hall-anturillinen virranjakaja

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
miikel
Megasquirttaaja

hall-anturillinen virranjakaja

Post by miikel »

Eli saako volvo b200 koneen hall-anturillisella virranjakajalla korvattua triggeripyörän. Mega on jo kasattu ja johdotettu ja yritin pyörittää porakoneella tuota virranjakajaa mutta mitään järjellistä se ei syöttänyt. 5min pyörittelyllä sain kierrosluvun megassa muutaman kerran heilahtamaan. MISSÄ SIIS ONGELMA?

Virrajakajassa sisällä sellainen pyörä missä on neljä koloa kolot ovat ilmeisesti yhtä leveitä kun hampaat.

Mega on v2.2 protopartsilta tilattu hall anturi sisäänmenolla.

Jos tämä asetelma edes toimii miten pitäisi megatunesta laittaa asetukset tälle.
olafu
Kokenut Megasquirttaaja

Post by olafu »

Jakaja käyttöön asetuksista, jakajassa "+" nastaan vaikka 5V, "O" nasta siihen triggerisisääntuloon ja "-" nasta signaalimaahan.
Haku kertoo lisää, jakajassa luultavasti on myös mekaaninen ennakonsäädin, joka kannattaa lukita.
miikel
Megasquirttaaja

Post by miikel »

Ei ole alipaine säätöä eikä keskipakosäätöä. Miten olen itse käsittänyt että 4-1 pyörä toimisi mutta tuossa on mielestäni 4-4pyörä.
tty
Kokenut Megasquirttaaja

Post by tty »

miikel wrote:... Miten olen itse käsittänyt että 4-1 pyörä toimisi mutta tuossa on mielestäni 4-4pyörä.
Tuolla asetuksella valitaan tuon tyyppinen jakaja käyttöön eli ei wheel decoderia.
olafu wrote:Jakaja käyttöön asetuksista,

(kuva sivulta :
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... Manual.htm )

Image

esim:
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... return.gif

Volvosta jotain tuolla:

http://www.diyautotune.com/tech_article ... 40_940.htm

Tämä osa ilmeisesti jo valmiina?
Using the MegaSquirt-I (MSnS-E) with the Bosch ignition module

Since there is no need for a VR conditioner or onboard coil driver, you can use the V2.2, V3.0, or V3.57 board.

MegaSquirt-I PCBv2.2 Mods Required:

Remove D5, D8, and R10. Also remove the jumper between XG1 and XG2.
Replace D8 with a 1K resistor.
Run a length of wire from XG1 to the right hole of D5.
Run a wire from the bottom hole of R10 to the top of R11.
Run a 750 ohm to 1K, 1/4 watt resistor from the right (5v) side of R23 to the negative (top) leg of D17.
Run a wire from the negative leg of D17 to X11.
That's it!
External Ignition Wiring

Connect the signal wire from the Hall effect sensor on the distributor to pin 24 (Tach on the relay board, if used). See notes at the bottom of this article for the wiring colors on various distributors.
Connect the #5 pin of the Bosch ignition module (for a 124 type module) or #6 pin (for a 139 type module) to the MegaSquirt's spark output pin. On a V3.0 or V3.57, this is pin 36. On a V2.2, this is pin 25.
MSnS-E Ignition Configuration

Configured for MSnS Spark Output using LED 17 (D14).
In MegaTune, you must set Spark Output Inverted to No.
Set the Dwell Control mode to Fixed Duty with a 50% duty cycle if you have a 139 type module. If you have the 124 type module (Volvo P/N 1 332 584), you will need to use dwell control instead.
The Trigger Angle setting will depend on the physical location of the trigger pickup. Often, an angle of 60 degrees will get you in the ballpark. To set the timing with MSnS-E, go to the Spark Settings menu and set Fixed Angle to 10 degrees. You can then set the ignition timing to 10 degrees with the engine running, using a timing light. Once you have set the base timing, set Fixed Angle to -10. This will tell MSnS-E to use the timing map.
.
miikel
Megasquirttaaja

Post by miikel »

Kiitoksia erittäin paljon :wink: Kerkesin jo lannistua ja korvata koko paskan 36-1 pyörällä, mutta nyt ei tarvitse. Hakua kyllä käytin mutta en löytänyt etsimääni
miikel
Megasquirttaaja

Post by miikel »

Tarvitseeko seuraavaa tehdä

Eikö -123 moduulille pidä tehdä vain seuraava muutos

Run a 750 ohm resistor from the right (5v) side of R23 to the negative (top) leg of D17.
miikel
Megasquirttaaja

Post by miikel »

Anteeksi kiirehdintä mutta osaako joku vääntää rautalangasta mitä varten mikin muutos on(edellämainituista)? On vähän kiire saada auto radalle taas
tty
Kokenut Megasquirttaaja

Post by tty »

Tämä on se Hall kytkentä, joka levylläsi pitäisi olla, tarkista kuitenkin, että oikea vaihtoehto on valittuna.

Pitäisi selvitä noista kuvista /teksteistä:

http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... l.htm#MSnS

http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... htm#hitolo
Last edited by tty on Wed Nov 24, 2010 21:50, edited 2 times in total.
olafu
Kokenut Megasquirttaaja

Post by olafu »

miikel wrote:Tarvitseeko seuraavaa tehdä...
...Eikö -123 moduulille pidä tehdä vain seuraava muutos

Run a 750 ohm resistor from the right (5v) side of R23 to the negative (top) leg of D17.
Remove D5, D8, and R10. Also remove the jumper between XG1 and XG2. = tehdään levylle tilaa modeja varten
Replace D8 with a 1K resistor. = asennetaan ylösvetovastus, jota hall-anturi maadoittelee triggerilevyn asennon mukaan
Run a length of wire from XG1 to the right hole of D5. = tuodaan hall-signaali optolle
Run a wire from the bottom hole of R10 to the top of R11. = tuodaan käyttösähkö ylösvedolle vastuksen R11 jalasta, koska sen sattuu siitä helposti saamaan.

Mun mielestä tuo sytkäulostulon 750ohminen vastus on liian suuri. Moduuli saa 5 voltista sen läpi vain noin 5mA ja se on todella vähän. Mikäli sillä ohjataan modulin sisällä suoraan transistoria, niin moduli ei ohjaudu kunnolla ja kuumenee.
Mulla on 0 227 100 200 ja jollen väärin muista, niin vastus on 120 ohm, 5 voltista.
Last edited by olafu on Wed Nov 24, 2010 21:55, edited 3 times in total.
miikel
Megasquirttaaja

Post by miikel »

Koitin kyllä juuri kyseistä sisäistää moneen otteeseen ja sen bosch moduulin modauksen kyllä ymmärsinkin mutta mitä varten seuraava tarvitaan

Englannin taitoni kaiken lisäksi on aivan olematonta luokkaa

Joku kerkesikin vastata jo :D
olafu
Kokenut Megasquirttaaja

Post by olafu »

Ota megan sisäinen kytkis avuksi niin asian pitäisi valjeta.
miikel
Megasquirttaaja

Post by miikel »

KIITOS ERITTÄIN PALJON!!! Tälläisiä tyhjentäviä vastauksia kaipasinkin.

Kannattaako minun sitten laittaa tuon 750ohmin vastuksen tilalle jokin toinen? Jos niin mikä?
olafu
Kokenut Megasquirttaaja

Post by olafu »

Se on vähän mutuvaiheessa nyt, joku viisas voisi kertoa minkälaiselle ohjaukselle tuo 123-loppunen moduuli on tarkoitettu. Mikäli se on kuin tuo 0227100200 (mutta yksikanavaisena), niin 180 ohm voisi olla sopiva kompromissi kokeiluun.

Itte laitoin tarkoituksella ohjausvirran ylikovaksi(älkää kysykö miksi), eikä ne modulit siitä kuitenkaan itseensä ole ottaneet. Tuo 120 ohmia kummittelee mielessä, joten mulla taitaa tosiaan sellaset siellä olla.
Last edited by olafu on Wed Nov 24, 2010 22:18, edited 1 time in total.
miikel
Megasquirttaaja

Post by miikel »

MSnS extra sivustolla puhutaan juurikin 0 227 100 137 / 0 227 100 139 moduuleista ja siinä yhteydessä tuosta 750 ohmin vastuksesta. Mutta minä en näistä mitään tiedä. Olen ajoneuvoasentaja en elektroniika-asentaja :lol:
olafu
Kokenut Megasquirttaaja

Post by olafu »

miikel wrote:MSnS extra sivustolla puhutaan juurikin 0 227 100 137 / 0 227 100 139 moduuleista ja siinä yhteydessä tuosta 750 ohmin vastuksesta. Mutta minä en näistä mitään tiedä. Olen ajoneuvoasentaja en elektroniika-asentaja :lol:
No mun käsittääkseni tuo 139-loppuinen ei tarvitse ylösvetoja, vaan sitä ohjataan maadoittamalla. Ittellä ei o ikinä missään sellasta ollu, niin en voi olla 100% varma. Normaalikäytössä sitä ohjaa kuitenkin maadoittava HALL-anturi suoraan.
miikel
Megasquirttaaja

Post by miikel »

Olenko oikeassa että -124 moduuli kytketään seuraavasti
pin
1 puolan (-)
2 maadoitetaan
3 tyhjä
4 vaikka puolan plussalta virta (+)
5 MS spark output A (eli imeisesti punainen johto minun megassani kun en ole itse kasannut ja poxin sisältä tulee sekä gnd että punainen johto missä lulee spark output A)

Ja -124 moduulia käytettäessä pitää dwell settingeistä laittaa dwell control ja puolan latausajat
olafu
Kokenut Megasquirttaaja

Post by olafu »

Joo. Noin se kytketään ja dwell control pitää ottaa käyttöön.
miikel
Megasquirttaaja

Post by miikel »

Juuri noin olen sen kytkenyt ja nyt kun asetukset ovat kohdallaan sain kyllä kierrosluvun pelaamaan niinkun pitääkin. Led 17 on spark output A ja dwell control päällä, mutta en saa kipinää ilmestymään!!! koitin mittailla yleismittarilla Punaisesta johdosta(spark output A) jännitettä ja pyörittää hall anturia ilman mitään eloa. missä vika:(

Ja eikö se megan sisältä tuleva musta johto missä lukee gnd(samassa kun spark output A) pidä maadoittaa? Tulee transistorilata niinkun punainenkin

Sen verran vielä että se sytkä ledi vilkkuu kyllä:)
Last edited by miikel on Thu Nov 25, 2010 18:57, edited 1 time in total.
miikel
Megasquirttaaja

Post by miikel »

miikel
Megasquirttaaja

Post by miikel »

Nyt pelaa ainakin toistaiseksi... vaihdoin -124 moduulin 139 ni rupes rokkaa
Post Reply