Sytkäkivien toiminnan testaus, nyt ongelma bensan kanssa

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

valtsi
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Jan 12, 2011 21:37
Location: Harjavalta

Sytkäkivien toiminnan testaus, nyt ongelma bensan kanssa

Post by valtsi »

Voisiko joku viisaampi neuvoa miten saan mitattua onko sytkäkivet ehjät? Ongelma seuraavanlainen: apuvirta kaapeli otti pienen maa kosketuksen ihan megan purkin lähellä ja sen jälkeen ei ole tullut enää kipinää. Startatessa megan kaikki 3 lediä vilkkuu, mutta kipinää ei tule. Mitattu sytkäjohtejen päistä sekä spark inverted/yes ei lainkaan jännitettä ja inverted no noin 6-8mV. Mittaus siis tapahtunut johdot irti puolasta. Mega on protopartsin valmiiksi kasaama MS1V2.2 029y4 ja sisällä 3 sytkäkiveä ja 6-piippuinen puola. Olisin erittäin kiitollinen, jos joku viittisi aloittelijaa hieman valistamaan ja eikä olisi pahitteeksi jos vastaus olisi mallia "väännetään rautalangasta" :D Kiitos etukäteen!

-Joonas
Last edited by valtsi on Sat Mar 19, 2011 21:53, edited 2 times in total.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Sytkäkivien toiminnan testaus

Post by ArttuH »

Nopea alustava testaus: Mittaa yleismittarin ohmialueella sytkälähdöstä maahan, ilman virtoja ja ilman puolaa. Hyvin todennäköisesti palanut sytkäkivi näyttää alle 10 Ohmin lukemaa. Ehjän pitäisi näyttää ainakin yli 10 kilo-ohmia, ainakin jos laittaa mittarin plus-johdon lähtöön ja miinuksen maahan. Toisin päin mitatessa saattaa tulla jotain pienempiä lukemia vähän mittarista riippuen.

Tämä ei kuitenkaan vielä takaa, että sytkäkivet olisivat kunnossa, vaikka tulokset näyttäisivätkin hyviltä. Perusteellisempi testi onnistuu kytkemällä koitoskynä tai joku muu pieni polttimo sytkälähdön ja +12V jännitteen väliin. Sitten virrat päälle ja muuttelemaan tuota "spark inverted" asetusta. Toisessa asennossa polttimon kuuluisi palaa ja toisessa ei, järjestys riippuu sytkäkivien kytkennästä.
Arttu
GSX1100 -85
valtsi
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Jan 12, 2011 21:37
Location: Harjavalta

Re: Sytkäkivien toiminnan testaus

Post by valtsi »

ArttuH wrote:Nopea alustava testaus: Mittaa yleismittarin ohmialueella sytkälähdöstä maahan, ilman virtoja ja ilman puolaa. Hyvin todennäköisesti palanut sytkäkivi näyttää alle 10 Ohmin lukemaa. Ehjän pitäisi näyttää ainakin yli 10 kilo-ohmia, ainakin jos laittaa mittarin plus-johdon lähtöön ja miinuksen maahan. Toisin päin mitatessa saattaa tulla jotain pienempiä lukemia vähän mittarista riippuen.

Tämä ei kuitenkaan vielä takaa, että sytkäkivet olisivat kunnossa, vaikka tulokset näyttäisivätkin hyviltä. Perusteellisempi testi onnistuu kytkemällä koitoskynä tai joku muu pieni polttimo sytkälähdön ja +12V jännitteen väliin. Sitten virrat päälle ja muuttelemaan tuota "spark inverted" asetusta. Toisessa asennossa polttimon kuuluisi palaa ja toisessa ei, järjestys riippuu sytkäkivien kytkennästä.

Kävin äsken kokeilemassa näillä molemmilla tavoilla. Tolla alustavalla testaustavalla ei mittari näyttänyt yhtään mitään, mikä on jotenkin ihmeellistä, vai? Tämä toinen tapa: pistin yleismittarin +12V ja sytkälähdön väliin, niin spark inverted/yes tuli joitain milli voltteja, mittari ei pysähtynyt siinä ollenkaan niin paha sanoa tarkkaan. Inverted/no tuli 12V, eli meni sytkälähdön kautta maahan. Inverted no asennossa myös ledit paloi kokoajan. Mitä tästä nyt voi päätellä? Mistä muuten johtuu kun pistää inverted no, niin fan/output 4 menee megatunen mukaan päälle?
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Sytkäkivien toiminnan testaus

Post by ArttuH »

Jos vastusmittaus näyttää ääretöntä, niin se on ihan normaalia ja ok. Periaatteessa sen pitäisikin näyttää ääretöntä, mutta käytännössä saattaa jotain isoa vastuslukemaa näkyä erinäisistä syistä johtuen. Eli tuo mainittu 10k oli erittäin varman päälle alaraja.

Muutenkin nuo mittaustuloksesi viittaisivat siihen suuntaan, että sytkälähdöt ovat ihan kunnossa. Tosin tuota jännitteen mittausta parempi vaihtoehto olisi käyttää jotain kuormaa, kuten polttimoa. Yleismittari kun ei kuormita lähtöä juuri lainkaan, niin sillä saattaa saada hyvän näköisiä tuloksia vaikka levyllä olisi esim. huono juotos. Tosin tuo on jo aika epätodennäköistä.
Arttu
GSX1100 -85
valtsi
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Jan 12, 2011 21:37
Location: Harjavalta

Re: Sytkäkivien toiminnan testaus

Post by valtsi »

Okei! Olisko sitte uusia veikkauksia mikä vois olla kun koitin äsken ihan uudella puolalla ja ei tullut kipinää silläkään. Ohjaus ei jostain syystä kulje johtoihin asti? Viikko sitten koitin autoa ekan kerran megalla käymää, kävi huonosti, mutta edes kävi oli mukavaa :D Nyt kova kiire päästä takasi siihen pisteeseen.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Sytkäkivien toiminnan testaus

Post by Vauhtivaunu »

Väärällä inverted/non inverted asetuksella sytytyskivet palaa sekunneissa. Tiedän, koska olen niitä polttanut.

Yksinkertainen testi on laittaa puolan paikalle ledi. Tietysti etuvastuksen kanssa. Jos ledi palaa jatkuvasti on inverted-asetus väärin tai kivi palanut (=oikosulku), ja jossei se ala vilkkumaan startatessa, ei kivi toimi tai johdot on irti.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: Sytkäkivien toiminnan testaus

Post by kamski »

valtsi wrote:Okei! Olisko sitte uusia veikkauksia mikä vois olla kun koitin äsken ihan uudella puolalla ja ei tullut kipinää silläkään. Ohjaus ei jostain syystä kulje johtoihin asti? Viikko sitten koitin autoa ekan kerran megalla käymää, kävi huonosti, mutta edes kävi oli mukavaa :D Nyt kova kiire päästä takasi siihen pisteeseen.
No miltä näyttää kierrokset startattaessa? Jos näyttä 0 RPM niin silloin ehkä 4n25 kosahtannut piirilevyltä taikka koodi on mennyt sekasi.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
valtsi
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Jan 12, 2011 21:37
Location: Harjavalta

Re: Sytkäkivien toiminnan testaus

Post by valtsi »

Vauhtivaunu wrote:Väärällä inverted/non inverted asetuksella sytytyskivet palaa sekunneissa. Tiedän, koska olen niitä polttanut.

Yksinkertainen testi on laittaa puolan paikalle ledi. Tietysti etuvastuksen kanssa. Jos ledi palaa jatkuvasti on inverted-asetus väärin tai kivi palanut (=oikosulku), ja jossei se ala vilkkumaan startatessa, ei kivi toimi tai johdot on irti.
Se on hyvä tietää tämäkin! Tein nyt niin raukkamaisesti että lähetin boxin muualle korjattavaksi :oops: Mutta varmaan tulee vielä joskus uudestaan ongelmia jonkun asian kanssa, niin sitten voisin jo itekkin opiskella. Ja kun sais auton ensin vaan toimimaan ja kattoo kestääkö ahdettuna kuinka pitkälle, niin voisi ruveta paukkua väsäämään :D Ja kiitos kaikille avusta! Ilmottelen tänne vielä kun boxi tulee kuntoon, että mikä oli vikana.


Ps. kierrosluku toimii
valtsi
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Jan 12, 2011 21:37
Location: Harjavalta

Re: Sytkäkivien toiminnan testaus, nyt ongelma bensansaannis

Post by valtsi »

Nyt kipinää taas tulee, ei tehty muuta ilmeisesti ku päivitettiin boksi uudestaan. Nyt on uusi ongelma. Kirjottelen sen tänne vaikka se tämä onkin väärä alue, mutta ei viitti avata uutta juttua. Eli nyt ei mitä ilmeisemmin suuttimet aukea. Suuttimille tulee kyllä jännite, myös startatessa, noin 10V. Piipparilla kokeilin suuttimen johdosta maata vasten että kun pistää virrat päälle siten, että ryyppyajat on täysillä, niin piippaa tosi nopeesti kaikista suuttimista kokeiltuna, mutta ei varmaan mikään luotettavin tapa. Kokeilin myös sillai että cranking rikastukset täysillä ni ei bensa haise eikä tulpat kastu. Ja painetta on noin 2.8bar. Suuttimet on siemensin 630cc ja korkea ohmiset.

Tässä vähän asetuksia:
reg fuel 6.5
pwm time treshold 25.5
pwm current limit 100%
ruiskauksia 2
alternating
cylinder 6
injektors 6

Ja kaikenlisäksi megatunessa on ilmeisesti joku häikkä, koska siinä etusivun kierroslukumittarissa näkyy kierrokset oikein, mutta realtime displayssa näyttää startatessa koko ajan tasan 100.
Kiitokset etukäteen, jos joku vois arvata mikä tällä kertaa mättää.
valtsi
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Jan 12, 2011 21:37
Location: Harjavalta

Re: Sytkäkivien toiminnan testaus, nyt ongelma bensan kanssa

Post by valtsi »

Tulipa tässä mieleen, että sieltä TPS:sän kalibrointi jutusta puuttuu arvot nyt kokonaan, niin voiko se aiheuttaa tämmöstä? Siellä ei siis lue mitään.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Sytkäkivien toiminnan testaus, nyt ongelma bensan kanssa

Post by Vauhtivaunu »

valtsi wrote:Tulipa tässä mieleen, että sieltä TPS:sän kalibrointi jutusta puuttuu arvot nyt kokonaan, niin voiko se aiheuttaa tämmöstä? Siellä ei siis lue mitään.
Ei vaikuta mihinkään. MS1:ssä se "kalibrointi" ei tee muuta kun kertoo minimi ja maksimi TPS ADC-arvot. Ne ei tallennu mihinkään.

edit: onhan siellä kuitenkin TPS-anturi paikallaan? Jos ei ole, TPS-arvo "hiipii" isommaksi ja jossain vaiheessa menee "flood clear" päälle joloin se ei suihkuta. Silloin lukee megatunen tai tunerstudion alapalkissa "flood clear" punaisella.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
valtsi
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Jan 12, 2011 21:37
Location: Harjavalta

Re: Sytkäkivien toiminnan testaus, nyt ongelma bensan kanssa

Post by valtsi »

Vauhtivaunu wrote:
valtsi wrote:Tulipa tässä mieleen, että sieltä TPS:sän kalibrointi jutusta puuttuu arvot nyt kokonaan, niin voiko se aiheuttaa tämmöstä? Siellä ei siis lue mitään.
Ei vaikuta mihinkään. MS1:ssä se "kalibrointi" ei tee muuta kun kertoo minimi ja maksimi TPS ADC-arvot. Ne ei tallennu mihinkään.

edit: onhan siellä kuitenkin TPS-anturi paikallaan? Jos ei ole, TPS-arvo "hiipii" isommaksi ja jossain vaiheessa menee "flood clear" päälle joloin se ei suihkuta. Silloin lukee megatunen tai tunerstudion alapalkissa "flood clear" punaisella.
Juu oli johdoissa kiinni, mutta irti kaasuläpästä. Mutta voi olla että siinä luki jossain kohtaa toi flood clear! Päivitin äsken prossun uudestaan tolla samalla 29y4 koodilla, mutta en vielä ehtinyt sen enempää testailemaan. Illemmalla pistän TPS:sän takasi kunnolla kiinni ja koitan vähän käyntiin taas. Toivottavasti lähtis, lumet sulaa ikävästi ja auto tallissa toimimattomana :evil: Illalla tulee lisä infoa mikä tälläkertaa on pielessä :D
jake74
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 410
Joined: Thu May 04, 2006 23:01

Re: Sytkäkivien toiminnan testaus, nyt ongelma bensan kanssa

Post by jake74 »

Vauhtivaunu wrote:
edit: onhan siellä kuitenkin TPS-anturi paikallaan? Jos ei ole, TPS-arvo "hiipii" isommaksi ja jossain vaiheessa menee "flood clear" päälle joloin se ei suihkuta. Silloin lukee megatunen tai tunerstudion alapalkissa "flood clear" punaisella.
saiko tämän poistettua jollakin vastus jutulla ja jos sai ni kui iso vastus pitää laittaa tps anturin tilalle?
valtsi
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Jan 12, 2011 21:37
Location: Harjavalta

Re: Sytkäkivien toiminnan testaus, nyt ongelma bensan kanssa

Post by valtsi »

En hirveesti enää tänään kerinny testailemaan, mutta pw-mittari näyttää suuttimille aukioloaikaa. Cranking tilassa 10ms. Silti ei suuttimet naksu eikä bensaa tule. Suuttimille tulee edelleen jännite startatessa. Huomenna tutkin vielä megan ja suuttimien välisiä johtoja, vaikka epäilen ettei niissä mitään vikaa ole, kun on yhden kerran saatu jo megan avulla käyntiinkin. Eikä kai asetuksissakaan mitään voi niin perseellään olla, ettei suuttimet aukee, kun pulse width mittarikin näyttää numeroita?? Mistäs sitä vikaa vois ruveta ettimään? Kuin tarkka mega on maadotuksista? Maat on nyt kiinni siellä missä oli bmw:n oman motronicin maadotukset, rungossa siis. Ja mistä johtuu tuo että megatunen etusivulla oleva kiekkamittari näyttää järkeviä, mutta realtime display tasan 100 startatessa? Tätä en muistanut päivityksen jälkeen tarkistaa.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Sytkäkivien toiminnan testaus, nyt ongelma bensan kanssa

Post by Vauhtivaunu »

jake74 wrote: saiko tämän poistettua jollakin vastus jutulla ja jos sai ni kui iso vastus pitää laittaa tps anturin tilalle?
1kohm vastus megan tps sisäämenon ja maan välille.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Sytkäkivien toiminnan testaus, nyt ongelma bensan kanssa

Post by Vauhtivaunu »

valtsi wrote: bmw:n oman motronicin
Jaaha. Minkälainen triggerikiekko siellä on ja millä sitä yritetään lukea? Bemarin omaa 60-2 triggeriä ei millä vaan anturilla ja kytkennällä pysty lukemaan.

Megan maadoitus on hyvä tehdä runkoon ja sytytys-yksiköiden maadoitus erilleen megan maista. Itse olen laittanut sytytysmaadoituksen venttiilikoppaan.

10ms pulssi startatessa 630cc suuttimilla on aika paljon starttibensaa, epäilen että tulpat kastuu jos saat suuttimet avautumaan.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
valtsi
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Jan 12, 2011 21:37
Location: Harjavalta

Re: Sytkäkivien toiminnan testaus, nyt ongelma bensan kanssa

Post by valtsi »

Vauhtivaunu wrote:
valtsi wrote: bmw:n oman motronicin
Jaaha. Minkälainen triggerikiekko siellä on ja millä sitä yritetään lukea? Bemarin omaa 60-2 triggeriä ei millä vaan anturilla ja kytkennällä pysty lukemaan.

Megan maadoitus on hyvä tehdä runkoon ja sytytys-yksiköiden maadoitus erilleen megan maista. Itse olen laittanut sytytysmaadoituksen venttiilikoppaan.

10ms pulssi startatessa 630cc suuttimilla on aika paljon starttibensaa, epäilen että tulpat kastuu jos saat suuttimet avautumaan.
Siellä on se orggis 60-2 mitä luetaan jollain fordin vr-anturilla. Lukee varmaan hyvin kun kipinää ainakin tulee.

Mulla on nyt megan kaikki maadotukset kiinni samassa kohtaa. Voisin kanssa kokeilla siirtää noi sytkän maat esim venakoppaan.

Unohtu eilen kirjottta että sen TPS:sän kanssa on pieniä ongelmia. Kun mulla pyörähtää kaasuläpän akseli myötäpäivään siltä puolelta katsottuna mihin toi anturi pitää laittaa kiinni. Ja se anturi taas haluais pyörähtää vastapäivään kaasua lisättäessä, että arvot olisi isommat isommalla kaasulla. Eli nyt isoin arvo on kaasuläppä kiinni ja arvo pienenee kaasua lisättäessä. Sain sen kyllä kalibroitua noinkin, mutta megatune rutisee jotain että it looks funny, use it anywhay? Se hyväksyy sen kyllä. Ongelma tässä on se että en löytänyt mitään arvoa minkä olisi laittanut sinne flood clear raw kohtaan, kokeilin montaa erilaista. Täytyy startatessa painaa kaasu melkein pohjaan, että se flood clear valo sammuu. Ei taida mega ymmärtää tota ku toimii väärinpäin?
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: Sytkäkivien toiminnan testaus, nyt ongelma bensan kanssa

Post by teg »

No ei. Siinähän se vika on. Jos kaasu on täysin auki, niin bensaa ei anneta startatessa.

Vaihda TPS:stä +5V ja maan paikka ristiin. Kalibroi uusiksi niin toimii.
valtsi
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Jan 12, 2011 21:37
Location: Harjavalta

Re: Sytkäkivien toiminnan testaus, nyt ongelma bensan kanssa

Post by valtsi »

teg wrote:No ei. Siinähän se vika on. Jos kaasu on täysin auki, niin bensaa ei anneta startatessa.

Vaihda TPS:stä +5V ja maan paikka ristiin. Kalibroi uusiksi niin toimii.
Näinkö toimii? Kiitoksia paljon, täytyy mennä tästä heti kokeilemaan! Infoa taas tulee myöhemmin.
valtsi
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Jan 12, 2011 21:37
Location: Harjavalta

Re: Sytkäkivien toiminnan testaus, nyt ongelma bensan kanssa

Post by valtsi »

Nyt sain kaasuanturin toimimaan oikein. Suuttimet ei edelleenkään aukea vaikka pw-mittari väittää muuta. Mittasin vielä varmuudeksi, että megan ja suuttimien väliset johdot on yhteydessä suuttimien liittimiin ja olihan ne kunnossa. Liittimen kun ottaa irti ja suoralla sähköllä naputtelee suuttimeen, niin komiasti naksuu. Boxista sisältä jotain rikki?
valtsi
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Jan 12, 2011 21:37
Location: Harjavalta

Re: Sytkäkivien toiminnan testaus, nyt ongelma bensan kanssa

Post by valtsi »

Käytin tossa vähän hakua ja löysin muutamia samanlaisia ongelmia, jotka oli korjaantuneet suuttimien fettien ohjainlaitteen vaihdolla. Ja tuurilla löysin ihan samanlaisen osan Porista elektroniikka liikkeestä kuin se oma on. Ajattelin sen kokeeksi vaihtaa ja sain vaihdettuakin. MUTTA, sitä vanhaa kokkaretta irrottaessa kävi pieni työtapaturma ja siinä vieressä olevat konkat c29 ja c30 menetti jalkansa :oops: Huomenna yritän saada sellaiset ja vaihdan ne vielä ja voi taas kokeilla. Jos ei löydy ihan samanlaisia konkkia, niin käykö tilalle esim vähän isommat? Ja voiko sen sinisen kondensaattorin laittaa kumminpäin tahansa, se missä lukee 104? Siinä tantaalikonkassahan lukee kumpi puoli on plussa.
valtsi
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Jan 12, 2011 21:37
Location: Harjavalta

Re: Sytkäkivien toiminnan testaus, nyt ongelma bensan kanssa

Post by valtsi »

Nyt on fettien ohjain saatu vaihdettua. Silti ei suuttimet aukea. Fetin keskimmäiseen jalkaan (muistaakseni) tuli startatessa 5V ja muut näytti joitain millivoltteja. Keskimmäisen- ja vasemman puoleisen jalan resistanssi oli noin 40 kilo tai mega ohmia, voin vielä tarkistaa kumpaa ja keskimmäisen ja oikean jalan väli näytti ääretöntä. Mitä tästä voi päätellä? Vinkkejä tarvis kun ei toi oma tietämys ja taito näihin riitä. Molempien suutin pankkien pw-mittarin näyttää aikaa startissa.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: Sytkäkivien toiminnan testaus, nyt ongelma bensan kanssa

Post by teg »

Jos fetin kumpaankaan jalkaan ei tule 12V, niin silloin vika on kytkennöissä tai suuttimet ovat palaneet poikki. :)
valtsi
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Jan 12, 2011 21:37
Location: Harjavalta

Re: Sytkäkivien toiminnan testaus, nyt ongelma bensan kanssa

Post by valtsi »

teg wrote:Jos fetin kumpaankaan jalkaan ei tule 12V, niin silloin vika on kytkennöissä tai suuttimet ovat palaneet poikki. :)
Täytyy huomenna vielä varmistaa noi mittaukset. Ihan ulkomuistista heitin ne tohon pari tuntia kaikenlaisten mittausten sekottamana :D Suuttimet ainakin on ehjät, kun niitä suoralla sähköllä tökkii, niin naksuu. Lupasi sen jälkeen oikeen käyntiinkin :D Voisko esim jollain ledillä koittaa tuolta suuttimen johdon päästä vilkkuuko startatessa, kerkeiskö vilahtamaan?
valtsi
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Jan 12, 2011 21:37
Location: Harjavalta

Re: Sytkäkivien toiminnan testaus, nyt ongelma bensan kanssa

Post by valtsi »

Varmistin nyt noi fettien jännitteet ja maata vasten mitattuna vasempaan jalkaan tuli 0.8V, keskimmäiseen noin 10V ja oikeanpuoleinen näytti -200mV. Mitattu startatessa ja molemmista feteistä samat arvot.
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Re: Sytkäkivien toiminnan testaus, nyt ongelma bensan kanssa

Post by Jasu »

Ei taida feteille siis tulla ohjausta?

Fettien ohjaimen vaihdoit, joten "jäljelle jää" ohjaimen syöttö. Tuleeko ohjaimen 6. pinniin 12 volttia? Entäs D20, onko ehjä? Myös ohjaimen maa, pinnissä 3 olisi suotavaa löytyä...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: Sytkäkivien toiminnan testaus, nyt ongelma bensan kanssa

Post by teg »

Oikeanpuoleinen pitäisi olla tiukasti nollassa voltissa, kun se on nimittäin maa.
olafu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 365
Joined: Sat Mar 05, 2005 16:54
Location: Urjala

Re: Sytkäkivien toiminnan testaus, nyt ongelma bensan kanssa

Post by olafu »

Yleismittari saattaa näyttää mitä sattuu, jos sillä mitataan suutinohjauksia.
valtsi
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Jan 12, 2011 21:37
Location: Harjavalta

Re: Sytkäkivien toiminnan testaus, nyt ongelma bensan kanssa

Post by valtsi »

olafu wrote:Yleismittari saattaa näyttää mitä sattuu, jos sillä mitataan suutinohjauksia.
Juu, ei varmaan ehdi heräämään niin äkkiä. Ohjaus tulee ilmeisesti fetin vasenpaan jalkaan? Millanen jännite pitäisi tulla?

Mittailin, niin ohjaimen pinniin 6 tulee 12V, pinni 3 on maissa ja d20 ehjä. Vaihdoin fetitkin varmuudeksi, mutta vika vaan pysyy. Mihin vaikuttaa diodi d7? Se mittarin mukaan johtaa molempiin suuntiin, eli kaiketi rikki. Alkaa tää oma vähäinen ymmärrys loppumaan tän kanssa.
valtsi
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Jan 12, 2011 21:37
Location: Harjavalta

Re: Sytkäkivien toiminnan testaus, nyt ongelma bensan kanssa

Post by valtsi »

Nyt taisi vikapaikka löytyä. Suuttimien +12V johdosta. Kokeilin pistää yleismittarin suuttimen liittimeen ja mittailla sieltä miten jännite muuttuu kun suuttimia maadottaa ilman megaa ihan hyppyjohdolla. Ennen kun maa on kiinni niin mittari nyättää 12V, mutta kun maadottaa niin suuttimet ei aukea ja jännite putoo alle voltin. Kokeilin ottaa konehuoneen apuvirta pistokkeesta 12volttia suuttimella ja nehän naksuu ja jännite pysyy 12voltissa. Nyt suuttimien jännite tulee pääreleeltä, mutta sen kanssa on ennenkin ollut ongelmia. Nyt täytyy vaihtaa suuttimien sähkö vaan eri paikkaan ja kokeilla. Pelottaa vaan perkeleesti ton boxin puolesta ku oon sinne vaihtanu osia ja ihan itte kolvannu :lol:
Post Reply