Volvo 240 B21T

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

ilkkahe
Megasquirttaaja
Posts: 29
Joined: Tue Aug 21, 2007 11:26
Location: Muhos/Oulu

Post by ilkkahe »

Olethan varmistanu että tuo volvon kone pyörittää öljyt suodattimessa niin päin, että turbo saa nyt varmasti puhasta öljyä tuon ryöstölaipan kautta?

Itsellä turbo laatokka, samaisella ryöstölaipalla, mutta huomasin että ladan motissa öljy pyörii ainakin niin päin, että turbo olis saanu paskasta öljyä tuolta otettuna, joten varastin sitten orggis öpaine anturilta, sa siirsin kaikki muut tuohon kiinni.
Sitä mitä meillä ei oo, se me tehään ite.
Sitä mitä me ei ite osata tehä, sitä me ei tartteta...
Harri_82
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun Oct 07, 2007 11:30
Location: Oulu/Övertorneå

Post by Harri_82 »

Empä oo tutkinu miten päin se öljy siellä liikkuu. Saattaa olla et volvossaki se toimii samonpäin ku laatokassa. Pitää tutkia kuhan taas kerkee värkkään. Joutuu mutkan hommaan tuohon öljynpaineanturan paikalle jos siitä meinaa ryövätä öljyn.

Ei voinukkaan käyttää tuota painekelloa hukkaportin tekoon ku kalvossa oli reikä ku testasin paineilmalla sitä. Purin sit kellon ku vuoti niin oli kalvo melko heikossa kunnossa. Pitää alkaa katteleen jostaki edullinen valmis portti tuohon niin sais kasaan.
Harri_82
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun Oct 07, 2007 11:30
Location: Oulu/Övertorneå

Post by Harri_82 »

Volvo taas vähän edistynyt. Kone paikallaan ja hukkaportin putket heppailtuna ja portin kelloksi värkkäsin juuttuva kurkkusen strömperin. Ylimääräsiä osia laikalla vähemmäksi, kalvo toisinpäin ym pientä ja hyvin tuntu pelittävän. Pitää vaan kehitellä nivel venttiilin ja kellon tangon väliin ku jumii tosi herkästi jäykällä tangolla. Koitan saaha laitettua lähi aikoina kuvia näytilla ko patentista
Harri_82
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun Oct 07, 2007 11:30
Location: Oulu/Övertorneå

Post by Harri_82 »

Laitepaampa muutama kuva hukkiksesta näytille

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Paineen säätö tapahtuu tuolla ulkopuolisella jousella. Voi olla et joutuu hommaan erilaisen jousen tuohon ku tuolla jousella portti on täysin auki jossain kolmen baarin tienoilla vaik jousi on ihan löysällä. Tuossa asetuksella lähtee aukeen puolen baarin tienoilla. Tuo jousi on vanhasta bensanpaineen säätimestä.
Harri_82
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun Oct 07, 2007 11:30
Location: Oulu/Övertorneå

Post by Harri_82 »

Volvo taas kasattuna mut yllätys oli taas halli anturi pimenny. Tuo anturi on juonitellu uudesta asti et ei aina antanu kierrostietoa startatessa mut sit ku heilautti johtoja niin alko löytyy kierrokset. Liitokset tarkistettu ja vika tuntu olevan ihan anturin päässä.

Anturi oli moottorin vaihon ajan auton katolla telineessään ja nyt laiton takas paikalleen niin oli pimenny. Koko ajan tulee n. 1,3 voltin jännite signaali johtoon ku anturiin tule virta ja ei muutu miksikään vaik heiluttelee rautaa anturin edessä.

Mikä ois parempi anturi joka kestäs vai voiko sitä anturia käyttää mikä on volvon lohkossa vauhtipyörälle?
Harri_82
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun Oct 07, 2007 11:30
Location: Oulu/Övertorneå

Post by Harri_82 »

Volvo käy taas. Ei ollutkaan halli anturi rikki vaan ensimmäisen hallin mukana tullut ampin liitin. Johot näytti et on paikallaan vaan ku meni liikutteleen niin signaalijohto lähti irti. Liitin pois välistä ja tinasin johot yhteen niin sepäs hörähti käymään ku sai ensin kateltua sopivan vastuksen signaalijohon väliin poistaan häiriöt.

Hukkaportti patentti vaatii vielä pientä säätämistä ku säätöpultti lähti irti ku korkkas kierteet. Mut se on pieni murhe. Piikit pois alta ja sorarattaat paikalleen niin eiköhän sen tälle iltaa ja pääse koeajaan.
Harri_82
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun Oct 07, 2007 11:30
Location: Oulu/Övertorneå

Post by Harri_82 »

Volvolla oon päässy jo ajeleen pikkasen ja sääteleen. Pikku hiljaa alkaa perussäädöt löytymään lähemmäs oikeeta. Vieläki tahtoo rikkaalla olla normi ajossa. No lisää säätämistä vaan tiedossa.

Hukkiksen jousi vaihtu ja tällä hetkellä login mukaan max ahot ollu 0.75. Vielä jos jonku verran kiris ku ei tietoa mitä tuossa b19k koneessa uskaltaa vakio rojuilla pitää.

Savuttaa ja huohottaa jonku verran ku monta vuotta seissy tuo kone niin kumit vähän huonona. No pitää jossain välissä tutkia.
_hape
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Mon Jul 27, 2009 16:59

Post by _hape »

Harri_82 wrote:Volvolla oon päässy jo ajeleen pikkasen ja sääteleen. Pikku hiljaa alkaa perussäädöt löytymään lähemmäs oikeeta. Vieläki tahtoo rikkaalla olla normi ajossa. No lisää säätämistä vaan tiedossa.

Hukkiksen jousi vaihtu ja tällä hetkellä login mukaan max ahot ollu 0.75. Vielä jos jonku verran kiris ku ei tietoa mitä tuossa b19k koneessa uskaltaa vakio rojuilla pitää.

Savuttaa ja huohottaa jonku verran ku monta vuotta seissy tuo kone niin kumit vähän huonona. No pitää jossain välissä tutkia.
b19k:ssa on puristuksia 10,5:1 jos siellä on patti männät
Harri_82
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun Oct 07, 2007 11:30
Location: Oulu/Övertorneå

Post by Harri_82 »

Jaa eipä oo tietoo mitkä siellä on. Tuli yhessä vaihtokaupassa tuo kone enkä oo tutkinu muuta ku et paksummat kanget oli sisällä. Pitää käydä toisesta puretusta b19k kattoon mitä se on syöny ja tutkia tätä sitte joskus ku se kilahtaa. Tarkotus ois tehä tuosta särkyneestä b21:stä vielä kone kuhan saa aikaseksi. Poraus ja uudet männät ja vaihtaa yhen kangen niin alakerta ois kasassa. 530 kansi oottaa jo hyllyssä.
Harri_82
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun Oct 07, 2007 11:30
Location: Oulu/Övertorneå

Post by Harri_82 »

Säätöjä taas haettu. Ongelmiaki oli ku hukkas kipinän ja etitytti melko pitkään vikaa. Oli sit sulakerasialta puolan virtajohto katkennu kutistesukan sisältä. Fletkin sain toimiin megan ohjaamana. Kiekkamittari ja vaihtovaloki alko toimiin ku vaihto yhen johon paikkaa ja muutti kiekkamittarin lisähiluja. Öljynpaineen varotusvalo kyhäilty vanhasta ledijarruvalosta. Paukku/lähtörajotin asetuksissa on jotain hämminki ku maadottaa johon niin megatunessa syttyy alhaalla paukun teksti eli sitäki pitää tutkia mikä vikana.

Kone tuntuu huohottavan aikalailla ja savuttaaki. Tuntus männänrenkaat olevan jumissa pitkän seisonnan johdosta ku öljyn sekaan tuntuu menevän bensaa ku ainaki haisee sille ja painelaakeriki volisee välillä. No jospa se jonku aikaa kestäs.
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Se johto pitää maattaakki jotta paukku toimii.. Irrallaan ei toimi.
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
Harri_82
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun Oct 07, 2007 11:30
Location: Oulu/Övertorneå

Post by Harri_82 »

Nii kyllä mä sen tajusinki mut tarkotin et ei tapahu mitään vaik sen maadoittaaki. Varmaan joku asetus mättää vielä.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

Harri_82 wrote:Nii kyllä mä sen tajusinki mut tarkotin et ei tapahu mitään vaik sen maadoittaaki. Varmaan joku asetus mättää vielä.
millaiset asetukset sulla on siellä lähtörajoittimessa, sinnehän pitää laittaa kaasun asento, kierrosluku mitä yritetään pitää ja sitten on vielä ne "kaasupohjassa" vaihdon asetukset erikseen...

itse kokeilin joskus noilla asetuksilla ja pelas ihan hyvin...

ja kai tuo on vielä kytköksissä normaaliin rajoittimeen, ainakin tuon hard rew limit osalta...

Image
Harri_82
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun Oct 07, 2007 11:30
Location: Oulu/Övertorneå

Post by Harri_82 »

En nyt tähän hätään muista asetuksia mut pitää kokeilla nuista sun asetuksia kuhan seuraavan kerran kerkee rapata volvoo. Äkkiseltään katottuna tuo tps arvo oli mulla vakiona jotain muuta ku 0. Siinä en oo tainnu koittaa muuta arvoa ku mikä siinä on vakiona.
Harri_82
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun Oct 07, 2007 11:30
Location: Oulu/Övertorneå

Post by Harri_82 »

Volvoon hommattu bilteman 50 mm hukkis. Jos sais ahot nouseen yli 0,7 barin. Loppu tuosta ite tehystä jousen kiristysvara tuossa vaiheessa. Bilteman portissa pitäs olla 0,5 baarin jousi mut siihen saa tehtyä säädön.

Perää joutuu alkaan jossain välissä hitsaan ku pitkittäis tukivarsien takapään kiinnitykset lahonneet ja puslat hajoneet.
Harri_82
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun Oct 07, 2007 11:30
Location: Oulu/Övertorneå

Post by Harri_82 »

Pitkästä aikaa tännekki jotain juttua. Volvo seissy liiterin takana kesästä asti ku ei oo kerinny tekeen sille mitään. Muutaman kerran oon käyny käyttään ettei ihan paikalleen jumitu.

Nyt varmistu uudet suunnitelma joiden myötä polttoaine tulee vaihtuun diisseliin (polttoöljyyn). Elikkäs d24 keulille tuon samaisen t04 ja kiinakuulerin kans. Alkuun otetaan vakiosyöttöpumpusta mitä irti saadaan, mutta talven päälle aletaan koneen kylkeen sovitteleen valmetin 612 ds koneen kyljessä majaileva bossin rivipumppu että saahaan polttoaine riittämään ja koneesta enempi kierroksia irti. Tarkotus kokeilla yhellä koneella mitä tuollanen kestää ja tehdään sit seuraava pikkusen maltillisemmin.

Mega ois tarkotus jättää autoon tiedonkeruu käytöön. Oiskohan tuohon mahollista rakennella toinen mappi anturi et sais pakopaineet mitattua ja näkösälle samanlailla ku ahtopaineetki?
Aatu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 137
Joined: Sun Aug 21, 2005 12:50

Post by Aatu »

Harri_82 wrote:Volvoon hommattu bilteman 50 mm hukkis. Jos sais ahot nouseen yli 0,7 barin. Loppu tuosta ite tehystä jousen kiristysvara tuossa vaiheessa. Bilteman portissa pitäs olla 0,5 baarin jousi mut siihen saa tehtyä säädön.

Perää joutuu alkaan jossain välissä hitsaan ku pitkittäis tukivarsien takapään kiinnitykset lahonneet ja puslat hajoneet.
Laita kuulajousi tyylinen venttiili niin saat paineet nostettua helpommin kuin jousilla kikkailemalla.
Mulla on nyt omassa 0,5bar jousi(leima säätö) ja venttiilillä saan nostettua 2bar helposti ja pitää siinä mihin säädetty. Tietty riippuu hukkiksesta jaksaako jousi pitää venttiilin kiinni pakopainetta vasten.

Joskus koitin tuon oman hukkiksen 1,2 bar jousilla niin venttiiliä piti painaa liki 40kg voimalla ennenkun alkoi liikkua,yksinään hieman v-mäinen kasata. Saati sitten tuolla 1,5bar jousilla... :roll:
Harri_82
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun Oct 07, 2007 11:30
Location: Oulu/Övertorneå

Post by Harri_82 »

Pitää hommata sellanen kuhan saa uuden tekniikan paikalleen. Kävi kyl mielessä et jos jättäs hukkaportin kokonaan pois ku eihän diisselille saakkaan liikaa painetta :D
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Mutta ahtimelle voi saada liikaa kierroksia.
Harri_82
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun Oct 07, 2007 11:30
Location: Oulu/Övertorneå

Post by Harri_82 »

No se on kyl totta. Eiköhän sinne hukkis kuitenki tuu kuhan nyt ensin saa haettua ne diisseli koneet.
datsun180
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 306
Joined: Fri Oct 12, 2007 12:05

Post by datsun180 »

ei se tiiseli mitään hukkiksia tarvi syötöllä saa sääjettyä jos haluaa. mutta ylensä saa olla nii palijo ku saa palamaan ja saa lämmöt pysyyn kurissa
Harri_82
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun Oct 07, 2007 11:30
Location: Oulu/Övertorneå

Post by Harri_82 »

Meinaakko et pitäs jossaki tilanteessa syöttöä pienentää :D No katotaan sitte kunhan bossilainen on koneen kylessä. Isompi turboki on jo tiedossa. F12 volvon garretti tuon t04 tilalle jos tuo käy pienenksi. Pakosarjan laipat tilauksessa tulee kuhan koneistaja kerkee tehä. Jos sais huomenna haettua koneet.

Joskos datsuni on jäälle valmiina? Luvathan pitäs olla pian ok.
datsun180
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 306
Joined: Fri Oct 12, 2007 12:05

Post by datsun180 »

oiskai se ku vaihtas tulupat ja löytäs 16 tuumaset vanteet 114.3 jaolla. ei kyllä auinbakaan vakio nestepäällä tarvi pienennellä syöttyä
datsun180
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 306
Joined: Fri Oct 12, 2007 12:05

Post by datsun180 »

ja vakio syyläri on syytä unohtaa jo tässävaiheessa jos aikoo ajaa vähänkään pitempiä vetoja. nimittäin diisselillä. http://www.youtube.com/watch?v=DMu5E-mRR5s
Harri_82
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun Oct 07, 2007 11:30
Location: Oulu/Övertorneå

Post by Harri_82 »

Juu se lämpöongelma on jo tiedossa. Eiköhän siihenki jotain keksitä.

Volvoon pitäs kans hommata 16" vanteet ku pikkuveli pölli 15" piikit 2,5 v6 omegan alle.
Mazza
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Sat Nov 06, 2010 23:33
Location: Oulu

Post by Mazza »

Tuo Volkkarin 2.4D ei taida huimia ahtoja kestää, ja ahtolämmötkin nousee ihan turhaan, jos ei paineita rajoiteta. Jos vakionestepäällä porskutetaan, ei ahtoja eikä tehoa kummosesti saa, mutta savua senkin edestä, kun ruiskutusaika menee tolkuttoman pitkäksi. Jos taas sinne rivipumppua vähänkään suuremmilla elementeillä (6mm+) laitellaan, tulee tehoa ilman savua ja pienellä polttoaineenkulutuksella, mutta niin ne ahdotkin sitte karkaa äkkiä sopivalla turbolla tuonne kolmen kilon paremmalle puolelle, eikä niitä paineita vakiona taida kestää kuin Mersun OM60x ja Tojotan L-sarjan moottorit.
Fiat 127 -74 - Täydellinen uudelleenrakennusproju
Alfa 156 SW - etuvetokäyttiskinneri
Fiat 127 -80 - palovaurioinen ex-harrastepeli
2xMB 280SE - luxusproju+varaosa-auto
Harri_82
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun Oct 07, 2007 11:30
Location: Oulu/Övertorneå

Post by Harri_82 »

Mikä paikka näis ei sit kestä ahtoja? Sen tiiän et kanget taipuu alaväännöillä mut muuta vikaa tuon vakio pumpun riittävyyden suhteen ei vielä oo tullu vastaan. Kansi viat on suurimmaksi osaksi omasta käytöstä johtuvia.

Tarkotus onki kokeilla mitä se kestää. Yhen kokonaisen koneen ja toisen alakerran hain tänään ja ens viikonloppuna tulee ainaki yks alakerta ja irto kansi ja jotain pikku hiluja. Et on nuita ens alkuun joku räjäyttääki. Ja nuo ei onnex maksa juuri mitää.

Tuo sama 600x300x75 kiinakuuleri tulee mikä nytki on tuon bensakoneen kans. Jähytystehoa siinä tuntuu olevan ihan tarpeeksi ja laitetaan vesiruisku jos kuuleri ei riitä.

Saa nähä alanko suoraan laittaan sen bossin rivipumpun ku joulun pyhinä meen hakeen sen. Samalla selvii onko a- vai p-pumppu. Mitä oon netistä tutkinu niin nuissa sisun 612 ds koneissa on käytetty enimmäkseen p-pumppuja. Siinähän on jo kohtuu kokoset elementit vakiona.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

Harri_82 wrote:
Mitä oon netistä tutkinu niin nuissa sisun 612 ds koneissa on käytetty enimmäkseen p-pumppuja. Siinähän on jo kohtuu kokoset elementit vakiona.
on juu, olisko 10,5 tai 11 mm :P olis ihan kiva seurata vierestä, kun tuollaisella pumpulla varustettu "henkilöauton 2.4 ltr:n" kone laitetaan käyntiin :D

lähinnä kiinnostaa siis se, että puhutaanko sekunneista vai peräti minuuteista, kun kone on palasina :P
Harri_82
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun Oct 07, 2007 11:30
Location: Oulu/Övertorneå

Post by Harri_82 »

Eipähän lopu ainakaan soppa kesken :D Katotaan sitte mitä sille tehdään kuhan saa pumpun käsiini ja tyypin tietoon. Kaveri on onnex pelannu nuiden diisseleiden kans enempi työnki puolesta ja varsinki raskaan kaluston kans niin eiköhän sieltä jotain konstia pumppuun löydy et soveltuu meidän käyttöön. Voihan se olla et ei saa tuolla pelaan mut sama kokeilla ku pumpun saa lainaan niin tietää et minkälaista kattelee tilalle jos tuo ei toimi oikeen.

Saa sitä tulla kattoon kuhan kokeillaan käyntiin. Ja eiköhän siitä jonkulainen videoki kuvata kuhan muistaa vaan ottaa kameran mukaan. Laitan kyllä näkösälle kuhan sen aika koittaa.

Pitää ensiksi laittaa vähän huonompi paketti millä kokeilee ja säästää paremmat osat sit siihen lopulliseen koneeseen.
Hannu / Revontulet
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Mon Jun 23, 2008 13:31
Location: Kerava
Contact:

Post by Hannu / Revontulet »

D24TIC:stä saa vakio osin vakio ahdoilla, syöttöpumppuun kajoamalla ja viskoropelli poistamalla n.150 hv ja 300-320 Nm. Sitten rupeaa ahdistamaan syöttö, pakoputkisto, pakopaine sekä välijäähdytin. Myöskään ylivaihde ja kytkin eivät siedä paljoakaan enempää.

Tuolta löytyy tuon minun käyttiksen dynolappu (viskoropelli paikoillaan) , 4000-> ei saanut tankista tavaraa riittävästi (dynossa käyty vikaa etsimässä):

http://crazyracing.pp.fi/pics/d24tic_93.jpg

Käytännössä tuon D24 peruskonstruktion pitäisi kestää n. 250-300 hv, sisäkalut ja yms osat käytännössä samat 4 syl versioiden kanssa, joista parhaimmat tuottavat 200 hv. Tuolta löytyy yhden tutun D24TIC viritelmä ja lappu (187 Hv / 306 Nm):
http://ex.parcomp.com/wx/volvo/940_D24T ... /ahdin.htm

Tuolta taas löytyy toisen 4-syl version kokeilut lappuineen:
http://www.netikka.net/vepiku/dynosivu.htm

Samasta paikasta saat myös apuja pumpun ruuvailuun:
http://www.netikka.net/vepiku/ruuvailu.htm

Suosittelisin jo tuossa testikoneessa mittaamaan pako-, pakoputkiston paineet sekä välijäähdyttäjän paine- ja lämpöhäviöt. DSL käyttää 30-40% enemmän ilmaa saman tehon tuottamiseen, joten kaikki pitää olla sen verran suurempaa. Hukkaporttia et ehkä ekoissa kokeiluissa tarvitse, tuo syötöllä ahtojen säätö toimii ihan hyvin. Kaasuvaijerin väliin voit tehdä painekellon joka ahtojen noustessa pidentää vaijeria.
Bensalla on vain vara ajaa kilpaa!
Post Reply