Antureiden valinta ja hankinta

Keskustelu piirilevyistä, niiden ominaisuuksista, kokoamisesta ja testaamisesta.

Moderator: Masi_K

Post Reply
axe
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Mon Jul 18, 2005 17:21
Location: Lahti

Antureiden valinta ja hankinta

Post by axe »

Squirtti on jo tinattu, joten antureita olis seuraavaks vailla.
Tarvisin vähän vinkkejä ja apua. Alustavasti kaavailin seuraavaa:

Ilmanlämpö Bosch 0280130085

Image

vedenlämpö Bosch 0280130026

Kaasuläppäpotikka Luultavasti tuo mi16 93-> /V70 30€

Jos anturivalinnat ei kuulosta viisailta, niin ilmoitusta peliin. Mistähän autoista noita kannattaa etsiskellä (ilma, vesi, potikka) esim. purkaamoilta? Ja mistä 80-90 luvun autosta kannattaa ottaa tuo lambda (purkaamolta)?
Auto johon squirtti tulee on 205 1,9 turbo pösö.
Peugeot 205 Gti 1.9 + extra029t + garrett t25 (pahasti vaiheessa)
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

Tilasin just noi Boschin anturit uutena Karkkilan varaosapuljusta suoraan Boschin numerolla. Hintaa tuli 20/25E
ast
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Tue Jul 12, 2005 22:57

Post by ast »

Motonetissä Sierra Cosworthin ilmanlämpöanturi maksaa huikeat 11,90 joten kannattaako vaivautua romikselle? Kierrekiinnitys antureille voi olla helpompi toteuttaa kuin O-rengastiivistys, riippuen vähän siitä mihin anturin asentaa.

Osan koodi on 37-3322. Ilmeisesti on riittävän nopea turbokoneeseenkin koska ei tunnu olevan ongelmia. Eikös cossussa kuitenkin ole ilmamäärämittarikin, joten anturin merkitys ei siinä ole yhtä iso kuin megan kanssa?
axe
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Mon Jul 18, 2005 17:21
Location: Lahti

Post by axe »

Olin vaan jostain lukevinani ettei tuo cossun anturi ole sopiva turbokäyttöön. mutta eihän se paljoa maksa jos kokeilee, ja onhan se turbo cossussakin...

Ilmeisesti tuolta karkkilan puljusta ei kaikki saa samanlaisia tarjouksia kun johan toi kuvan ilma-anturi kaksaa useamman kympin?
Last edited by axe on Fri Aug 05, 2005 13:55, edited 1 time in total.
Peugeot 205 Gti 1.9 + extra029t + garrett t25 (pahasti vaiheessa)
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Ei ole cossussa ilmamäärämittaria vaan täysin mapin varassa kuten Megassa.
Lambda on tää ikuisuusjuttu, mutta sanon nyt kuitenkin. Jos turboautoa laitat, niin laajakaista on ainoa vaihtoehto. Jos on kallis, niin lainaa edes jostakin viikoksi niin saat kerralla sen säädettyä.
turbiinirieska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 103
Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
Location: tampere

Post by turbiinirieska »

miksei cossun anturi olisi sopiva turbokäyttöön,onhan se tehtaalta tullessaan turboauto,niinkuin itse mainitsit. itelä ainaki pelannu hyvin tuo motonetin anturi.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Kertokaas sen tilausnumero ja jos joku sen tilaa, niin lisätkää kalibrointitiedot tuonne niille varattuun sticky-threadiin.
turbiinirieska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 103
Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
Location: tampere

Post by turbiinirieska »

tilausnomero 37-3318,jesset taiskin jo pistää kalibrointitiedot
ast
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Tue Jul 12, 2005 22:57

Post by ast »

Siis hetkinen? Cossun anturin tilausnumero on aikaisemmin mainitsemani 37-3322. Lisäksi kalibrointitiedot eivät täsmää tähän anturiin, tässä resistanssi pyörii huoneenlämmössä vajaassa kolmessa kilo-ohmissa. Laittaisin omat tulokseni jos voisin olla varma niiden oikeellisuudesta. Pyytämällä saa jos joku haluaa. Paras olisi verrata toiseen mittaukseen niin tietäisi voiko mittaukseeni luottaa.

37-3318 viittaa PSA anturiin joka on mm. eri kierteellä...
Last edited by ast on Fri Aug 05, 2005 11:34, edited 1 time in total.
ast
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Tue Jul 12, 2005 22:57

Post by ast »

JesseT wrote:Lambda on tää ikuisuusjuttu, mutta sanon nyt kuitenkin. Jos turboautoa laitat, niin laajakaista on ainoa vaihtoehto. Jos on kallis, niin lainaa edes jostakin viikoksi niin saat kerralla sen säädettyä.
Tai sitten menee suosiolla penkkiin missä on laajakaista käytössä niin saa säädöt turvallisessa ympäristössä kohdalleen parissa tunnissa. Samalla saa tehokäppyrät ihailtavaksi :) Syysliukas pikkutie tehokkaalla turboautolla välillä läppärin ruutua vilkuillen ja muuta liikennettä väistellen ei ole kovinkaan turvallista.

Sporttiautossa ainakin onnistui megan säätö hienosti niin että ruuvasin itse megaa operaattorin ohjeiden mukaan. Tosin tuleehan sille hintaa helposti reilu pari satkua.
passi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Sat Mar 19, 2005 19:12

Post by passi »

Turboon ehdottomasti toi nopea.

Tolla motonetin halpiksella tee mitään.

T. Pasi
ast
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Tue Jul 12, 2005 22:57

Post by ast »

passi wrote:Turboon ehdottomasti toi nopea.

Tolla motonetin halpiksella tee mitään.

T. Pasi
Tässä on nyt vilissyt niin paljon erilaisia antureita että viitsitkö täsmentää mikä on "toi nopea" ja mikä on "motonetin halpis"? Minä en nimittäin ainakaan tiedä...
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

ast wrote:Lisäksi kalibrointitiedot eivät täsmää tähän anturiin, tässä resistanssi pyörii huoneenlämmössä vajaassa kolmessa kilo-ohmissa.
Ei täsmää ei. Noi mun arvot oli Fordin ruiskuille. Cossussa on Weber Marellin ruisku.
Last edited by JesseT on Fri Aug 05, 2005 18:10, edited 1 time in total.
ast
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Tue Jul 12, 2005 22:57

Post by ast »

JesseT wrote:Ei täsmää ei. Noi mun arvot oli Fordin ruiskuille. Cossussa on Weber Marellin ruisku.
Ilmankos samaa ilmanlämpöanturia käytetään Fiateissakin :)

-Antti
axe
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Mon Jul 18, 2005 17:21
Location: Lahti

Post by axe »

passi wrote:Turboon ehdottomasti toi nopea.

Tolla motonetin halpiksella tee mitään.

T. Pasi
Mistäs tommosen ton kuvan mukasen "nopeamman" anturin löytää, ja minkä hintanen se suunnilleen olis? ei varmaan motonetissa oo??
Peugeot 205 Gti 1.9 + extra029t + garrett t25 (pahasti vaiheessa)
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Hyvän palvelun firma:
http://www.vpv-motorracing.com/
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

Tuon Cossun ilma-anturin kytkeneenä ja tutkineena en kyllä keksi mikä siinä on huonoa???

Anturissa on lämpötilan mittaava NTC suoraan ilmassa ja mittaa siis niin nopeasti kuin tuollaisen anturin on mahdollista mitata. Ja jos paikan valitsee imusarjassa niin että ilma virtaa sen ohi niin varmasti toimii nopeasti!

Mutta mikäli haluatte vielä nopeamman ja halvemman vaihtoehdon niin sitten vaan ostamaan pelkkä NTC-vastus. Ei maksa paljon ja on nopea kun ei ole mitään ylimääräistä massaa ympärillä. Ja noitakin saa ihan partcosta...
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
Post Reply