sytytyksen ohjaus 2:lla anturilla ja yhdellä hampaalla
Moderator: Masi_K
sytytyksen ohjaus 2:lla anturilla ja yhdellä hampaalla
Kaverin pyörään suunnitteilla mega bensalla+sytkällä mutta ongelmana on sytytys kun pyörässä on vakiona hukkakipinä ja trikkeröinti on kahdella anturilla ja yhdellä hampaalla.Onko mahdollista hyödyntää tuommoista trikkeröintiä megan kanssa vai joutuuko vaihtamaan trikkeri pyörän ja laittamaan yhden hall anturin?Aina parempi jos sais tuolla alkuperäisellä systeemillä toimimaan niin olis kulut pienemmät.
MS2:sta löytyy tuki tuollaiselle anturoinnille, sekä standardi- että extra-koodista. Tosin kummassakin taitaa olla maininta, että tuota ei ole testattu kunnolla eikä toimivuudesta ole takeita. Eli en ole varma onko tuo oikeasti käyttökelpoinen.
MS1:n kanssa ei onnistu.
Ja jos tekee anturoinnin uusiksi, niin kannattaa harkita kahden anturin järjestelmää, eli ensimmäiselle anturille joku 4-24 hammasta kampuralle ja toiselle yksi hammas kampuralle tai nokalle. Kokemuksien mukaan yhden anturin ja puuttuvan hampaan trikkeripyörän kokoonpano on pyörän koneessa hiukan epävarma ratkaisu startin suhteen. Jos mäihä käy, niin saattaa kuitenkin toimiakin.
MS1:n kanssa ei onnistu.
Ja jos tekee anturoinnin uusiksi, niin kannattaa harkita kahden anturin järjestelmää, eli ensimmäiselle anturille joku 4-24 hammasta kampuralle ja toiselle yksi hammas kampuralle tai nokalle. Kokemuksien mukaan yhden anturin ja puuttuvan hampaan trikkeripyörän kokoonpano on pyörän koneessa hiukan epävarma ratkaisu startin suhteen. Jos mäihä käy, niin saattaa kuitenkin toimiakin.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Jos kiinnostaa, niin voin pistää hiukan kuvia ja selitystä yhdestä toimivaksi todetusta ratkaisusta. Lyhyesti selitettynä tuossa käytetään kahta hall-anturia kampuralla ja triggerinä on alumiinipyörä, jossa magneetit "hampaina".
Pariin Suzukin konetyyppiin voisi jopa järjestyä valmis triggerisetti.
Pariin Suzukin konetyyppiin voisi jopa järjestyä valmis triggerisetti.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Tuossa olisi alkajaisiksi kuva Suzukin ilma/öljyjäähdytteisiin koneisiin sopivasta triggeröinnistä:

Eli tuossa anturilevyssä on kaksi hall-anturia, jotka reagoivat magneettikenttään. 2nd triggerin anturi on levyllä ylösalaisin, joten se ei reagoi ykkösanturin magneetteihin. Nuo anturit vaativat siis oikein päin olevan magneettikentän. Tuohon alumiiniseen pyörään sitten istutetaan 7kpl magneetteja, 6kpl ykkösanturille tasavälein ja sitten yksi toisinpäin kakkosanturia varten. Ykkösanturille tulee siis kuusi pulssia per kampuran kierros ja toiselle yksi.
Sitten vielä magneettien sijoittelua valaiseva kuva:

Tuossa kampura on 60° EYKK ja ykkösanturin ensimmäinen magneetti on juuri anturin kohdalla. Kakkosanturin magneetti on juuri mennyt anturin ohi, jonka perusteella Mega tietää ykkösanturilta tulevan pulssin olevan kierroksen ensimmäisen.
Mulla on anturilevyjen ja triggeripyörien piirrustukset tuohon ilma/öljykoneeseen ja vanhempaan ilmajäähdytteiseen GSX:n myllyyn. Kumpiakaan ei tällä hetkellä ole ylimääräisenä, mutta niiden tekemistä voidaan harkita jos kiinnostusta löytyy riittävästi.

Eli tuossa anturilevyssä on kaksi hall-anturia, jotka reagoivat magneettikenttään. 2nd triggerin anturi on levyllä ylösalaisin, joten se ei reagoi ykkösanturin magneetteihin. Nuo anturit vaativat siis oikein päin olevan magneettikentän. Tuohon alumiiniseen pyörään sitten istutetaan 7kpl magneetteja, 6kpl ykkösanturille tasavälein ja sitten yksi toisinpäin kakkosanturia varten. Ykkösanturille tulee siis kuusi pulssia per kampuran kierros ja toiselle yksi.
Sitten vielä magneettien sijoittelua valaiseva kuva:

Tuossa kampura on 60° EYKK ja ykkösanturin ensimmäinen magneetti on juuri anturin kohdalla. Kakkosanturin magneetti on juuri mennyt anturin ohi, jonka perusteella Mega tietää ykkösanturilta tulevan pulssin olevan kierroksen ensimmäisen.
Mulla on anturilevyjen ja triggeripyörien piirrustukset tuohon ilma/öljykoneeseen ja vanhempaan ilmajäähdytteiseen GSX:n myllyyn. Kumpiakaan ei tällä hetkellä ole ylimääräisenä, mutta niiden tekemistä voidaan harkita jos kiinnostusta löytyy riittävästi.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Jep, kiitos kuvista. Sorvailin jo aikaisemmin valmiiksi vähän tuon
tyyppisen triggeripyörän mutten asentanut kun alkoi mietityttää tuo
ajoituksen tarkkuus. Pyörähän ottaa kierroksia suht nopeasti, mites
mega arpoo tuon kierrosluvun, kahden viimeisimmän pulssin ajallisen
erotuksen käänteisluku? Ja siitä sitten aikainterpolaatio sytytyshetkeä
varten oletuksella ettei kierrosluku muutu? Eli mikähän olisi riittävä
pulssimäärä ja toimiiko tuo hall systeemi jos esim. magneetit on
"ihan vierekkäin"?
tyyppisen triggeripyörän mutten asentanut kun alkoi mietityttää tuo
ajoituksen tarkkuus. Pyörähän ottaa kierroksia suht nopeasti, mites
mega arpoo tuon kierrosluvun, kahden viimeisimmän pulssin ajallisen
erotuksen käänteisluku? Ja siitä sitten aikainterpolaatio sytytyshetkeä
varten oletuksella ettei kierrosluku muutu? Eli mikähän olisi riittävä
pulssimäärä ja toimiiko tuo hall systeemi jos esim. magneetit on
"ihan vierekkäin"?
En nyt muista ulkoa miten tuo kierrosluvun laskenta käytännössä tapahtui, kahden viimeisen pulssin perusteella, koko kierroksen mukaan vai jotenkin molempia hyödyntäen. Käytännössä kuitenkin esim. tuo 6 pulssia/kierros tuntuu toimivan ihan hyvin, ainakaan en ole onnistunut bongaamaan mitään olennaisia ennakon heittelyitä ajoituslampun kanssa.
Hall-anturi ei varmaan pysty erottamaan magneetteja toisistaan jos ne on "ihan vierekkäin". Riittävä väli riippuu sitten magneeteista, anturista sekä anturin ja magneettien välisestä etäisyydestä.
Triggerin hammasmääriä arpoessa kannattaa myös pitää mielessä, että MS1-prossusta loppuu vääntö kesken jossain vaiheessa, jos hampaita ja kierroksia on riittävästi. Tosin raja taitaa olla kohtuullisen korkealla, muistaakseni 60-2 triggerillä vääntö loppuu jossain kymppitonnin nurkilla. Itse olen testaillut simulaattorilla 36-1 triggeriä ja näytti toimivan ainakin jotenkin yli 15k rpm nurkille.
Hall-anturi ei varmaan pysty erottamaan magneetteja toisistaan jos ne on "ihan vierekkäin". Riittävä väli riippuu sitten magneeteista, anturista sekä anturin ja magneettien välisestä etäisyydestä.
Triggerin hammasmääriä arpoessa kannattaa myös pitää mielessä, että MS1-prossusta loppuu vääntö kesken jossain vaiheessa, jos hampaita ja kierroksia on riittävästi. Tosin raja taitaa olla kohtuullisen korkealla, muistaakseni 60-2 triggerillä vääntö loppuu jossain kymppitonnin nurkilla. Itse olen testaillut simulaattorilla 36-1 triggeriä ja näytti toimivan ainakin jotenkin yli 15k rpm nurkille.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Kawa 1300 sytytys megalle
http://home.comcast.net/~loudgpz/GPZweb ... EImod.html
Tuossa on milenkiintonen linkki miten kahdella picupilla ja Hei palikoilla on sytytysvahvistus tehty.Kyseessä on keskipakoennakolla säätyvä sydemi.
Itsellä on suoralla kuutosella oleva kaasari moottoripyörä jossa on 3 kpl induktiiviantureita kammella, laturin kuoressa 1 nasta ja 3kpl hukkakipinä puolat.
Ajatus olisi ottaa megalle yhdistetty signaali Hei-palikoiden avulla ja lisätä esim. nokalle tai apuakselille lisä anturi ajoittamaan sytytyksen.
Kysymys kuuluukin saiskohan toimimaan tuon triggeröinnin.
Kammelle ei ehkä saa lisättyä mitään, molemmat kopat uivat öljyssä.
Tuossa on milenkiintonen linkki miten kahdella picupilla ja Hei palikoilla on sytytysvahvistus tehty.Kyseessä on keskipakoennakolla säätyvä sydemi.
Itsellä on suoralla kuutosella oleva kaasari moottoripyörä jossa on 3 kpl induktiiviantureita kammella, laturin kuoressa 1 nasta ja 3kpl hukkakipinä puolat.
Ajatus olisi ottaa megalle yhdistetty signaali Hei-palikoiden avulla ja lisätä esim. nokalle tai apuakselille lisä anturi ajoittamaan sytytyksen.
Kysymys kuuluukin saiskohan toimimaan tuon triggeröinnin.
Kammelle ei ehkä saa lisättyä mitään, molemmat kopat uivat öljyssä.