Kierroslukutiedon häiriöiden selvittelyapua!!

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

olafu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 365
Joined: Sat Mar 05, 2005 16:54
Location: Urjala

Post by olafu »

Mikitic wrote:Jeps, ite vaan tuohon v2,2 tarvi muunnella.
Voithan sen muuntimen apinoida siitä V3 laudastakin erilliselle kortille.
wilikki
Megasquirttaaja
Posts: 79
Joined: Sat Jun 07, 2008 11:39
Location: Espoo

Post by wilikki »

Lainataanpa tätä aihetta.

Itse asiassa taisin jo löytää hallilta lähtiessä mahdollisen vian aiheuttajan. Oli hall-anturissa (Honeywell 1GT101DC) aivan pientä hipsu osuma jälkeä triggeristä, eli liian pieni ilmarako. Tosin hall-anturi suoraan kiinnitysreijästään lohkossa, mutta voihan tuo silti ottaa värinää ja seota värähdyksestä.

Eli vian kuvaus: Tyhjäkäynniltä hitaasti nostaessa kierroksia kierrokset humpaa ja pupeltaa. Trigger/Tooth loggerilla kun kattoo nii tosiaan hukkaa hammasta ja tietty sekoaa triggaus. Muuten kiertää ja pelaa hyvin. Ainoastaan hitaasti kierroksia nostaessa tyhjäkäynniltä oireilee ei kierroksia laskiessa eikä nopeasti kaasuttaessa.

Onko kellään ollut vastaavaa oiretta mahdollisesti muun vian aiheuttaamana?

Kokoonpanona Toyota 4A-GZTE pikkureikäisen GE:n imusarjalla. Triggeripyöränä toimii 4-1 jyrsittynä viuhkan mallisina koloina siivapyörän taakse, eli jokaisen ikäänkuin tapin tilalla 10 mm syvä ja viuhkan juuresta mitattuna 15 mm leveä kolo. Triggeriä lukee tuo Honeywellin hall-anturi (12volttia ja 1k ylösveto). Sytty vermeet 2 kpl hei-4 pulikoita (1k ylösvedot), hukkakipuna puola ja johtoina accel superstock 4000 8 mm. Polttoainepuoli menee vielä noilla vakioilla suuttimilla 365 cc 2ohm 4kpl ja 4,7ohm alumiinikuoriset etuvastukset jokaisella suuttimella oma. MS1 v2.2 koodina hires10g.

Kaikki logit on tosi siistejä ilman minkään laista häiriötä, paitsi tuo pupellus alue. Eikä tosiaan vaivaa kuin kierroksia nostaessa.

Tuossa login pätkä http://up.servut.us/27702

Edit: Ja ei ole vaikutusta vaikka ottaa pois laturista "ilman verkkohurinaa" tuossa logi hetkellä oli akkulaturi kiinni ( laturi hyväksytty myös energian hallinta järjestelmillä oleviin autoihin... Bosch...)
TTH
Megasquirttaaja
Posts: 73
Joined: Mon Apr 09, 2007 16:05
Location: KITEE

Post by TTH »

Miksi en löytönyt minkään laista seosmittaus tietoa logista.(Mittaatko seosta erillisellä seosmittarilla?)

TPS lukemat hieman ???? Oletko kalibroinut?

Honeywellin anturin ilmarako täytyy olla suurempi kuin 0mm.(kato asennus ohje ) ja ethän ole jyrsinut triggeriä värinänvaimennuspyörään juuri siihen osaan joka on kumilla erotettu kampiakaselista.(Vatkaa varmastii)

Jos ongelmat ei johdu triggauksesta, niin näyttäs ainakin että VE-lukemat kasvavat rajusti kun lisäät kaasua =>voi olla hyvikin rikkaalla. (PW)

MSQ-tiedostosta on myös näissä apua.
wilikki
Megasquirttaaja
Posts: 79
Joined: Sat Jun 07, 2008 11:39
Location: Espoo

Post by wilikki »

On pakokaasu testerissä kiinni ja moottori penkissä kiinni, eikä lambda paikoillaan.

Tänään itsekkin katsoin tarkemmin, tps aivan kuin ois pintakaasu osiosta vastuskalvo puhki (uusi anturi). On kalibroitu. Täytyypi otta oskilloskoopilla käyrä onko siinä katkoksia.
Voiko megassa edes tps aiheuttaa tollaista häiriötä koska kyse ei kuitenkaan ole mistään kiihdytys rikastuksesta?

Hall-anturin ilmaraon kyllä mittasin, mutta ei ollut sitte kampiakselin pultti täysin momentissaan ja kun kiristi vielä niin ilmarako pienenty. Prkl.
Triggeri on siivapyörän sisä osassa ja dampperi ja vulganoitu kehälle.

1,5-2 co arvoilla nuo pienet kierros alueet tällä hetkellä. Seoksista itse vikaa etsinkin ja kokeilin vaikka mimnkälaista seos aluetta tuhon ennen kun hoksasin kattoa tota trigger loggerilla että hammasta hukkaa.

Laittelen MSQ-tiedoston tulemaan jos ei tänään selviä...
escortmk2
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Tue Mar 01, 2005 19:09

Post by escortmk2 »

Mikähän mulla ois pielessä, kun starttaa niin kierrokset 1,170,80 ja vilahtaa joku 200 ja sit lähtee käymään ja kun käymään saa, niin ei minkäänlaista ongelmaa pyörintätunnistuksessa. Välillä ei meinaa millään saada käymään ku näyttää kierrokset aivan väärin.

Potikoita on boksista koitettu säätää vaikka mihin, mutta ei vaan tule tasaista kierrosluku tietoa startatessa

MS2 kahdella sytkänohjauksella
36-1+vr-anturi suojatulla kaapelilla

Niin ja aikaisemmin oli MS1 Edis boksilla samalla 36-1+VR-anturilla ja ei ollut mitään ongelmaa.

Startti on aivan sen VR-anturin vieressä, niin sen on pakko antaa häiriötä?
Last edited by escortmk2 on Sun Jan 09, 2011 20:24, edited 1 time in total.
TTH
Megasquirttaaja
Posts: 73
Joined: Mon Apr 09, 2007 16:05
Location: KITEE

Post by TTH »

escortmk2 wrote:
Startti on aivan sen VR-anturin vieressä, niin sen on pakko antaa häiriötä?
Jos epäilet tuota niin hinatkaa sitä jos voi ja ota logia (Äläkä suutu ehdotuksesta)
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Startti jaksaa pyörittää koko ajan tasasesti eikä heijaa, eikä akkujännite notkahda?
Sekä anturi asetukset kohdillaan varmaanki kun kuitenkin käyntiin lähtee?
escortmk2
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Tue Mar 01, 2005 19:09

Post by escortmk2 »

startti ihan hyvin pyörii, ollut latauksessakin välillä.

Luulisin et asetukset kunnossa, ku kävin ajamassakin jonku 10km lenkin ja ei mitään vikaa missään.

Jostain joskus luin, että kannattaa laittaa megan maadoitukset lohkoon, mutta sit tänään luin msefi foorumilta, että ei kannata koska juuri silloin alkaa startti tehdä kiusaa ja siirsin suoraan akun napaan maadoituksen, mutta ei mitään vaikutusta.

Noise filter asetuksiin en ole vielä oikein ehtinyt panetua. Oisko jollain vinkkejä niihin?
escortmk2
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Tue Mar 01, 2005 19:09

Post by escortmk2 »

Oisko kellään mitään hyviä ehdotuksia/ajatuksia?
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2 ... noise.html

http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2 ... oisefilter

Toka vika kuva advanced ignition option, siinä jotain arvoja millä vois lähteä filtteriä kokeileen.
wilikki
Megasquirttaaja
Posts: 79
Joined: Sat Jun 07, 2008 11:39
Location: Espoo

Post by wilikki »

startti ihan hyvin pyörii, ollut latauksessakin välillä.

Luulisin et asetukset kunnossa, ku kävin ajamassakin jonku 10km lenkin ja ei mitään vikaa missään.

Jostain joskus luin, että kannattaa laittaa megan maadoitukset lohkoon, mutta sit tänään luin msefi foorumilta, että ei kannata koska juuri silloin alkaa startti tehdä kiusaa ja siirsin suoraan akun napaan maadoituksen, mutta ei mitään vaikutusta.

Maadotusta suoraan akkuun ei kyllä missään nimessä kannata tehdä! Jos startin häiriöt mietityttää paranna ennemmin vaihteiston/moottorin maadotusta, jos taas startin ulkoista häiriö/magneettikenttää meinaat nii siirrä megan johtosarja kauemmas startista. Vaikka jättää pois laskuista sen että on mahdollista rikkoa moottorinohjainlaite maattaessa suoraan akkuun maakierrosta johtuen ja todennäköisesti tämä maattotapa aiheuttaa vaan enemmän häiriöita vs maadoitus lohkoon.

Ajatteleppa asia vaikka niin että sulla on litran vesiastia (olkoot tämä vesiastia nyt vaikka lohko laturi ja startti).
Vesiastian pohjasta roikkuu paksu vesiletku alaspäin maata kohti(paksu vesiletku ajaa paksun maakaapelin virkaa).
Kaadat sen vesiastian täyteen vettä(vesi tässä tapauksessa on jännitettä, korkeita virtoja ja niitä häiriöitä)
Vesi valuu kiltisti siitä paksusta letkusta maahan (maa on akun miinus napa).
Nyt lisäät siihen vesiastian pohjaan ohuen vesi letkun, jossa desin säiliö välissä (tämä ohut vesiletku on sitte se ohut maadoitus piuha ja desin säiliö se megasquirt)
Mitäs sieltä ohuesta vesiletkusta tulee maahan sen säiliön kautta? No sitä vettä.

Nyt sitten siirretään sen ohuen letkun toinenkin pää siihen saman säiliön pohjaan (eli kaikki maadoitukset moottorin vaikka kannessa)

Virta, jännite elektronit vai mitäs ne ny oli kulkee aina positiivisesta negatiiviseen.

Ja sitten jos se paksu maa piuha joskus vaikka hapettuu nii palaahan ne johteet megasta.

Tietenkin jos MIKÄÄN tämä measquirtin signaalimaa tai MIKÄÄN muukaan ole yhteydessä sähköisesti siihen moottorin runkoon niin ok. Tällöin ei vaaraa palamisesta eikä häiriöistä, mutta ihan ensimmäiseksi tulee mieleen lambda joka maadoittaa yleensä runkonsa kautta itsensä.
Sitten tullaan sytty vermeisiin, myös kaikki sytty häiriöt juoksee sen megan kautta helposti...

Että tulihan satuiltua, mutta toivottavasti tästä nyt jotain selviäis

:lol:
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Kaikki maadoitukset on syytä tehdä runkoon. Myös akun ja moottorin. Niin hyvin kuin mahdollista. Sen isompaa ja parempaa johdinta ei ole autossa.
wilikki
Megasquirttaaja
Posts: 79
Joined: Sat Jun 07, 2008 11:39
Location: Espoo

Post by wilikki »

Kaikki maadoitukset on syytä tehdä runkoon. Myös akun ja moottorin. Niin hyvin kuin mahdollista. Sen isompaa ja parempaa johdinta ei ole autossa
Jäi tosiaan toi moottori runkoon ei akkuun mainitematta :oops: :lol:

Edit: Moottorinohjainta en kyllä myöskään auton runkoon maadoittas vaan moottoriin.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Ei moottoriin vaan runkoon. Auton runko on sen maapotentiaali. Jos moottorin maadoitus pettää, pettää ECUnkin. Sylinterikanteen voi maadoittaa sytkäjärjestelmän toisiopuolen eikä oikein paljoa muuta.
wilikki
Megasquirttaaja
Posts: 79
Joined: Sat Jun 07, 2008 11:39
Location: Espoo

Post by wilikki »

Ei moottoriin vaan runkoon. Auton runko on sen maapotentiaali. Jos moottorin maadoitus pettää, pettää ECUnkin. Sylinterikanteen voi maadoittaa sytkäjärjestelmän toisiopuolen eikä oikein paljoa muuta.
No pettää toki silloin moottoriohjaimenkin, mutta mitäs jos se moottorin maadoitus pettää ja moottoriohjain maadoitettu koriin? > savu nousee, vaikka onhan siellä kaasuvaijeri ja muita paikkoja mistä maattaa laturin yms. mutta taitaa käydä niin että kupareita megasta kyrvähtää.

Vaihto ehto kaks.
Moottoriohjainlaite maadoitettu moottoriin kaikkine signaali maineen, moottorin maadoitus pettää> edelleen kaasu vaijeri yms. on punahehkussa, mutta mitä suuremmalla tonennäköisyydellä auto sammuu vain virrattomuuttaan.

Myös käytettäessä antureita jotka maadoittaa runkonsa kautta on suurempi todennäköisyys saada signaaliin häiriöitä maadoittaessa suoraan koriin.

Toki on ihan tehdas asennuksiakin molemmilla maatto tavoilla. Nykään kyllä mitä töissä joudun uusia autoja tutkimaan nii suurimmaksi osaksi maadoitus toteutettu lohkosta.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

wilikki wrote: No pettää toki silloin moottoriohjaimenkin, mutta mitäs jos se moottorin maadoitus pettää ja moottoriohjain maadoitettu koriin? > savu nousee, vaikka onhan siellä kaasuvaijeri ja muita paikkoja mistä maattaa laturin yms. mutta taitaa käydä niin että kupareita megasta kyrvähtää.
Höpö höpö. Jos moottorin maadoitus pettää, moottorinohjaus ei ole siitä moksiskaan. Eipä se siitä piittaa sen enempää kuin radionkaan maadoituksesta.
escortmk2
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Tue Mar 01, 2005 19:09

Post by escortmk2 »

Koittelin vähän kaikennäköisiä asetuksia tohon noise filtteriin, mutta en sitä ainakaan paremmaksi saanut yhtään.

Tulipahan starttikin vaihdettua, ku se kyrvähti starttailun johdosta.

Samat viat jatkuu. Täytyy varmaan koht laittaa edis boksi takas, vaikka sen olen koko ajan halunnut pois, mutta alkaa pikku hiljaa vituttaa...
wilikki
Megasquirttaaja
Posts: 79
Joined: Sat Jun 07, 2008 11:39
Location: Espoo

Post by wilikki »

wilikki kirjoitti:

No pettää toki silloin moottoriohjaimenkin, mutta mitäs jos se moottorin maadoitus pettää ja moottoriohjain maadoitettu koriin? > savu nousee, vaikka onhan siellä kaasuvaijeri ja muita paikkoja mistä maattaa laturin yms. mutta taitaa käydä niin että kupareita megasta kyrvähtää.


Höpö höpö. Jos moottorin maadoitus pettää, moottorinohjaus ei ole siitä moksiskaan. Eipä se siitä piittaa sen enempää kuin radionkaan maadoituksesta.
Melko monta vahvistinta ja soittimen maatto foliota olen joutunut kylän pojille korjaamaan juurikin siitä syystä että ovat kytkeneet vahvistimeen virtapiuhan paikoilleen ennen kun on maa johto kytketty ja rca piuhat olleet paikoillaan!

Auton vakio soitin kuitenkaan missään tekemisissä moottorin kans niin ei se siitä palakkaan.

Oletetaan että on vaikka yksi johtoinen lamda (tuskin kukaan sellasta käyttää) moottorinohjainlaite maadoitettu koriin jne. niin ne moottorin sähköiset apulaitteet ja laturi maadoittuu tasan se lamdan ja megan kautta + vaijereiden yms. eikä edes megassa ole folioilla sellaisia virran kestoja etteikö vaurioituisi.

Tänäpäivänä kaikki anturit rupeaa kyllä olemaan erikseen maadoitettavia ja jos sellaiset anturit käytössä eikä mitään muita maitakaan mega moottorilta saa niin ei se silloin olekkaan moksiskaan.

Koriin maadoittaessa otettava vain huomioon ettei käytä sellaisia antureita jotka maadoittaa runkonsa kautta.

Sanoinkin että minä ainakaan en maadoita muualle kuin moottoriin ja tarkemmin vielä niin imusarjaan.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Taas puhut ihan höpöjä. Sen lambdan kautta ei maadoitu mitään.

Moottorinohjauksessa kätetyt anturit ovat olleet 70 luvulta saakka omalla maadoituksella. Mittaristojen kanssa käytetään vielä usein tänäkin päivänä runkonsa kautta maadoittuvia.

Kaikki muutkin laitteet autossa maadoitetaan runkoon kuten akku, laturi ja moottori. Miksi ihmeessä pitäisi jokin laite maadoittaa johonkin ihan muuhun?

Jos haluat huonon maadoituksen, niin imusarja on oikein hyvä paikka sellaiselle. Se on yleensä alumiinia joka johtaa huonosti sähköä ja usein myös sähköä johtamattomilla tiivisteillä eristetty kannesta. Ainut mahdollinen maadoitus tulee (hapettuneita) pultteja pitkin sylinterikanteen, joka yleensä on myöskin alumiinia ja toisinaan myös sähköäjohtamattomilla tiivisteillä erotettu lohkosta. Lohko on sitten maadoitettu koriin, kuten pitääkin, yleensä happaneella johdolla.

Kun maadoitus tehdään tällä happaneella johdolla ja moottorinohjaus on maadoitettu imusarjaan, niin huonon maadoituksen vuoksi alkaa moottorin maapotentiaali nousta. Joka siis tarkoittaa että kaikki moottorin järjestelmät saavat pienemmän jännitteen (koska osa tosiaan hukkuu huonoon maadoitukseen matkalla akusta moottoriin). Erityisesti moottoria käynnistettäessa huonoon moottorin maadoitukseen voi hukkua suuriakin jännitteitä. Jopa niin paljon että pakkaskeleillä suuttimet eivät enää jaksa aueta tai koko megasquirt sammuu.
wilikki
Megasquirttaaja
Posts: 79
Joined: Sat Jun 07, 2008 11:39
Location: Espoo

Post by wilikki »

Tarkemmin ajatellen kyllä, oot oikeessa lamdan kautta ei tosiaan pääse maadoittumaan.

Lämpötila-anureita on vielä tänäkin päivänä runkonsa kautta maattavia. Työpaikalla vielä hyllyssäkin.

Ja nyt täytyy kyllä syödä omia sanoja tuon anturin kautta maadoittaessakin niin ensimmäisenä taitaa palaa se anturi eikä megan folio :lol: :lol:

Laturit ja startit kylläkin maadoittuu runkonsa kautta...

Varmaan pitkän ajan saatossa onkin huono hapettumien kannalta imusarja, en sitä epäilekkään. skoopilla oli huomattavasti puhtain maatto kohta...

Maatto puoli onkin vähän "ylä kanttiin" 50mm2 johdolla lyhyet vedot akulta koriin ja korista moottoriin. tiivisteet teräs tiivisteitä...

Jos tulee onkelimi nii käyn kyllä töytäseen sua et olit oikeessa :lol:
escortmk2
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Tue Mar 01, 2005 19:09

Post by escortmk2 »

msefi foorumilta lueskelin, että jos kierrokset liian pieniä, niin anturin rako on todennäköisesti väärä tai anturissa häikkää ja sit jos se näyttää starttikierroksi esim. 20krpm, niin silloin tulee häiriötä jostain.

mulla orkkis paikalla anturi, mutta taidan koittaa alkuperäistä anturia. etäisyyttä joutuukin muuttaa prikoilla tai laikalla.
Post Reply