MB 190 W201 kaasarista ruiskuksi

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

Benkku wrote:
teg wrote:Korkeapainepumpun imupuolelle ei missään nimessä kannata asentaa suodatinta. Ainakaan sellaista suodatinta joka on tarkoitettu painepuolelle. Karkeasihdit sitten erikseen.
Itse-asiassa se 'karkeasihti' on mikroniluokan (about <10-20 um) verkkosuodatin. Mielellään sellainen pitää olla, pumpun kesto-iän takia.
riippuu varmasti pumpusta... ei bosch:n pumppu ainakaan pistä pahaksi, vaikka siellä ei mitään mikroniluokan suodattimia olekaan esisuodattimena... "teesihti" riittää hyvin, eli reikäkoko n. 1mm

tärkeintä on kuitenkin asentaa kunnon suodatin pumpun ja suuttimien väliin, koska pumpusta lähtee ties mitä paskaa kiertoon jatkuvasti, hiilimoskaa jne.

edit: itse olen käyttänyt yhtä ja samaa bosch:n pumppua jäteöljy/nafta pumppuna pitkiäkin aikoja ja hyvin se surraa, vaikka ei ole mitään suodattimia ennen pumppua :wink: siinä se kierrättää "paskalitkua" tiskialtaan ja säiliön välillä... kätevä apu osien pesussa...
tommiiii
Megasquirttaaja
Posts: 37
Joined: Wed Nov 03, 2010 14:02
Location: Turku
Contact:

Post by tommiiii »

Viisampieni panostuksesta vaihdoin pumpun ja suodattimen paikkoja.
Image
Sähköt on laajakaista lambdan johdotuksia vaille valmiit.
Image
Image
Vielä pitää alipaineletkut vetää siätilaan ja keksiä kaasu-ja kickdown vaijereille kiinnikkeet.Sitten voi ruveta kokeilemaan ensi starttia.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Höylä wrote:riippuu varmasti pumpusta... ei bosch:n pumppu ainakaan pistä pahaksi, vaikka siellä ei mitään mikroniluokan suodattimia olekaan esisuodattimena... "teesihti" riittää hyvin, eli reikäkoko n. 1mm

tärkeintä on kuitenkin asentaa kunnon suodatin pumpun ja suuttimien väliin, koska pumpusta lähtee ties mitä paskaa kiertoon jatkuvasti, hiilimoskaa jne.
Niinkö?

http://www.bosch.com.au/content/language1/html/4560.htm
<clip>
The main causes of fuel pump wear or failure is contamination of the fuel system, dirty/missing filter and/or corrosion due to moisture in the fuel. Fuel pump performance can be affected by particles as little as 10 Microns (0.01mm).
</clip>

Kannattaa kyllä käyttää sitä esisuodatinta, vaikka täällä jotkut 'pieniä kiviä' pumppaisikin.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

Benkku wrote:
Niinkö?

http://www.bosch.com.au/content/language1/html/4560.htm
<clip>
The main causes of fuel pump wear or failure is contamination of the fuel system, dirty/missing filter and/or corrosion due to moisture in the fuel. Fuel pump performance can be affected by particles as little as 10 Microns (0.01mm).
</clip>

Kannattaa kyllä käyttää sitä esisuodatinta, vaikka täällä jotkut 'pieniä kiviä' pumppaisikin.
ei mainoksiin kannata kovin sinisilmäisesti aina luottaa :wink: jäähän siinä moni suodatin boschilta myymättä, jos sanotaan suoraan, että hiilet sieltä pumpusta ensin loppuu ja sitten vasta itse pumppu osa... rikkoontunutta/loppuun kulunutta pumppu osaa ei ole tullut vastaan, mutta sähköjen puolesta loppuun ajettua pumppua kylläkin (eli hiilet/kollektori finaalissa)
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Höylä wrote:ei mainoksiin kannata kovin sinisilmäisesti aina luottaa :wink: jäähän siinä moni suodatin boschilta myymättä, jos sanotaan suoraan, että hiilet sieltä pumpusta ensin loppuu ja sitten vasta itse pumppu osa... rikkoontunutta/loppuun kulunutta pumppu osaa ei ole tullut vastaan, mutta sähköjen puolesta loppuun ajettua pumppua kylläkin (eli hiilet/kollektori finaalissa)
Niin, kun lähestulkoon kaikissa oem asennuksissa on se esisuodatin, jota ei tiettävästi tarvita. :D

Tokihan suodattimen voi jättää pois. Oletettavasti Bosch 'oikein mielellään' myy ennemmin pumppuja, kuin edullisempia suodattimia. ;)
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

piti oikein aikansa kuluksi tutkia millaisia ne bosch:n esisuodattimet on... 60 tai 70 mikronia näyttää niiden karkeus olevan... mistä olet saanut sen 5-10 mikronia päähäs, kun sellaisia ei näytä olevan edes myytävänä :shock:

onhan se hyvä siinä olla, mutta älä levitä sellaista huhua, että sen pitää olla siis jotain 5 tai 10 mikronia, kun niitä ei saa mistään :wink:

tärkeintä on kuitenkin, että pumpun ja suuttimien välissä on se kunnollinen suodatin (jossa ne mikronit saakin/pitää olla sitä 5 tai 10), ettei ole suuttimet täynnä "pashaa" ja sitten vielä polttaa männät jne.

http://www.bosch.com.au/content/languag ... ilters.pdf

edit: ne "OEM" esisuodattimet mitä mulle on tullut vastaan, on olleet enemmän sellaisia "1000 mikronin" suodattimia, eli ihan normaaleja teesihtejä, joihin jää suurimmat hiekan jyvät, mutta pienimmät menee läpi että heilahtaa ja vesi + muu kura myös...
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Höylä wrote:piti oikein aikansa kuluksi tutkia millaisia ne bosch:n esisuodattimet on... 60 tai 70 mikronia näyttää niiden karkeus olevan... mistä olet saanut sen 5-10 mikronia päähäs, kun sellaisia ei näytä olevan edes myytävänä :shock:

onhan se hyvä siinä olla, mutta älä levitä sellaista huhua, että sen pitää olla siis jotain 5 tai 10 mikronia, kun niitä ei saa mistään :wink:

tärkeintä on kuitenkin, että pumpun ja suuttimien välissä on se kunnollinen suodatin (jossa ne mikronit saakin/pitää olla sitä 5 tai 10), ettei ole suuttimet täynnä "pashaa" ja sitten vielä polttaa männät jne.
Kirjoitinko kenties 5-10 um? En, mutta nyt kirjoitan, suuttimien suodatinkartio on silmäkooltaan mainittua viiden mikronin luokkaa.

Luepa sieltä Boschin sivuilta aiheesta lisää. Nykyvehkeissä, kun ei ole pumpun jälkeen useinkaan suodatinta (paitsi tietty suuttimien sisäänmenossa), jolloin ennen pumppua käytetään luokkaa <10-20 mikronin verkkosuodatinta.

...että älä sinäkään vastoin parempaa tietoasi, ala väittämään sellaista mikä ei aivan pidä paikkaansa. Varmaan vanhemmissa vehkeissä onkin teesihtejä, kun silloiset pumputkin hiukan suuremmilla toleransseilla kuin nykyiset ja linjassa pumpun jälkeen tarkemman luokan suodatin.

Motorsport pumpussa on menopuolella 100 mikronin suodatin.
http://www.bosch-motorsport.de/pdf/comp ... 200_OD.pdf

...edelleenkin muista väitteistä huolimatta - kannattaa kunnollinen esisuodatin (eikä mitään teesihtejä) systeemiin laittaa, mikäli pumpussa sellaista ei ole.

<clip>
Bosch warranty does not cover failure that results from the ingress of foreign matter;
</clip>
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

Benkku wrote:
Kirjoitinko kenties 5-10 um?
jotain älytöntä kuitenkin... ja jo 10-20 mikronin esisuodattimen löytäminen tuottaa ihan riittävästi tuskaa normaali harrastajalle... pumppu ei kuitenkaan vaadi sellaisen käyttöä ja varmempi tapa on se perinteinen, eli kunnon suodatin (se 5 mikronia tai jopa 2 mikronia...) pumpun ja suuttimien väliin...
Benkku wrote: Luepa sieltä Boschin sivuilta aiheesta lisää. Nykyvehkeissä, kun ei ole pumpun jälkeen useinkaan suodatinta (paitsi tietty suuttimien sisäänmenossa), jolloin ennen pumppua käytetään luokkaa <10-20 mikronin verkkosuodatinta.
mua ei nykyvehkeet kiinnosta, kun autojen valmistus on lopetettu maailmanlaajuisesti 1995... sen jälkeen ei ole enää valmistettu mitään käyttökelpoista... tuo-95 on jo vähän yläkanttiin muutenkin, mielummin pysyttelen -80 luvun puolella valmistetuissa, niillä ajaa vielä monta 2010 vuonnakin valmistettua autoa hautaan ;)

dieseleistä muistan sen, että omassa ajokissa on 30 mikronin esisuodatin ja 2 kpl 2 mikronin pääsuodatinta... niitä saakin sitten yleensä viikottain olla vaihtelemassa, kun ovat turvetta täynnä... tuota 30 mikronin esisuodatinta saa pahimmillaan olla huuhtelemassa 2 tunnin välein, kun oikein vastustaa...

Benkku wrote: Motorsport pumpussa on menopuolella 100 mikronin suodatin.
http://www.bosch-motorsport.de/pdf/comp ... 200_OD.pdf
joo, tuo on ihan järkeväkin, eli se erottaa jo ne silmin nähtävät roskat pois... tuota tarkempia en näe järkeväksi asentaa autotalli rakentelijan systeemeihin imupuolelle, kun ei niitä kuitenkaan missään laboratorio olosuhteissa useinkaan asenneta...

ja omissa pumpuissa mitä käytän, niin on tuo ihan sama 100 mikronin esisuodatin pumpun sisään rakennettuna... se löytyy yllättävän monesta bosch:n pumpusta, että ei tuo 044 sitä käytä mitenkään yksinoikeudella :wink:
Kädetön
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Sat Oct 10, 2009 2:19

Post by Kädetön »

teg wrote:Korkeapainepumpun imupuolelle ei missään nimessä kannata asentaa suodatinta. Ainakaan sellaista suodatinta joka on tarkoitettu painepuolelle. Karkeasihdit sitten erikseen.
Onko tästä mitään haittaa vaikka tuo suodatin olisikin asennettu ennen pumppua???
On vaan tullut tuohon toiseen projekti autoon tullut asennettua tuolla tavalla, tosin se ei ole ollut vielä kunnolla käynnissäkään, niin en ole huomannut mitään erikoista/haittaa...
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Kädetön wrote:
teg wrote:Korkeapainepumpun imupuolelle ei missään nimessä kannata asentaa suodatinta. Ainakaan sellaista suodatinta joka on tarkoitettu painepuolelle. Karkeasihdit sitten erikseen.
Onko tästä mitään haittaa vaikka tuo suodatin olisikin asennettu ennen pumppua???
Voi hyvinkin olla, lähinnä pumppu saattaa kavitoida -> kirmaa ylikierroksille - jolloin kommutaattori, hiilet ja rullakennopumppu-yksikkö voivat vaurioitua.
tommiiii
Megasquirttaaja
Posts: 37
Joined: Wed Nov 03, 2010 14:02
Location: Turku
Contact:

Post by tommiiii »

Nyt on kaikki johdotukset valmiina sekä alipaineletkut.Auton akusta oli virta loppu niin ei voinnut ruveta kokeilemaan megaa no huomenna ehkä parempi virta.
tommiiii
Megasquirttaaja
Posts: 37
Joined: Wed Nov 03, 2010 14:02
Location: Turku
Contact:

Post by tommiiii »

Antakaas tyhmälle ohjeita.Sain koneen yhdistettyä megaan megatunella usb adabteri kaapelilla mikä onnistui hyvin.Pitäisikö megatunessa näkyä mittareissa arvot ilman mitään asetusten muutoksia?
Kun laitan virrat pälle alkaa bensapumpun rele naksuttaa eli mega katkoo ja yhdistää maata vuorotellen, onko tämä normaalia?
Tunessa näkyvä map paine näyttää liikaa eikä muutu vaikka letkun ottaisi irti taikka imisi tai puhaltaisi letkuun.
Myös lämpömittarit näyttävät molemma samaa arvoa eikä muutu vaikka antureiden pistokkeen irroittaa.Samoin tps antaa kokoajan isoa lukemaa eikä muutu kaasua painettaessa.
Näihin jos sais jotain vastausta olisin hyvin kiitollinen.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

tommiiii wrote:Pitäisikö megatunessa näkyä mittareissa arvot ilman mitään asetusten muutoksia?
Pitäisi
tommiiii wrote: Kun laitan virrat pälle alkaa bensapumpun rele naksuttaa eli mega katkoo ja yhdistää maata vuorotellen, onko tämä normaalia?
Sulla on jossain päällekkäisiä asetuksia ja mega ilmoittaa naksuttamalla asiasta. Käy valikot läpi ajatuksen kanssa.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
tommiiii
Megasquirttaaja
Posts: 37
Joined: Wed Nov 03, 2010 14:02
Location: Turku
Contact:

Post by tommiiii »

Voiko huono usb piuha vaikuttaa noiden mittareiden näkyvyyteen.Lähti meinaan usb jatkojohdosta koko pää irti kun vähän nykäsin niin on voinut joku johto olla huonossa kosketuksessa jo aiemmin.
Yhteyden kyllä sai helposti ja asetuksia muuteltua ja megatunessa näkyi toi bensapumpun valo vilkkuvan samaa tahtiin kuin rele napsui.
Tota bensapumpun naksutusta teki jo ennen kuin oli liitetty tietokoneeseen kiinni.
Sellanen kyssäri vielä,kun tossa protopartsin johtosarjassa oli hall anturi kiinni mitä en tarvitse joten otan vain kierroslukupulssin puolan -navasta.Joten katkaisin tuon hal anturiin menevän piuhan ja laitoin kierrosluku singaali johdon yhteen hal anturiin menevistä johdoista mnkä tarkistin menevän oikealle pinnille megan liittimeen.Tarviiko tehdä muutoksia jonnekkin muualle tälläisella kokoonpanolla?
tommiiii
Megasquirttaaja
Posts: 37
Joined: Wed Nov 03, 2010 14:02
Location: Turku
Contact:

Post by tommiiii »

Nyt on auto saatu jo käymäänkin.Kierrosluku singaali heittelehtii vaan niin paljon,että ei pysty vielä säätämään.
TTH
Megasquirttaaja
Posts: 73
Joined: Mon Apr 09, 2007 16:05
Location: KITEE

Post by TTH »

Vaikka juttu bensa suodattimista onkin käsitelty, niin haluaisin lisätä vielä tämän.
http://www.virtalaracing.com/polttoaine ... -liittimet

Niin tuota suodatinta kannatta käyttää vain tankin ja keräilysäiliön väliin, ei suoraan korkeapanepumpun imupuolelle kavitoi varmasti. Kokeiltu on.
Tai sitten niin että asennus , esipainepumpun ja korkeapainepumpun väliin.
tommiiii
Megasquirttaaja
Posts: 37
Joined: Wed Nov 03, 2010 14:02
Location: Turku
Contact:

Post by tommiiii »

Nyt on hall anturi kiinni.Hihanpyörällä on 180asteen välein m8 mutterit heftattuna kinni joiden reiissä on tehokkat magneetit.
Image
Nyt lukee kierroslukua hyvin eikä heittele lukemat enää yhtään.Lähti auto jopa käyntiin tänään ekaa kertaa pelkän megan avustuksella.Hall anturin johdot pitää vielä vetää uudestaan kunnolla noiden testipiuhojen tilalle.Huomenna voi päästä jo säätämään bensakarttoja :P
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Öö, miks noin vinossa anturi?
Yleensä kohtisuoraan nastaan laitetaan. Mutta hyvä jos toimii ja ei tuu häiriötä yläkierroksilla.

Keep going!
tommiiii
Megasquirttaaja
Posts: 37
Joined: Wed Nov 03, 2010 14:02
Location: Turku
Contact:

Post by tommiiii »

Ei tullut oikeen ajateltua tota sijoitusta kiinnnikkeen teossa,mutta on sen verran voimakkaat magneetit,että tuntuu toimivan ihan hyvin, tosin ei ole korkeimpia kierroksia vielä kokeiltu.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Sanoisin, ettei kuvan mukaisella anturin kohdistuksella toimi - korkeilla kierroksilla. Käännä anturin pää kohtisuoraan vastanappia kohden ja säädä ilmaväliksi luokkaa 1-1.5 mm.

ja tuo anturiteline... Kiinnikekorvakkeen ei ole tarkoitus kannatella anturin painoa (murtuu värinästä poikki) eli tee 'putkimainen kiinnike', joka kantaa anturin painon.
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Siinä mallia telineestä ja kohdistamisesta.

http://porvwoo.fi/documents/P1020388.jpg
tommiiii
Megasquirttaaja
Posts: 37
Joined: Wed Nov 03, 2010 14:02
Location: Turku
Contact:

Post by tommiiii »

Anturille voi tehdä vielä paremman telineen kunhan sais edes käymään ekaksi vähän paremmin.Sellainen kysymy,että mistä johtuu,kun vain toinen suutinpankki ruiskuttaa?Luultavasti joku asetus pielessä,mutta mikä?
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Ootko tsekannut johdot?
Toiseen pinniin tulee 12v toinen pitäis megan maadoittaa?
Jos stage injection päällä, niin silloin ruikkii toinen.
tommiiii
Megasquirttaaja
Posts: 37
Joined: Wed Nov 03, 2010 14:02
Location: Turku
Contact:

Post by tommiiii »

JaniM wrote:Ootko tsekannut johdot?
Toiseen pinniin tulee 12v toinen pitäis megan maadoittaa?
Jos stage injection päällä, niin silloin ruikkii toinen.
Alternating injection asennossa vaan suuttimet 1 ja 2 ruikkii, mutta simultaneous asennossa 1 ja 2 menee pimeäksi ja 3 ja 4 ruiskuttaa.Tuon perusteella pitäisi johdot olla kunnossa.
Mitä pitää olla asetuksissa,että toi staged injection on pois päältä?
Image
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Off.
Eli tuo rpm-based pitäis olla off.
tommiiii
Megasquirttaaja
Posts: 37
Joined: Wed Nov 03, 2010 14:02
Location: Turku
Contact:

Post by tommiiii »

Jees kiitokset pitääpi huomenna katsoa,että mitä oon sählännyt :D
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

tommiiii wrote:
JaniM wrote:Ootko tsekannut johdot?
Toiseen pinniin tulee 12v toinen pitäis megan maadoittaa?
Jos stage injection päällä, niin silloin ruikkii toinen.
Alternating injection asennossa vaan suuttimet 1 ja 2 ruikkii, mutta simultaneous asennossa 1 ja 2 menee pimeäksi ja 3 ja 4 ruiskuttaa.Tuon perusteella pitäisi johdot olla kunnossa.
Mitä pitää olla asetuksissa,että toi staged injection on pois päältä?
Image
Tämä asetus meinaa että 2 bank lähtee toimimaan 3000 rpm jälkeen ja sammu alle 2800 rpm.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
tommiiii
Megasquirttaaja
Posts: 37
Joined: Wed Nov 03, 2010 14:02
Location: Turku
Contact:

Post by tommiiii »

Toi staged injection oli offilla joten ei voi siitäkään johtua.Lisää vinkkejä kiitos mistä lähteä vikaa etsimään?
tommiiii
Megasquirttaaja
Posts: 37
Joined: Wed Nov 03, 2010 14:02
Location: Turku
Contact:

Post by tommiiii »

vika löytynyt.Otin selvää suutinten numeroiden perusteella,että millaiset on kyseessä ja ne näytti olevan korkea ohmiset,joten otin suutinten virranrajoitukset pois niin starttasi heti käyntiin ilman kikkailuita.Simultaneous asennolla 2 ruiskutuksella/kierros suihkuttaa joka suuttimella ja käy hyvin,mutta alternating asennolla ei vieläkään ruiskuta molempiin suutinpankkeihin.
tommiiii
Megasquirttaaja
Posts: 37
Joined: Wed Nov 03, 2010 14:02
Location: Turku
Contact:

Post by tommiiii »

Nyt on hall anturilla vähän tukevampi pidike.
Image
Post Reply