volvo 740 b200k

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

Post Reply
miikel
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Mon Oct 25, 2010 1:27

volvo 740 b200k

Post by miikel »

tälläisen kokoonpanon sain megan kanssa jotenkin pelaamaan, vielä on paljon säätöä edessä. Kirjoittelen lisää miten projekti etenee ja toivottavasti jossain välissä saan tarkkoja teholukemiakin laitettua.

Megasquirt, jäykät venttiilinjouset, avarrettu imo/pako kanavat/ kantta laskettu 1.5mm, monikulma seetit, toistaseks vakio nokka(säätöharjottelun takia) 208cc suuttimet, 5kiloo kevennetty pottapyörä turbovolvon asetelmal ja levyl, LH-jetin imusarja, vakio pakosarja mitä vingutettu, 3tuuman rööri taakse, K-jetronic volvon bensapumppu, Kiinteä hall anturillinen virranjakaja (b200e) k-jet volvosta otettu
jimex
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 117
Joined: Sat May 28, 2005 0:10
Location: kuopio

Post by jimex »

suuttimet kannataa kyllä het alkuun isommat nuo riittää noin 130hv tuossa moottorissa jos edes siihenkään asti
miikel
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Mon Oct 25, 2010 1:27

Post by miikel »

Joo tarkotus kyllä vaihtaa isompiin. Toistaiseksi pienet koska helppo säätää ja tuolla nokalla puhutaan alle 150hp tehoista. Kunhan nyt opin vähän ohjelmaa käyttämään vaihdan "erittäin" kireän nokan ja suuttimet ym niin voidaan puhua yli 200hp
miikel
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Mon Oct 25, 2010 1:27

Post by miikel »

En vaan tajua miksi alkaa kone tekee seuraavaa. Lampulla katsottu että ennakko kohillaan(hall jakajassa) Kiersi vain 4000rpm no vähän jakajan asentoa muutin mutta vieläkin maksimi taisi olla 6970rpm tai vastaavaa. Tuntuu kuin rajotin tulisi vastaan!! Se millä kierrosluvulla se alkaa rötää vähän vaihtelee.
miikel
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Mon Oct 25, 2010 1:27

Post by miikel »

Aika hyvin saatu säätöjä jo kohdalleen ja kaikkea pientä rakennettua lisää :D Nyt lähtee jopa pakkasella käyntiin ja voi jo täysin ajella.

Säätöurakkaa silti edelleen vielä paljon jäljellä!

Jos joku on joskus haaveillut vapaasti hengittävästä bensakoneesta mikä vääntää vääntää vääntää niin tässä on sellainen :lol: Tuo saatanan rutku tuolla vakio nokalla tee mitään mutta kuin väännä! Voi ajaa 5vaihteella noin tonnin kierroksilla eikä puudu
miikel
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Mon Oct 25, 2010 1:27

Post by miikel »

Säädöt alkaa olla aika hyvässä mallissa ja tehoakin irtoaa.

Bensan paineen jouduin nostamaan 4baariin vanhasta 2.5baarista kun bensa loppuis kesken. Isompia suuttimia jää auto silti kaipaamaan.

Teho puutos 4.5tonnin ja 6tonnin välissä korjaantui ku vaihdoin putkiston 2.5tuumaiseen syystä, että vanha oli mennyt aivan lyttyyn.

Isommat suuttimet kun saan kiinni, niin vaihdan kireän nokan niin luulisi alkavan ruotsinpulkkakin liikahtamaan:)
miikel
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Mon Oct 25, 2010 1:27

Post by miikel »

Menipä sitte kansipahvi 4kohtaa paskaks. Liekkirenkaat pullahtanut ulos. Viiminen motonetin pahvi mitä koneeseen laitan
jake74
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 410
Joined: Thu May 04, 2006 23:01

Post by jake74 »

miikel wrote:Menipä sitte kansipahvi 4kohtaa paskaks. Liekkirenkaat pullahtanut ulos. Viiminen motonetin pahvi mitä koneeseen laitan
oisko syy siinä ku puristussuhdetta nostettu ja vakio nokka :wink:
on meinaa kokemusta tommosesta.
mulla on jokkisautossa pilteman kansipahvi ja on toiminut jo 3 vuotta :wink:
miikel
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Mon Oct 25, 2010 1:27

Post by miikel »

Syy on juurikin siinä, tai näin itsekkin mietin. Nousee se ajossa se puristuspaine niin korkeaksi tuon löyhän nokan kanssa
miikel
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Mon Oct 25, 2010 1:27

Post by miikel »

Taas rokkaa volvo hyvin :D Kone kasattu uudelleen. Nokan ajoitustakin vähän muutettu ettei menisi pahvi uudelleen
miikel
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Mon Oct 25, 2010 1:27

Post by miikel »

Nyt on volvoon tilattu uusi nokka-akseli 310astetta ja 12,5mm nostolla
miikel
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Mon Oct 25, 2010 1:27

Post by miikel »

Nyt asennettuna isommat suuttimet. 410cc/min 4bar

Jo ennen suuttimien asennusta vain ilmaantunut sellainen ongelma, että 4.5 tonnin kohdalla ikään kuin antilag päällä. Paukkuu 4.5tonnissa putkesta tulta niin perkeleesti eikä saa kiertämään yli sen millään, paitsi kun vika yhtä mystisesti katoaa kun ilmestyikin niin taas kiertää:/
miikel
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Mon Oct 25, 2010 1:27

Re: volvo 740 b200k

Post by miikel »

Puola ja sytytyksenvahvistinyksikkö vaihdettu ja ongelmaa ei ainakan toistaiseksi ole enää esiintynyt.

Megalle ja sytytysvahvistinyksikölle lisätty vielä 25v 2200uf kondensaattorit tasaamaan jännitettä

Huomenna mallintamaan uutta 4-2-1 pakosarjaa ja hyvällä tuurilla ensiviikolla 310asteinen nokka
Post Reply