Range roveriin tuli muun remontin yhteydessä joku sytkäpuolen vika ja olen haeskellut vikaa jo jonku tovin. Vika on että sytytys heittelee välissä missä sattuu ja ei ole ollenkaan kohdillaan jos joskus kipinä tulee. mietin että miten voi tuon hall-anturin testata luotettavasti että se toimii niin kuin pitää. onko jotaki yleismittarilla tehtäviä mittauksia. Tilasin hätäpäissään jo toisenki samanlaisen mutta tulos sama.
Nimim. hermot menee kohta
ignitor kysymys
Moderator: Masi_K
Riippunee minkälainen hall-anturi sulla on, mutta esim. Honeywell 1GT101DC Hall-anturi
Musta johto>maa Musta/punainen>jännite Musta/valkoinen>signaali. Kun jännite on kytketty ja anturin edessä heiluttelee rautaa esim. meisseliä max etäisyys n. 2 mm pitäisi signaali johdon kytkeytyä ja irroita jännitteestä. Voi toki vaikka LED kopukynällä kokeilla sitä signaali karvaa maata vasten> LED valo vilkkuu sitä mukaa mitä sitä mensseliä siinä heiluttelee, MUTTA, jos meinaat käyttää ledi kynää niin ei saa virran kulutus ylittää yli 20mA muuten voi anturi hajota... Eli ei missään nimessä perinteistä hehkulankalamppu kopukynää!

nii miä en tiiä mikä tyypp ise on mutta siihen tulee vain kaksi johtoa(musta ja punainen) ja punainen kytketään puolan + ja musta -.
http://www.pertronix.com/prod/ig/ignitor/default.aspx
linkissä kyseinen sytkäjärjestelmä.
mietin vain että oonko saanu rikottua jo kaks tuommosta ilman että toinen on kerenny olla lunnolla ees kiinni?
http://www.pertronix.com/prod/ig/ignitor/default.aspx
linkissä kyseinen sytkäjärjestelmä.
mietin vain että oonko saanu rikottua jo kaks tuommosta ilman että toinen on kerenny olla lunnolla ees kiinni?
No vaikeelta tuntuu uskoa et tollasta ihan hevillä rikki saa, tuostahan tosiaan kärsii viedä jo virtaakin läpi.
Ootko ihan varma että on kaikki oikeen kytketty? Jos sulla on tuo sytty ihan omana juttunaan ettei mee mihinkään moottorinohjaimelle yms. trikkausta... Nii kokeile vaikka et vedät puolalle jännitteen ja sieltä virranjakajalta ne johdot paikoilleen, ei mitään muuta puolalle, tai tietty puolan johto. Ilmeisesti tuo sun ignitor maadoittuu runkonsa kautta, tarkista vielä et tosiaan maadoittuu.
Ootko käyttäny virranjakajaa tai jakopäätä levällään ? En tiedä rangesta, mutta yleensä saattaa aika herkästi mennä jakaja väärälle hampaalle ja sitä myötä ajoitus pieleen...
Ootko ihan varma että on kaikki oikeen kytketty? Jos sulla on tuo sytty ihan omana juttunaan ettei mee mihinkään moottorinohjaimelle yms. trikkausta... Nii kokeile vaikka et vedät puolalle jännitteen ja sieltä virranjakajalta ne johdot paikoilleen, ei mitään muuta puolalle, tai tietty puolan johto. Ilmeisesti tuo sun ignitor maadoittuu runkonsa kautta, tarkista vielä et tosiaan maadoittuu.
Ootko käyttäny virranjakajaa tai jakopäätä levällään ? En tiedä rangesta, mutta yleensä saattaa aika herkästi mennä jakaja väärälle hampaalle ja sitä myötä ajoitus pieleen...
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Ignitor on itsenäinen sytytysohjain eikä sitä pidä sotkea boschin jakajien hall-antureihin. Se jakajan sisään tuleva palikka sisältää "sytkäkiven" ja muun ohjainelektroniikan. Sen tarkemmin en tiedä onko sytytys-signaalia lukemassa hall- vai joku muu anturi.
Muuta mitattavaa en keksi kuin että sen mutikan pitää maattaa puolan miinus kun sytytys tapahtuu.
Muuta mitattavaa en keksi kuin että sen mutikan pitää maattaa puolan miinus kun sytytys tapahtuu.