Kylmäkäynnistys onkelmia

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
Asteriks
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Oct 15, 2008 17:13
Location: Savitaipale
Contact:

Kylmäkäynnistys onkelmia

Post by Asteriks »

Moottori 4a-ge, voortin järjestelmällä toteutettu sytty jakajan kassa. MS1 v2.2 hr10g koodi, säätöohjelma tunerstudio.

miks en saa toimimaan kylmärikastuksia kuin myöskään starttaus rikastuksia? moottorinlämpötila näyttää pakkasillakin plussan puolella, kuumana toimii moitteettomasti. imulämpö näyttää pakkastakin.. olen ajanut arvot easytermillä uusiksi, ilman tulosta. toimiiko se edes normaalisti tunerstudion kanssa? tein sen samalailla ku exrtakoodin kanssa ja megatunella...

kylmärikastuksen määrällä ei vaikutusta seokseen yhtään.. kuumana ajossa toimii muuten moitteettomasti, eikä mitään häiriöitä oo..

-Mikko-
Näillä Mennään..!!
Toyota Celica CLSE -91
Toyota Corolla 2T-Tic -84
Toyota Celica TA-22 -73
Toyota Carina TA-40 2T -78
Toyota Starlet KP-60 4A-GE -81
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Post by Turtana »

Advanced valikosta -> fuel table selection -> lukeeko GammaE "on"
Asteriks
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Oct 15, 2008 17:13
Location: Savitaipale
Contact:

Post by Asteriks »

no eipä lukenu.. pitäs varmaan olla "on"? :)
Näillä Mennään..!!
Toyota Celica CLSE -91
Toyota Corolla 2T-Tic -84
Toyota Celica TA-22 -73
Toyota Carina TA-40 2T -78
Toyota Starlet KP-60 4A-GE -81
Asteriks
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Oct 15, 2008 17:13
Location: Savitaipale
Contact:

Post by Asteriks »

Missä mättää viel ku ei näytä lämpötiloja oikein?! imusarja -12 ni kone oli nollas astees... kolmepäivää auto seisonu pakkases. mikä vääristää arvoja? ajoin vaihteeks arvot uuvelleen easytermillä mut ei vaikutusta. kuseeko toi tunerstudio jotenki vai täh?!
Näillä Mennään..!!
Toyota Celica CLSE -91
Toyota Corolla 2T-Tic -84
Toyota Celica TA-22 -73
Toyota Carina TA-40 2T -78
Toyota Starlet KP-60 4A-GE -81
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Onko bias vastus vaihdettu kuten megamanuaalissa on kerrottu, mikäli sille on tarvetta?
Asteriks
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Oct 15, 2008 17:13
Location: Savitaipale
Contact:

Post by Asteriks »

??!!? en oo tietonen ollenkaan..? vaihtaa miks? missä nii lukee? 2490ohmia on imu sekä koneen vastusarvot..
Näillä Mennään..!!
Toyota Celica CLSE -91
Toyota Corolla 2T-Tic -84
Toyota Celica TA-22 -73
Toyota Carina TA-40 2T -78
Toyota Starlet KP-60 4A-GE -81
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Asteriks wrote:??!!? en oo tietonen ollenkaan..? vaihtaa miks? missä nii lukee? 2490ohmia on imu sekä koneen vastusarvot..
Niin... ja mitkä mahtavat olla käyttämiesi (Toyotan OEM?) antureiden vastusarvot, about 20 celsiusasteen lämpötilassa?

Samalla tietty kannattaa/voi olla hyödyllistä mitata ominaiskäyrältä pari muutakin pistettä. Easythermillä sitten lasketat (Steinhart-kaava) MS:n AD-muuntimelle taulukko-arvot.
http://www.autoshop101.com/forms/h32.pdf
http://www.msextra.com/forums/viewtopic ... 71&t=21573
Asteriks
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Oct 15, 2008 17:13
Location: Savitaipale
Contact:

Post by Asteriks »

joo, on ne lähellä tuota bias vastus arvoo tai siis sieltä levyltä löytyvää.. ja on ajettu aesytermillä uudet tiedostot ja koodin avulla sit poksille.. ainut et löysin jonku "opetusvideon" ni siinä se äijä laitto ne kolme filua tunerstudion projekti kansio alta löytyvää inc:n alle.. sitä en tehny. tällä kai suuri merkitys asiassa ku siinä ne mittarit alko näyttää erilukemii heti. täytynee kokeilla siirtää filut myös sinne. :)
Näillä Mennään..!!
Toyota Celica CLSE -91
Toyota Corolla 2T-Tic -84
Toyota Celica TA-22 -73
Toyota Carina TA-40 2T -78
Toyota Starlet KP-60 4A-GE -81
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Asteriks wrote:...ainut et löysin jonku "opetusvideon" ni siinä se äijä laitto ne kolme filua tunerstudion projekti kansio alta löytyvää inc:n alle.. sitä en tehny. tällä kai suuri merkitys asiassa ku siinä ne mittarit alko näyttää erilukemii heti. täytynee kokeilla siirtää filut myös sinne. :)
No tottakai, pitää pääte-ohjelmallekin anturi-asetukset määrittää (inc tiedostot) olkoon kyseessä sitten Megatune taikka Tunerstudio.
Asteriks
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Oct 15, 2008 17:13
Location: Savitaipale
Contact:

Post by Asteriks »

no sitä ei kyl kerrottu miun mielest missään, enkä muistanu, tai sit ei osunu silmiin.. mut enywei.. ei auttanu. vieläki kymmene astetta jäles koneenlämpö imulämpöön.??!!
Näillä Mennään..!!
Toyota Celica CLSE -91
Toyota Corolla 2T-Tic -84
Toyota Celica TA-22 -73
Toyota Carina TA-40 2T -78
Toyota Starlet KP-60 4A-GE -81
tty
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 138
Joined: Fri Mar 25, 2005 21:37
Location: Kurikka

Post by tty »

Asteriks wrote:no sitä ei kyl kerrottu miun mielest missään, enkä muistanu, tai sit ei osunu silmiin..

Tuolla kerrottu, soveltaen Tunerstudioon.
Räätälöidyt kartat ja Megatune

Eli, kun olemme onnistuneesti saaneet kartat Megasquirttiin ja innostuneena tutkimme lämpötiloja Megatunella havaitsemme suureksi pettymykseksi Megatunen näyttävän höpöjä. Näin kuuluukin olla, sillä Megatune tarvitsee myös tiedon näistä uusista lämpötilakartoista. Kopioi luomasi *.inc tiedostot C:\Program Files\MegaSquirt\car1\mtCfg kansioon, mikäli Megatunesi on asennettu C:\Program Files\MegaSquirt\ kansioon. Jos olet asentanut Megatunen johonkin toiseen paikkaan, etsi tuo car1 kansio ja kopioi tiedostot nimenomaan sen sisältä löytyvään mtCfg kansioon, toimii kyllä jos kopioi megatunen ohjelmakansiossa olevaan mtCFG kansioon, mutta käyttämällä Car1 kansiota voi tehdä myöhemmin Car2, Car3, jne. kansioita ja niihin taas omat kartat, esim. kavereiden autoille, tai jos itseltäsi löytyy useampia autoja, jne.

Nyt pitäisi Megatunen näyttää oikein.

http://www.finsquirt.net/easytherm/easy ... hjeet.html
Asteriks
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Oct 15, 2008 17:13
Location: Savitaipale
Contact:

Post by Asteriks »

pitää ajaa viel kertaalleen nuo "uudet" arvot. jos alkais peliin. eiköhän tää nyt tästä, tutkimalla.. :)
Näillä Mennään..!!
Toyota Celica CLSE -91
Toyota Corolla 2T-Tic -84
Toyota Celica TA-22 -73
Toyota Carina TA-40 2T -78
Toyota Starlet KP-60 4A-GE -81
Asteriks
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Oct 15, 2008 17:13
Location: Savitaipale
Contact:

Re: Kylmäkäynnistys onkelmia

Post by Asteriks »

no nii, nyt toimii kylmärikastukset ja koneen lämpö näyttää oikein, mut sit imulämpö onki perseellään.. kymmene astetta liikaa. elämä o laiffii!
Näillä Mennään..!!
Toyota Celica CLSE -91
Toyota Corolla 2T-Tic -84
Toyota Celica TA-22 -73
Toyota Carina TA-40 2T -78
Toyota Starlet KP-60 4A-GE -81
Asteriks
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Oct 15, 2008 17:13
Location: Savitaipale
Contact:

Re: Kylmäkäynnistys onkelmia

Post by Asteriks »

Mitä toi gammaE tekee? mitä se pitää sisällään? kertooks se tuon ruiskutus ajan jotenki..? kiinnostaa vaa.. :)
Näillä Mennään..!!
Toyota Celica CLSE -91
Toyota Corolla 2T-Tic -84
Toyota Celica TA-22 -73
Toyota Carina TA-40 2T -78
Toyota Starlet KP-60 4A-GE -81
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Kylmäkäynnistys onkelmia

Post by Benkku »

Asteriks wrote:Mitä toi gammaE tekee?
http://www.msextra.com/doc/general/glossary.html
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... _Index.htm
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... m#csenrich

MSExtra2...
<clip>
/**************************************************************************
**
** Computation of Fuel Parameters
** Note that GAMMAE only includes Warm, Tpsfuelcut, Barocor, and Aircor
** (EGO no longer included)
**
**************************************************************************/
lsum = ((outpc.warmcor * outpc.tpsfuelcut) / 100);
lsum = (lsum * ((outpc.barocor * outpc.aircor) / 100)/100);
outpc.gammae = (int)lsum;
if(inpram.FuelAlpha != 2)
lsum2 = (long)outpc.kpa;
else
lsum2 = 1000; // normalizes to ~1 when divide by baro
lsum1 = (lsum * ((outpc.egocor1 * lsum2) / outpc.baro)/100);
lsum1 = (lsum1 * ((outpc.vecurr1 * (long)inpram.ReqFuel)/ 100)/ 100); // usec
lsum2 = (lsum * ((outpc.egocor2 * lsum2) / outpc.baro)/100);
lsum2 = (lsum2 * ((outpc.vecurr2 * (long)inpram.ReqFuel)/ 100)/ 100); // usec


gammae is set after warmcor, tpsfuelcut, barocor and aircor are combined.

Then you do some searches with your text editor to see how the corrections are calculated. I notice for example that tpsfuelcut is only <= 100% and only active during decel never actually an AE. (The AE is added in later in the code.)
</clip>

ja

http://www.google.com/search?q=RTFM&

:)
Asteriks
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Oct 15, 2008 17:13
Location: Savitaipale
Contact:

Re: Kylmäkäynnistys onkelmia

Post by Asteriks »

no katos vaa.. ei vaan toi lontoo taitu nii äkkii suorilt jaloilt. tahtoo vastauksii suomeks ja sellain et epätoivonen maaltakin ymmärtää :)

tack so brä
Näillä Mennään..!!
Toyota Celica CLSE -91
Toyota Corolla 2T-Tic -84
Toyota Celica TA-22 -73
Toyota Carina TA-40 2T -78
Toyota Starlet KP-60 4A-GE -81
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Kylmäkäynnistys onkelmia

Post by ArttuH »

GammaE on siis eri rikastukset yhdistettynä. Lämmitysrikastus, imuilman lämpötilan korjaus ja mahdollinen barometrikorjaus nyt ainakin. Näköjään riippuu koodiversiosta mitä kaikkea tuohon on sisällytetty, muistaakseni MS1:ssä tuossa on mukana myös lambdakorjaus.

Kyseessä on siis koodin sisäisessä ruiskutusajan laskennassa käytettävä arvo. Tuosta on myös ongelmatilanteissa kätevä tarkistaa yhdellä katsomisella onko joku noista rikastuksista syy ei-toivottuun käytökseen.
Arttu
GSX1100 -85
Asteriks
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Oct 15, 2008 17:13
Location: Savitaipale
Contact:

Re: Kylmäkäynnistys onkelmia

Post by Asteriks »

no niin, sen gammae johdosta auto pätkii ruiskutusta ku kaasua vähänki nostaa.. . overrun fuelcut on pois päältä.. luulin et mappi rajotus tulee jotenki päälle mut ei. tasakaasul toimii hyvin, mut vähänki jos nostaa nopeemmi esmes täys kaasust puolee ni pätkäsee ruiskutuksen ja sama ku revittelee ni pätkii ruiskutusta = ei kiva ajaa. taas oon neuvoton.
Näillä Mennään..!!
Toyota Celica CLSE -91
Toyota Corolla 2T-Tic -84
Toyota Celica TA-22 -73
Toyota Carina TA-40 2T -78
Toyota Starlet KP-60 4A-GE -81
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: Kylmäkäynnistys onkelmia

Post by teg »

Ota sieltä kiihdytysrikastussivulta pois se decel.
Asteriks
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Oct 15, 2008 17:13
Location: Savitaipale
Contact:

Re: Kylmäkäynnistys onkelmia

Post by Asteriks »

kuulostaa hyvältä.. teemme näin.
Näillä Mennään..!!
Toyota Celica CLSE -91
Toyota Corolla 2T-Tic -84
Toyota Celica TA-22 -73
Toyota Carina TA-40 2T -78
Toyota Starlet KP-60 4A-GE -81
Asteriks
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Oct 15, 2008 17:13
Location: Savitaipale
Contact:

Re: Kylmäkäynnistys onkelmia

Post by Asteriks »

siin oli 1% vaan.. aika paljo se sit vaikutti. no, nyt pelittää. ei nyi ylimääräsest enää. thänks! :)
Näillä Mennään..!!
Toyota Celica CLSE -91
Toyota Corolla 2T-Tic -84
Toyota Celica TA-22 -73
Toyota Carina TA-40 2T -78
Toyota Starlet KP-60 4A-GE -81
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Kylmäkäynnistys onkelmia

Post by Benkku »

Pari muutakin asetusta kannattaa tarkistaa, jos decel fuelcut asetusta hyödyntää. Aseta aikarajaksi minimisään 1 sek ja kierrosnopeusrajaksi sellainen ettei decel fuelcut tule mukaan pienillä kierroksilla kaupunkiajossa ajettaessa esim. 2400-2500 1/min.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: Kylmäkäynnistys onkelmia

Post by teg »

Laita deceliin vaikka joku 60-80% jos nyt haluat sitä käyttää.
Post Reply