Citroen AX Sport Turbo

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

Post Reply
SamiH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 253
Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
Location: Seinäjoki
Contact:

Citroen AX Sport Turbo

Post by SamiH »

Laitetaan vähän tarinaa tuosta omasta projektistakin. Eli lähtökohtana on Citroen AX, vuosimallia 1987.

Talvisen käynnistys yrityksen jälkeen nähtävästi ilmanpuhdistin syttyi palamaan ja poltti kaasuttimet, johtosarjan, äänieristeitä yms. Vakuutusyhtiöltä saatiin (taistelun jälkeen) jonkinlaista korvausta, jonka avulla autoa sitten lähdettiin rakentamaan uudestaan käyttökelpoiseksi.

Ahdin on peräisin Citroen XM Turbo C.T:stä, välijäähdytin Opel Vectra 4x4 turbosta. Moottori ja vaihteisto hankittiin Peugeot 205sesta. Moottoriin pistettiin 2 kappaletta kannentiivisteitä ja pistettiin takaisin kasaan. Lähinnä kokeilu mielellä, ei suuria sijoituksia ennenkuin tietää mitä hommasta tulee.

Pakosarja tehtiin itse, vesijohtoputkea ja mutkia apuna käyttäen. Laipat teetettiin laserleikkauksella. Laturi siirrettiin alemmaksi, että ahtimelle saatiin paremmin tilaa. Öljyn tulo otettiin öljynpaineanturilta ja paluu pistettiin öljyntasoanturin reijästä. Myös nestekierto piti järjestää, koska kyseessä on nestejäähdytteinen ahdin.

Myös imusarja tehtiin itse, ensimmäinen versio repesi ajan myötä ja oli muutenkin liian lyhyt, josta seurasi alaväännön täydellinen puuttuminen ja auto vaati aikalailla kaasua liikkeellelähdöissä. Toinen versio on nyt kestänyt hyvin ja pidentyneet imuputket auttoivat alavääntöön huomattavasti.

Ahtoputket ja pakoputki ovat tietysti myös omaa tuotantoa. Pakoputkessa katalysaattori katsastuskelpoisuuden täyttämiseksi ja yksi Simonsin vaimennin.

Aluksi autossa oli VW Transporterista peräisin oleva L-jetronic, jolla seoksia ei saanut ihan kohdalleen millään. Alakierroksilla rikkaalla ja suuremmilla kierroksilla meni laihalle. Tästä syystä autoon asennettiin Megasquirt, ensin ihan perinteisenä versiona, joka myöhemmin päivitettiin extra koodille.

Tovin säätelyn opettelun jälkeen saatiin jonkinlaiset kartat aikaiseksi, rikkaalla pääasiassa. Tässä vaiheessa yllättäen alkoi katsastuskin painaa päälle, joten dynamometrille varatiin aika. Katsastus lappu otettiin 0.3bar paineilla, joilla lukemaksi saatiin 77kW(104hp). Toisella vedolla kokeiltiin sitten n.1.2bar paineilla. Painelukemasta ei ole varmuutta että mihin asti nousi, koska datalogiakaan ei tullut otettua. 1.3bar oli syötön katkaisu, joten alle sen joka tapauksessa. Tuolla vedolla saatiin aikaiseksi 132kW(180hp) Dynolappu ja tämä siis todella paksulla kartalla.

Muita kuvia:
Kuvia

Tulevaisuuden suunnitemia on vaihtaa hitusen paremmin hengittävä nokka-akseli, kierrosalue olisi tarkoitus saada jatkumaan vähintään 6500rpm asti. Samaten kuin sytytyksen ohjauksen käyttöönotto, käyttäen wheel decoder koodia ja BMWstä peräisin olevia puolia. Muutenkin noita extra koodin suomia mahdollisuuksia olisi tarkoitus ottaa käyttöön kesän mittaan, ajan ja budjetin sallimissa rajoissa. Ja karttoja tietysti parannellaan ja opetellaan säätämisessä paremmaksi. Kait siellä tehotkin vähän lisääntyy noiden muutosten myötä, jää nähtäväksi. Pitkän ajan suunnitelmiin kuuluu rakentaa tuo perus moottori varmemmaksi. Männät ja ehkä kiertokanget menevät vaihtoon.
olski
Megasquirttaaja
Posts: 61
Joined: Sat Feb 26, 2005 2:02
Location: Vammala

Post by olski »

Asiallinen laite :shock:
Saataa liikahtaa!
Tuunus 20m 2.9 msnedis
SamiH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 253
Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by SamiH »

Jaahans, päivitellään vähän nyt kun on jotain tapahtunutkin.

Elikkä, piirilevy on vaihtunut V3.0:aan ja kierrosluvun tunnistus sitä myöden vaihtunut puolalta kampiakselilla olevaksi induktiiviseksi anturiksi. Triggeri-pyöränä on tällä hetkellä hihnapyörälle hitsatut mutterit 12-1 järjestyksellä. Uusi laser-leikattu odottaa pyödällä sitä että joku ehtii sen asentamaan...

LC-1 laajakaistalambdan avulla on karttaa saatu paljon paremmaksi, nyt auto toimii parhaimmillaan niinkuin auton kuuluukin. Muutama satunnainen nykäisy on, joita ei ole vielä saanut siliteltyä pois, mutta todennäköisesti kohta nekin. Kierrostenrajoitinta sai nostaa 5500 -> 6000rpm kartan laihentamisen seurauksena... Kylmäkäyntirikastuksissa on vielä hieman sanomista, mutta auto on nyt aina lähtenyt käyntiin hyvin, jopa tuossa kovien pakkasten aikaan.

Nokka-akselinkin teetin, mutta nähtävästi tekijä ei oikein tavoittanut ajatusmaailmaani ja nokasta tuli yli 300 asteinen, 100 asteen overlapilla... Eli vakio nokka-akselilla mennään taas.

Ensimmäiset kilometrit sytytyksen ohjausta käyttäen on juuri takana. Loppujen lopuksi käyttöön tulivat Mazda 323:sesta peräisin olevat hukkakipinä puolat, lähinnä niiden sisäänrakennettujen sytytysyksiköiden vuoksi, yksinkertaisti johdotusta aikalailla. Sytyskarttana on tällä hetkellä jostain vähän siihen suuntaan kopioitu, puoliksi arvaamalla tehty. Alle 3500rpm toimii ihan hyvin, niinkuin ennenkin. Sen ylittävillä kierroksilla autoon ilmaantui ihme kierrosluku piikkejä, joten niiden hävittäminen on seuraava projekti. Aluksi varmaan pitää asentaa tuo uusi triggeripyörä.

Dynolla tuon kanssa käydään heti kun saan nuo kierroslukupiikit poistettua ja sytkäkarttoja edes jonkinlaiseen kuosiin. Päivittelen sen jälkeen lisää...
rushi
Megasquirt aloittelija
Posts: 19
Joined: Tue Nov 08, 2005 1:27
Location: Valkeala
Contact:

Post by rushi »

Hieman offtopic, mutta missä teetätit tuon nokan?

Noin raju muutos ei varmasti hoidu enää perusympyrää pienentämällä, onko nokkaan hitsattu lisää tavaraa vai miten se on tehty? Onko jälki/laatu minkälaista? Mitä lysti maksoi?

Tarvisi itsellenikin Civiciin paremman nenän, mutta noita hieman jyrkempiä katittoman 1.6 koneen nokkia ei ole missään (melkoisen kysyttyjä) tai sitten on törkeän hintaisia (~70e ~300tkm ajetusta nokasta, nou tänks). Taas näitä hieman laiskempia (jokunen aste ja 0.3mm) 1.5 koneen nokkia on joka nurkassa, hinnat ~kymppi. Jos tuommoisesta saisi teetettyä kelvollisen, niin voisi homma pysyä kutakuinki järkikustannuksissakin
Honda Civic '90 1.6 SOHC VTEC (D16Z6) ITB VEMS GenBoard V3.2
"Anyone can know, the point is to understand." A. Einstein
"People don't think as much as they should. If you think hard enough, the answer will come." B. Crower
SamiH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 253
Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by SamiH »

Rintakarin Erkillä Lapualla tehty. Tuossa AXässä on 1.5:1 keinuvivut, joten se muuttaa nokkaakin aikalailla, lähinnä noston määrää. Hintaa oli muistaakseni 70-80€

Ja tuo on ihan hiomalla tehty, mutta perusympyrästä oli otettu sitten aikalailla jo pois.... Overlapin mittauksessa voi olla hitusen heittoa, mutta ei pitäisi olla suurista kyse, ja tuo mun auto ei tosiaan edes käynyt tyhjäkäyntiä tuolla nokalla.

Työn jälki on ihan jees, vanhassa koneessa oli uudelleen vanhalle profiilille hiottu nokka samassa paikassa (kulumisen korjausta) ja se kesti ainakin 30tkm kilsaa. Nyt en ole kyllä edes tarkistanut kuntoa...
HanhiEmo
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Sun Jul 10, 2005 20:45
Location: Anjalankoski

Post by HanhiEmo »

Minkäs kokoinen tuo Sitikan pata on... 1.4l?
SamiH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 253
Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by SamiH »

Jep, 1.4 tuo on. Uusia dynamometrimittauksiakin on tehty, laitan lappuja näkyville lähipäivinä jahka saan skannattua.

edit: dynolaput edelleen skannaamatta, ehkä seuraavat sitten taas....
SamiH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 253
Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by SamiH »

Pistetään pientä päivitystä tännekkin. Eli cooleri on vaihtunut kiinanmalliseen huomattavasti edellistä isompaan ja siirretty samalla keulalle. Ahtoputkistot luonnollisesti muokattu sopimaan tuohon. Syyläri vaihtui samalla diesel-AX:n vastaavaan ja lisätty VW Jetasta peräisin oleva erillinen paisuntasäiliö. Edellisessä kun oli paisuntasäiliö suoraan syylärin päädyssä kiinni.

Puolat vaihtuivat BMWn N42 koneesta peräisin oleviin pieniin COP puoliin. Näitä ohjataan kuitenkin wasted sparkkina. Ohjauksen hoitaa Megasquirtin kotelon sisälle tungetut 4 kpl VB921:siä. Syynä vaihtoon oli Mazdan puolien hajoaminen ja uusien hieman pompsahtanut hinta. Siistiytyipä konehuonekkin samalla.
SamiH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 253
Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by SamiH »

Päivitetään taas hieman.

Nyt on ensimmäiset koeajot ajeltu MS2Extra 2.0 Beta 1 koodia käyttäen, ja hyvältä vaikuttaisi. Vaikka kartat on tällä hetkellä vanhasta suoraa, ja näin ollen tuntuisivat olevan raskaasti rikkaalla, niin käynti vaikuttaisi siitä huolimatta olevan tasaisempaa kuin aikaisemmin. Mielenkiinnolla odotan että saa kartat säädettyä takaisin kohdilleen. Nythän tuossa on käytössä myös 16x16 kartat, tähän autoon niitä ei tosin tarvitsisi edes. Lambda ei syystä tai toisesta näytä mitään, vaikka kytkentä on ihan kunnossa. Nyt nähtävästi pitää vain löytää se vialla oleva asetus...

Johtosarja on rakennettu kokonaan uudelleen, nyt kaikki johdot kulkevat suojakuorien sisällä, ja eroteltuina omiksi nipuikseen. Tällä pääsin eroon viimeisistäkin häiriöistä. Samalla MS sijainniksi tuli hansikaslokeron paikalle tehty levy, jonka taakse on piiloitettu maadoituspisteet ja johdotukset muutenkin.
e0000333
Megasquirttaaja
Posts: 63
Joined: Tue Sep 13, 2005 9:57
Location: Seinäjoki

Post by e0000333 »

Moi,

todella asiallinen ranskis, ja hieno fenix tyylinen nousu tuhkasta!
Itselläni myös MS projekti meneillään 900 turbo saabiin.

En ole nyt ihan varma, mutta oltaisiinko me tuttuja jo entuudestaan?
Nimimerkkisi ja kotipaikkasi ainakin kuulostavat epäilyttävän tutulta. Vielä jos omaat veljesi kanssa mikroauto taustaa nuoruudesta niin aina vain paranee... :lol:


T: Matti L
SamiH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 253
Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by SamiH »

Kylläpä tuota mikroautoiltuakin tuli nuoruudessa, joten pahalta vaikuttaa. :P

Ja jotta ei ihan offtopic linjalle menisi, niin AX on taas vaihteeksi työn alla. Kansi on vaihtunut huomattavasti paremmin virtaavaan ja uusi imusarja sille on syntymässä. Puristuksia on samalla nostettu 9:1 paikkeille. Jos aivoitukset käy yksiin sen kanssa mitä todellisuudessa tapahtuu, tehoa tulee lisää ja laajemmalle alueelle.
Nagu
Megasquirttaaja
Posts: 36
Joined: Wed Mar 29, 2006 14:02
Location: Tampere
Contact:

Post by Nagu »

SamiH wrote:Kylläpä tuota mikroautoiltuakin tuli nuoruudessa, joten pahalta vaikuttaa. :P

Ja jotta ei ihan offtopic linjalle menisi, niin AX on taas vaihteeksi työn alla. Kansi on vaihtunut huomattavasti paremmin virtaavaan ja uusi imusarja sille on syntymässä. Puristuksia on samalla nostettu 9:1 paikkeille. Jos aivoitukset käy yksiin sen kanssa mitä todellisuudessa tapahtuu, tehoa tulee lisää ja laajemmalle alueelle.
Mikä kansi sulle tuli siihen 106xsi vai 205 rallye? :D Muuten millaset männät sulla on tuossa, ne patilliset vai tasalakiset?
205xs
SamiH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 253
Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by SamiH »

AX Sportin kansi, eli sama kuin 205 Rallye. Sellainen kun sattui nurkissa pyörimään. Männät on vakiot 1.4 koneen männät, eli tasalakiset. Alakerta siis täysin vakio 1.4 TU alakerta. Tähän astihan puristuksia on ollut alennettu 2 päällekkäisellä kansitiivisteellä, nyt ei ole enää kuin yksi.
kemes
Megasquirttaaja
Posts: 74
Joined: Mon May 16, 2005 13:56
Location: Helsinki

Re: Citroen AX Sport Turbo

Post by kemes »

Vieläkös tämä projekti on hengissä?
SamiH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 253
Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: Citroen AX Sport Turbo

Post by SamiH »

Nope. Tässäpä muutama huono kuva että miksi ei:

kuva 1
kuva 2
kuva 3

Eli koppa oli yksinkertaisesti niin mätä, että ei aika, kärsivällisyys eikä taito olisi riittänyt riittävän hyvän lopputuloksen aikaansaamiseen. Mihinkään noista ei myöskään auta se että noi ruostekorjaukset ei ole oikeen mun juttu. Keskityn mielummin harrastamisessa johonkin muuhun.
Post Reply