Volvo 240 B21T

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

Harri_82
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun Oct 07, 2007 11:30
Location: Oulu/Övertorneå

Post by Harri_82 »

Eipä oo nuita vakio d24td osia mitään. Eli ne ei ainakaan ahista :) Ens alkuun paikalleen menee 740 kotoisin oleva kone johon vaihtuu melko varmasti suoraan se bossin rivipumppu.

Turboksi ja kuuleriksi tulee nuo mitä on tällä hetkelläki tuossa bensakoneessa joten nekään ei ihan hetkeen pitäs ahistaa. Turbo tulee varmasti ahistamaan kuhan saadaan se rivipumppu jonkunlaisiinkaan säätöihin. Tuo to4 on alun pitäin valmetin kutosdieselin kylestä. Moottori on majaillu korjausjunassa joten koneen mallia en tähän hätään muista.

Laatikoksi jätän tuon m40 johon sovitan dieselin m45 kytkinkopan. Siks tuo laatikko ku siinä on paremmat välitykset kuin m45 ja tuohon m40 on sintterikytkin. Heikompihan tuo on mut tarkotus on muutenki välttää mitään älyttömiä alavääntöjä.

Testikoneessa tullaan kokeilemaan ajan kanssa kaikennäköistä ja mitataan ja dokumentoidaan kaikki muutokset ja mittaukset niin nähdään miten mikäkin mihinki vaikuttaa. Megasta aattelin rakennella jonkunlaista tiedonkeruuta että nähdään vähän mitä koneessa millonki tapahtuu.

Saikohan megaan liitettyä useampaa paineanturia? Eikös bensan- ja öljynpaineita jotenki saanu näkyville megan logiin? Niillähän sais jo mitattua kuulerin molemmin puolin ja lisäksi pakopaineet.

Kaveri joka on mukana tässä projektissa on rakennellu nuita vw:n nelos diisselikoneita. Viimesin 1.9 oli antanu penkissä reilu 150 kw n. 4000 kierroksella ja sen jälkeen tippu tehot. Syyksi selvis kotona et kaasuvaijeri löysällä n. 1,5 senttiä ja sen kiristämisen jälkeen vetoja riitti 6000 asti. Ei sit penkittäny sitä enää ku möi caddyn korin pois missä tuo kone oli.
Harri_82
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun Oct 07, 2007 11:30
Location: Oulu/Övertorneå

Post by Harri_82 »

Pumpun tyyppi selvisi. PE6P110A320... Eli P-pumppu 10 mm iskulla ja 11 mm elementeillä. Eli ISO pumppu ainaki tähän volvon koneeseen. Kokeillaan kuitenki saadaanko syöttö niin pieneksi et saadaan käyntiin. Kartaanilla veto niin kohtuu helppo rakentaa veto sille.

Jos tätä ei saada toimiin niin katotaan sit tehdäänkö vakiosta vai hommataanko pienempi rivipumppu.
Harri_82
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun Oct 07, 2007 11:30
Location: Oulu/Övertorneå

Post by Harri_82 »

Eilen sain nostettua volvosta bensatekniikan pois. Oli laatikko pikkasen juuttunu koneeseen kiinni ku silmälaakeri oli juminu välillä ja sisäkooli oli hitsautunu vähän kytkinakseliin. Piti särkeä kytkin koppa ja löysätä paineasetelma et sai sorkkaraudalla väännettyä kytkinakselin pois laakerista. Huomenna ois tarkotus laittaa laatikko takas hollille ja sovittaa m45 diisselin kytkinkoppaa tuohon m40 laatikkoon. Pikkusen pirrahommia ja pari uutta reikää niin pitäs mennä niillä.
Harri_82
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun Oct 07, 2007 11:30
Location: Oulu/Övertorneå

Post by Harri_82 »

Laatikkoa soviteltu. Kytkinakselin ohjari piti porailla pois kytkinkopasta ja ylempiä reikiä pikkasen isontaa niin sai kahella pultilla ja kopan paikalleen. Alemmat pultit pitää sovittaa kuhan tässä pääsee taas auton kimppuun.

16" piikkejä sarja tulossa ja kaks sarjaa 16" peltivanteita niin saa alkaa kaventeleen niistä sopivat piikkikäyttöön.

Kone ois tarkotus siirtää taaksepäin et sais painoa enempi takasillekki. Syöttöpumppu oon tutkinu ja ettiny tietoa ja sen verran et p-pumppu isoimmilla elementeillä ja iskulla riittää maksimissaan 73 kW per sylinteri eli tuo mun 11 elementeillä oleva pumppuu riittää maksimissaan vähän reiluun 500 hevosvoimaan. Eiköhän sen sit saa säädettyä tarpeeksi pieneksi et volvo lähtee sillä vielä käyntiinki.
Harri_82
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun Oct 07, 2007 11:30
Location: Oulu/Övertorneå

Re: Volvo 240 B21T

Post by Harri_82 »

Volvo taas edistyny. Kone paikallaan ja pakosarjan suunnittelu alotettu. Meni vaan saikatessa turbon pakopuolen pulttien aukasun kans. Otin sit rälläkän ja hilpasin pultit poikki ja vasaralla pieksään pakopesää irti. Oli muuten pikkusen lujassa. Ei varmaan ikinä ollu aukastu. Varmaan 20 mutteria piti hitsata pultin jämiin ennen ku sai kaikki pois. Koneen siirrossa kävi sellanen vahinko et laatikon kiinnike passas 5 vaihteisen paikkaan suoraan. Pitää vaan katella jos löytys lyhyempi kartaaniin etupätkä niin ei tarvis pilkkoa sitäkään.

Näkymä konehuoneesta.

Image

Elikkä paikallaan 740:stä kokonaisena nostettu paketti jonka kunnosta ei edellisellä omistajallakaan ollu mitään tietoa mut kyllähän tuo käynnissä käväs ku kokeilin. Startti vaan hylkii just sillä hetkellä ku pitäs kunnolla lähtä käyntiin. Koneen kannake kumeina on pienemmät jääkiekot tällä hetkellä ennen ku löytyy sopivan matalat kumit sinne. Tai sit jätän nuo sinne. Eipähän ainakaan heilu niin ku vakio kumeilla. Kuhan saadaan muutto pois alta niin pääsee taas rakenteleen lisää. Pakosarjan teen loppuun niin näkee et mistä välistä saa downpipen menemään niin tietää oikeeseen kohtaan tehä uuden tulipellin. Sit kone pois ja hitsata tulipelti ja koneenkorvakot täysin ja vähän vahvistella paikkoja. Sit testi ajot ja isompaa pumppua pellin alle.

Lisää kuvia http://harri82.1g.fi/kuvat/Muita+auton+ ... lvo+evo+2/
Harri_82
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun Oct 07, 2007 11:30
Location: Oulu/Övertorneå

Re: Volvo 240 B21T

Post by Harri_82 »

Volvo taas edistyny. Kone paikallaan ja pakosarjan suunnittelu alotettu. Meni vaan saikatessa turbon pakopuolen pulttien aukasun kans. Otin sit rälläkän ja hilpasin pultit poikki ja vasaralla pieksään pakopesää irti. Oli muuten pikkusen lujassa. Ei varmaan ikinä ollu aukastu. Varmaan 20 mutteria piti hitsata pultin jämiin ennen ku sai kaikki pois. Koneen siirrossa kävi sellanen vahinko et laatikon kiinnike passas 5 vaihteisen paikkaan suoraan. Pitää vaan katella jos löytys lyhyempi kartaaniin etupätkä niin ei tarvis pilkkoa sitäkään.

Näkymä konehuoneesta.

Image

Elikkä paikallaan 740:stä kokonaisena nostettu paketti jonka kunnosta ei edellisellä omistajallakaan ollu mitään tietoa mut kyllähän tuo käynnissä käväs ku kokeilin. Startti vaan hylkii just sillä hetkellä ku pitäs kunnolla lähtä käyntiin. Koneen kannake kumeina on pienemmät jääkiekot ennen ku löytyy sopivan matalat kumit sinne. Tai sit jätän nuo sinne. Eipähän ainakaan heilu niin ku vakio kumeilla. Kuhan saadaan muutto pois alta niin pääsee taas rakenteleen lisää. Pakosarjan teen loppuun niin näkee et mistä välistä saa downpipen menemään niin tietää oikeeseen kohtaan tehä uuden tulipellin. Sit kone pois ja hitsata tulipelti ja koneenkorvakot täysin ja vähän vahvistella paikkoja. Sit testi ajot ja isompaa pumppua pellin alle.

Lisää kuvia http://harri82.1g.fi/kuvat/Muita+auton+ ... lvo+evo+2/
Harri_82
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun Oct 07, 2007 11:30
Location: Oulu/Övertorneå

Re: Volvo 240 B21T

Post by Harri_82 »

Laitetaampas päivitystä vaik ei enää megaan liitykkään. Volvon tulevasta moottorista on ensi savut monien vastoinkäymisten jälkeen otettu. Kesällä jo pääsin kokeileen d24:sta rivipumpun kans käyntiin mut eipäs se lähteny ku suihkut oli ruostunu jumiin ja kiertokangen laakeri paskana. Tein sit kolmesta alakerrasta yhen ja tein koululla kansityöt ja vaihon suihkun käret. Pakosarja oottaa oikasua ja uusia pinnapultteja turbolle. Hukkaportti pitäs kans vielä sovitella mut sen teen kuhan kone on paikallaan.

Makiasti deeku ottaa kierrokset tuolla pumpulla vaik vielä on vapari ja rajotin tulee n. 2500 rpm vastaan. Jospa ens vuoden puolella pääsis käymään pari viikkoa työharjottelussa pumppupajalla niin sit pitäs kierroksiaki löytyä enempi.

Video löytyy tuolta -> http://harri82.1g.fi/kuvat/Muita+auton+ ... ytt%F6.wmv
Post Reply