Kiinnostaa kovasti uuden E10-bensan (http://www.e10bensiini.fi/) teknokemialliset vaikutukset erilaisiin itse tehtyihin rakenteisiin ja materiaalivalintoihin sekä tietty MS:n ohjemointiin.
Oma lehmä ojassa Harrikassa kapeakaistalambdalla ilman takaisinkytkentää. Imukaula / kurkku on tehty pataraudasta ja alumiinista ja hiilikuidusta...
Onk esim. suuttimissa ja suuttimissa käyttäytymiseroja tän uuden bensan suhteen (ei aloiteta taas sitä avautumisaikakeskustelua, jookos).
Etsiskelin tälle jo valmista ketjua mutta en löytänyt. Sorry mahdollisesta duplikaatista.
Uuden E10 -bensan vaikutukset MS-projekteihin?
Moderator: Masi_K
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 7
- Joined: Thu May 14, 2009 9:36
- Contact:
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Happea eekympissä on kans pikkuisen enemmän (se etanoli sisältää happea...) joten täyskaasu-alueella hitusen rikkaampi seos on turvallisempi->ei mene laihalle. Kumiosien etanolinkestävyys kannattaa myös selvittää. Jos polttoaineletkut hapertuu niin voi tulipalon riski olla suuri
Kovempipuristeisessa koneessa tuolla pirtubensalla voi päästä jopa pienempään kulutukseen osakaasualueella.

Veikkaan ettei parempaan poltto-ainetalouteen päästä - jos verrataan moottoreita (vaikka toista ajetaan korotetulla puristussuhteella, olettaen että MON oktaaniluku suurenee) eri poltto-aineilla samalla seossuhteella.
Poltto-aineiden puristuskestävyyden ero ei ole kovin suuri, nykyisestä 5 tilavuus% alkoholimäärästä 10 prosenttiin vuoden vaihteessa lisättäessä. Voi olla jopa niin ettei MON oktaaniluvussa edes ole eroa, sillä muita oktaanikomponentteja (ETBE) kenties vähennetään. Toisaalta E10 poltto-aineen alempi lämpö-arvo on nykyistä huonompi luokkaa 2 prosenttia.
Palonopeudessa on jonkin verran eroa, eli ennakoita joutuu hieman säätämään. Toisaalta etanolipitoisempi bensiini on hydroskooppista eli vettä voi kertyä enemmän (tankin ollessa vapaasti tuuletettu ilmaan).
http://fueltesters.websitetoolbox.com/post?id=3404939
Terminen hyötysuhde yms....
http://en.wikipedia.org/wiki/Otto_cycle
http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_efficiency
Poltto-aineiden puristuskestävyyden ero ei ole kovin suuri, nykyisestä 5 tilavuus% alkoholimäärästä 10 prosenttiin vuoden vaihteessa lisättäessä. Voi olla jopa niin ettei MON oktaaniluvussa edes ole eroa, sillä muita oktaanikomponentteja (ETBE) kenties vähennetään. Toisaalta E10 poltto-aineen alempi lämpö-arvo on nykyistä huonompi luokkaa 2 prosenttia.
Palonopeudessa on jonkin verran eroa, eli ennakoita joutuu hieman säätämään. Toisaalta etanolipitoisempi bensiini on hydroskooppista eli vettä voi kertyä enemmän (tankin ollessa vapaasti tuuletettu ilmaan).
http://fueltesters.websitetoolbox.com/post?id=3404939
Terminen hyötysuhde yms....
http://en.wikipedia.org/wiki/Otto_cycle
http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_efficiency
Last edited by Benkku on Wed Dec 08, 2010 2:05, edited 1 time in total.
jep, perusbensan laatua tässä E10 bensassa varmaan vähän leikataan, kun viinalla keran saadaan nostaa oktaaneja "halvalla"... suurta kusetusta kuitenkin kuluttajan näkökulmasta (maailma pelastuu pälä, pälä, pälä...)
ei mulla mitään sitä vastaan ole, että sais kunnon viinabensaa suomestakin, mutta aina täällä osataan tehdä kaikki ihan vituiksi... olis siirrytty suoraan siihen ruotsin maliin, että E85 tai normaali bensa, kuluttaja sitten valitsee itse mitä käyttää...
ei mulla mitään sitä vastaan ole, että sais kunnon viinabensaa suomestakin, mutta aina täällä osataan tehdä kaikki ihan vituiksi... olis siirrytty suoraan siihen ruotsin maliin, että E85 tai normaali bensa, kuluttaja sitten valitsee itse mitä käyttää...
Aivan... Kylmäpäästöt lisääntyvät myöskin.
Kritiikkiä...
False economy, E10 isn't cheaper or cleaner
http://www.brisbanetimes.com.au/article ... 54588.html
http://www.google.com/search?q=False+economy+E10+fuel
Kritiikkiä...
False economy, E10 isn't cheaper or cleaner
http://www.brisbanetimes.com.au/article ... 54588.html
http://www.google.com/search?q=False+economy+E10+fuel
Noin näppituntumalta veikkaisin, että useimpiin Megasquirt-projekteihin E10:llä ei ole mitään vaikutusta. Kun muistetaan, että nykyisissä bensoissakin on tai voi olla 5% etanolia, niin kyseessä on kuitenkin aika pieni muutos.
Tarvittavat muutokset säätöihin ovat sen verran pieniä, että useimmissa tapauksissa ne taitavat hukkua "kohinaan". Tämä siis sillä perusteella, että harvemmalla taitaa olla kone niin viimeisen päälle säädetty ja hierottu, että pienet muutokset polttoainelaadussa vaikuttaisivat radikaalisti kokonaisuuteen. Pienelle hienosäädölle voi toki tulla tarvetta, mutta siihenkin pitäisi riittää kevyt rikastus kautta linjan.
Mun ymmärtääkseni E10:n oktaaniluku tulee olemaan sama kuin nykybensankin. Lisääntyneen etanolipitoisuuden tuottama oktaaniluvun kasvu kompensoidaan muuta lisäaineistusta säätämällä. Eli sinällään sytkäennakoiden muutoksille ei pitäisi olla tarvetta/mahdollisuutta. Tietty palonopeus saattaa muuttua hiukan, joten optimiennakotkin saattavat teoriassa muuttua. Mutta luultavasti tälläkään ei ole mitään käytännön merkitystä useimmissa tapauksissa.
Polttoaineen kanssa tekemisissä olevien komponenttien kestoonkaan tuskin tulee mitään radikaaleja muutoksia, yleensä. Jos palikat kestää nykyisen 5% pitoisuuden, niin tuskin ne heti sulaa 10% pitoisuudellakaan. Tietty letkujen ja tiivisteiden hapertuminen ja erilaiset korroosio-ongelmat saattavat lisääntyä jonkun verran. Ja aina voi jostain löytyä joku komponentti, jonka etanolin sieto mene juuri tuossa kohtaa, mutta näitä lienee aika harvassa. Eli joitain harvinaisia poikkeuksia lukuun ottamatta ainoa vaikutus on korkeintaan hiukan lisääntynyt huoltotarve. Tämä tosin ei hirveästi lämmitä, jos omalle kohdalle sattuu tällainen poikkeustapaus. Esimerkiksi joillain muovi/komposiittirakenteisilla moottoripyörien tankeilla on ollut vaikeuksia kestää etanolia edes näin pieninä pitoisuuksina.
Tarvittavat muutokset säätöihin ovat sen verran pieniä, että useimmissa tapauksissa ne taitavat hukkua "kohinaan". Tämä siis sillä perusteella, että harvemmalla taitaa olla kone niin viimeisen päälle säädetty ja hierottu, että pienet muutokset polttoainelaadussa vaikuttaisivat radikaalisti kokonaisuuteen. Pienelle hienosäädölle voi toki tulla tarvetta, mutta siihenkin pitäisi riittää kevyt rikastus kautta linjan.
Mun ymmärtääkseni E10:n oktaaniluku tulee olemaan sama kuin nykybensankin. Lisääntyneen etanolipitoisuuden tuottama oktaaniluvun kasvu kompensoidaan muuta lisäaineistusta säätämällä. Eli sinällään sytkäennakoiden muutoksille ei pitäisi olla tarvetta/mahdollisuutta. Tietty palonopeus saattaa muuttua hiukan, joten optimiennakotkin saattavat teoriassa muuttua. Mutta luultavasti tälläkään ei ole mitään käytännön merkitystä useimmissa tapauksissa.
Polttoaineen kanssa tekemisissä olevien komponenttien kestoonkaan tuskin tulee mitään radikaaleja muutoksia, yleensä. Jos palikat kestää nykyisen 5% pitoisuuden, niin tuskin ne heti sulaa 10% pitoisuudellakaan. Tietty letkujen ja tiivisteiden hapertuminen ja erilaiset korroosio-ongelmat saattavat lisääntyä jonkun verran. Ja aina voi jostain löytyä joku komponentti, jonka etanolin sieto mene juuri tuossa kohtaa, mutta näitä lienee aika harvassa. Eli joitain harvinaisia poikkeuksia lukuun ottamatta ainoa vaikutus on korkeintaan hiukan lisääntynyt huoltotarve. Tämä tosin ei hirveästi lämmitä, jos omalle kohdalle sattuu tällainen poikkeustapaus. Esimerkiksi joillain muovi/komposiittirakenteisilla moottoripyörien tankeilla on ollut vaikeuksia kestää etanolia edes näin pieninä pitoisuuksina.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 177
- Joined: Tue Sep 19, 2006 20:59
Re: Uuden E10 -bensan vaikutukset MS-projekteihin?
Tääl mainitaan että ois 14.08
http://www.tpsperformance.com/blog/2009 ... -a-number/
no kyllähän se katti toimii kuitenkin vaikka heittäisikin jonkun verran.
http://www.tpsperformance.com/blog/2009 ... -a-number/
no kyllähän se katti toimii kuitenkin vaikka heittäisikin jonkun verran.