Miksi ei viistokeulataunukseni käynnisty?
Moderator: Masi_K
Miksi ei viistokeulataunukseni käynnisty?
Eli operaation kohteena oleva Sierra DOHCi ei ota käydäkseen ei sitten mitenkään, startatessa röpöttää kyllä ja saattaa käydäkkin jonkun sekunnin ajan, mutta sitten sammuu. Kokeiltu muokata VE-taulukkoa tyhjäkäyntialueella 8%-70% ainoat havainnot vaan, että yli 20% on liikaa ja alle 8% pulssin pituus kohtuu pieni noinkin pienille suuttimille.
Kipinää koitettu kiinteänä välillä 0-50ast ja myös talukon mukaan, eikä vieläkään.
Bensa ja kipinä kyllä tulee joka tilanteessa.
Kokoonpanosta:
alkup ruisku 192cc 16ohm suuttimet
kipinä orkkis syttyyksikkö puola ja kiinteä pyörijä joten kipinänkin pitäisi mennä oikeaan suuntaan.
Trikkeröinti alkuperäisestä 36-1 pyörästä puuttuva hammas 90ast EYKK trikker angle 10ast ja trikkeri kohat trig 8 return 9 ja trig 26 return 27. käytössä alkup VR-anturi ja VR sensor conditioner, kierrokset tulee hienosti megalle.
Tyhjäkäynnin ohjaus Fordin säädin ja sille PWM ohjaus.
Koodin versio 024s9.
Jos jollakin olisi hyviä neuvoja miten tästä lähteä jatkamaan säätöä ja testailua niin olisin kiitollinen.
Kipinää koitettu kiinteänä välillä 0-50ast ja myös talukon mukaan, eikä vieläkään.
Bensa ja kipinä kyllä tulee joka tilanteessa.
Kokoonpanosta:
alkup ruisku 192cc 16ohm suuttimet
kipinä orkkis syttyyksikkö puola ja kiinteä pyörijä joten kipinänkin pitäisi mennä oikeaan suuntaan.
Trikkeröinti alkuperäisestä 36-1 pyörästä puuttuva hammas 90ast EYKK trikker angle 10ast ja trikkeri kohat trig 8 return 9 ja trig 26 return 27. käytössä alkup VR-anturi ja VR sensor conditioner, kierrokset tulee hienosti megalle.
Tyhjäkäynnin ohjaus Fordin säädin ja sille PWM ohjaus.
Koodin versio 024s9.
Jos jollakin olisi hyviä neuvoja miten tästä lähteä jatkamaan säätöä ja testailua niin olisin kiitollinen.
Escort Cosworth -94 MS2Extra 3.0.3r
In Ford We Trust
In Ford We Trust
Nyt on saatu ajoituslamppujen ja päivästen avulla saatu selvitettyä syy oireiluun vaikkei itse syyn aiheuttaja ole selvillä. Eli kipinä tulee starttauksessa oikein tasan YKK:ssa mutta heti kun megaan asetettu cranking kierrosraja ylittyy alkaa sytty sekoileen heittelee noin 50 astetta ja varmaan noin kaksi kolmasosaa kipinoistä jää uupumaan, vaikka trig angle on fixed 10 ast. Sillä sain sain auton jotenkuten käymään "600rpm" kun nostin cranking RPM:n 700:n että mega luuli että starttaus on päällä vaikka kone kävi ja näin pakotti sytty ennakon nollaan. Voiko megan koodissa olla jotain tommoisia bugeja kun fyysiseltä vialta tuo ei tunnu. No huomenna vois kokeilla vaikka päivittää uusimpaan alphaan.
Escort Cosworth -94 MS2Extra 3.0.3r
In Ford We Trust
In Ford We Trust
Voisko olla että wheel decoder ei toimi 'next cyl' tyyliin vaan vaatii aina 'this cyl' tyyppisen trigger anglen, eli trigger anglen pitää olla vähintään 5 astetta suurempi kuin suurin haluttu sytkäennakko. Eli muuttaa trigger A ja trigger B hampaita aikasempaan ja sen mukaan trigger angle kohdalleen.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 66
- Joined: Tue Jul 19, 2005 7:47
- Location: Jämsänkoski (Keski-Suomi)
- Contact:
Minä olin ajotuslampputelineenä. Minullekin tuli muutama ajatus ja kysymys mieleen:
Eli kipinä tulee tosiaan startatessa nätisti tasaisin välein ja 0-ennakolla. Kone pyörii suunnilleen 300-400rpm.
Starttauskierrosten yläpuolella (cranking oli asetettu 400rpm) kipinä aloitti oman sirkuksensa. Välillä meni 20 astetta myöhäselle, välillä noin 50 astetta aikaselle. Kaksi peräkkäistä kipinää saattoi heittää tuon verran, mitään logiikkaa ajoituksella ei tuntunut olevan. Ja kuten sanottua, kipinöitä jäi puuttumaan reilusti. Kone pyöri noin 500-600rpm oli sitten kaasua tai ei. Kun cranking laitettiin 700rpm:ään niin kone kävi sitä 600rpm tahtia ja kipinä meni tarkasti ja tasaisesti nollaan taas.
Eli käytännössä kipinä oli hukassa niin paljon kuin virranjakajan puolesta pystyy olemaan. Läppärissä ennakkomittari pysyi kiltisti paikallaan vaikka kipinä oli mitä oli.
Tosiaan kumma juttu kun starttiohjelma naputtaa kipinää just niinkuin pitää. Mutta vaikka "oikeaan ohjelmaan" laittaa kiinteän nollan niin aulisgerlander-ohjelma menee päälle, eli "hyvääiltaa, arvotaan seuraava ennakko".
Kaikki valikot Perkkis kyllä kävi läpi, eikä mitään ylimääräisiä rajoittimia yms ollut käytössä.
Samasta anturista kai nuo ohjelmat ottaa koneen asentotiedon? Eli anturivikaa ei pitäisi olla...
Ja auton vikahan tuo ei oikein voi olla, koska kaikki anturit tuntuisi läppärin mukaan toimivan, ja kone toimii omalla boksillaan hyvin.
Eli kipinä tulee tosiaan startatessa nätisti tasaisin välein ja 0-ennakolla. Kone pyörii suunnilleen 300-400rpm.
Starttauskierrosten yläpuolella (cranking oli asetettu 400rpm) kipinä aloitti oman sirkuksensa. Välillä meni 20 astetta myöhäselle, välillä noin 50 astetta aikaselle. Kaksi peräkkäistä kipinää saattoi heittää tuon verran, mitään logiikkaa ajoituksella ei tuntunut olevan. Ja kuten sanottua, kipinöitä jäi puuttumaan reilusti. Kone pyöri noin 500-600rpm oli sitten kaasua tai ei. Kun cranking laitettiin 700rpm:ään niin kone kävi sitä 600rpm tahtia ja kipinä meni tarkasti ja tasaisesti nollaan taas.
Eli käytännössä kipinä oli hukassa niin paljon kuin virranjakajan puolesta pystyy olemaan. Läppärissä ennakkomittari pysyi kiltisti paikallaan vaikka kipinä oli mitä oli.
Tosiaan kumma juttu kun starttiohjelma naputtaa kipinää just niinkuin pitää. Mutta vaikka "oikeaan ohjelmaan" laittaa kiinteän nollan niin aulisgerlander-ohjelma menee päälle, eli "hyvääiltaa, arvotaan seuraava ennakko".

Samasta anturista kai nuo ohjelmat ottaa koneen asentotiedon? Eli anturivikaa ei pitäisi olla...
Ja auton vikahan tuo ei oikein voi olla, koska kaikki anturit tuntuisi läppärin mukaan toimivan, ja kone toimii omalla boksillaan hyvin.
Wheeldecoder ja suorasytkä ei toimi next-cyl:nä, softa menee hämilleen eikä tiedä mihin sytkälähtöön ampuisi.
viewtopic.php?p=3543#3543
Tässä tapauksessa kyse ei kuitenkaan ole samasta, kun kerran sytkälähtöjä on vain yksi käytössä.
Minullakin oli viimeksi next-cyl:ä kokeillessa ongelmia. Triggeri ja pyörijä oli aseteltu varmasti kohdalleen, mutta käyntiin ei sitten millään. Vaikutti siltä että cranking-tilasta run-tilaan siirryttäessä sytkähetki meni jonnekin ihan mettään. http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=9090&highlight=
viewtopic.php?p=3543#3543
Tässä tapauksessa kyse ei kuitenkaan ole samasta, kun kerran sytkälähtöjä on vain yksi käytössä.
Minullakin oli viimeksi next-cyl:ä kokeillessa ongelmia. Triggeri ja pyörijä oli aseteltu varmasti kohdalleen, mutta käyntiin ei sitten millään. Vaikutti siltä että cranking-tilasta run-tilaan siirryttäessä sytkähetki meni jonnekin ihan mettään. http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=9090&highlight=
Voi sytytyspuola sentään nyt rupeaa huumorintaju loppumaan. On kokeiltu trigger anglea 50 ast, 025f koodia ja dwell asetuksia megan sallimissa rajoissa. Ja tulos, sain auton taas käymään tyhjäkäyntiä jotenkuten jopa cranking RPM:n yläpuolella taas siinä tutussa 600-700rpm:n tienoilla, mutta kun otin ajoituslampun kouraan niin ihmettelin miten käynti oli edes mahdollista. Kipinoinnin ajoitus ei enään juurikaan muuttunut, mutta kipinöistä puuttui noin puolet ja aivan satunnaisista kohdista. Ihmettelin että miten tuo edes voi käydä. Mikä siinä voi olla niin vaikeaa antaa YHDELLE puolalle riittävästi käskyjä kipinöintiin? Asia tuntui kanssa hiukan korjaantuvan kun nostin running dwellia, mutta mega ei sallinut ylittää 6ms:n rajaa.
Escort Cosworth -94 MS2Extra 3.0.3r
In Ford We Trust
In Ford We Trust
Fordin oma Motocraft EEC-IV 6-nastainen yksikkö, joista neljä nastaa käytössä. Tarkempia tietoja kun taas pääsen värkin kimppuun.
Ja samaan kysyn varmistutkseksi eihän tuo minun kytkentä versioni vaadi itse levylle näitä muutoksia, joita tuohon edikseen tarjotaan:
2)
. Remove D5, D8, R10
. Remove jumper between XG1-XG2 "tätä nyt ei olekkaan"
. Fit wire between XG1 and right of D5 (non band)
. Fit wire between bottom of R10 and right of D9 (band)
. Fit 1.3k resistor in place D8 [1.3k-2k ok, function as above]
. [Old users using the old EDIS4 wiring see the old install page.]
Ja samaan kysyn varmistutkseksi eihän tuo minun kytkentä versioni vaadi itse levylle näitä muutoksia, joita tuohon edikseen tarjotaan:
2)
. Remove D5, D8, R10
. Remove jumper between XG1-XG2 "tätä nyt ei olekkaan"
. Fit wire between XG1 and right of D5 (non band)
. Fit wire between bottom of R10 and right of D9 (band)
. Fit 1.3k resistor in place D8 [1.3k-2k ok, function as above]
. [Old users using the old EDIS4 wiring see the old install page.]
Escort Cosworth -94 MS2Extra 3.0.3r
In Ford We Trust
In Ford We Trust
Riippuu että millasen trigger-signaalin se sun yksikkö haluaa. ilman modeja FIDLE sytkyttää 0V - > high impedance eli se antaa vain maita, jotkut yksiköt vaatii +5V tai +12V triggerin jolloin FIDLE-lähtö pitää vetää ylös tarvittuun volttimäärään.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Ettei se sittenkin vaadi +12v ylösvedon, koska startatessa akkujännite onkin 7-9 volttia ja silloin tuo +5 volttinen signaali saattaisi tunnistua mutta käyttöjännitteen noustessa tuo tunnistuukin koko ajan nollatilaksi?Perkkis wrote:Joo kyllä maa signaalilla tuntuis ohjaantuvan kun startin aikana kaikki pelaa täysin. Ja käytössä on LED17 lähtö ylösvetovastuksella +5volttiin.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni 

Eipä se sitten varmaan ole 12 volttinen, mutta jollakin 10 kohm ylösvedolla +12v ei tuota inputtiakaan rikki voi saada koska ne on yleensä suojattu riittävästi. Eli ainakin itse kokeilisin tuollastakin vaihtoehtoa.
Mun mielestä tuo ylösveto on yleensä just tuolla sytkäboksin puolella.
Entäs oletteko koittaneet vanhemmilla softilla?
Ja koittakaapa vaikka jotain muuta outputtia tuon sytkän ohjaukseen?
Mun mielestä tuo ylösveto on yleensä just tuolla sytkäboksin puolella.
Entäs oletteko koittaneet vanhemmilla softilla?
Ja koittakaapa vaikka jotain muuta outputtia tuon sytkän ohjaukseen?
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni 

Kävin just käynnin aikana mittaileen kys piuhaa, auton omalla ECUlla jännite vaihteli tyhjäkäynnin n. kuudesta voltista reiluun seittemään kun annoin hiukan kierroksia. Että kokeilempa tuota 12v ylösvetoa kunhan löydän jostain nurkista sopivan vastuksen.
Escort Cosworth -94 MS2Extra 3.0.3r
In Ford We Trust
In Ford We Trust
No nyt mä sain sen henkiin, sain kaverilta volkkarin 7-pinnisen sytkäyksikön lainaan, kytkin sen pikapikaa kiinni ja heti kuullosti paremmalta. Enään pieniä muutoksia tyhjäkäyntimoottorin ohjaukseen ja aah ihana tyhjäkäynti, pienen hienosäädön jälkeen auto oli täysin ajettavissa. Voi tätä hymyä
. Noin 50km jo ajettu testiä. Ainoastaan Biilteeman yyber tehopuola otti niin paljon lämpöä että sormi palaa mutta ei haitannut menoa. Huomenna säätö jatkuu.

Escort Cosworth -94 MS2Extra 3.0.3r
In Ford We Trust
In Ford We Trust