Megan valinta, vinkkejä

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Vaatinee MS3X:n mutta onnistunee.
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

Jürgen wrote:Mitkä ovat MS1 / MS2 extra-koodien erot?
Koodit ovat toinen toista rajuimmat. Ja joka suhteessa.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Jürgen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 169
Joined: Thu Apr 01, 2010 15:10
Location: Mylsä

Post by Jürgen »

kamski wrote:
Jürgen wrote:Mitkä ovat MS1 / MS2 extra-koodien erot?
Koodit ovat toinen toista rajuimmat. Ja joka suhteessa.
Tarkoitin lähinnä eroja toiminnassa tai niissä ominaisuuksissa mitä niillä saadaan käyttöön?

...prkl kun osaisi kirjottaa sen mitä tarkoittaa :roll:
Tinakoneen tuunaaja
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

keitsi
Megasquirttaaja
Posts: 23
Joined: Thu Apr 29, 2010 18:30
Location: Oulu

Post by keitsi »

Teersen Joonas
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 112
Joined: Thu Nov 09, 2006 19:28
Location: Kaustinen

Post by Teersen Joonas »

nyt alkaa vaikuttaa siltä että taidan päätyä ehkä ms2:seen, mutta kumpi levy ois parempi V3.0 vai V3.57

kattelin tuota edellistä linkkiä ja siellä on MS2/Extra 1.0, MS2/Extra 2.0, MS2/Extra 2.1 onko kyseessä sama prosessori eri koodilla vai onko noita prosessoreita kolmea erilaista? onko järkevin laittaa tuo extraversio 2.1?

mites kun nyt olen lukenut tuota megamanuaalin suomennosta läpi niin onko siitä hyötyä käytettäessä ms2:sta? päteekö esim tuo alla oleva manuaalista suoraan lainattu teksti ms2:seen

1. Aloita PWM time threshold 1.0 ms ja PWM current limit 75%(30% jos käytät
Flyback board:ia).
2. Kun moottori käy tyhjäkäyntiä, pienennä PWM current limit:iä 1% pykälin, kunnes
tyhjäkäynti huononee. Muista painaa send to ECU jokaisen muutoksen jälkeen. Tällä
arvolla PWM current limit on liian suuri ja suuttimet eivät enää aukea kokonaan.
3. Tämän jälkeen suurenna PWM current limit arvoa 5 %:lla, jotta suuttimet aukeavat
kokonaan.
4. Pienennä PWM time thresholdia 0.1 ms pykälin, kunnes tyhjäkäynti huononee.
5. Suurenna PWM time thresholdia 0.3 ms.
6. Toista kohdat 2:sta eteenpäin.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

3.0 on mielestäni parempi harrastelijalle, koska se on läpiladotuilla komponenteilla.

Juu ja nuo ovat vain koodiversiota ja tuo ohje käynee ms2:llekkin. Laita korkeaohmiset suuttimet, niin ei tarvitse murehtia tuosta ohjeestata.
Teersen Joonas
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 112
Joined: Thu Nov 09, 2006 19:28
Location: Kaustinen

Post by Teersen Joonas »

OK eli taidan päätyä sitten ms2 extraan V3.0 levyllä.

tarkotus kyllä ois käyttää matala ohmisia suuttimia kun löytyy hyllystä moiset 550cc
autossahan on alunperin etuvastukset niin jos käytän niitä niin joutuuko noita pwn asetuksia laittamaan
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

etuvastuksia käyttämällä pääsee eroon tuosta PWM jutusta...
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Juu joutuu PWM asetukset joutuu säätään, mutta eipä se oo paha rasti ja tuon 3.0 levyn kanssa ei ole hajoamisesta pelkoa.
Mazza
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Sat Nov 06, 2010 23:33
Location: Oulu

Post by Mazza »

Terve vain, Megakansa!

Tähän topicciin taitaa mahtua myös minun kyselyni.

Eli alkuviikosta lähtee mega-efille tilaus, ja nyt tarttis miettiä tarkkaan, mitäkö sieltä mukaan ottaa.

Kokoonpanona tulee olemaan Fiat 127 903cc ohv-koneella, kierroskoneeksi viritettynä. Kaasuläppänä 50mm japanintuote, suuttimia joko 2kpl imutorven sivuille tai 1 isompi keskelle. Pakokaasuja haistelee karvalakkilambda, ja sytkää tulee todennäkösesti hoitamaan tuo VAG hukkakipinäpuola sytkäyksiköllä. Asentotiedot hoidetaan VR-anturilla.

Ajatuksena on ottaa tuo MS1 V3.0, koska hintaeroahan tuohon V2.2:seen ei juuri jää, kun ei tarvi tuota VR-modiakaan ilmeisesti tehdä? Vai onko V3.0 kuitenkaan niin paljoa parempi, että siihen kannattaa tuhlata?

Tuohon sytkänohjaukseenhan tarvitsen lisäksi 1kpl sykäkiviä?

Lisäksi ajattelin ottaa johtosarjatarvikkeet, eli DB37-liittimen, kuoren ja johtosarjan. Liittimet suuttimille yms. löytyy itseltä.

Mitä muuta välttämätöntä teillä tulis mieleen?

Ja vielä lisäkysymys, että mistä autoista löytyy avoimia ilmuilman lämpöantureita?

Kiittäen ja kumartaen,
Mazza
Fiat 127 -74 - Täydellinen uudelleenrakennusproju
Alfa 156 SW - etuvetokäyttiskinneri
Fiat 127 -80 - palovaurioinen ex-harrastepeli
2xMB 280SE - luxusproju+varaosa-auto
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

Mazza wrote:
Ja vielä lisäkysymys, että mistä autoista löytyy avoimia ilmuilman lämpöantureita?
hanki tälläinen... on perusvarma ja toimii ahdetussa ja ahtamatomassa... lisäksi easythermistä löytyy tuolle valmiit kartat...

Image
Mazza
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Sat Nov 06, 2010 23:33
Location: Oulu

Post by Mazza »

Sillä mää sitä kyselin, että ko työpaikan pihalla ois hehtaari purettuja autoja, vaan ko ei viittis joka autosta käyä ruuvaamassa anturia kokeeksi irti. :lol:

Joku vois sanoa, ettei kannata säästellä kun rojektin kokonaishinnassa se on niin pieni raha, mutta jos aina valittee sen kalliimman tien, tulee rojektin hinnaksi lopulta 15000€ sen 10000€:n sijaan. :roll:

EDIT: Vai tarviiko tuo VAG-hukkispuola ollenkaan sytkäkiviä?
Fiat 127 -74 - Täydellinen uudelleenrakennusproju
Alfa 156 SW - etuvetokäyttiskinneri
Fiat 127 -80 - palovaurioinen ex-harrastepeli
2xMB 280SE - luxusproju+varaosa-auto
Mazza
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Sat Nov 06, 2010 23:33
Location: Oulu

Post by Mazza »

Noniin, sieltä sitte tulee MS1 v3.0, kasa ylimääräsiä komponentteja modeja varten ja metritolkulla johtoa ja suoja- ja kutistesukkaa. Eiköhän niillä jotain saa aikaseksi - savua ainaski, jos ei muuta. Valmiiksi hankittuna on VR-anturi, pari vaihtoehtosta kaasuläppää (50mm ja 70mm) ja suuttimia. Vielä pitäis pumppu, hukkispuola ja parit anturit hakea... :)
Fiat 127 -74 - Täydellinen uudelleenrakennusproju
Alfa 156 SW - etuvetokäyttiskinneri
Fiat 127 -80 - palovaurioinen ex-harrastepeli
2xMB 280SE - luxusproju+varaosa-auto
Teersen Joonas
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 112
Joined: Thu Nov 09, 2006 19:28
Location: Kaustinen

Post by Teersen Joonas »

Nyt kuitenkin näyttää siltä että päädyn ms1 V3.0 levyllä (pitää laittaa sitte joskus se ms2 prosessori jos tarvii)

mitä tuosta hi res koodista nyt sitte puuttuu muuta kuin dual table VE?
ei ole vielä selvinny, että voinko käyttää matalaohmisia suuttimia auton omien etuvastuksien kanssa?

tarkotus ois laittaa boschin 2x2 hukkakipinäpuola ilmeisesti oikea numero on 0 221 503 407, pitääkö paikkansa?

kuinka pitkälle tuossa riittää kipinäteho? kyseessä on siis 1.6l ahdettu kone josta tarkotus ottaa n.300hv ulos eli litra tehot lähentelee 200hv.
jos ei riitä niin onko mahdollista käyttää jotain kipinänvahvistinta, jos on niin mitä?

kun puhutaan sytkäkivestä niin tarkoittaako se sytysyksikköä? jostain olen lukenut että tuon hukkakipinän kanssa pitäisi käyttää jotain 200 loppuista boschin yksikköä ja jostain silmiin tarttui vb921 sytkäkivi, miten nuo em. sytkäkivet eroaa toisistaan tai kumpi on "oikea" sytkäkivi tuon boschin 2x2 hukkakipinäpulan kanssa?

Mazdan omassa jakajassa on nelisakarainen pyörä ja pitäisi olla hall anturi, mutta tarkotus ois päästä eroon koko jakajasta koska siinä on mm. alipaineella toimiva ennakonsäätö ja laittaa triggeröinti kampuralle. olisko sopiva pyörä esim 12-1 ja hall anturiksi Honeywell 1GT101DC, vai?

mitäs muuta sytkä sitten vaatii, jäikö jotain olennaista puuttumaan ja minkälaisia muutoksia nämä vaatii tuohon V3.0 levylle?

paljon kysymyksiä aloittelijalla joihin toivoisin jopa hieman rautalanka tyylisiä vastauksia :oops: :lol:
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Teersen Joonas wrote: mitä tuosta hi res koodista nyt sitte puuttuu muuta kuin dual table VE?
ei ole vielä selvinny, että voinko käyttää matalaohmisia suuttimia auton omien etuvastuksien kanssa?

Kyllä viimeisimmässä Hi_res koodissa DT:kin on jos sitä joku kaipaa... Se mikä Hi_resistä puuttuu on suuttimien PWM-ohjaus mutta matalaohmisia suuttimia voi käyttää Hi_res koodin kanssa kun laittaa etuvastukset. Eli vastaus kysymykseen: kyllä.
Teersen Joonas wrote: tarkotus ois laittaa boschin 2x2 hukkakipinäpuola ilmeisesti oikea numero on 0 221 503 407, pitääkö paikkansa?

kuinka pitkälle tuossa riittää kipinäteho? kyseessä on siis 1.6l ahdettu kone josta tarkotus ottaa n.300hv ulos eli litra tehot lähentelee 200hv.
jos ei riitä niin onko mahdollista käyttää jotain kipinänvahvistinta, jos on niin mitä?

kun puhutaan sytkäkivestä niin tarkoittaako se sytysyksikköä? jostain olen lukenut että tuon hukkakipinän kanssa pitäisi käyttää jotain 200 loppuista boschin yksikköä ja jostain silmiin tarttui vb921 sytkäkivi, miten nuo em. sytkäkivet eroaa toisistaan tai kumpi on "oikea" sytkäkivi tuon boschin 2x2 hukkakipinäpulan kanssa?
Kyllä siinä 407-puolassa kipuna riittää. Tarvitset vain sytytysyksikön (eli "kiven") joka ei rajoita virtaa alle 10 ampeerin. VB921 rajoittaa virran automaattisesti 7 ampeeriin. ISL9V-sytytyskivistä löytyy tarpeeksi jerkkua.

Se boschin oma 200-loppuinen yksikkö on ihan hyvä valinta, tosin mulla ei ole tarkkaa tietoa onko siinä virranrajoitusta.

Ja jos tuntuu että kipinä loppuu tuolla puolalla niin DIYautotunella on IGN-1a puola jossa riittää paukkua todistetusti 250hv/pytty. Eli neloskoneessa 1000hv... Niitä tietysti tarvitaan yksi jokaiselle sylinterille.
Teersen Joonas wrote: olisko sopiva pyörä esim 12-1 ja hall anturiksi Honeywell 1GT101DC, vai?

mitäs muuta sytkä sitten vaatii, jäikö jotain olennaista puuttumaan ja minkälaisia muutoksia nämä vaatii tuohon V3.0 levylle?
12-1 honeywellin hallin kanssa toimii oikein hyvin. Ainakin niissä laitteissa joihin olen niitä asentanut :D

V3-levylle pitää tehdä sytytys-yksikön (=kiven/kivien) ohjaukset samallalailla kun v2.2:seenkin. Hall-anturille samat jutut optopiiriin kuin v2.2:sessa.

Ne on huomattavasti helpompi toteuttaa siihen V3-levyyn koska suunnitteluvaiheessa on otettu nuo muutostarpeet huomioon ja optopiirin muokkauksesta on V3-kasaamisohjeissa jo valmis ohje sekä sytkälähtöjen rakentamista varten levyssä proto-alue.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Teersen Joonas
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 112
Joined: Thu Nov 09, 2006 19:28
Location: Kaustinen

Post by Teersen Joonas »

mistähän tuommosen ISL9V-sytytyskiven vois hommata vai tarvinko 2kpl sytkäkiviä jos laitan sen 2x2 hukkakipinäpuolan?

ilmeisesti tuo ISL9V ja VB921 sytkäkivi tulee megan boksin sisälle ja se boschin 200 loppunen ei tule?
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Teersen Joonas wrote:mistähän tuommosen ISL9V-sytytyskiven vois hommata vai tarvinko 2kpl sytkäkiviä jos laitan sen 2x2 hukkakipinäpuolan?
tarvitset 2kpl ja niitä on esim. Protopartsilla: ISL9V5036

Teersen Joonas wrote: ilmeisesti tuo ISL9V ja VB921 sytkäkivi tulee megan boksin sisälle ja se boschin 200 loppunen ei tule?
Juuri näin.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
jokuuu
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Sun Jun 22, 2008 11:12
Location: iisalmi/pyhäntä

Re: Megan valinta, vinkkejä

Post by jokuuu »

Etäs sitten vastusten kanssa käytetäänkö sytkäkivessä 330ohm vai 680ohm vastusta hukkakipinä puolan kanssa? :shock:
Post Reply