öljynsyönti+lambda
Moderator: Masi_K
öljynsyönti+lambda
miten lambda reakoi jos kone syö ja polttaa öljyy? sekotaako toiminan ja näytää rikasta seosta vai mitä se tekee?
Re: öljynsyönti+lambda
Lamda mittaa hapen osapainetta, eikä siis pitäisi sekottaa mittausta. Laskin joskus ettäjake74 wrote:miten lambda reakoi jos kone syö ja polttaa öljyy? sekotaako toiminan ja näytää rikasta seosta vai mitä se tekee?
runsas öljynkulutus (olikohan 1litra / 1000km) voisi periaatteessa nostaa HC arvoja semmoset 50 p.p.m
pienessä koneessa.
No real power, just turboshit!
Re: öljynsyönti+lambda
lambdan mukaa moottori kävi rikkalla. af/r suhde oli 10-11.6 ja vapari kone. oli sulanut mäntä ja 2 tulppaa.username wrote:Lamda mittaa hapen osapainetta, eikä siis pitäisi sekottaa mittausta. Laskin joskus ettäjake74 wrote:miten lambda reakoi jos kone syö ja polttaa öljyy? sekotaako toiminan ja näytää rikasta seosta vai mitä se tekee?
runsas öljynkulutus (olikohan 1litra / 1000km) voisi periaatteessa nostaa HC arvoja semmoset 50 p.p.m
pienessä koneessa.
Re: öljynsyönti+lambda
Kyllähän nuo oireet viittaa, että laihalla olis saattanut käydä.jake74 wrote:lambdan mukaa moottori kävi rikkalla. af/r suhde oli 10-11.6 ja vapari kone. oli sulanut mäntä ja 2 tulppaa.username wrote:Lamda mittaa hapen osapainetta, eikä siis pitäisi sekottaa mittausta. Laskin joskus ettäjake74 wrote:miten lambda reakoi jos kone syö ja polttaa öljyy? sekotaako toiminan ja näytää rikasta seosta vai mitä se tekee?
runsas öljynkulutus (olikohan 1litra / 1000km) voisi periaatteessa nostaa HC arvoja semmoset 50 p.p.m
pienessä koneessa.
Lamda-anturi kunnossa? (vanhentuessaan ne hidastuu)
Sylinterikohtaisia seoseroja? (suuttimet tms.)
No real power, just turboshit!
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: öljynsyönti+lambda
Imuvuoto?
Mittaako kaikkien pyttyjen yhteistä seosta?
Mittaako kaikkien pyttyjen yhteistä seosta?
Re: öljynsyönti+lambda
pitäs olla kunnossa. samalla anturilla ajettii rullilla honda type r ja siinä näytti oikeen.username wrote: Kyllähän nuo oireet viittaa, että laihalla olis saattanut käydä.
Lamda-anturi kunnossa? (vanhentuessaan ne hidastuu)
Sylinterikohtaisia seoseroja? (suuttimet tms.)
tuo sumpeamin kone on kaasareilla joten suutin vika on pois suljettu.
Re: öljynsyönti+lambda
en tiiä onko tullut imuvuoto sen jälkeen ku mun tallista lähti. juu yhteistä seosta mittaa.JaniM wrote:Imuvuoto?
Mittaako kaikkien pyttyjen yhteistä seosta?
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: öljynsyönti+lambda
Öljyvuoto kyllä karstoittaa ja tuhoaa anturin pitemmän päälle.
Re: öljynsyönti+lambda
Joskus on nähty kaasarikoneessa, että kohokammio on mennyt tyhjäksi/melkein tyhjäksi ja vähän väliä menee laihalle, mutta hidas lambda (tässä tapauksessa oli innovate lm-1 ja sen filtteröity näyttö) näyttää vain rikasta eikä reagoi nopeisiin laihoihin piikkeihin. Ja silloinkin mäntä suli.
Re: öljynsyönti+lambda
anturi oli vaan penkityksen ajan paikallaa.Vauhtivaunu wrote:Öljyvuoto kyllä karstoittaa ja tuhoaa anturin pitemmän päälle.
sitä mäkin ihmettelen että joku mekaaninen vika siihen koneeseen on täytynyt tulla koska säädön jälkeen sillä on ajettu 2 kisaa ja reeniä. 3 kisassa 4 ek:lla se sitte hajos.
Re: öljynsyönti+lambda
Mitä todennäköisimmin vaurion on aiheuttanut käytönaikainen laiha seos. Penkissä säätö ja vedot erikoiskokeilla, ovat seossuhdeteknisesti täysin eri asia - erityisesti näin talvi-aikaan.
Re: öljynsyönti+lambda
Jep ja kaasarikoneessa tuo vielä korostuu kun ilmamäärän mittaus on mitä on.Benkku wrote:Mitä todennäköisimmin vaurion on aiheuttanut käytönaikainen laiha seos. Penkissä säätö ja vedot erikoiskokeilla, ovat seossuhdeteknisesti täysin eri asia - erityisesti näin talvi-aikaan.
No real power, just turboshit!
Re: öljynsyönti+lambda
miten se sitte vaikuttaa seoksii ku ulko lämpötila nousee?Benkku wrote:Mitä todennäköisimmin vaurion on aiheuttanut käytönaikainen laiha seos. Penkissä säätö ja vedot erikoiskokeilla, ovat seossuhdeteknisesti täysin eri asia - erityisesti näin talvi-aikaan.
penkityksen aikana oli ulkona lämpötila -35 ja tallissa oli jotain -16 pintaa. eka kisoissa oli lämpötilat -20 hujakoila ja nyt viimisessä oli likemäpänä 0.
Re: öljynsyönti+lambda
Olennaista ei ole tallin lämpötila, vaan ilman lämpötila kaasuttimien ilmanoton välittömässä läheisyydessä.jake74 wrote:...tallissa oli jotain -16 pintaa.
Re: öljynsyönti+lambda
Boshin lambdan spekseissä oli suositus :username wrote:Lamda mittaa hapen osapainetta, eikä siis pitäisi sekottaa mittausta. Laskin joskus ettäjake74 wrote:miten lambda reakoi jos kone syö ja polttaa öljyy? sekotaako toiminan ja näytää rikasta seosta vai mitä se tekee?
runsas öljynkulutus (olikohan 1litra / 1000km) voisi periaatteessa nostaa HC arvoja semmoset 50 p.p.m
pienessä koneessa.
Guide value: ≤ 0.7 l/1000 km
Re: öljynsyönti+lambda
Tuo lämpötilan vaikutus kaasaripelin seoksiin ei taidakaan olla ihan niin suoraviivaista,jake74 wrote:miten se sitte vaikuttaa seoksii ku ulko lämpötila nousee?Benkku wrote:Mitä todennäköisimmin vaurion on aiheuttanut käytönaikainen laiha seos. Penkissä säätö ja vedot erikoiskokeilla, ovat seossuhdeteknisesti täysin eri asia - erityisesti näin talvi-aikaan.
penkityksen aikana oli ulkona lämpötila -35 ja tallissa oli jotain -16 pintaa. eka kisoissa oli lämpötilat -20 hujakoila ja nyt viimisessä oli likemäpänä 0.
pitää koittaa arvioida tuota jotenkin jossain välissä.
Yksi mahdollinen lisäongelma vois olla myös kaasarin jäätäminen, ilmassa on tyypillisesti eniten vettä
kun pakkasta on vähän (tai jopa plussan puolella), kaasarissa kuitenkin ilma jäähtyy ja voi varmaankin
sopivissa olosuhteissa blokata tuota bensan tuloa.
No real power, just turboshit!
Re: öljynsyönti+lambda
Nakutusherkkyys ainakin muuttuu aika paljon tuollaisella lämpötilaerolla.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 406
- Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
- Location: Helsinki
- Contact:
Re: öljynsyönti+lambda
Kaasaripelin saa aivastelemaan 0 paikkeilla... Oma 5.9L V8 aivasteli kun 0 paikkella lähti ajelee... kurkut jääty ja sitten kun aivasti niin kone tuli virkeäksi kun lämpes.
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
Re: öljynsyönti+lambda
voiko mitenkää tarkistaa näytääkö lambda oikeen? lambda on bochin anturi ja innovaten ohjainpoksi.
ajettii ooppelia penkissä ja lambda näytää 12-11 afr lukemaa ja tulpat on ihan valkoset nii ku ois paketista otetut.
ajettii ooppelia penkissä ja lambda näytää 12-11 afr lukemaa ja tulpat on ihan valkoset nii ku ois paketista otetut.
Re: öljynsyönti+lambda
Olet varmaan koittanut kalibroida sitä Innovatea?
Kunnollinen testaaminen vaatisi referenssikaasuja, mutta voi tuota kotikonsteinkin testata jonkun verran. Anturi ulkoilmassa lukemien pitäisi olla luokkaa 20:1, jos on selvästi vähemmän, niin sitten lienee jossain vikaa. Toimiva kapeakaista-lambda on aika tarkka referenssi ideaaliseoksen kohdalla. Eli sellainen laajakaistan kaveriksi putkeen ja sitten ajamaan konetta kohtaan, jossa kapeakaista antaa mahdollisimman tasaisesti 0,5V jännitettä. Laajakaistan kuuluisi näyttää tässä kohtaa 14,7:1 seosta. Sitten tietty jotain kertoo myös, jos saat toisen laajakaistan vertailukohdaksi. Tosin jos lukemissa on eroa, niin et voi olla varma kumpi näyttää väärin vai näyttääkö kummatkin
Kunnollinen testaaminen vaatisi referenssikaasuja, mutta voi tuota kotikonsteinkin testata jonkun verran. Anturi ulkoilmassa lukemien pitäisi olla luokkaa 20:1, jos on selvästi vähemmän, niin sitten lienee jossain vikaa. Toimiva kapeakaista-lambda on aika tarkka referenssi ideaaliseoksen kohdalla. Eli sellainen laajakaistan kaveriksi putkeen ja sitten ajamaan konetta kohtaan, jossa kapeakaista antaa mahdollisimman tasaisesti 0,5V jännitettä. Laajakaistan kuuluisi näyttää tässä kohtaa 14,7:1 seosta. Sitten tietty jotain kertoo myös, jos saat toisen laajakaistan vertailukohdaksi. Tosin jos lukemissa on eroa, niin et voi olla varma kumpi näyttää väärin vai näyttääkö kummatkin

Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: öljynsyönti+lambda
anturi on joka kerta kaliproitu ku on laitettu paikalleen.ArttuH wrote:Olet varmaan koittanut kalibroida sitä Innovatea?
Anturi ulkoilmassa lukemien pitäisi olla luokkaa 20:1, jos on selvästi vähemmän, niin sitten lienee jossain vikaa.
kyllä se muistaakseni tuota lukemaa näytää.
Re: öljynsyönti+lambda
Paketista otettaessahan ne tulpat ei ole valkoiset paitsi keskielektrodin eriste. Jos ne on samannäköiset kuin uudet niis sehän ei tarkoita että käy laihalla.
NGK:sivuilta
Normaali ulkonäkö
Virheetön sytytystulppa on tämän näköinen. Valko-harmaa värjäytyminen on vaaratonta. Se on peräisin polttoaineen lisäaineista, jotka eivät pala kokonaan, ja on seurausta säädetystä normaalista palamista.
NGK:sivuilta
Normaali ulkonäkö
Virheetön sytytystulppa on tämän näköinen. Valko-harmaa värjäytyminen on vaaratonta. Se on peräisin polttoaineen lisäaineista, jotka eivät pala kokonaan, ja on seurausta säädetystä normaalista palamista.
jake74 wrote: tulpat on ihan valkoset nii ku ois paketista otetut.