Kylmäkäynnistys
Moderator: Masi_K
Kylmäkäynnistys
No niin nyt tämäkin aihe on taas ajankohtainen.
Tuli tuossa vaan huomattua sellainen "ominaisuus" 1 sarjan ms prossun kanssa että kaikkiin peleihin ei se 25.5ms riitä starttausbansaksi, vaikka se tuleekin jokaisesta suuttimesta joka sytystyspulssin aikana.
200cc suuttimilla 1.9l koneessa on starttausbensa 25ms jo +3c lämmössä että lähtee "laakista" käymään. ase 22% ja jälkirikastus 120% luokkaa.
-6~10c enää yskii satunnaisesti ja vaatii pari pitkää starttia että on edes toivoa.
karkeasti tarttisi laittaa 3~4x isommat suuttimet että saisi kylmänä käymään kunnolla, huono laastari tämä ohjelmallisiin rajoituksiin.
starttausennakko on kiinteä 12" wheeldecoderin trigerreturn asetuksen kanssa.
jos on omakohtaisia kokemuksia saa jakaa risut ja ruusut.
Tuli tuossa vaan huomattua sellainen "ominaisuus" 1 sarjan ms prossun kanssa että kaikkiin peleihin ei se 25.5ms riitä starttausbansaksi, vaikka se tuleekin jokaisesta suuttimesta joka sytystyspulssin aikana.
200cc suuttimilla 1.9l koneessa on starttausbensa 25ms jo +3c lämmössä että lähtee "laakista" käymään. ase 22% ja jälkirikastus 120% luokkaa.
-6~10c enää yskii satunnaisesti ja vaatii pari pitkää starttia että on edes toivoa.
karkeasti tarttisi laittaa 3~4x isommat suuttimet että saisi kylmänä käymään kunnolla, huono laastari tämä ohjelmallisiin rajoituksiin.
starttausennakko on kiinteä 12" wheeldecoderin trigerreturn asetuksen kanssa.
jos on omakohtaisia kokemuksia saa jakaa risut ja ruusut.
sama juttu huomattu omassa 300E mersussa, jossa tosin on 315 cc suuttimet, ryyppy annetaan 2 kertaa ja silti ei edes lupaa, jos ei anna sitä ryyppyä 3 tai 4 kertaa (eli virrat pois ja uusiksi ryyppy jne.)
lisäannosta bensaa en saa annettua tuolla kaasupoljin jutulla, koska TPS ei ole käytössä...
mulla tosin on tuo ryyppy asetus käytössä aina, eli myös kesäkelillä, koska muuten menee sahaamiseksi ja mielestäni omassa nämä ongelmat johtuu lähinnä suuttimien sijainnista ja niiden asennuksesta (sähkösuuttimet heitetty suoraan ke-jetin suuttimien tilalle ja ne jää aika "kauas") käyntiin lähdettyään kone kyllä käy heti nätisti, kun vain saa sen ensin tulille... eli afterstart ja warmup säädöt pitäis olla edes sinne päin...
kaverin 3 litrainen sierra (210 cc suuttimet) taas hörähtää tulille kovillakin pakkasilla ekalla, vaikka ryyppy on vasta jossain 15 ms paikkeilla
eli ei se aina pelkästä ruiskutusajasta/bensan määrästä ole kiinni, konekohtaisia eroja tuntuu myös olevan aika rajusti
mersussa en ole asiaan sen enempää jaksanut keskittyä, kun lisäsuuttimiksi tulee jossain vaiheessa 760 cc tuottavat, joten eiköhän se bensa ala pian riittämään starttia varten (eli 350 cc + 760 cc suuttimet yhteensä...)
edit: katselin sierran asetuksia ja ne näytti olevan tuollaiset... lisäbensaa saa kaasupolkimella tarvittaessa 35% lisää, mutta sitä ei ole tarvinnut käyttää... tosin en tiedä, pystyykö se edes antamaan sitä, jos ollaan lähellä sitä 25.4 max. aikaa (vai mikä sen nyt on) jo valmiiksi...

mersussa taas on tälläiset asetukset ja nyt -10 C pakkasilla se lähtee juuri ja juuri käyntiin, kun 3-4 kertaa antaa ryypyn ja tekee ainakin 10 kertaa peräkkäin starttaus yrityksen... -20 C pakkasilla en saanut mersua enää käyntiin noilla asetuksilla (ja ryyppyä ei suuremmaksi saa...), vaikka melkein ½ tuntia yritin
20w-50 öljyistä se ei johtunut, koska kone kyllä pyöri kuin kahvimylly...

lisäannosta bensaa en saa annettua tuolla kaasupoljin jutulla, koska TPS ei ole käytössä...
mulla tosin on tuo ryyppy asetus käytössä aina, eli myös kesäkelillä, koska muuten menee sahaamiseksi ja mielestäni omassa nämä ongelmat johtuu lähinnä suuttimien sijainnista ja niiden asennuksesta (sähkösuuttimet heitetty suoraan ke-jetin suuttimien tilalle ja ne jää aika "kauas") käyntiin lähdettyään kone kyllä käy heti nätisti, kun vain saa sen ensin tulille... eli afterstart ja warmup säädöt pitäis olla edes sinne päin...
kaverin 3 litrainen sierra (210 cc suuttimet) taas hörähtää tulille kovillakin pakkasilla ekalla, vaikka ryyppy on vasta jossain 15 ms paikkeilla


mersussa en ole asiaan sen enempää jaksanut keskittyä, kun lisäsuuttimiksi tulee jossain vaiheessa 760 cc tuottavat, joten eiköhän se bensa ala pian riittämään starttia varten (eli 350 cc + 760 cc suuttimet yhteensä...)

edit: katselin sierran asetuksia ja ne näytti olevan tuollaiset... lisäbensaa saa kaasupolkimella tarvittaessa 35% lisää, mutta sitä ei ole tarvinnut käyttää... tosin en tiedä, pystyykö se edes antamaan sitä, jos ollaan lähellä sitä 25.4 max. aikaa (vai mikä sen nyt on) jo valmiiksi...

mersussa taas on tälläiset asetukset ja nyt -10 C pakkasilla se lähtee juuri ja juuri käyntiin, kun 3-4 kertaa antaa ryypyn ja tekee ainakin 10 kertaa peräkkäin starttaus yrityksen... -20 C pakkasilla en saanut mersua enää käyntiin noilla asetuksilla (ja ryyppyä ei suuremmaksi saa...), vaikka melkein ½ tuntia yritin


Last edited by Höylä on Wed Dec 29, 2010 21:07, edited 2 times in total.
enkös tuossa maininnut että se tulee joka sytytyskerta joka suuttimella eli 2*25.5ms= 51ms 4 sylinterisessä koneessa.teg wrote:2 * 25.5ms on enemmän kuin 25.5ms
mutta kun tuo motti haluaa karkeasti 10~20x sen bensamäärän mitä on tyhjäkäynnillä (~5ms) kun on 10 astetta pakkasta ja yli.
edit..
Käynnistysbensan määrä ei ylitä 25.5ms vaikka olisikin first start rikastus kuinka rikkaalla ( 3x kaasua yli flood clear asetuksen yli) ohjeissakin tästä vain mainitaan esimerkkinä 10ms +150% rikastus olisi 15ms
tuskinpa nuo ovat näitä tänne arktisiin oloihin suunnitelleet

täytyypi ruveta pöyhimään seuraavaksi mikä on ms2 prossun maksimi starttausbensan määrä.
Totta, 25.5 tai edes 51 ms ei ole riittävä, poltto-aineen höyrystymistekijöistä johtuen. Tyypillisesti 20-30 asteen pakkasilla, mainitun kokoisilla 200/216 cm3/min suuttimilla parilitraisessa nelikossa, tarvitaan jo luokkaa 100-200 ms suihkutuspulssi per tahti.
Käyrä ts. mg tarve, on lämpötilan funktiona voimakkaasti logaritminen.
Käyrä ts. mg tarve, on lämpötilan funktiona voimakkaasti logaritminen.
Last edited by Benkku on Thu Dec 30, 2010 7:56, edited 2 times in total.
Oisko jossain jotain käyrää tai muuta vastaavaa, että tietäis suunnilleen kuinka paljon bensaa se haluaa startissa?
Omassa 1.6l koneessa ja 470cc suuttimilla on aika paljon pienemmät ajat, mitä noissa teidän kartoissa oli, mutta aika vaikeasti se lähteekin käymään kylmemmillä keleillä.
Ei ole oikein ehtinyt vielä perehtymään noihin kylmäkäynnistys asetuksiin, kun on vähän muutakin projektia.
Omassa 1.6l koneessa ja 470cc suuttimilla on aika paljon pienemmät ajat, mitä noissa teidän kartoissa oli, mutta aika vaikeasti se lähteekin käymään kylmemmillä keleillä.
Ei ole oikein ehtinyt vielä perehtymään noihin kylmäkäynnistys asetuksiin, kun on vähän muutakin projektia.
Tässä esim. 240 cm3/min suutin, 500 cm3/syl.
T Cels ms
-30 180
-25 150
-20 118
-15 90
-10 75
-5 59
0 48
5 40
10 32
15 25
20 21
25 20
30 16
35 14
40 12
45 10
50 8
55 7
60 6,5
65 6
70 5,5
75 5,0
80 4,8
85 4,6
90 4,4
Oheisessa linkissä turbo Buickin arvoja (3.8 L / V6). Suutin noissa muistaakseni n. 350 cm3/min. -40 F = -40 C.
http://www.turbotweak.com/Starting_the_Engine.pdf
Subaru / E85 poltto-aine, n. 820 cm3/min suutin (vakiosta muutettu).
http://www.romraider.com/forum/topic5339.html
Nythän on hyvät kelit vakiovehkeistä mittaillakin....
T Cels ms
-30 180
-25 150
-20 118
-15 90
-10 75
-5 59
0 48
5 40
10 32
15 25
20 21
25 20
30 16
35 14
40 12
45 10
50 8
55 7
60 6,5
65 6
70 5,5
75 5,0
80 4,8
85 4,6
90 4,4
Oheisessa linkissä turbo Buickin arvoja (3.8 L / V6). Suutin noissa muistaakseni n. 350 cm3/min. -40 F = -40 C.
http://www.turbotweak.com/Starting_the_Engine.pdf
Subaru / E85 poltto-aine, n. 820 cm3/min suutin (vakiosta muutettu).
http://www.romraider.com/forum/topic5339.html
Nythän on hyvät kelit vakiovehkeistä mittaillakin....
teg wrote:Jenkit neuvoivat lisäämään ruiskutusten määrää. Jos laitat 4 ruiskutusta per kierros, saat 25ms * 4 polttoainetta.


6 koneessa seuraava taitaa olla sitten 6 kertaa/työkierto ja sitten menee ruiskutusajat jo niin lyhyeksi, että vaikeuttaa jo muuten käyntiä...
ei ei ei... latetaan suuremmat suuttimetteg wrote:Alkaa siis löytymään Höylällekkin syy siirtyä MS2:een



mulla on mersussa tuo sama kylmäkäynnistys ongelma siis myös "kesähelteillä"... suuttimen pään jälkeen on siis vielä n. 4 cm 9 mm "putkea"...
käyntiin lähdettyään kun imusarjassa alkaa ilma liikkua kunnolla, niin tuosta asennuksesta ei tunnu enää olevan haittaa, sitten pelaa ihan ok.

edit: tuli tuossa mieleen, että mulla voi olla ongelmana myös se, että suuttimet ei aukea enää starttaamisen aikana, koska sahaaminen ei tuo ikinä tulosta... kone lähtee käyntiin joko heti tai sitten ei... sahaaminen ei siis auta... tämän voi aiheuttaa suhteellisen onneton akku (vanha 100 Ah akku, joka lupaa uutena 400A starttivirtaa), tämä yhdessä suuttimien etuvastuksien kanssa voi tehdä sitten sen, että suuttimet ei enää saa riittävästi jännitettä auetakseen starttaamisen aikana

luultavasti, koska se on nyt jotain 400 rpm ja startilla kone pyörii 250 rpm...TTH wrote:Onko cranking RPM oikein asetettu?
TPS näytti muistaakseni 19 jatkuvasti ja muistaakseni olen laittanut "TPS value for flood clear" jotain 50, että tuo ei sekais...TTH wrote: Mites TPS calibrointi? =>TPS value for flood clear (RAW)
Jos TPS ei ole asennettu, niin mitä on RAW arvo ja mitä siitä seuraa sen bensan saannin kanssa startattaessa?
oma muisti taas pätki, mersussa oli 4.7 ohm. etuvastukset ja mitsun koneessa 6.8 ohm. etuvastukset (sen suuttimet on siis 1.2 ohm.)wilikki wrote:aika alakanttiin mielestäni nuo etuvastukset kuitenkin laitoin Rolling Eyes 2.2 0hm suutin ja n. 6 ohm. etuvastus...
Aika isolta kuulostaa äkkiseltään vastus, Itellä 2 ohmiset suuttimet ja jokaiselle suuttimelle oma 4,7 ohmin vastus. En väitä että ois oikeen mutta toimii ainakin.
Olis tietysti vielä yks ,että laittaa VE karttaan alimman kierros lukuarvon lähemmäs starttaus kierroslukua ja kun on map ohjaus, niin laittaa sinne 100 kpa:n tietämille ja vähän siitä alle reilummat VE- lukemat. Kuitenkin niin ettei haittaa normaali ajoa.
Sieltähän se kone alkaa heräilemään.
En tiedä auttaako, mutta on joskus jääny mapin letku irti niin on saanu ihan reilusti bensaa jo käynnistyksessä ja sen jälkeen.
Sieltähän se kone alkaa heräilemään.
En tiedä auttaako, mutta on joskus jääny mapin letku irti niin on saanu ihan reilusti bensaa jo käynnistyksessä ja sen jälkeen.
tuohan hoituu toisaalta ihan normaali VE kartallakinTTH wrote:Olis tietysti vielä yks ,että laittaa VE karttaan alimman kierros lukuarvon lähemmäs starttaus kierroslukua ja kun on map ohjaus, niin laittaa sinne 100 kpa:n tietämille ja vähän siitä alle reilummat VE- lukemat. Kuitenkin niin ettei haittaa normaali ajoa.
Sieltähän se kone alkaa heräilemään.
En tiedä auttaako, mutta on joskus jääny mapin letku irti niin on saanu ihan reilusti bensaa jo käynnistyksessä ja sen jälkeen.

ms1 ei tuosta ole mitään iloa, ms2 ehkä en tiedä miten siinä on ruiskutuskertoja tehty starttauspuolen bensalle.teg wrote:Jenkit neuvoivat lisäämään ruiskutusten määrää. Jos laitat 4 ruiskutusta per kierros, saat 25ms * 4 polttoainetta.
Ainakin ms1 ruiskuttaa startatessa kummallakin lähdöllä yhtäaikaa aina irq pulssin tullessa.
Onko kenelläkään tietoa mihin asti ms2 prossu antaa ms. määräisesti starttausbensaa ? RGF arvon maksimi ja stattausbensan maksimi % korjaus ? ilmeisesti 300% ja yli kuitenkin.
Ottakaa logia käynnistyksen aikana!
Kommentoikaa vapaasti, voin olla hyvikin väärässä.
Vaikka suuttimesi eivät aukeaisikaan, niin sinuna pienentäisin tuon 400 rpm lähelle sitä 250, ase ja warmup käynnistyy oman login mukaan vasta kun tuo kierrosluku on ylitetty..Sitä ennen mennään cranking/priming PW joka on max. 25.5msluultavasti, koska se on nyt jotain 400 rpm ja startilla kone pyörii 250 rpm...
Kommentoikaa vapaasti, voin olla hyvikin väärässä.
Ei kai se ihan noinkaan ole, koska silloinhan ms1 ruiskuttaisi 58 kertaa per kierros mikäli käytössä on 60-2 pyörä?Turtana wrote:
Ainakin ms1 ruiskuttaa startatessa kummallakin lähdöllä yhtäaikaa aina irq pulssin tullessa.
Ainakin ms1:n koodajat sanoivat että jos laittaa enemmän ruiskutuksia per kierros, myös starttauksessa tavaraa tulee lisää. Ehkä ovat sitten väärässä?
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Tuntuu tuolla MS-ykköselläkin "ihan riittävästi" bensaa syötettyä saavan, ainakin kuvassa näkyvän perusteella voi havaita että sekä pulse Width että Duty Cycle ovat olleet "tapissa"...
Toki pakkastakin näkkyy olleen ihan kivasti, pitää vielä kaivella nuo asetukset tuolta säätöläppäriltä esille jossakin vaiheessa..?
Toki pakkastakin näkkyy olleen ihan kivasti, pitää vielä kaivella nuo asetukset tuolta säätöläppäriltä esille jossakin vaiheessa..?
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Kyllä juurikin näin, hammasmäärällä ei ole suihkutuskertojen suhteen merkitystä.Turtana wrote:weeldecoderi antaa irq pulssin eteenpäin ennakonlaskuavarten ainakin kun kyseessä on ms1. wheeldecoder irq pulssi tulee edelleen sen 2x per kierros (a/b) että kyllä se on ihan niin. irq lähtöä olikos nyt led18 voi myös käyttää kiekkamittarille tämän takia.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Ja on tarpeeks..?Benkku wrote:Juu, mutta 'siellä tapissa' arvo on 25.5 ms...Jasu wrote:Tuntuu tuolla MS-ykköselläkin "ihan riittävästi" bensaa syötettyä saavan, ainakin kuvassa näkyvän perusteella voi havaita että sekä pulse Width että Duty Cycle ovat olleet "tapissa"...
Sahaamatta käyntiin, tuossa pakkasessa, ekalla avaimeentarttumisella...
602cm3 2-cyl moottori, 1 suutin/sylinteri, 170cc/min suuttimet, 1 squirt per engine cycle, mitähän muuta tuosta pitäis kertoa..?
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!