Suuttimet ei ruikkaa ja alkusäädöistä by newbie

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Jonsku
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Thu Apr 21, 2005 21:11
Location: Espoo / Tuusula

Suuttimet ei ruikkaa ja alkusäädöistä by newbie

Post by Jonsku »

Jees, elikkä mulla on BMW 3.5l motronic 1.0 kone johon oon asentanu megasquirt'n'sparkin. Hall anturi haistelee kampuran hihnapyörällä olevia tappeja ja kipinä tulee ihan ok (tosin se että missä vaiheessa niin onkin aivan eri juttu :lol: )

Ongelmana on että kone ei edes lupaa. Startti pyörii, kipinää tulee ja bensapumppu pörisee. Megaruutta näyttää arvoja joten olettaisin että ruiskutus puuttuu.. squirttiledi vilkkuu kyllä mutta luulis ton edes vähän pörähtävän jos bensaakin tulee.

Mitä megatunessa olevan lambda-mittarin pitäis näyttää kun kone ei ole käynnissä? Käytössä normi nelijohtolambda.

Mistä löytyis / löytyykö mistään jonkinnäköstä megatune-ekstra - säätöopasta (siis samanlaista kuin megasquirtin kotisivuilla oleva suppea versio) ? Aika paljonkin tyhjiä kohtia jää kaikenmaailman säätöihin tällä hetkellä.

Sellasta, kysymyksiä tulee taas varmaan lisää kun illalla pääsee autoa ihmettelemään. Täytyy kahlata lisää tätä foorumia läpi niin eiköhän ala pikkuhiljaa selkenemään :)
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Kastuuko tulpat? Onko suuttimet korkeaohmiset vai matalaohmiset? Onko asetukset sen mukaiset? Kannattaa lukaista vielä se manuaali läpi.
Jonsku
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Thu Apr 21, 2005 21:11
Location: Espoo / Tuusula

Post by Jonsku »

Tulpat ei kastu, suuttimet on 16ohmiset ja suoraan kiinni megaruutassa (ei vastuksia / sulakkeita välissä) ja PWM asetukset on ohjeitten mukaiset.

Pitää tosin tarkistaa vielä kaikki kertaalleen, kuitenkin metässä asetukset.. säädöistä puhumattakaan.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Onko bensanpaineet kohdillaan? onko tankissa edes bensaa? ;) onko boksin maadoitukset tehty kunnolla? mitäs on req_fuel?
Jonsku
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Thu Apr 21, 2005 21:11
Location: Espoo / Tuusula

Post by Jonsku »

Bensaa tulee kyllä sitä tahtia kuin kuuluukin, boksi on maadotettu viidestä pinnistä auton originelliin maadoituspisteeseen eikä pätki millään lailla joten sen puolen pitäisi olla kunnossa.

req_fuel on 21.3 / 7.1 (6 pyttynen, 3 squirttausta kierrosta kohti).
Jonsku
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Thu Apr 21, 2005 21:11
Location: Espoo / Tuusula

Post by Jonsku »

Noniin, kävin vähän väsäilemässä taas ja nyt tuli tällasta:

-FIdle / Spark on "on" kun virrat heittää päälle, menee "off" - "on" mutta "oletuksena" jää "on" - asentoon. Onko tämä nyt niin että se on kokoajan "on" ja kun menee "offiksi" niin lyö kipinää?

-Fan/Output4 on kokoajan "on", mikä tämän funktio on? (löytynee searchilla / manuskasta..)

-Lambdamittari pysyy vasemmassa laidassa kokoajan, pitäisikö sen olla keskellä kun näyttää 0.0V vai onko oikein noin? (löytynee tämäkin manuskasta..)

MUTTA, sitten ne oleelliset;

-Realtime display näyttää että megaruutta ruuttaisi bensaa vaan kerran kun starttaa (PW 2.0ms) ja sen jälkeen pw näyttää nollaa.

-Kun megaan iskee virrat päälle kuuluu suuttimista *naps*, mistäköhän johtuu? Kun mittaa virrat päällä suuttimien liittimistä niin molempiin napoihin tulee +12V :roll: Eikös toiseen pitäs tulla +12V ja mega maadottaa toisen kun haluaa että suuttimet ruikkaa?
Johdotus menee originellia piuhasarjaa pitkin, toiset navat releen kautta akulle ja toiset suoraan megan suutinulostuloon (ykkösbankin molemmista pinneistä vedetty piuhat suuttimien piuhoihin).

Sellasta, kaikki apu on tervetullutta.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1984
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Suuttimet suuri vai pieni ohmiset ? Jos pieni, niin onko etuvastukset tai se flybackboard käytössä ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Jonsku
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Thu Apr 21, 2005 21:11
Location: Espoo / Tuusula

Post by Jonsku »

16ohmiset suuttimet. Ei etuvastuksia eikä flyback boardia
Jonsku
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Thu Apr 21, 2005 21:11
Location: Espoo / Tuusula

Post by Jonsku »

Noniin, elikkä nyt on homma siinä pisteessä että itteltä alkaa ennenkaikkea tiedot ja taito ideoiden, hermojen ja ajan ohella loppumaan kesken :twisted:
Tuolta: http://users.tkk.fi/~jhaukile/bmw_e30_m30.zip löytyy .msq ja datalogi, sille joka kertoo missä on vika / heittää mulle (jhaukile(at )cc.hut.fi toimivat asetukset on palkkio luvassa, sanotaan vaikka 50€. :shock:

Ja ongelmahan on se että vehje ei edes lupaa, kipinää se kyllä lyö ja datalogin mukaan suuttimetkin aukeis mutta kun ei niin ei.

Kokoonpano:
-koneena '87 M30b34, ex. motronic 1.0. Iskutilavuus 3430cc, 218hp@5200, 229lb/ft@4000.
-Hall (honeywell 1GT101DC tjms) anturi kampuran hihnapyörällä, 45ast EYKK triggeri ja siitä 120ast eteenpäin (yht. kolme)
-Suuttimet vakiot 16ohmiset, 188cc/min.
-Megasquirt'n'spark, extra 021u3, megatune 2.25b417
BMW E30 M30 cabrio
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Kierrosluku näyttää hassulta, 100rpm ja sitten välillä 7500rpm.

Omassa on startatessa 200-300rpm, eikä se pomppaa noin korkealle, muttei kyllä ole sytytystäkään megalla. Enkä tiedä kyllä kuuluuko tuon koneen nopeammin pyöriäkkään startissa kuin 100rpm?

Tuossa oli muutamia resettejäkin, käytitkö välillä virtoja pois vai olisiko ongelmaa? Kierrosingaalin ongelmat ainakin voi resetoida megasquirtin.
Volvo 360GL -88
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Sellainen tuli vielä mieleen, kun tuossa sytkäkartassa kaikki arvot on -10, niin onkohan se ihan oikein?

Joku sytkästä paremmin perillä oleva voisi tietenkin valottaa vähän tuota :)
Volvo 360GL -88
Jonsku
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Thu Apr 21, 2005 21:11
Location: Espoo / Tuusula

Post by Jonsku »

JTbo wrote:Kierrosluku näyttää hassulta, 100rpm ja sitten välillä 7500rpm.

Omassa on startatessa 200-300rpm, eikä se pomppaa noin korkealle, muttei kyllä ole sytytystäkään megalla. Enkä tiedä kyllä kuuluuko tuon koneen nopeammin pyöriäkkään startissa kuin 100rpm?

Tuossa oli muutamia resettejäkin, käytitkö välillä virtoja pois vai olisiko ongelmaa? Kierrosingaalin ongelmat ainakin voi resetoida megasquirtin.
100-200rpm näyttää megatune kun starttailee. Virrat oli välillä pois joten siitä restartit, tuo 7500 kiekkaa välillä ihmetyttää kyllä..
BMW E30 M30 cabrio
Jonsku
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Thu Apr 21, 2005 21:11
Location: Espoo / Tuusula

Post by Jonsku »

Nyt tulee kipinä (testattu porakoneella ja pulttia heiluttamalla) ja olipahan yksi piuha väärin kytkettynäkin. Nooh, käyntiin se ei prkle lähde vieläkään :( Veikkaisin että bensaa ei tule ollenkaan / hyvin vähän (lambda näyttää pieniä arvoja eikä bensa tuoksahda).
Suutinpankit varmaankin sekaisin..? Pitäisi kokeilla heittää molempiin bankkeihin 3 suutinta.. noh huomenna se selviää.

Niin, ja megatunessa vilkuttaa kokoajan fan/output4 on/off kuten ja kys. ledi palaa himmeästi (kirkkaasti kun pistää virrat päälle mutta himmenee), mikäköhän tähän on syynä?
BMW E30 M30 cabrio
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Jonsku wrote:Nyt tulee kipinä (testattu porakoneella ja pulttia heiluttamalla) ja olipahan yksi piuha väärin kytkettynäkin. Nooh, käyntiin se ei prkle lähde vieläkään :( Veikkaisin että bensaa ei tule ollenkaan / hyvin vähän (lambda näyttää pieniä arvoja eikä bensa tuoksahda).
Suutinpankit varmaankin sekaisin..? Pitäisi kokeilla heittää molempiin bankkeihin 3 suutinta.. noh huomenna se selviää.

Niin, ja megatunessa vilkuttaa kokoajan fan/output4 on/off kuten ja kys. ledi palaa himmeästi (kirkkaasti kun pistää virrat päälle mutta himmenee), mikäköhän tähän on syynä?
Laitoin sulle postia :wink:
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Olikos sinulla tuo FIDLE mistä mega lähettää kipinätiedon käikäleelle?

Configissa on sinulla Fidle = spark output ja sitten LED 18 function=irq trigger, eli tuolle ledille/ledin paikalle tulee tieto vauhtipyörän liikkeistä?

Suuttimia tosiaan pitäisikin olla 3 yhdessä ja 3 toisessa suutin bankissa, suuttimien toinen napa megasquirttiin ja toinen sähköön kiinni, megasquirt katkoo sitten maadoitusta.

Tulpista pitäisi kyllä selvästi käydä ilmi saako bensaa, omassa kun oli suuttimen piuha tullut juotettua db37:ssa yhdellä sivuun tulppa pysyi kuivana, sitten kun korjasin juotokset, niin mykistynyt tulppa kastui ihan märäksi lyhyelläkin sahauksella.

Lämmitettävä kapeakaista (narrow band) lambda ei omassa systeemissä ainakaan näyttänyt mitään lukemaa startissa, vasta 30s koneen käynnistymisen jälkeen.

Kokeileppas säätää tuo kierrosrajoitin tuonne 10000 kierrokseen, jos jostain syystä mega saa häiriönä 7500 kierrosta ja sinulla rajoitin 6000, niin sehän stoppaa bensan syötön.
Volvo 360GL -88
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Jonsku wrote:Niin, ja megatunessa vilkuttaa kokoajan fan/output4 on/off kuten ja kys. ledi palaa himmeästi (kirkkaasti kun pistää virrat päälle mutta himmenee), mikäköhän tähän on syynä?
Joku outo juttu softassa. Olen huomannut saman kahdella eri raudalla; Mikäli triggeriä ei tule sekuntiin, alkaa lähdöt räpyttämään allaolevan kuvan mukaisesti. Tällöin esim. ledi näyttää himmenevän. Triggerin tullessa lähtö palaa normaaliksi.

Image
Jonsku
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Thu Apr 21, 2005 21:11
Location: Espoo / Tuusula

Post by Jonsku »

Hmmh, output4 on/off vilkkuminen lakkasi kun tipautti takas 021u3:seen. Mutta ei starttaa edelleenkään, kipinä on heikko (joskus välillä tulee kunnon kipinä) kun pyörittää, veikkaisin että RPM signaali on huono koska kun porakoneella pyöritti kuusiokulma-avainta niin tuli helvetin hyvä kipinä. Mitkä asetukset tohon kipinään vaikuttaa että saisko sitä parannettua mitenkään?

Uus .msq ja pari datalogia tossa: www.hut.fi/~jhaukile/datalogs.zip, kiitoksia jo etukäteen jos joku jaksaa vilkaista :)

Prkles, piti laittaa oikeen videota tosta käynnistysyrityksestä mutta en saa upittua noita pätkiä. Damn damn, anyways, kummallista hommassa on se että kun virrat pistää päälle niin about sekunnin ajan bensapumppu pyörii, PW näyttää 4.9ms ja RPM 1.
Sitten kun on lopettaa starttaamisen kiekat jää viimeiseen lukemaan, megaruutta ruuttaa edelleen ja bensapumppu pyörii + "cranking" valo palaa. :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:


FIdlestä lähtee kipuna ja tulpat on ihan kuivat...

TVH: kiitoksia! En ole vielä kauhean tarkasti ehtinyt tutustumaan noihin mutta huomenna varmaan ehtii jo paremmin :)
BMW E30 M30 cabrio
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Jollain oli joskus ollut kolo-/hammaspyörä kiinni sellaisilla pulteilla, että sotkivat anturia, eri materiaaliin vaihto auttoi tuolloin. Sitä en sano, että onko tässä samaa, mutta kannattaa tuokin huomioida jos ei mikään muu tunnu auttavan.
Volvo 360GL -88
Jonsku
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Thu Apr 21, 2005 21:11
Location: Espoo / Tuusula

Post by Jonsku »

Prketi ku ois oskilloskooppi ni vois katella et millasta signaalia se hall työntää ulos.

Vaihtoehdoiksi jää joko uudet ja paremmat pultinpätkät hihnapyörälle tai sitten käytän vauhtipyörän 60-2 kehää + originaalia anturia. Pitääs alkaa selvittelemään että mites se onnistuis.
BMW E30 M30 cabrio
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Motronicin 60-2 orkkisanturilla vaati LM1815 signaalimuuntimen väliin, muuten toimii suoraan ja hienosti toimiikin.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Jonsku
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Thu Apr 21, 2005 21:11
Location: Espoo / Tuusula

Post by Jonsku »

TVH wrote:Motronicin 60-2 orkkisanturilla vaati LM1815 signaalimuuntimen väliin, muuten toimii suoraan ja hienosti toimiikin.
Mistäs sais lisätietoa? Täytyy alkaa näin työpäivän ratoksi alkaa ettimään mutta jos tiedossa jotain hyvää paikkaa mistä löytys tietoa ni anna tulla vaa :)
BMW E30 M30 cabrio
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Kannettavasta tietokoneesta saat oskilloskoopin, kun teet oheisella kytkenneällä varustetun piuhan:

http://www.tweecer.com/StreetDyno/vdivide2.gif

Tuossa olevalla säätövastuksella säädetään jännite noin 60mV tasolle ja piuhaan laitetaan plugi, joka tulee mikrofoni liitäntään kannettavassa. Kytkentä on kipinää varten, mutta toimii muillakin singaaleilla, kunhan tuo jännitetaso saadaan tuohon 60mV tienoille.

Sitten tarvitset vielä oskilloskooppi ohjelman:
http://polly.phys.msu.su/~zeld/oscill.html
Volvo 360GL -88
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Jonsku wrote:
TVH wrote:Motronicin 60-2 orkkisanturilla vaati LM1815 signaalimuuntimen väliin, muuten toimii suoraan ja hienosti toimiikin.
Mistäs sais lisätietoa? Täytyy alkaa näin työpäivän ratoksi alkaa ettimään mutta jos tiedossa jotain hyvää paikkaa mistä löytys tietoa ni anna tulla vaa :)
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... wheel.html

Tuossa on periaate ja signaalimuuntimen kytkis. Searchilla täällä tai msefillä löytyy mun kirjottelemaa infoa 60-2 käyttämisestä.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
passi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Sat Mar 19, 2005 19:12

Post by passi »

Jonsku wrote:Noniin, kävin vähän väsäilemässä taas ja nyt tuli tällasta:

-FIdle / Spark on "on" kun virrat heittää päälle, menee "off" - "on" mutta "oletuksena" jää "on" - asentoon. Onko tämä nyt niin että se on kokoajan "on" ja kun menee "offiksi" niin lyö kipinää?

-Fan/Output4 on kokoajan "on", mikä tämän funktio on? (löytynee searchilla / manuskasta..)

-Lambdamittari pysyy vasemmassa laidassa kokoajan, pitäisikö sen olla keskellä kun näyttää 0.0V vai onko oikein noin? (löytynee tämäkin manuskasta..)

MUTTA, sitten ne oleelliset;

-Realtime display näyttää että megaruutta ruuttaisi bensaa vaan kerran kun starttaa (PW 2.0ms) ja sen jälkeen pw näyttää nollaa.

-Kun megaan iskee virrat päälle kuuluu suuttimista *naps*, mistäköhän johtuu? Kun mittaa virrat päällä suuttimien liittimistä niin molempiin napoihin tulee +12V :roll: Eikös toiseen pitäs tulla +12V ja mega maadottaa toisen kun haluaa että suuttimet ruikkaa?
Johdotus menee originellia piuhasarjaa pitkin, toiset navat releen kautta akulle ja toiset suoraan megan suutinulostuloon (ykkösbankin molemmista pinneistä vedetty piuhat suuttimien piuhoihin).

Sellasta, kaikki apu on tervetullutta.
Kela (suutin) on tasajännitteellä sama asia kuin oikosulku. Täksi molemmista navoista näkyy +12V.

Tarkista spark output inverted? asetuksesi onko setuppiisi sopiva.

Huomasin samaa että 024s9 koodi naksauttaa suuttimia kun pistää virrat päälle. 021 ei naksauttanut.

Kannattaa tsekata piirilevyltä ettei ole esim. maihin oikosissa prossulle menevä kierroslukutieto-signaali.

Tässä on mun setuppi:
http://users.evtek.fi/~k0201253/harrastukset/mega/

Jokuhan tällä foorumilla totesi ettei mega tykkää liian lyhyistä pulsseista, eli pultti siellä sun täällä esim. vauhtipyörässä antaa liian lyhyen pulssin.

T. Pasi
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

passi wrote: Kela (suutin) on tasajännitteellä sama asia kuin oikosulku. Täksi molemmista navoista näkyy +12V.
Eihän tuo suutin nyt oikosulkuna näy...

Sen takia sen suuttimen molemmissa navoissa näkyy 12v kun sitä ei ohjata eli siitä ei mene virtaa läpi mikä muodostaisi 12 voltin jännitteen sen yli.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Ei se toki oikosulkuna näy (vai montako ohmia on oikosulku ;), mutta 1-20 ohmin resistanssina.

Hieman ohmin lakia:
U = R * I

Eli kuormassa (tai impedanssissa) tapahtuva jännitehäviö voidaan laskea sen resistanssin kerrottuna sen läpi kulkevalla virralla. Jos jostain syystä virtaa ei kulje suuttimen kelan läpi, ei siinä jännitehäviötäkään synny (eli molemmissa navoissa vaikuttaa sama jännite).

Jos suuttimet napsahtavat kytkettäessä virrat päälle, ne todennäköisesti aukeavat tuolloin.

Veikkaisin, että vika on tuossa 60-2 koodinpätkässä.
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

teg wrote:Veikkaisin, että vika on tuossa 60-2 koodinpätkässä.
Taitaa olla vielä hall käytössä tässä koneessa...eikös se suuttimien raksahdus ole priming pulse joka ruuttaa vähän kakkua koneeseen, jos ko. ominaisuus on säädetty päälle.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Jonsku
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Thu Apr 21, 2005 21:11
Location: Espoo / Tuusula

Post by Jonsku »

Noniin, tilasin tuon LM1815:n Partcolta + muut tarvittavat komponentit. Originelli VR-anturi kytkinkopassa tulee siis antamaan signaalia 60-2 hammaspyörältä.

Mitenkäs tuo kytkentä, tämän mukaan aion tuon kytkeä http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... -input.jpg mutta tarviiko piirilevylle tehdä mitään muuta kuin juottaa U4 pin 6:seen yksi piuha tuosta LM1815:stä? :roll:
Pitää alkaa etsimään mutta jos joku osaa suoralta kädeltä heittää vastauksen niin hyvä hyvä :)
BMW E30 M30 cabrio
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Ja tietty +5V megan piirilevyltä, maat megan koteloon, muuta ei sitten tarvitakaan.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Jonsku
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Thu Apr 21, 2005 21:11
Location: Espoo / Tuusula

Post by Jonsku »

Onko normaali piuha ok tohon pc-oskilloskooppiin? En saa vaan minkäänlaista käppyrää aikaseksi siihen.. Pitääkö plugi kytkee monona vai stereona? (molempiin "maihin" maa vai vaan toiseen?)

Nyt on +5V TPS-sensorilta ja maa menee samaan maadotuspisteeseen megan kanssa, kannattaisiko noi vetää suoraan megan boksiin?
BMW E30 M30 cabrio
Post Reply