Laturin liittäminen läppäriin - PRÄTS!

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
olafu
Kokenut Megasquirttaaja

Laturin liittäminen läppäriin - PRÄTS!

Post by olafu »

Huomasin tossa äsken, että kannattaa suorittaa tuo latauskaapelin kytkeminen silloin, kun läppäri on irti boksista. Ainakin joissakin läppärin latureissa ei maata ole erotettu auton puolelta tulevasta maasta, jolloin latauskaapelilla saa aikaiseksi oikosulun kannettavan rungosta, mikäli datakaapeli on kytketty.

Itselle kävi näin, laturin kuuma karva osu ilmeisesti ekana latausliittimen maadoitukseen, 15 volttia meni läppärin runkoon, sitä kautta datakaapelin suojavaippaa pitkin auton runkoon.
Samalla kimahti ainakin boksista vref nastan suojadiodi ja mahdollisesti kannettavan sarjaportti. Suoja zenerin vaihdon jälkeen boksi kyllä boottaa, mutta ainakaan vielä en ole saanut tietokoneella yhteyttä boksiin. Auto käynnistyy kyllä.
olafu
Kokenut Megasquirttaaja

Re: Laturin liittäminen läppäriin - PRÄTS!

Post by olafu »

Nyt toimii.
Vika oli vääränlaisessa välijohdossa. Käyntiinkään ei lähtenyt, kun yritti läppäri kytkettynä.
Minulla on aikaisemmin ollut käytössä epästandardi naaras-naaras välijohto, mikä sopii megan puolella olevaan UROS puoleiseen D-liittimeen, koska minulla ei naarasliittimiä ollut silloin, kun tuon keksinnön rakensin. Koska liitin on urospuoleinen, mutta tarkoitettu piirikorttiin, sen jalkajärjestyskin on peilikuva naarasversioon nähden, jolloin myös välikaapeli pitäisi olla kytketty peilikuvaksi, jotta se sitten kytkeytyy tietokoneessa olevaan sarjaporttiin oikein päin.

Koska nyt viimeksi käyttämäni välijohto oli suora, ikivanha "modeemin johto" niin pinnit menivät ristiin. Vahingossa käyttämäni johto oli melkein saman näkönen kun se tekemäni, pinnijärjestyksen peilikuvaksi muuttava välijohto. Sattumaa, että se megalta tuleva 5V jännite meni sitten liittimen vastakkaiseen reunaan, joka on signaalimaa ja kytketty suoraan läppärin runkoon. Törkkäsin siis läppärin rungon kautta 15VDC suoraan VCC linjaan tuota latausjohtoa kytkiessäni. Ilmeisesti tuo 5V regu on aika hyvin suojattu ylikuormitukselta, koska aina kun läppäri oli kytkettynä niin VCC oli oikosulussa maihin.

Ihmekkös tuo ettei saanut yhteyttä, kun RXD ja DTR nastat oli ristissä ja megan käyttöjänikset oikosulussa. :lol:

Kyllä muuten oli tyhmä olo sen jälkeen, kun ton mokan tajus, mutta hyvää tuuria ettei mennyt mitään pahasti rikki. :oops:

Ja liitin meni vaihtoon välittömästi.
Vauhtivaunu
Megajumala

Post by Vauhtivaunu »

Hyvä että mitään ei rikkoutunut. Nollamodeemikaapelin ja "sukupuolenvaihtajan" (mikäsenytlontooksioli?) Käytöstä varoitetaan megamanuaalissa ja msns-extran manuaalissa. Ylipäätään megaa varten kannattaisi myös ohjelmointikaapeli tehdä itse. Siihen ei tarvitse kuin db9:n pinnit 2,3 ja 5 tai/ja 9 (5/9 molemmat maita). Itse olen tehnyt kasaamiini purkkeihin "varmistimen": ohjelmointikaapelin megan puoleinen pää on 4-napainen 3.5mm stereoplugi. Toinen pää on normaali db9-naaras.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
olafu
Kokenut Megasquirttaaja

Post by olafu »

No toi on kyllä varma konsti ainakin, no, riskit pienenee onneks melko pieneen, kun käyttää tota sarjaportin jatkoroikkaa, eli tekee siitä semmosen kun se alunperinkin on :)
Harkittin että olisin laittanut siihen semmosen vanhan ison pyöreän DIN-liittimen, kun niitä oli tossa, mutta olkoon.
Post Reply