Yhdistetty hall-anturi ja sytytysmoduli

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
W-PH
Kokenut Megasquirttaaja

Yhdistetty hall-anturi ja sytytysmoduli

Post by W-PH »

Mitsubishin 4G13 ja 4G15 (esim. Lancer,Colt ->89) kaasutinmoottoreiden virranjakajissa on käytetty pienikokoista otsikon mukaista modulia. Triggeripyörän halkaisija on n. 35 mm ja siinä on 4 kpl 6*10 mm kokoisia hampaita. Pyörä on kiinnitetty jakajan akseliin ruuvilla ja pienellä kiilalla. Kokeilin ihan mielenkiinnon vuoksi käyttää ko. anturia ja pyörää Megasquirtin triggeröintiin. Kytkentä oli todella yksinkertainen ja signaali häiriötön. Kävikin mielessä että siinä saattaisi olla prätkäsovelluksiin käytännöllinen palikka, joko alkuperäisellä tai itsetehdyllä triggeripyörällä (4-1). Moduli kiinnitetään jakajalevyyn kahdella 5 mm ruuvilla, joten "palikan" asennon säätö olisi aika helppo toteuttaa soikeilla kiinnitysrei'illä.

Kytkin virransyötön moduliin Megan liittimen pin 24:sta, johon otin +12V levyltä. XG1 ja X11 (=pin 25) yhdistetään toisiinsa hyppylangalla, lisäksi tein ylösvedon +12V 2k vastuksella pin 25:een. D8 pitää "sillata", mikäli se on levyllä (V2.2).

Moduliin tulee ainoastaan kaksi johtoa, navat B ja C, joista B kytketään pin 24 ja C pin 25. Lisäksi moduli saa maadoituksen toisen kiinnitysruuvin holkin kautta. Kytkentä on käytännössä sama kuin katkojan kärjillä, mutta kärkien kipinöinnin häiriöt jäävät pois. Testatessa moduli antoi hyvän kierroslukusignaalin jo käsin akselia pyörittäessä.
Ridge
Megasquirttaaja

Post by Ridge »

Tämäpä kiva kun mulla sattuu olemaan tollanen ja oon miettiny ennenkin et pelaisko noin. Eli puola korvataan ylösveto vastuksella mutta onko virran pakko tulla megan kautta?
villek
Kokenut Megasquirttaaja

Post by villek »

Ridge wrote:Tämäpä kiva kun mulla sattuu olemaan tollanen ja oon miettiny ennenkin et pelaisko noin. Eli puola korvataan ylösveto vastuksella mutta onko virran pakko tulla megan kautta?
En tiedä tuosta palikasta mitään, mutta jonkinlainen puola kyllä tarvitaan joka sovelluksessa. Ylösvetovastus liittyy hall-anturin toimintaan ja on sitäpaitsi input-puolella. Virta sytytysmodulille viisasta ottaa vaikka bensapumpun releeltä tai ihan oma rele niin että modulille ei tuu sähköjä aina kun virta on päällä..
Opel Rekord E 2.0i -jäärassi
W-PH
Kokenut Megasquirttaaja

Post by W-PH »

Ei ole pakko tulla levyltä, kyseessä oli vain testaus. Aion itse käytää samaa palikkaa triggeröintiin ja Mega ohjaa esim. Boschilaista 7-napaista.
Ridge
Megasquirttaaja

Post by Ridge »

W-PH wrote:Ei ole pakko tulla levyltä, kyseessä oli vain testaus. Aion itse käytää samaa palikkaa triggeröintiin ja Mega ohjaa esim. Boschilaista 7-napaista.
Joo. Seiska napanen possilainen ja bilteman suurtehokuivapuola on mullekkin tulossa.
sbc350
Megasquirttaaja

Post by sbc350 »

tere. jatketaas tähän ku on samanlainen moduli kyseessä. tosin tää j106 moduli on mazdan jakajassa mutta sama kapistus ilmeisesti. oon virittelemässä sitä ms2 v3:een ja oon miettiny et mitä modeja tuoho megaan pitäs sit tehdä, oon selannu noita msextran ohjeita mut en varmuutta siitä saanu et mikä modi siihen pitää laittaa..

Image
Vauhtivaunu
Megajumala

Post by Vauhtivaunu »

Eikös tuo ole toiminnallisesti samanlainen kuin HEI-4?
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
sbc350
Megasquirttaaja

Post by sbc350 »

niin mä kuvittelisin, 2 johtoo lähtee jakajasta, puolan plussaa ja miikkaan.
sbc350
Megasquirttaaja

Re: Yhdistetty hall-anturi ja sytytysmoduli

Post by sbc350 »

sain boxin kasattua ja koodin ajettua sisään. oon selannu nyt noita megamanualin/msextra sivuja ja en kyllä saanu täyttä käsitystä et miten toi syttypuoli pitäs toteuttaa. puolaahan ohjaan tietty suoraan kivellä ja sen puolen kolvailinkin mut toi inputti, ihan eriävät ohjeet löytyy noilta sivuilta.. pystyskö joku vähä selventää tota hommaa et mitä kilkkeitä sinne pitää laittaa ja mitä ei :shock:
Vauhtivaunu
Megajumala

Post by Vauhtivaunu »

Onko siihen nyt tulossa jakajasytytys? Ja tuo mazdan sytytyskivi toimii kuin hei-4?

Silloin siihen kannattaa tehdä HEI-4 modaus. Huomaa että kuvassa sen megan sisällä olevan syttykiven virkaa hoitaa MSD.

RTFM!
sbc350
Megasquirttaaja

Post by sbc350 »

Vauhtivaunu wrote:Onko siihen nyt tulossa jakajasytytys? Ja tuo mazdan sytytyskivi toimii kuin hei-4?

Silloin siihen kannattaa tehdä HEI-4 modaus. Huomaa että kuvassa sen megan sisällä olevan syttykiven virkaa hoitaa MSD.
saman näköset kilkkeet siinä on ku chevyn hei jakajassa sisällä, ulos tulee 2 piuhaa mitkä menee molemmat puolaan.. noissa ohjeissa on tuota coil - ohjausta mutta lukee että fuel only ?
Vauhtivaunu
Megajumala

Post by Vauhtivaunu »

sbc350 wrote:noissa ohjeissa on tuota coil - ohjausta mutta lukee että fuel only ?
Ei oikein auennut mitä tarkoitit?

Asetuksista valitaan "MSnS", virranjakajan ennakonsäätö tulee olla lukittuna ja mega ohjaa puolaa led17-lähtöön laitetulla syttykivellä.

Se "hei"-kivi antaa triggauksen kun sen jakajan sakarapyörä on anturin kohdalla. Ja se sakarapyörää lukeva anturi on sitten vr-tyyppinen... Kun jakajan ajoittaa n.10 astetta EYKK on mega "next cyl"-moodissa jolloin ei tarvitse kikailla pyörijän ja anturien asentojen kanssa. Auto avaimesta käyntiin, säädöt kohdalleen ja mutkaista tietä auringonlaskuun.

"Been there, done that"

RTFM!
Joutava
Megasquirt aloittelija

Post by Joutava »

Itsellä pitäisi pyörään tehä triggeröinti ja tämä alkoi kiinnostamaan mutta valaiskaapa tyhmemmälle että toimiiko tämä korkeilla kierroksilla? Virranjakajahan pyörii nokka-akselin nopeudella eli puolet kampiakselin kierroksista eli vakio autossa jos rajoitin sanotaan 6500 niin nokka pyörii 3250 kierrosta minuutissa ja jos tuon triggerin laittaa pyörään missä rajoitin 9000 niin se on noin 3 kertaa enemmän mitä se alunperin on ollut. Jos tuo systeemi toimii vielä korkeilla kierroksilla niin tässä voisi olla itselle ratkaisu pyörän triggeriksi.
sbc350
Megasquirttaaja

Post by sbc350 »

Nyt alkoi rpm luvut näkymään tunerstudiossa.
"Hall input covers all inputs like VAST, EDIS PIP, GM HEI, etc. "
tuolta msextran ohjeista tein modit tuon mukaan(hall inputilla siis) ja kytkin tuon jakajan moduulin C pinnin 25:een
ja B:hen 12v niin alkoi kierrokset näkymään.

aika hankalaa on noita selvitellä tälleen ekaa kertaa kun on tekemisissä koko vehkeen kanssa..

Image
Post Reply