Apuja asetuksiin?
Moderator: Masi_K
Apuja asetuksiin?
Olen asentamassa ms1 v3,0 porsche 944s2:n(3,0l 4syl.16V)
Ongelmana on kierroslukutiedon saanti megalle.
Autossa on vakiona vr-anturi+triggeripyörä ja siitä olen ajatellut saavani tuon tiedon megalle.
Mutta noista asetuksista en oikeen ole perillä.
Eli jos millaiset asetukset tulisi laittaa tällaisessa tapauksessa vai onko edes mahdollista saada tällä toimimaan?
Lainattu PorscheFoorumilta:
Pete951 kirjoitti: Nopeus tulee vauhtipyörältä, anturi on mallia VR ( Variable Reluctance ) ja asento nokan päästä Hall-anturilta. 8V-malleissa vauhtipyörällä on kaksi VR-anturia, toinen laskee starttikehän hampaita ( nopeus ) ja toinen vahtii sitä yksinäistä nastaa ( asento ). ja jotta tämä ei menisi liian helpoksi, niin turbossa ja vaparissa on eri määrä hampaita kehällä...132 vs. 130. Eli ns. 132+1 ja 130+1 triggeröinti .
16-venttiilisen systeemi on lähes sama kuin Audeissa, siellä on VR vauhtipyörällä ja Hall nokassa. Vauhtipyörällä on niissä melko usein 135 hammasta.
.
Hessu kirjoitti:
Ei mene ihan noin, mutta melkein. Hall-anturi löytyy nokalta kyllä. Mutta toi yksinäinen speed/refrence anturi kyllä hoitaa samat toiminnot kuin 8V-mallien kaksi anturia. 16V koneessa on erillinen 60-hampainen hammaskehä kyseistä anturia varten eli mittausta ei tehdä enää startin hammaskehältä. Mittauskehältä puuttuu 2 hammasta 1-pytyn yläkuolokohdalta, eli siinä tosiasiassa on 58 hammasta. Tämä katko hammaskehässä taas näkyy anturin ulostulossa. Hampaat antavat nätin sini-käyrän, mutta toi puuttuva hammas katkaisee sen käytän ja antaa voimakkaamman pulssin sitä seuraavasta hampaasta. Jotta menisi helpommaksi, anturi reagoi sekä hampaan etu- että takareunaan jolloin 60-2 hammasta tuottaa 116 nousevaa pulssia. (WSM Vol1A D24/28 - 24 ja http://www.frwilk.com/944dme/)
Sain tuon puuttuvan hammasvälin oskilloskoopin tauluun hetkeksi näkyville.
Sitä en tiedä miksi sitten täytyy olla Hall JA toi kampiakselin referenssiseuranta. ARVAAN että tekoäly keksii mikä on systysennakko kun se vertaa noita signaaleja. Jos Hall-signaali katoaa, muuttuu sytytysennakko 4 asteeseen ennen yläkuoloa (WSM Vol1A D24/28 - 18 ).
Hall-anturi on tosiaan sijoiteltu sinne virranjakajan alumiiniseen taka-kanteen. Hihnapyörän takana on peltipyörä, missä on kolo. Tämä peltipyörä on aina kiinteästi nokka-akselissa kiilalukituksella, kun taas hihnapyörässä on +- säätövaraa leveämmän uran seurauksena. Sitten taas pyörijä on naimisissa tuon Hall-anturin peltipyörän asennon kanssa.
Ongelmana on kierroslukutiedon saanti megalle.
Autossa on vakiona vr-anturi+triggeripyörä ja siitä olen ajatellut saavani tuon tiedon megalle.
Mutta noista asetuksista en oikeen ole perillä.
Eli jos millaiset asetukset tulisi laittaa tällaisessa tapauksessa vai onko edes mahdollista saada tällä toimimaan?
Lainattu PorscheFoorumilta:
Pete951 kirjoitti: Nopeus tulee vauhtipyörältä, anturi on mallia VR ( Variable Reluctance ) ja asento nokan päästä Hall-anturilta. 8V-malleissa vauhtipyörällä on kaksi VR-anturia, toinen laskee starttikehän hampaita ( nopeus ) ja toinen vahtii sitä yksinäistä nastaa ( asento ). ja jotta tämä ei menisi liian helpoksi, niin turbossa ja vaparissa on eri määrä hampaita kehällä...132 vs. 130. Eli ns. 132+1 ja 130+1 triggeröinti .
16-venttiilisen systeemi on lähes sama kuin Audeissa, siellä on VR vauhtipyörällä ja Hall nokassa. Vauhtipyörällä on niissä melko usein 135 hammasta.
.
Hessu kirjoitti:
Ei mene ihan noin, mutta melkein. Hall-anturi löytyy nokalta kyllä. Mutta toi yksinäinen speed/refrence anturi kyllä hoitaa samat toiminnot kuin 8V-mallien kaksi anturia. 16V koneessa on erillinen 60-hampainen hammaskehä kyseistä anturia varten eli mittausta ei tehdä enää startin hammaskehältä. Mittauskehältä puuttuu 2 hammasta 1-pytyn yläkuolokohdalta, eli siinä tosiasiassa on 58 hammasta. Tämä katko hammaskehässä taas näkyy anturin ulostulossa. Hampaat antavat nätin sini-käyrän, mutta toi puuttuva hammas katkaisee sen käytän ja antaa voimakkaamman pulssin sitä seuraavasta hampaasta. Jotta menisi helpommaksi, anturi reagoi sekä hampaan etu- että takareunaan jolloin 60-2 hammasta tuottaa 116 nousevaa pulssia. (WSM Vol1A D24/28 - 24 ja http://www.frwilk.com/944dme/)
Sain tuon puuttuvan hammasvälin oskilloskoopin tauluun hetkeksi näkyville.
Sitä en tiedä miksi sitten täytyy olla Hall JA toi kampiakselin referenssiseuranta. ARVAAN että tekoäly keksii mikä on systysennakko kun se vertaa noita signaaleja. Jos Hall-signaali katoaa, muuttuu sytytysennakko 4 asteeseen ennen yläkuoloa (WSM Vol1A D24/28 - 18 ).
Hall-anturi on tosiaan sijoiteltu sinne virranjakajan alumiiniseen taka-kanteen. Hihnapyörän takana on peltipyörä, missä on kolo. Tämä peltipyörä on aina kiinteästi nokka-akselissa kiilalukituksella, kun taas hihnapyörässä on +- säätövaraa leveämmän uran seurauksena. Sitten taas pyörijä on naimisissa tuon Hall-anturin peltipyörän asennon kanssa.
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Apuja asetuksiin?
Joko olet lukenut megamanuaalin?
Re: Apuja asetuksiin?
Kyllä sitä silmäilty on, mutta ei vaan mee jakeluun.
Ajattelin että täälä joku asiaan perehtynyt voisi helposti kertoa millä asetuksilla voisi aluksi kokeilla.
Ajattelin että täälä joku asiaan perehtynyt voisi helposti kertoa millä asetuksilla voisi aluksi kokeilla.
Re: Apuja asetuksiin?
Eli onko edes mahdollista saada toimimaan asetuksia kikkailemalla jos triggerin puuttuvat leegot osuu ykk:n?
Re: Apuja asetuksiin?
Tuolla lukee että hampaat puuttuvat 1 sylinterin YKK kohdalta, mutta missään ei mainita että ne puuttuisivat anturin kohdalta kun 1 sylinteri on YKK:ssa. Melkeinpä voisin väittää, että ne eivät puutu anturin kohdalta kun 1 sylinteri on YKK:ssa.
Re: Apuja asetuksiin?
Kyllä, juurikin näin - puuttuvien hampaiden sijainti on oltava ennen yläkuolokohtaa. Minimissään maksimi-ennakko+vaikkapa 10-15 astetta.teg wrote:Melkeinpä voisin väittää, että ne eivät puutu anturin kohdalta kun 1 sylinteri on YKK:ssa.
Re: Apuja asetuksiin?
yleensä 60-2 pyrän kanssa trigerikulmia on 2
joko 120 astetta ennen ykk ( eli puuttuvan kolon jälkeen 1 hammas 120") jolloin trig A on 10 ja B 40 weeldecoderissa
tai 90 astetta ennen ykk jolloin trig a on 5 ja b 35
kummassakin tapauksessa triger angle on sytkäasetuksissa 60 asteen tuntumassa joka tulee kuitenkin tarkistaa lampulla.
noilla nyt ainakin pääsee liikkeelle ja aloittaa 120" asetuksilla jolloin sytkä menee myöhäisemmälle kuin 90" asetuksilla eikä lyö testatessa vastaan.
jakajaa käyttäessä ei tarvita home anturia ollenkaan (siellä jakajassa sisällä) eikä hukkakipinä sytytykselläkään
joko 120 astetta ennen ykk ( eli puuttuvan kolon jälkeen 1 hammas 120") jolloin trig A on 10 ja B 40 weeldecoderissa
tai 90 astetta ennen ykk jolloin trig a on 5 ja b 35
kummassakin tapauksessa triger angle on sytkäasetuksissa 60 asteen tuntumassa joka tulee kuitenkin tarkistaa lampulla.
noilla nyt ainakin pääsee liikkeelle ja aloittaa 120" asetuksilla jolloin sytkä menee myöhäisemmälle kuin 90" asetuksilla eikä lyö testatessa vastaan.
jakajaa käyttäessä ei tarvita home anturia ollenkaan (siellä jakajassa sisällä) eikä hukkakipinä sytytykselläkään
Re: Apuja asetuksiin?
Ok, kiitoksia vastauksista tässä vaiheessa.
Täytyy käydä koittamassa ja jos ei muuta, niin pitää ottaa vr-anturi irti ja katsoa reijästä kuinka ne tuutit sielä on
Täytyy käydä koittamassa ja jos ei muuta, niin pitää ottaa vr-anturi irti ja katsoa reijästä kuinka ne tuutit sielä on

Re: Apuja asetuksiin?
Taas on tallissa käyty ihmettelemässä.
Eli, selvinnyt seuraavaa:
Kun triggeripyörä pyörähtää yhden kierroksen, pyörähtää nokkapyörä puolikierrosta.
Triggeripyörän kaksi puuttuvaa hammasta on peräkkäin ja kun laittaa puuttuvien hampaiden jälkeen ensimmäisen "ehjän" hampaan vr-anturin reijän kohtaan, on nokkapyörän ykk merkki n.63astetta ennen 1syl. ykk:taa.
Saakohan tästä selityksestä mitään selvää
Näillä tiedoilla joku varmaan osaa kertoa niistä asetuksista. Vai pitääkö vielä tietää hampaan etenemä?
-Tero-
Eli, selvinnyt seuraavaa:
Kun triggeripyörä pyörähtää yhden kierroksen, pyörähtää nokkapyörä puolikierrosta.
Triggeripyörän kaksi puuttuvaa hammasta on peräkkäin ja kun laittaa puuttuvien hampaiden jälkeen ensimmäisen "ehjän" hampaan vr-anturin reijän kohtaan, on nokkapyörän ykk merkki n.63astetta ennen 1syl. ykk:taa.
Saakohan tästä selityksestä mitään selvää

Näillä tiedoilla joku varmaan osaa kertoa niistä asetuksista. Vai pitääkö vielä tietää hampaan etenemä?
-Tero-
Re: Apuja asetuksiin?
no jos 1 hammas on 63 astetta nokkapyörällä ennen ykk kohtaa on se 120~130 astetta ennen ykk kohtaa silloin kampuralla. asetukset menee silloin tuon 120" asteen mukaan triger angle asetuksella passataan ennakko kohdalleen loppuviimeeksi.
trigeröinti hampaita weeldecoderiin voi muuttaa sen jälkeen kun auton on saanut käymään.
trigeröinti hampaita weeldecoderiin voi muuttaa sen jälkeen kun auton on saanut käymään.
Re: Apuja asetuksiin?
Jep, tarkistin vielä asian suoraan kampuralta. Ensimmäinen hammas anturin kohdalla------> 1 syl. ykk = n.110astetta.
Mutta mitä kaikkea asetuksia pitää tuneen laittaa? trigger angle, pos a, pos b, ...???
Käytössä on Boschin 124 module.
T:H Moilanen
Mutta mitä kaikkea asetuksia pitää tuneen laittaa? trigger angle, pos a, pos b, ...???
Käytössä on Boschin 124 module.
T:H Moilanen

Re: Apuja asetuksiin?
Juu eli jos jos lähtis siitä liikkeelle, että laittais spark settingsiin trigger angleksi 60, niin mites toi trigger angle addition?
Sitten jos laitan wheel decoder settingsiin trig pos a=10 ja trig pos b=40, niin mitä tulee trig return pos a ja b?
Ja pitääkö näiden lisäksi laittaa muuta jonnekki sytkä asetuksiin?
Joo tiedän että nyt väännetään jo rautalangasta, mutta ei se oo alottelijalle niin helppoa
Sitten jos laitan wheel decoder settingsiin trig pos a=10 ja trig pos b=40, niin mitä tulee trig return pos a ja b?
Ja pitääkö näiden lisäksi laittaa muuta jonnekki sytkä asetuksiin?
Joo tiedän että nyt väännetään jo rautalangasta, mutta ei se oo alottelijalle niin helppoa

-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Apuja asetuksiin?
-124-kiven kanssa pitää led17-lähtöön laittaa ylösvetovastus ja asetuksista dwell-ohjaus päälle.levari wrote: Käytössä on Boschin 124 module.
Lisää löytyy tuosta:
http://www.megamanual.com/ms2/Bosch_124.htm
Re: Apuja asetuksiin?
Jassoo ja taas tulee uutta tietoa. Se on sitten varmaan tuo 1K Ohm vastus. Mitä muuta pitää tietää kun menee ostamaan sitä vastusta?
Pitääkö spark output inverted olla sitten yes? Led17 =spark output A?
Mitäs tuonne dwell settingsiin laitetaan?
Pitääkö spark output inverted olla sitten yes? Led17 =spark output A?
Mitäs tuonne dwell settingsiin laitetaan?
Re: Apuja asetuksiin?
Nyt on asetuksia muokkailtu ja 1kohm ylösvetovastus laitettu. Triggerin asetuksia kans koitettu laittaa edes sinnepäin.
Tilanne on nyt se, että Megatunessa näkyy kierrokset startatessa(n.170rpm), mutta kipinä on kateissa?
Auttakee auttakee!!!
Tilanne on nyt se, että Megatunessa näkyy kierrokset startatessa(n.170rpm), mutta kipinä on kateissa?
Auttakee auttakee!!!
Re: Apuja asetuksiin?
Kuukausien tauon jälkeen olisi tarkoitus jatkaa tätä projektia.
Tilanne on edelleen se, että kipinä on kateissa.
Kerrataan vielä kokoonpanoa:
-Remmiahdettu 3.0L 16v R4
-Ms1 V3.0 029y4
-Sytkämoduli -124
-vr-anturi+trigger 60-2
Kysymyksiä olisi esim.
Monissa ohjeissa puhutaan aina ms2:sta, esim tuon mudulin ohjeessa. Mutta kuinka ms1:n kanssa?
Pitääkö jossain asetuksissa ottaa huomioon, että käyttää vr-anturia eikä hallia?
Boxi tilattu Diytunelta, tarviiko boxia avata ja tehdä sinne jotain muutoksia tapauksessani?
Vaatiiko ylösvetovastusta? Output inverter päälle?
Tilanne on edelleen se, että kipinä on kateissa.
Kerrataan vielä kokoonpanoa:
-Remmiahdettu 3.0L 16v R4
-Ms1 V3.0 029y4
-Sytkämoduli -124
-vr-anturi+trigger 60-2
Kysymyksiä olisi esim.
Monissa ohjeissa puhutaan aina ms2:sta, esim tuon mudulin ohjeessa. Mutta kuinka ms1:n kanssa?
Pitääkö jossain asetuksissa ottaa huomioon, että käyttää vr-anturia eikä hallia?
Boxi tilattu Diytunelta, tarviiko boxia avata ja tehdä sinne jotain muutoksia tapauksessani?
Vaatiiko ylösvetovastusta? Output inverter päälle?
Re: Apuja asetuksiin?
Tarvii sen vr-muunninpiirin, ellei sitä ole valmiiksi tilatessa boxiin tehty.
Edit. Eipäs vissiin tarvikkaan
Edit. Eipäs vissiin tarvikkaan

V2.2 on ykkönen
Re: Apuja asetuksiin?
No niin... Pähkinöitiin Levarin kanssa tuota ongelmaa eräs ilta, boxissa oli Hall jumpperoinnit käytössä ja vaihdettiin jumpperoinnit Vr-anturille, muttei saatu enään minkäänlaista singaalia megaan tulemaan?
Muutama kysymys vaihteeksi.
1 Voiko wheeldecoder asetukset olla niin pielessä ettei singaalia tule? (luulis jotain elämää kuitenkin olevan)
2 Ne kaks säätöpotikkaa levyllä voiko niiden väärä asento aiheuttaa singaalin katoamisen? (koitettu pikkasen ruuvata)
3 Eikös V3 levyllä voinut suoraa ajaa matalaohmisia suuttimia?
Muutama kysymys vaihteeksi.
1 Voiko wheeldecoder asetukset olla niin pielessä ettei singaalia tule? (luulis jotain elämää kuitenkin olevan)
2 Ne kaks säätöpotikkaa levyllä voiko niiden väärä asento aiheuttaa singaalin katoamisen? (koitettu pikkasen ruuvata)
3 Eikös V3 levyllä voinut suoraa ajaa matalaohmisia suuttimia?
V2.2 on ykkönen
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: Apuja asetuksiin?
1. Tuskin
2. Onko potikat säädetty kokonaan toiseen laitaan ja ruuvattu pikkasen auki sen jälkeen ohjeen mukaan?
3. Voi, ohjeissa asetuksien hakeminen.
2. Onko potikat säädetty kokonaan toiseen laitaan ja ruuvattu pikkasen auki sen jälkeen ohjeen mukaan?
3. Voi, ohjeissa asetuksien hakeminen.
Re: Apuja asetuksiin?
Kummallisinta tässä oli se, että kun jumpperit oli opto lähdöissä, tuli jonkinlaista kierrostietoa vr:ltä tunelle, mutta kun vaihtoi jumpit ohjeen mukaan vr:lle kuuluviin, niin ei saatu minkäänlaista tietoa.
Vr-anturi antaa startatessa jotain millivoltteja,näin vissiin kuuluukin?
Kun jumpperit on vr asennossa, syöttää mega vr-anturille n. 4volttia???????
Tuo vr-anturi on vielä vähän arvoitus ja varmuutta ei ole onko se edes sopiva tähän käyttöön.
Tässä kuva anturista: http://s308.photobucket.com/albums/kk33 ... G_0465.jpg
Vr-anturi antaa startatessa jotain millivoltteja,näin vissiin kuuluukin?
Kun jumpperit on vr asennossa, syöttää mega vr-anturille n. 4volttia???????
Tuo vr-anturi on vielä vähän arvoitus ja varmuutta ei ole onko se edes sopiva tähän käyttöön.
Tässä kuva anturista: http://s308.photobucket.com/albums/kk33 ... G_0465.jpg
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 112
- Joined: Mon Feb 19, 2007 10:00
- Location: vaasa
Re: Apuja asetuksiin?
Sama täällä. Jumpperit VR:lle. Msextra manuaalin mukaisesti V3.0 laudalle. koitettu sekä VR out ja Vrout inverted , inverted puolelta ei tuu jännitettä VR:lle.. mut RPM puuttuu molemmin päin.
mulla on VR ihan taatusti, ja varmasti toimivakin, ja potikoita on pyöriteltykin !!
kyseessä DIY autotunelta tullu purkki, voisko siä olla "tehtaan paapan työssä" joku osa väärin tai vääristepäin.
mulla on VR ihan taatusti, ja varmasti toimivakin, ja potikoita on pyöriteltykin !!
kyseessä DIY autotunelta tullu purkki, voisko siä olla "tehtaan paapan työssä" joku osa väärin tai vääristepäin.
Re: Apuja asetuksiin?
Fiksailin äskettäin yhden tuollaisen V3 purkin jossa VR ei toiminut. Siinä oli vääriä komponentteja tuloissa, vääriä konkkia ja vastuksia. Vika löytyi äkkiä skoopilla....
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 112
- Joined: Mon Feb 19, 2007 10:00
- Location: vaasa
Re: Apuja asetuksiin?
oliko kyse Diy autotunen purkista ?teg wrote:Fiksailin äskettäin yhden tuollaisen V3 purkin jossa VR ei toiminut. Siinä oli vääriä komponentteja tuloissa, vääriä konkkia ja vastuksia. Vika löytyi äkkiä skoopilla....
Re: Apuja asetuksiin?
Saattoikin olla, mutta käsittääkseni jonkun itse kasaama.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 112
- Joined: Mon Feb 19, 2007 10:00
- Location: vaasa
Re: Apuja asetuksiin?
NYT on käyty VR piiri läpi, (jatkan tähän samaan ku sama oletettu vikakin) ja osiltaan ja oikein päin olemisiltaan ja arvoiltaan osat on oikeita... tuli jo mieleen et oisko lauta vika...
http://www.megamanual.com/ms2/V3assemble.htm
kohtien 51 ja 52 jumpperiohjeiden mukaan tehty...
niin joo se rpm ruutu ei edes aktivoidu...
http://www.megamanual.com/ms2/V3assemble.htm
kohtien 51 ja 52 jumpperiohjeiden mukaan tehty...
niin joo se rpm ruutu ei edes aktivoidu...
Re: Apuja asetuksiin?
Eikö se rmp aktivoidu vasta kun tulee tietoa?
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 112
- Joined: Mon Feb 19, 2007 10:00
- Location: vaasa
Re: Apuja asetuksiin?
K ja mykkä on sitä mää aineki mettästän..Mahdollista syytä tms.levari wrote:Eikö se rmp aktivoidu vasta kun tulee tietoa?
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 112
- Joined: Mon Feb 19, 2007 10:00
- Location: vaasa
Re: Apuja asetuksiin?
Vaikka räppii signaali sisäänmenoa +5v napaan, ei mitään elämää. tosin siellähän on jo +5v !! Diodit ja napaisuudet tarkistin, on ohjeen mukaiset. toki diodeja en irroittanut ja mitannut, mutta oikeinpäin olemiset katsoin. samoin kokoamis ohjeen VR piirin mukaiset osat, ja mittasin kaikki maat että toimii sekä vastukset että on järkevä yhteys itsensä yli. siihen 8 jalkaseen mötikkään yhteydet on... toki voiha joku rikki olla tms.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 112
- Joined: Mon Feb 19, 2007 10:00
- Location: vaasa
Re: Apuja asetuksiin?
Rpm toimii optopuolella kuitenkin, eli halli asetukset kii, ilman ylösvetoa ja signaalikarvan jatkona 1KOhm vastus ja +5v napaan napsuttelee ni rpm herää elämään. eli RPM hukkuu tonne VR piirille.
http://www.angelfire.com/planet/celica/ ... nition.htm
teen nyt tuolta löytyvän ohjeen mukaan tolla orkkis VR lukijalla... unohetaan tuo VR piiri toistaiseksi
http://www.angelfire.com/planet/celica/ ... nition.htm
teen nyt tuolta löytyvän ohjeen mukaan tolla orkkis VR lukijalla... unohetaan tuo VR piiri toistaiseksi
