Megan asennus bmw 325i vm.-86 apuja kaivattais!!
Moderator: Masi_K
Megan asennus bmw 325i vm.-86 apuja kaivattais!!
Elikkä olen tässä miettinyt että korvaisin tuon vakio motronicin megalla. Ajatuksena siksi että alkuperäisestä moottorinohjauksesta on sytytys rikki,eli ei maadoita puolaa silloin kun starttaa,mutta se ei ole ainut syy,muutenkin kiinnostaa koittaa mihin tästä megasta sitten oikein on.
Ensmäitteks tarvisin tietoo että mitä tarvii hommata kun haluan ohjata sillä ruiskua ja sytkää? Mikä ohjelma sihen riittää? Mistä saan tarvittavat osat halvalla ja tietysti Suomesta vielä kaiken lisäksi?
Olisi hyvä jos joku jaksaisi auttaa,että pääsisin vähän paremmin perille näistä asioista. Ja saa selostaa ihan alusta asti. Esim. mitä kaikkea tarviin ensmäitteks että saan ruiskun ja vakiosytkän toimimaan jne.
Kiitos jo etukäteen.
T.Markus
Ensmäitteks tarvisin tietoo että mitä tarvii hommata kun haluan ohjata sillä ruiskua ja sytkää? Mikä ohjelma sihen riittää? Mistä saan tarvittavat osat halvalla ja tietysti Suomesta vielä kaiken lisäksi?
Olisi hyvä jos joku jaksaisi auttaa,että pääsisin vähän paremmin perille näistä asioista. Ja saa selostaa ihan alusta asti. Esim. mitä kaikkea tarviin ensmäitteks että saan ruiskun ja vakiosytkän toimimaan jne.
Kiitos jo etukäteen.
T.Markus
-
- Megajumala
Antaisin nyt kokemuksen syvällä rintaäänellä neuvon että et ihan yksin yrittäisi lähteä liikkeelle vaan hankkisit jonkun kaverin avuksi, joka on joskus megan laittanut toimimaan. Sillä tavalla välttää pahimmat karikot.
Ensimmäinen homma on lukea megamanuaali. Voi kuulostaa saarnaamiselta, mutta se on melkein ainut keino ymmärtää mitä sen asentaminen vaatii. Megamanuaali on myös suomennettu ja siinä kerrotaan seikkaperäisesti megasquirtin toiminta. Manuaali löytyy hakua käyttämällä.
Kun olet lukenut ja ymmärtänyt manuaalin niin jatketaan.
Ensimmäinen homma on lukea megamanuaali. Voi kuulostaa saarnaamiselta, mutta se on melkein ainut keino ymmärtää mitä sen asentaminen vaatii. Megamanuaali on myös suomennettu ja siinä kerrotaan seikkaperäisesti megasquirtin toiminta. Manuaali löytyy hakua käyttämällä.
Ei löydy sellasta kaveria kuka olisi tuon asentanut,joten itse sitä on yritettävä. Mistäs löydän tuon manuaalin suomeksi,kun en englannista niin kauheasti ymmärrä?Vauhtivaunu wrote:Antaisin nyt kokemuksen syvällä rintaäänellä neuvon että et ihan yksin yrittäisi lähteä liikkeelle vaan hankkisit jonkun kaverin avuksi, joka on joskus megan laittanut toimimaan. Sillä tavalla välttää pahimmat karikot.
ei kaikki ole aina niin selvää, mullakin meni aikansa, että löysi taas tuon manuaalin... saati sitten aloittelijalle, jolle KAIKKI on uutta mikä liittyy megaan...TimoS wrote:Mites olis tossa etusivulla "suomennos"
http://users.tkk.fi/~ophimane/MegaSquirt_ohje_v1.pdf
edit: eihän tuo edes pelaa

tämä pitäis toimia -> http://www.finsquirt.net/manuaali/MegaS ... hje_v1.pdf
Joo se suomennos meni iha täysi ohiHöylä wrote:ei kaikki ole aina niin selvää, mullakin meni aikansa, että löysi taas tuon manuaalin... saati sitten aloittelijalle, jolle KAIKKI on uutta mikä liittyy megaan...TimoS wrote:Mites olis tossa etusivulla "suomennos"
http://users.tkk.fi/~ophimane/MegaSquirt_ohje_v1.pdf
edit: eihän tuo edes pelaa![]()
tämä pitäis toimia -> http://www.finsquirt.net/manuaali/MegaS ... hje_v1.pdf

Niin ja siksi tässä kyselen,koska luulen että saan paremman vastauksen teiltä kuin yhdestäkään manuaalista. Ja mistäs nuo kaikki osat saisi halvimmalla? Jos viitsitte niin pistäkää linkkiä mistä noita löytää.
Ne ketkä tämän on asentanut,voisi kertoa oliko paha homma ja mitä tarvii mihinkin laittaa,eli siis olisi hyvä saada vastaus sellaiselta ketä on megan asentanut ja saanut sen ohjaamaan ruiskua ja sytkää.
-
- Megajumala
Aivan totta. Mutta olisi hyvä saada lista mitä kaikkea tarviin ja mistä ne voi ostaa halvimmalla.TimoS wrote:No niinhän se on tässä uusavuttomien maailmassa ettei mitään osata tehdä itse tai edes yritetä
Itse todennut vaan että parhaiten oppi uusia asioita kun itse yrittää ja oppii virheistään, jos katsoo vierestä miten asiat tehdään, niin ei se oppi kauan päässä pysy.
Sitten kun olen kaiken saanut hommattua,niin sitten kysytään neuvoa jos ei mistään asia muuten selviä.
Ymmärtääkseni tälläiset foorumit on myös sitä varten perustettu,koska eihän ohjeista kaikki selviä.
-
- Megajumala
Selvitä nyt mitä sun autosta löytyy, sytkän tyyppi ja kuinka toimii.
Haluatko käyttää vanhaa piuhasarjaa vai teetkö uuden?
Vanha, niin piirikaavio kova sana.
Liityntä vanhaan miten? Setti poikki vai adapterilla mega kiinni?
Sit alat katteleen ja kyseleen miten ohjataan.
Ei mulla ole mitään tarkkaa hajua bimmereistä, että voisi neuvoa tarkalleen.
Ei tässä voi saada plug and play ratkaisua ilman rahaa, kun osatkin pitäis "ilmaisiksi" saada.
Sit kun tiedät sytkät ja haluat sitä ohjata, niin lontoota joutuu pikkasen opetteleen.
http://www.msextra.com/doc/index.html
Tuolta löytyy kattavasti vaihtoehtoja.
Ja kysymykset kannattais pilkkoa vähän tarkemmiksi, eikä ylimalkaisesti.
Ei kukaan jaksa selvittää koko projektin kulkua kerralla.
Tuossa yks projekti, mistä itse lähtenyt opiskelemaan aikoinaan.
Ei kyllä biimeri.
http://porvwoo.fi/Megasquirt.php
Ja haulla löytyy paljon asiaa. Sitä varten se nappi on olemassa foorumeissa.
Haluatko käyttää vanhaa piuhasarjaa vai teetkö uuden?
Vanha, niin piirikaavio kova sana.
Liityntä vanhaan miten? Setti poikki vai adapterilla mega kiinni?
Sit alat katteleen ja kyseleen miten ohjataan.
Ei mulla ole mitään tarkkaa hajua bimmereistä, että voisi neuvoa tarkalleen.
Ei tässä voi saada plug and play ratkaisua ilman rahaa, kun osatkin pitäis "ilmaisiksi" saada.
Sit kun tiedät sytkät ja haluat sitä ohjata, niin lontoota joutuu pikkasen opetteleen.
http://www.msextra.com/doc/index.html
Tuolta löytyy kattavasti vaihtoehtoja.
Ja kysymykset kannattais pilkkoa vähän tarkemmiksi, eikä ylimalkaisesti.
Ei kukaan jaksa selvittää koko projektin kulkua kerralla.
Tuossa yks projekti, mistä itse lähtenyt opiskelemaan aikoinaan.
Ei kyllä biimeri.
http://porvwoo.fi/Megasquirt.php
Ja haulla löytyy paljon asiaa. Sitä varten se nappi on olemassa foorumeissa.
Ollaanpa sitä kireellä päällä tänään 
Mutta niin siis vakiojohtoja käytän ja sähkökaavio sihen löytyy. Ja johdot varmaan poikki ja uus liitin että sopii megaan.
Ja en nyt tässä yritä mitään ilmaiseksi saada,vaan olisihan se hyvä tietää mistä noi edullisimmin saa. Mutta kiitos tästäkin avusta mitä olen nyt saanut.

Mutta niin siis vakiojohtoja käytän ja sähkökaavio sihen löytyy. Ja johdot varmaan poikki ja uus liitin että sopii megaan.
Ja en nyt tässä yritä mitään ilmaiseksi saada,vaan olisihan se hyvä tietää mistä noi edullisimmin saa. Mutta kiitos tästäkin avusta mitä olen nyt saanut.
-
- Megajumala
Edullisimmin megan saa rakennussarjana Partcolta.[-make-] wrote: Ja en nyt tässä yritä mitään ilmaiseksi saada,vaan olisihan se hyvä tietää mistä noi edullisimmin saa. Mutta kiitos tästäkin avusta mitä olen nyt saanut.
Tuon saaminen toimintakuntoon kuitenkin vaatii perehtyneisyyttä ja kohtuulliset tinaustaidot ja -välineet.
Kireys tällaisia topicceja kohtaan johtuu siitä että näitä (miten squirttaan x-härvelin) tulee tänne aika paljon ja modet ei tunnu asiaan puuttuvan. Samat asiat on tullu kirjoteltua aika monelle.
-
- Megajumala
Parhaiten oppii asian itse tutkimalla ja selvittämällä. Sit jos tulee jotakin ylitsepääsemätöntä, niin toki silloin pohditaan yhdessä.
Mutta valmista ostoslistaa tuskin saat, mistä mitäkin halviten.
Mites säätäminen ja asetukset? Niihinkin pitäis paneutua jotenkin vai ajattelitko saada nekin valmiina joltakin? Toki niitä varmaan löytyy.
Tässä kohtaa on jo sun pakko tutustua lontooseen, jos ei mitään hajua säätämisestä ja ketään ei ole jeesaamassa.
Laajakaistalambda ainakin auttaa säätöhommissa, kun pääset sinne asti.
Toinen asia ihmetyttää, kun moni haluaa Megan ja heti, kaiken kukkuraksi täysin säädettynä optimiksi. Mutta sit ei ole valmiita maksamaan dynoaikaa tai saati edes ole aikaa säätää.
Tää vaan sellasena huomiona vaan.
Mutta valmista ostoslistaa tuskin saat, mistä mitäkin halviten.
Mites säätäminen ja asetukset? Niihinkin pitäis paneutua jotenkin vai ajattelitko saada nekin valmiina joltakin? Toki niitä varmaan löytyy.
Tässä kohtaa on jo sun pakko tutustua lontooseen, jos ei mitään hajua säätämisestä ja ketään ei ole jeesaamassa.
Laajakaistalambda ainakin auttaa säätöhommissa, kun pääset sinne asti.
Toinen asia ihmetyttää, kun moni haluaa Megan ja heti, kaiken kukkuraksi täysin säädettynä optimiksi. Mutta sit ei ole valmiita maksamaan dynoaikaa tai saati edes ole aikaa säätää.
Tää vaan sellasena huomiona vaan.
Tiedän että parhaiten oppii itse tekemällä/selvittämällä.
Lähinnä perustin tämän aiheen siksi että jos muut ketä on tämän bemariin asentanut,kertoisi omista kokemuksista ja siitä millä kokoonpanolla he ovat sen tehneet. Tämä auttaisi hiukan paremmin ymmärtämään tätä. Tarkoitukseni ei ole saada ketään hermostumaan tästä.
Tarkoituksena oli että ensmäitteks hommaan megan yms. mitä se vaatii.
Sitten vasta paneutua sihen ohjelmaan ja säätämiseen.
Enkä tarkoita että se pitäisi nyt heti saada ja mielestäni en ole niin sanonutkaan.
Voitte poistaa tämän aiheen jos näette että se olisi oikein,koska nyt tuntuu että me kaikki koettelemme toistemme hermoja.
Ps. Ei herneitä.
Lähinnä perustin tämän aiheen siksi että jos muut ketä on tämän bemariin asentanut,kertoisi omista kokemuksista ja siitä millä kokoonpanolla he ovat sen tehneet. Tämä auttaisi hiukan paremmin ymmärtämään tätä. Tarkoitukseni ei ole saada ketään hermostumaan tästä.
Sitten vasta paneutua sihen ohjelmaan ja säätämiseen.
Enkä tarkoita että se pitäisi nyt heti saada ja mielestäni en ole niin sanonutkaan.
Voitte poistaa tämän aiheen jos näette että se olisi oikein,koska nyt tuntuu että me kaikki koettelemme toistemme hermoja.
Ps. Ei herneitä.
-
- Megajumala
Ei tässä herneitä tarvita.
Tuo mun vika kommentti ei ollut kohdistettu sinuun mietenkään, ihan vaan muunlaisena huomiona.
Katoitko menestystarinoista? BMW haulla löyty toistakymmentä toimivaa rojektia.
Samaten löyty yleisistä osioista 205 osumaa megan asennus.
Sekä bmw haulla kolmisen kymmentä eri topikkia pelkästään yleisissä höpinöissä.
BMW and 325i haulla löyty kymmenisen topikkia, jotka halajaa megaa.
En halua olla inhottava mut välillä vaan turhauttaa kun ihmiset ei viitsi ettiä vaan laittaa uuden kysymyksen päästäkseen helpolla.
Parasta on ne ketkä valittaa 12 tunnin jälkeen ku kukaan ei ole vastannut heidän ympyrän soikeeseen kysymykseen.
Enkä tälläkään kertaa tarkoita sinua
Kauppoja mistä hankkinut osia on Mätänet, VPV-motorracing, Mega-efi, DIY-autotune, palstalaisilta, ebay, ihan riippuen mitä tarvitsee.
Mut äkkiseltään tarttet purkin, mutta millasen?
Eli mikä on budjetti, mitä ominaisuuksia pitää olla?
MS1,MS2,MS3, mikä levy 2.2, 3.0, microsquirt, diypnp, K-datan purkki, jonkun harrastajan pohjainen levy (turtana, finkpt, joku muu), diybob.
Siinä jo vaihtoehtoa
Ite teurastaisin motronicin tai hankkisin siihen liittimen ja laittaisin sen megaan.
Tähän löytyy adapterilevyjä valmiina tai purkki suoraan liittimeen.
Päästäänkö nyt eteenpäin
Tuo mun vika kommentti ei ollut kohdistettu sinuun mietenkään, ihan vaan muunlaisena huomiona.
En halua olla inhottava mut välillä vaan turhauttaa kun ihmiset ei viitsi ettiä vaan laittaa uuden kysymyksen päästäkseen helpolla.
Parasta on ne ketkä valittaa 12 tunnin jälkeen ku kukaan ei ole vastannut heidän ympyrän soikeeseen kysymykseen.
Enkä tälläkään kertaa tarkoita sinua

Kauppoja mistä hankkinut osia on Mätänet, VPV-motorracing, Mega-efi, DIY-autotune, palstalaisilta, ebay, ihan riippuen mitä tarvitsee.
MS1,MS2,MS3, mikä levy 2.2, 3.0, microsquirt, diypnp, K-datan purkki, jonkun harrastajan pohjainen levy (turtana, finkpt, joku muu), diybob.
Siinä jo vaihtoehtoa

Ite teurastaisin motronicin tai hankkisin siihen liittimen ja laittaisin sen megaan.
Päästäänkö nyt eteenpäin

Olen kyllä katsonut ja käyttänyt myös sitä hakua,mutta kun kaikki tuntuu olevan turbo pelejä tai sitten ne on eri koneella,niin siksi näin tarpeelliseksi perustaa oman topikin.JaniM wrote:Ei tässä herneitä tarvita.
Enkä tälläkään kertaa tarkoita sinua![]()
Siinä jo vaihtoehtoa![]()
Päästäänkö nyt eteenpäin
Budjettia ei erikseen ole ja mitäs siitä nyt sit sanoisi,kyllä sihen rahaa saa mennä,mutta kohtuudella tietenkin

Kyselin jo tuolta nimimerkki jantunen vähän perusasioita ja ilmeisesti ms1 V2.2 olisi ihan riittävä?
Olen miettinyt että heittäisin koko motronicin pois ja pelkkä mega tilalle.Mutta kuinka iso homma tuo motronic mahtaisi olla laittaa tuohon megaan?
Ja sitte ongelmana on ilmeisesti toi trikkeröinti,kun mulla on ne kampiakselin asentoanturit vaihdelaatikos,että miten sen sitten toteuttaisi? Ja sytytykseen kuuluu 1 puola ja virranjaka yms. eli onko mulla tässä suorasytkä,hukkakipinä vai mikäs tässä mahtaa olla? Ja mitä sihen tarviin että saan sitä megan kanssa ohjattua?
Kaasuläpän asentoanturi menee vaihtoon. Imuilman lämpöanturi tarvii vaihtaa. Siinä nyt tommoset ainaki mitä tarvii tehä/ostaa.
Mutta siis tällä hetkellä ehkä suurin murhe toi sytkän toimiminen,eli se mitä siihen tarviin väliin että se käy megalle. Ja onhan siinä sitten vielä sen ohjelman ja säätämisen opettelu,mutta ne tulee sitten ajallaan kun sinne saakka päästään.
-
- Megajumala
No, itse laittaisin kuitenkin v3.0 levyn eli pystyy ajamaan matalaohmisia suuttimia, jos sellaset. Mittaa ohmit. Hintaero niin pieni kuitenkin.
Jakajan heittäisin mäkeen ja laittaisin vähintään hukkakipinän.
Silloin vr-anturi hihnapyörälle ja trikkeri siihen kiinni.
Ohjaus sytkävahvistimella tai sytkäkivillä. Yksi tulee tuossa poksissa vakiona, toinen lisää 10e. Mikäli tuo on neloskone, mut jos kutonen niin yksi kivi lisää.
Tuo on perussettiä ja pitäis toimia.
Ne omat anturit laatikon päässä voi toimia, jos mittaavat kampiakselia ja hammastus järkevä. Samaten anturin tyyppi pitää selvittää.
Mut jos ihan putjettia, niin silloin jakajan jättää ja pyrkii käyttään vanhoja antureita. Onko jakajassa sisällä mitään anturia?
Ja jos vanhaa piuhasettiä voi käyttää, niin teurasta poksi, jos et varmasti tarvitse enään. Sit teet välipiuhan megalta tuohon Motronicin liittimeen.
Tuossa perussetti. Auto käy ja kukkuu.
Ohjaus sytkävahvistimella tai sytkäkivillä. Yksi tulee tuossa poksissa vakiona, toinen lisää 10e. Mikäli tuo on neloskone, mut jos kutonen niin yksi kivi lisää.
Ne omat anturit laatikon päässä voi toimia, jos mittaavat kampiakselia ja hammastus järkevä. Samaten anturin tyyppi pitää selvittää.
Mut jos ihan putjettia, niin silloin jakajan jättää ja pyrkii käyttään vanhoja antureita. Onko jakajassa sisällä mitään anturia?
Ja jos vanhaa piuhasettiä voi käyttää, niin teurasta poksi, jos et varmasti tarvitse enään. Sit teet välipiuhan megalta tuohon Motronicin liittimeen.
Okei ja ei ole jakajassa anturia. Ja heitän tolla motronicilla vesilintua,eli saa luvan väistyä pois tieltä.JaniM wrote:No, itse laittaisin kuitenkin v3.0 levyn eli pystyy ajamaan matalaohmisia suuttimia, jos sellaset. Mittaa ohmit. Hintaero niin pieni kuitenkin.
Jos tilaan tuolta ton: http://www.partco.biz/verkkokauppa/prod ... s_id=14697 niin tuleeko siinä kaikki tarvittavat vai tarviinko jotain muuta esim. että saan sytytystä ohjattua tuolla yms?
Tai sitten jos tilaan tämän: http://www.protoparts.fi/catalog/produc ... ucts_id=74 niin tarviinko siihen jotain muuta?
-
- Megajumala
Partcon setistä puuttuu kotelo ja sytkäkivet. Ja hall muunnos tai vr.
Hall osilla pääsee helpommalla.
Protopartsin valitset 2 sytkäkiveä lisäksi, jos hukkakipinää. Mutta yksi kivi, jos jakaja jää. Ja hall muunnos.
Ja muista vain korkeaohmiset suuttimet käy noihin ilman flyback-piiriä tai etuvastuksia.
Ite ottaisin tän. Vr-muunnin mukana, 1 sytkäkivi vakiona, matalaohmisia suuttimia voi käyttää. Paremmin suunniteltu suojauksia.
http://www.diyautotune.com/catalog/mega ... 95f298b278
Helppo myöhemmin päivittää MS2 tai jopa MS3 prossulla, jos se nälkä vaikka kasvais syödessä.
Hall osilla pääsee helpommalla.
Protopartsin valitset 2 sytkäkiveä lisäksi, jos hukkakipinää. Mutta yksi kivi, jos jakaja jää. Ja hall muunnos.
Ja muista vain korkeaohmiset suuttimet käy noihin ilman flyback-piiriä tai etuvastuksia.
Ite ottaisin tän. Vr-muunnin mukana, 1 sytkäkivi vakiona, matalaohmisia suuttimia voi käyttää. Paremmin suunniteltu suojauksia.
http://www.diyautotune.com/catalog/mega ... 95f298b278
Helppo myöhemmin päivittää MS2 tai jopa MS3 prossulla, jos se nälkä vaikka kasvais syödessä.
-
- Megajumala
Jos itellä ois sama auto ja budjetti tiukalla, ostasin partcon perussarjan, yhden vb921-kiven, lm1815-piirin sekä oheiskomponentit (löytyy MSnS-manuaalista) ja halvimman muovikotelon mitä löytyy sekä jonkinlaisen määrän kytkentäpiuhaa. Teurastasin sen hajonneen motronicin boksin ja tekisin siitä johtosarja-adapterin.
Mulla onkin takana useampi vuosi opiskelua aiheen parissa...
Lue hyvä ihminen se megamanuaali. Ja perehdy hommaan jos meinaat oikeasti itse sen tehdä.
Voin neuvoa kyllä jos perusasiat on hahmotettuna. Muuten tämä on kuin tuuleen huutoa.
ps. oon tehny megan useampaankin bemariin, mutta kun en ole opettajaksi lukenut itseäni niin en oikein osaa rautalangastakaan vääntää miten se pitää tehdä
Mulla onkin takana useampi vuosi opiskelua aiheen parissa...
Lue hyvä ihminen se megamanuaali. Ja perehdy hommaan jos meinaat oikeasti itse sen tehdä.
Voin neuvoa kyllä jos perusasiat on hahmotettuna. Muuten tämä on kuin tuuleen huutoa.
ps. oon tehny megan useampaankin bemariin, mutta kun en ole opettajaksi lukenut itseäni niin en oikein osaa rautalangastakaan vääntää miten se pitää tehdä

-
- Megajumala
Tämä on muuten aloittelijoiden suurin virhe.[-make-] wrote:
Sitten vasta paneutua siihen ohjelmaan ja säätämiseen.
Hankitaan ensin se purkki, laitetaan rahat kiinni ja mietitään vasta sitten miten se pitäisi asentaa. Paljon on tullut pettymyksiä ja palaneita purkkeja tällä tavalla.
Ohjelmat ja dokumentointi on ilmaiseksi jaossa. Ei kannata laittaa centtiäkään kiinni ennenkuin on sisäistänyt että omat kyvyt riittää.
Eikä tämä ole vittuilua.
ps. ahkeralla opiskelulla olen minä, sekä useimmat täällä saaneet projektinsa toimimaan. Mulla on ollut senverran hyvää tuuria ja hyvin onnistuneet asennukset että olen niitä päässyt jo useamman kymmenen tekemään ja oppimaan sillätavalla huomattavasti enemmän. En vain osaa omaa oppiani muille opettaa. Pitäisi olla joku joka osaisi kirjoittaa tajunnanvirrasta sen oleellisen talteen

näin se vain tahtoo meillä maallikoilla olla... tiedetään kyllä mitä pitää tehdä ja kuinka, mutta ei osata neuvoa toisille sitä... aina ei kyllä tiedä itsekkään mitä tekee, mutta tuntuu nuo autot vain käyvän ja toimivanVauhtivaunu wrote:
ps. ahkeralla opiskelulla olen minä, sekä useimmat täällä saaneet projektinsa toimimaan. Mulla on ollut senverran hyvää tuuria ja hyvin onnistuneet asennukset että olen niitä päässyt jo useamman kymmenen tekemään ja oppimaan sillätavalla huomattavasti enemmän. En vain osaa omaa oppiani muille opettaa. Pitäisi olla joku joka osaisi kirjoittaa tajunnanvirrasta sen oleellisen talteen

"leiki" vaikka megatunella ja tunerstudiolla muutama ilta (todellisuudessa varmaan jotain kuukausi...) näin alkuun ja opettele siinä samalla sitä säätämisen teoriaa (ja kuinka ne ohjelmat toimii) siitä on suuri apu koko megan ymmärtämisessä, megamanuaalia nyt pitäis kai kaikkien lukea, mutta minä ainakaan en sitä tainnut ikinä läpi asti jaksaa lukea, joitakin pätkiä sieltä täältä

tässä tulee kuitenkin niin pajon uutta asiaa kerralla, että melkoinen einstein pitää olla, jos ne kaikki kerralla sisäistää... ajan kanssa kun yrittää yhtä aihetta ottaa haltuun, niin tulee parempi lopputulos

oma tutustuminen megaan tais alkaa sillä, kun hankin valmiin purkin ja jouluna 2005 tein johtosarjan siihen ja komponentin kerrallaan laitoin toimimaan (tietysti jouluyönä keittiön pöydällä

nykyään se mun ensimmäinen megasquirtti (MS1 V2.2) on kiinni omassa 300E projekti mersussa ja asennukseen ei enää kokemuksen kanssa mennyt kuin 4 h

maltti on valttia ja yhdessä päivässä ei saa edes yrittää liikaa opiskella, vaikka into olis kuinka kova... kyllä ne asiat siitä suttaantuu...
Last edited by Höylä on Tue Dec 21, 2010 23:06, edited 1 time in total.
Niin, jos budjetti on tiukka niin kannattaa muistaa et halvemmaksi tule kun ei virittele mitään. Olen pienenä jarruna tässä projektissa
Periaatteessa jos sitä joskus nuoreena oltu viritetty mopo onnistuneesti, eiköhän tämä Megasquirt viritys onnistuu myös. Olen nimittäin huomannut, ne kaverit jotka ovat virittellet nuorena mopoa niin he jatkavat virityksiä myös isoina poikina. Siitähän se sanonta tulee "Lapsi on sairas jos ei viritä mopoaan"
Tarkoittaa sitä, jos niitä virityksiä ei aiemmin ole tehty niin on vaikea lähteä virittämän mitä vaan jos ei tiedä mitä viritetään ja miten. Eli megamanualia lukemalla ja alfamerin virityskirja selailemalla löytyy aina jotain hyödyllistä ja mielenkiintoista asiaa.

Periaatteessa jos sitä joskus nuoreena oltu viritetty mopo onnistuneesti, eiköhän tämä Megasquirt viritys onnistuu myös. Olen nimittäin huomannut, ne kaverit jotka ovat virittellet nuorena mopoa niin he jatkavat virityksiä myös isoina poikina. Siitähän se sanonta tulee "Lapsi on sairas jos ei viritä mopoaan"
Tarkoittaa sitä, jos niitä virityksiä ei aiemmin ole tehty niin on vaikea lähteä virittämän mitä vaan jos ei tiedä mitä viritetään ja miten. Eli megamanualia lukemalla ja alfamerin virityskirja selailemalla löytyy aina jotain hyödyllistä ja mielenkiintoista asiaa.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Ne bemun orkkis suuttimet on 16 OHM. Hukkakipinä on vaihtoehto jos haluaa räveltää enemmän
Hyvin se tuntuu kuitenkin pelaavan orkkis jakajalla ja puolalla jopa ahdettuna, tietenkin jossakin se raja menee... Jos haluat mahdollisimman helpolla/halvalla päästä, niin hommaa MS1 boxi 1:llä sytkäkivellä & VR_muunninpiirillä, luultavasti se anturi vaihdelaatikossa on VR tyyppiä?? Ei kyllä mitään hajua millaset nastat/kolot vauhtipyörässä on, sen tiedän että 2 anturia laatikon kyljessä on kiinni,. Ohan niitä mopoja joskus viriteltyä, tulokset oli kovin vaihtelevia 

Last edited by jantunen on Tue Dec 21, 2010 23:35, edited 1 time in total.
V2.2 on ykkönen
Sehän on selvä homma että ensin pitäisi lukea kaikki manuaalit läpi ja opetella ohjelmat. Mutta kun aina se tuppaa menemään sihen että ensin hankitaan osat ja sitten opetellaan
Megamanuaali on luettu,mutta kun itsellä on vähän se ongelma että vaikka sen tuhat kertaa lukisin ja aina yrittäisin ajatuksella lukea ni ei se koskaan mieleen jää
Siksi siis ensin mega ja sitten opetellaan,koska silloin se jää myös paremmin mieleen. Ja perusasiat tuntuis olevan suht hyvin tiedossa,mutta tietenkin paljon puuttuu vielä.
Ja tässä tapauksessa on vähän pakko laittaa mega,koska vakio moottorinohjauksesta on ainakin tuo kipinäpuoli rikki ja itse en sitä osaa korjata,enkä tiedä ketään muutakaan ketä osaisi ja uusi boksi maksaa turhan paljon.Mutta onhan tässä tarkoituksena opetella myös megan käyttöä siksi,jos ja kun joskus saan tuon moottorin ahdettua niin sitten se ainakin tulee tarpeelliseksi.
Ja onhan sitä tullut niitä mopojakin viritettyä ja muutamasta autosta olen moottorin purkanut ja kasannut että kyllä perusasiat nyt ainakin on tiedossa siitä
Mutta jokatapauksessa sanoitte mitä vaan,niin mega tulee ensin hommattua ja sitten opiskeltua,koska silloin riittää sitä mielenkiintoa sihen kun mega löytyy jo
Paha sanoa mistä tämä johtuu,mutta näin se on aina ollut ja tulee aina olemaankin kohdallani.

Megamanuaali on luettu,mutta kun itsellä on vähän se ongelma että vaikka sen tuhat kertaa lukisin ja aina yrittäisin ajatuksella lukea ni ei se koskaan mieleen jää

Ja tässä tapauksessa on vähän pakko laittaa mega,koska vakio moottorinohjauksesta on ainakin tuo kipinäpuoli rikki ja itse en sitä osaa korjata,enkä tiedä ketään muutakaan ketä osaisi ja uusi boksi maksaa turhan paljon.Mutta onhan tässä tarkoituksena opetella myös megan käyttöä siksi,jos ja kun joskus saan tuon moottorin ahdettua niin sitten se ainakin tulee tarpeelliseksi.
Ja onhan sitä tullut niitä mopojakin viritettyä ja muutamasta autosta olen moottorin purkanut ja kasannut että kyllä perusasiat nyt ainakin on tiedossa siitä

Mutta jokatapauksessa sanoitte mitä vaan,niin mega tulee ensin hommattua ja sitten opiskeltua,koska silloin riittää sitä mielenkiintoa sihen kun mega löytyy jo

Ja tässähän on ajatuksena juuri korvata vakio boksi megalla,koska vakio boksi on rikki ja tähän hätään en uutta samanlaista ole löytänyt (on muuten ''hiukan'' harvinainen osa) . Tossahan se vastaus jo melkein tulikin,että minkä tähän hommaan,koska senhän ei tarvitse olla mikään erikoinen kun ei ole viritetty eikä ahdettu auto kyseessä.jantunen wrote:Ne bemun orkkis suuttimet on 16 OHM. Hukkakipinä on vaihtoehto jos haluaa räveltää enemmänHyvin se tuntuu kuitenkin pelaavan orkkis jakajalla ja puolalla jopa ahdettuna, tietenkin jossakin se raja menee... Jos haluat mahdollisimman helpolla/halvalla päästä, niin hommaa MS1 boxi 1:llä sytkäkivellä & VR_muunninpiirillä, luultavasti se anturi vaihdelaatikossa on VR tyyppiä?? Ohan niitä mopoja joskus viriteltyä, tulokset oli kovin vaihtelevia
Myöhemmin kerkeää sitten päivittämään megaa paremmaksi jos tarvetta tulee.
Juu kiitoksia tästä tiedosta vielä. Ja tiedänkin kyseisen nicin BTCF puolelta.jantunen wrote:Tuo triggeröinti homma kannattaa selvitellä, tai sitten laitat kampuranpäähän uudemman mallin 60-2 pyörän, tai kokastelet siihen vanhaan pyörään 3 nastaa... Nimimerkillä Jasuk saattais olla hyllyssä 3 nastanen pyörä myynnissä. Kirjottelee myös BTCF puolella Jasu nicillä.
-
- Megajumala
Uskallan vieläkin väittää että niitä M20-moottorien motronicceja ei ole tehty kuin 60-2 kiekoilla ja vr-antureilla. Olipahan ne kummassa päässä hyvänsä. Ei siihen tarvitsisi kuin V3-levyllä varustetun MS1:sen (tai kakkosen jos sitä haluaa). Kaikki olisi valmiina sekä levyllä että autossa.
On toki varmempi ja helpompi tehdä kampiakselin päähän uusi kiekko hall-anturilla ja sopivalla triggeröinnillä; sillätavalla on selkeämpi hahmottaa sytytyksen toiminta.
On toki varmempi ja helpompi tehdä kampiakselin päähän uusi kiekko hall-anturilla ja sopivalla triggeröinnillä; sillätavalla on selkeämpi hahmottaa sytytyksen toiminta.
-
- Megajumala
Kyllä mä olen ehdottomasti tuon V3 levyn kannalla.
Varsinkin jos tuollaset tulevaisuuden suunnitelmat.
Ei tartte alkaa rakentamaan vr-piiriä verolevylle ja pohtimaan mistä katkaiset ja mihin juotat. Varsinkaan, jos koskaan et ole tuommosia tehnyt, en tiedä oletko.
V3 levyyn saat jatkossa kaikki lisäkilkkeet mitä mieleen tuleen.
v2.2 saa mutta ei ihan helpolla. Mieti onko järkeä säästää 50e, ku sit turaat monta päivää vr-piiriä johonkin roikkumaan koteloon, saati muovikoteloon.
Jos haluat säästää, niin aja silloin jakajalla ja myöhemmin sit hukkakipinä tai sekventiaalisytytys.
Et tule katumaan tuota päätöstä.
Toinen ehkä harkitsemisen arvoinen olis tuo Microsquirt module tuonne Motronicin sisään, niin kuin tuossa.
http://kuvablogi.com/nayta/2650394/
Hyvä että olet lukenut manuaalin, nyt tiedät mistä lähdet etsimään ratkaisuja ongelmiin. Itsekki tulee extra-manuaalia kahlattua vähän väliä.
Varsinkin jos tuollaset tulevaisuuden suunnitelmat.
Ei tartte alkaa rakentamaan vr-piiriä verolevylle ja pohtimaan mistä katkaiset ja mihin juotat. Varsinkaan, jos koskaan et ole tuommosia tehnyt, en tiedä oletko.
V3 levyyn saat jatkossa kaikki lisäkilkkeet mitä mieleen tuleen.
v2.2 saa mutta ei ihan helpolla. Mieti onko järkeä säästää 50e, ku sit turaat monta päivää vr-piiriä johonkin roikkumaan koteloon, saati muovikoteloon.
Jos haluat säästää, niin aja silloin jakajalla ja myöhemmin sit hukkakipinä tai sekventiaalisytytys.
Et tule katumaan tuota päätöstä.
Toinen ehkä harkitsemisen arvoinen olis tuo Microsquirt module tuonne Motronicin sisään, niin kuin tuossa.
http://kuvablogi.com/nayta/2650394/
Hyvä että olet lukenut manuaalin, nyt tiedät mistä lähdet etsimään ratkaisuja ongelmiin. Itsekki tulee extra-manuaalia kahlattua vähän väliä.