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85