öljynsyönti+lambda

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
jake74
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 410
Joined: Thu May 04, 2006 23:01

öljynsyönti+lambda

Post by jake74 »

miten lambda reakoi jos kone syö ja polttaa öljyy? sekotaako toiminan ja näytää rikasta seosta vai mitä se tekee?
username
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Sun Mar 26, 2006 8:33

Re: öljynsyönti+lambda

Post by username »

jake74 wrote:miten lambda reakoi jos kone syö ja polttaa öljyy? sekotaako toiminan ja näytää rikasta seosta vai mitä se tekee?
Lamda mittaa hapen osapainetta, eikä siis pitäisi sekottaa mittausta. Laskin joskus että
runsas öljynkulutus (olikohan 1litra / 1000km) voisi periaatteessa nostaa HC arvoja semmoset 50 p.p.m
pienessä koneessa.
No real power, just turboshit!
jake74
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 410
Joined: Thu May 04, 2006 23:01

Re: öljynsyönti+lambda

Post by jake74 »

username wrote:
jake74 wrote:miten lambda reakoi jos kone syö ja polttaa öljyy? sekotaako toiminan ja näytää rikasta seosta vai mitä se tekee?
Lamda mittaa hapen osapainetta, eikä siis pitäisi sekottaa mittausta. Laskin joskus että
runsas öljynkulutus (olikohan 1litra / 1000km) voisi periaatteessa nostaa HC arvoja semmoset 50 p.p.m
pienessä koneessa.
lambdan mukaa moottori kävi rikkalla. af/r suhde oli 10-11.6 ja vapari kone. oli sulanut mäntä ja 2 tulppaa.
username
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Sun Mar 26, 2006 8:33

Re: öljynsyönti+lambda

Post by username »

jake74 wrote:
username wrote:
jake74 wrote:miten lambda reakoi jos kone syö ja polttaa öljyy? sekotaako toiminan ja näytää rikasta seosta vai mitä se tekee?
Lamda mittaa hapen osapainetta, eikä siis pitäisi sekottaa mittausta. Laskin joskus että
runsas öljynkulutus (olikohan 1litra / 1000km) voisi periaatteessa nostaa HC arvoja semmoset 50 p.p.m
pienessä koneessa.
lambdan mukaa moottori kävi rikkalla. af/r suhde oli 10-11.6 ja vapari kone. oli sulanut mäntä ja 2 tulppaa.
Kyllähän nuo oireet viittaa, että laihalla olis saattanut käydä.
Lamda-anturi kunnossa? (vanhentuessaan ne hidastuu)
Sylinterikohtaisia seoseroja? (suuttimet tms.)
No real power, just turboshit!
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: öljynsyönti+lambda

Post by JaniM »

Imuvuoto?
Mittaako kaikkien pyttyjen yhteistä seosta?
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
jake74
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 410
Joined: Thu May 04, 2006 23:01

Re: öljynsyönti+lambda

Post by jake74 »

username wrote: Kyllähän nuo oireet viittaa, että laihalla olis saattanut käydä.
Lamda-anturi kunnossa? (vanhentuessaan ne hidastuu)
Sylinterikohtaisia seoseroja? (suuttimet tms.)
pitäs olla kunnossa. samalla anturilla ajettii rullilla honda type r ja siinä näytti oikeen.

tuo sumpeamin kone on kaasareilla joten suutin vika on pois suljettu.
jake74
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 410
Joined: Thu May 04, 2006 23:01

Re: öljynsyönti+lambda

Post by jake74 »

JaniM wrote:Imuvuoto?
Mittaako kaikkien pyttyjen yhteistä seosta?
en tiiä onko tullut imuvuoto sen jälkeen ku mun tallista lähti. juu yhteistä seosta mittaa.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: öljynsyönti+lambda

Post by Vauhtivaunu »

Öljyvuoto kyllä karstoittaa ja tuhoaa anturin pitemmän päälle.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: öljynsyönti+lambda

Post by teg »

Joskus on nähty kaasarikoneessa, että kohokammio on mennyt tyhjäksi/melkein tyhjäksi ja vähän väliä menee laihalle, mutta hidas lambda (tässä tapauksessa oli innovate lm-1 ja sen filtteröity näyttö) näyttää vain rikasta eikä reagoi nopeisiin laihoihin piikkeihin. Ja silloinkin mäntä suli.
jake74
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 410
Joined: Thu May 04, 2006 23:01

Re: öljynsyönti+lambda

Post by jake74 »

Vauhtivaunu wrote:Öljyvuoto kyllä karstoittaa ja tuhoaa anturin pitemmän päälle.
anturi oli vaan penkityksen ajan paikallaa.

sitä mäkin ihmettelen että joku mekaaninen vika siihen koneeseen on täytynyt tulla koska säädön jälkeen sillä on ajettu 2 kisaa ja reeniä. 3 kisassa 4 ek:lla se sitte hajos.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: öljynsyönti+lambda

Post by Benkku »

Mitä todennäköisimmin vaurion on aiheuttanut käytönaikainen laiha seos. Penkissä säätö ja vedot erikoiskokeilla, ovat seossuhdeteknisesti täysin eri asia - erityisesti näin talvi-aikaan.
username
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Sun Mar 26, 2006 8:33

Re: öljynsyönti+lambda

Post by username »

Benkku wrote:Mitä todennäköisimmin vaurion on aiheuttanut käytönaikainen laiha seos. Penkissä säätö ja vedot erikoiskokeilla, ovat seossuhdeteknisesti täysin eri asia - erityisesti näin talvi-aikaan.
Jep ja kaasarikoneessa tuo vielä korostuu kun ilmamäärän mittaus on mitä on.
No real power, just turboshit!
jake74
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 410
Joined: Thu May 04, 2006 23:01

Re: öljynsyönti+lambda

Post by jake74 »

Benkku wrote:Mitä todennäköisimmin vaurion on aiheuttanut käytönaikainen laiha seos. Penkissä säätö ja vedot erikoiskokeilla, ovat seossuhdeteknisesti täysin eri asia - erityisesti näin talvi-aikaan.
miten se sitte vaikuttaa seoksii ku ulko lämpötila nousee?
penkityksen aikana oli ulkona lämpötila -35 ja tallissa oli jotain -16 pintaa. eka kisoissa oli lämpötilat -20 hujakoila ja nyt viimisessä oli likemäpänä 0.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: öljynsyönti+lambda

Post by Benkku »

jake74 wrote:...tallissa oli jotain -16 pintaa.
Olennaista ei ole tallin lämpötila, vaan ilman lämpötila kaasuttimien ilmanoton välittömässä läheisyydessä.
TimoS
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 139
Joined: Sun Apr 05, 2009 15:26
Location: Helsinki

Re: öljynsyönti+lambda

Post by TimoS »

username wrote:
jake74 wrote:miten lambda reakoi jos kone syö ja polttaa öljyy? sekotaako toiminan ja näytää rikasta seosta vai mitä se tekee?
Lamda mittaa hapen osapainetta, eikä siis pitäisi sekottaa mittausta. Laskin joskus että
runsas öljynkulutus (olikohan 1litra / 1000km) voisi periaatteessa nostaa HC arvoja semmoset 50 p.p.m
pienessä koneessa.
Boshin lambdan spekseissä oli suositus :
Guide value: ≤ 0.7 l/1000 km
username
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Sun Mar 26, 2006 8:33

Re: öljynsyönti+lambda

Post by username »

jake74 wrote:
Benkku wrote:Mitä todennäköisimmin vaurion on aiheuttanut käytönaikainen laiha seos. Penkissä säätö ja vedot erikoiskokeilla, ovat seossuhdeteknisesti täysin eri asia - erityisesti näin talvi-aikaan.
miten se sitte vaikuttaa seoksii ku ulko lämpötila nousee?
penkityksen aikana oli ulkona lämpötila -35 ja tallissa oli jotain -16 pintaa. eka kisoissa oli lämpötilat -20 hujakoila ja nyt viimisessä oli likemäpänä 0.
Tuo lämpötilan vaikutus kaasaripelin seoksiin ei taidakaan olla ihan niin suoraviivaista,
pitää koittaa arvioida tuota jotenkin jossain välissä.
Yksi mahdollinen lisäongelma vois olla myös kaasarin jäätäminen, ilmassa on tyypillisesti eniten vettä
kun pakkasta on vähän (tai jopa plussan puolella), kaasarissa kuitenkin ilma jäähtyy ja voi varmaankin
sopivissa olosuhteissa blokata tuota bensan tuloa.
No real power, just turboshit!
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: öljynsyönti+lambda

Post by teg »

Nakutusherkkyys ainakin muuttuu aika paljon tuollaisella lämpötilaerolla.
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: öljynsyönti+lambda

Post by NiceMan »

Kaasaripelin saa aivastelemaan 0 paikkeilla... Oma 5.9L V8 aivasteli kun 0 paikkella lähti ajelee... kurkut jääty ja sitten kun aivasti niin kone tuli virkeäksi kun lämpes.
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
jake74
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 410
Joined: Thu May 04, 2006 23:01

Re: öljynsyönti+lambda

Post by jake74 »

voiko mitenkää tarkistaa näytääkö lambda oikeen? lambda on bochin anturi ja innovaten ohjainpoksi.
ajettii ooppelia penkissä ja lambda näytää 12-11 afr lukemaa ja tulpat on ihan valkoset nii ku ois paketista otetut.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: öljynsyönti+lambda

Post by ArttuH »

Olet varmaan koittanut kalibroida sitä Innovatea?

Kunnollinen testaaminen vaatisi referenssikaasuja, mutta voi tuota kotikonsteinkin testata jonkun verran. Anturi ulkoilmassa lukemien pitäisi olla luokkaa 20:1, jos on selvästi vähemmän, niin sitten lienee jossain vikaa. Toimiva kapeakaista-lambda on aika tarkka referenssi ideaaliseoksen kohdalla. Eli sellainen laajakaistan kaveriksi putkeen ja sitten ajamaan konetta kohtaan, jossa kapeakaista antaa mahdollisimman tasaisesti 0,5V jännitettä. Laajakaistan kuuluisi näyttää tässä kohtaa 14,7:1 seosta. Sitten tietty jotain kertoo myös, jos saat toisen laajakaistan vertailukohdaksi. Tosin jos lukemissa on eroa, niin et voi olla varma kumpi näyttää väärin vai näyttääkö kummatkin :)
Arttu
GSX1100 -85
jake74
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 410
Joined: Thu May 04, 2006 23:01

Re: öljynsyönti+lambda

Post by jake74 »

ArttuH wrote:Olet varmaan koittanut kalibroida sitä Innovatea?

Anturi ulkoilmassa lukemien pitäisi olla luokkaa 20:1, jos on selvästi vähemmän, niin sitten lienee jossain vikaa.
anturi on joka kerta kaliproitu ku on laitettu paikalleen.
kyllä se muistaakseni tuota lukemaa näytää.
TimoS
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 139
Joined: Sun Apr 05, 2009 15:26
Location: Helsinki

Re: öljynsyönti+lambda

Post by TimoS »

Paketista otettaessahan ne tulpat ei ole valkoiset paitsi keskielektrodin eriste. Jos ne on samannäköiset kuin uudet niis sehän ei tarkoita että käy laihalla.
NGK:sivuilta
Normaali ulkonäkö
Virheetön sytytystulppa on tämän näköinen. Valko-harmaa värjäytyminen on vaaratonta. Se on peräisin polttoaineen lisäaineista, jotka eivät pala kokonaan, ja on seurausta säädetystä normaalista palamista.
jake74 wrote: tulpat on ihan valkoset nii ku ois paketista otetut.
Post Reply