Kaasuläpän asento tunnistin

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Aleksi
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Thu Jul 14, 2005 15:58

Kaasuläpän asento tunnistin

Post by Aleksi »

Eli kävin motonetistä hakemmassa kaasuläpän asento tunnistimen.
Onkohan tämä potentiometri tyylinen?
Merkki on HUCO 13 8601 tuo U kirjain on sellainen saksalainen koska osa on tehty saksassa.
Tietääkos kukaan onko tämä?
kalsket
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Apr 04, 2005 12:31
Location: Kaarina
Contact:

Post by kalsket »

Kyllä tuo on kaasuläpän asentotunnistin, eli potentiometri eli TPS.
Audi RS2 (VEMS v3.3)
Audi 100 S4 (motronic)
Audi 80q -86 (20vt vemsillä, sit joskus...)
Aleksi
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Thu Jul 14, 2005 15:58

Post by Aleksi »

Kiitän ja kummarran. Kun palautus oikeutta ei varmaan olisi ollut :lol:
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Mikäs niistä kolmesta pinnistä siinä anturissa on mikäkin? Mikä maa? Mikä 5v, mikä signaali?
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Yleismittari auttaa. Laita potentiometri "tyhjäkäynti" asentoon ja eti ne kaksi pinniä joiden välillä on pieni resistanssi. Nämä ovat maa ja signaali. Sitten aseta potentiometri "kaasu pohjassa" asentoon ja etsi taas nen kaksi pinniä joiden välillä on pieni resistanssi. Nämä ovat +5V ja signaali. Noista tuloksista ei pitäisi olla vaikea päätellä pinnejä. 95% todennäköisyydellä signali on kolmesta pinnistä se keskimmäinen.
villek
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 145
Joined: Sun Aug 21, 2005 17:27
Contact:

Post by villek »

Ainakin se motonetin volvotarvikepotikka merkkiä HUCO kuuluu niihin harvoihin missä singnaali ei ole keskellä :!: En kyllä pysty muistamaan muuten järjestystä.. mutta mittaamallahan se selviää.. Tämä pätee siis motonetin 28-1416 potikkaan ainakin
Opel Rekord E 2.0i -jäärassi
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Omani on Huco kans, numeroltaan 13 8601. Anturin numero tuo siis, ei Motonetin tuotenumero.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Joo ei noita pidä lähteä arvailemaan. Yleismittari käteen ja sillä mittailemaan. Päätyy vielä vahingossa kytkemään maan ja 5v oikosuljetuksi kaasuläpän toisessa ääriasennossa jos jommankumman pistää vahingossa signaalijohdon paikalle.

Kaikissa boschilaisissa mitä osunu käsiin on ollu se keskimmänen signaalille.

-K-
Tiara Kit Car - MsnS-E
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

mulla on siinä mitsun koneessa 4 napainen kaasuläpän asento tunnistin, eikä mulla(kaan) mennyt kuin 2 min. selvittää mikä napa on mikäkin 8)

navat oli +,-, kaasun asento ja kaasu kiinni asento.
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Mikähän tossa ny sitte mättää ku TPS on kytkettynä ja Megatunen realtime displayhyn yriuttää päästä nii Megatune jämähtää lukkoon. Jos avaa sen displayn eka ja sitte laittaa TPS:n kiinni, niin sitte ei jämähdä. TPS kyllä näyttää ihan oikein siinä realtimessa. Myötäpäivään kun pyöräyttää, niin kaasu menee sinne 100% päin.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Kun läppä aukeaa kuvassa vastapäivään:

Image

E: Tämä on se Motonetin Volvo V70:n Hüco-tarvikepotikka.
Last edited by KariM on Tue Dec 20, 2005 7:43, edited 1 time in total.
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

No kyl nuo sitte oikein tuli laitettuu noi johdot :)
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Oikea kytkentä ei selviä muulla kuin yleismittarilla jos TPS-anturin osakoodi ja sen mukainen kytkentä ei ole tiedossa. Noi potikat näyttää aika samanlaisilta ulospäin joten ulkonäön mukaan ei voi sanoa että kytkentätapa on sama. Tämmöset asiat pitäs muutenki olla itsestäänselviä. Siis että kaikki itse kytketyt sähköosat mitä autoon pistetään tarkistetaan ennen kytkentää että ne toimii oletetulla tavalla.

-K-
Tiara Kit Car - MsnS-E
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Juu tietennkin ja kyllä se testattua tuli yleismittarilla enne kuin sen megaan kiinni laitoin. Yleismittarin kans pelas ja megassa pelas kanssa. Se tunen jumitus vaa vähä ihmetyttää, mutta jos vaikka laittais uudemman megatunen läppäriin ja koittais sillä.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

risu wrote:Siis että kaikki itse kytketyt sähköosat mitä autoon pistetään tarkistetaan ennen kytkentää että ne toimii oletetulla tavalla.
Tuo on erittäin totta ja koskee niin antureita, Megasquirtia kuin kaikkia muitakin viritelmiä. Tämän koko- ja tarkkuusluokan osia on paljon mukavampi tutkia oikeilla työkaluilla pöydän ääressä kuin autotallissa tai maantiellä.
Post Reply