MB 190E 3,2-24 + MS?

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
ER
Megasquirt aloittelija
Posts: 5
Joined: Wed Nov 10, 2010 23:17

MB 190E 3,2-24 + MS?

Post by ER »

Ensiksi pitää pahoitella täydellistä tietämättömyyttä aiheesta ja palstatilan hukkaa, mikäli tämä siksi luetaan. Haulla varmasti löytyisi vastaus jos toinenkin, ei vain tiedä mitä hakea. Kaiken tällä foorumilla kirjoitetun lukemalla olisi viisaampi, mutta aika ei vain riitä ja pää menee entistäkin pahemmin sekaisin. Jos saadaan keskustelua aikaan niin hyvä.

Yhdistettynä käyttö- ja harrastepelinä on muutaman vuoden toiminut -88 Pikkumese jossa tehtaan valikoimaa isompi kone, 3,2litrainen M104 HFM. Mekaanisesti kone on tikissään, ajettu reipas neljännesmilli, sähköpuoli vaan välillä täpästelee vaikka osia on vaiheltu repullinen.

Kone saattaisi olla otollinen ohjattavaksi MS:llä, ainakin verrattuna vanhempiin mekaanisiin ohjauksiin. Sytytys on kolmella puolalla kipinän hukkaava, imusarja ja imunokan ajoitus ohjatut, pari nakuanturia, tyhjäkäynti säätyy toimiessaan suoraan läpältä, vaikka tässä mallissa on sentään vielä vaijerikaasu. Mikä MS:n versio osaisi ohjata nuita, vai osaako mikään? Mitä osia voidaan hyödyntää, mitä pitää hankkia? Käytettävissä on lisäksi melkein kaikki Mitsu 3000GT VR4 twinturbon vakio-osat, myös ahtimet. Ahtamaan ei tässä vaiheessa silti aleta, mutta optio olisi hyvä sillekin jättää.

Johtosarjan olen koneeseen jo tehnyt uusista langoista, nehän näissä mätii. Saisin varmaan MS:nkin tinailluksi kasaan ja paikoilleen, jos tarpeeksi kansantajuiset ohjeet löytyy. Silti kysyn, että tekeekö joku eteläisessä Suomessa asennuksia harraste tai puoliammattimaisesti rahaa vastaan? Myykö joku minulle "valmiin" kitin? Voisiko joku perehtyneempi konsultoida vaikka kahvikupin ääressä ja maalata mielikuvia projektin vaiheista ja mahdollisuuksista säätelyineen?

Kuopataanko idea ja jatketaan taistelua Siemens-Bosch-VDO sekasiitoksen kanssa? Turvataanko kaupalliseen aftermarket ohjaukseen? Vai onko MS viisain veto? Sana on vapaa, olkaa hyvä.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Kerroppas lisää erityisesti tuosta kaasuläpän ohjauksesta, nokkien ohjauksesta ja imusarjan ohjauksesta.

Onko kaasuläpässä kenties askelmoottori?
Onko nokkien/imusarjan ohjaus on/off?

Jos näin on, sanoisin että MS2 ja v3 PCB:llä pärjäät.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Kyllä tuo ihan toteuttamiskelpoiselta projektilta kuulostaa. Ehkä vähän keskimääräistä monimutkaisemmalta, kun ohjailtavia asiota on noinkin paljon, mutta kaiken pitäisi mennä ihan perustoiminnoilla.

Nokan ja imusarjan ohjaus on tuossa tosiaan ne kriittisimmiltä kuulostavat jutut. Jos molemmat on on/off-tyylisiä, niin hommassa ei pitäisi olla isompia ongelmia. Jos taas tarvitaan portaatonta ohjausta, niin menee aika hankalaksi, valmista ratkaisua ei tällä hetkellä taida löytyä. Yhteen tuon ikäluokan Mersun V8:iin olen tehnyt ohjaimen ja suunnitellut asennuksen, siinä nokkien ohjaus oli on/off-tyyliin öljynpainetta ohjaavilla solenoideilla, onnistui ongelmitta.

Tyhjäkäynnin ohjaaminen saattaa onnistua tuolla alkuperäisellä säädöllä, jos se on PWM-ohjattu tai askelmoottori. Toinen vaihtoehto on poistaa alkuperäinen säätö ja korvata se erillisellä PWM-ohjatulla venttiilillä, jonka voi liittää vaikka letkuilla kaasuläpän rinnalle.

Hyvä lähtökohta hommaan voisi olla tosiaan MS2 ja v3.0 piirilevy. Piirilevylle tarvitaan muutoksia sytkälähtöjä ja noita "ylimääräisiä" ohjauksia varten, mutta nämä ovat kohtuullisen simppeleitä. Nakutusanturi tarvitsee myös lisäelektroniikkaa, mutta onnistuu periaatteessa. Käytännössä anturin hyödynnettävyys on vähän tuurista kiinni. Megassa kun ei ole mitään kovin hienostunutta tekniikkaa anturin signaalin suodatukseen ja käsittelyyn, niin mekaaninen meteli saattaa häiritä nakutuksen tunnistusta enemmän tai vähemmän.

Jos Tampere on riittävän lähellä, niin tuollainen kahvikupin ääressä konsultointi onnistuu. Ja pidemmälle menevästä avustakin voidaan neuvotella.
Arttu
GSX1100 -85
ER
Megasquirt aloittelija
Posts: 5
Joined: Wed Nov 10, 2010 23:17

Post by ER »

Kiitoksia vastauksista, lisää vaan kommentaatiota ja niin että tämmönen putkiaivokin älyää. :lol:

Nokan ohjaus on sama kuin V8 mallissa, solikka ohjaa öljyä ja mäntä kääntää ratasta. Imusarjassa on plenumin keskellä alipainetoiminen sähköllä ohjattu läppä joka yhdistää/sulkee 1,2,3 sekä 4,5,6 pytyt toisiinsa. Eli 1-2-6 tai 1-2-1-6 sarja riippuen asennosta. Molemmat siis on/off vehkeitä. Ajossa nuista tuntuu kuitenkin olevan hyötyä, eli mielellään ne jättäisi käyttöön.

Tyhjäkäynnin säädön kanssa ajattelin aivan samoin. Vanhemmasta mallista letkun väliin säädin, nm. Kynsi on vissiin näin tehnytkin vastaavaan 2,8 litraiseen koneeseen. Kaasun asentotunnistuskin lienee helpoin toteuttaa unohtamalla vakiopotikka ja liittämällä yleisemmin käytössä oleva tps akselin nokkaan. Kaasuläppäkotelo säätimineen potikoineen maksaa muuten reilu tonnin, eikä sitä ole tarkoitettu purettavaksi, eikä osia siis erikseen saa. Uusi vakio poksikin on useamman tuhannen osa. :x

Puolat tuossa on, mutta ne sijaitsee venttiilikopan sisällä, eli turhan kuumassa paikassa, niitäkin välillä paukkuu eikä ole kun 150 euroa pala. Ajattelin vetää tulpilta johdot tulipeltiin ja tuon Mitsun puolapaketti siihen. Siitäpä on sitäkin hyvä päivittää parempaan jos mieli tekee.

Minkäslainen triggeriratas olis laiteltava? Vakiona kolmilapanen ropeli vauhtipyörällä, mutta sen vois vaikka unohtaa. Segmentit on automaatin vetolevystä ja hitsattu cnc-billet teräspyörään kärkisorvissa. Akselin etupäähän saisi varmasti tehtyä tarkemman rattaan.

Suuttimien numeroista ja ohmeista ei ole hajua, mutta olis jokku RC:n 550:set hyllyssä. Mites ne?
jani
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 377
Joined: Mon Feb 28, 2005 15:28
Location: pirkanmaa

Post by jani »

trikkeröinti onnistuu joko niin että suosiolla pistää siivalle tapit tai sitte käyttää omaa mersun vauhtipyörän nastoja ja ns. second triggerinä nokan nastoja mutta minä pistäisin suosiolla tapit siivalle niin loppuu pelleily. Omassa m104 3 litran mosassa oli mega ja hyvinhän se kone vetää ite imevänäkin .Kyllä se tenavan koria vie kun pistää vain mosaan jengaa.Nokan ohjaus vaikuttaa menoon aika lailla ja kun arttu kertoilikin että vaatii vähän lisäpaneutumista niin saa asiat hoituu
Allu D.
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Mon May 17, 2010 20:11
Location: Pohjanmaa

Post by Allu D. »

Täällä on kyseinen rojekti vasta toteutettu ja käytetty koneen omia antureita ja sytty puolia vähän harkintaa se vaati mutta nokka ja imusarjan puolitus toimii, ainoostaan sen tyhjäkäynti säätimen kans on vielä ohjelmaa mutta kyllähän sen voi aina jättää pois, purkkina toimii MS1v2.2 extra koodilla ja sitte tuo lisänä hoitamaan vr anturit ja nokan ja imusarja
http://www.diyautotune.com/catalog/zeal ... p-378.html

pitäis hoitaa tyhjäkäynti kans mutta ku ei :cry:
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Post by kynsi »

tein tuommosen uudemman mallisenki koneen viime keväänä, mutta sikäli olen huono neuvomaan, kun itse en ruvennu laittaan siihen sähkönokkaa tai kaasuläppää.

Laitoin 300 24v kaasuläpän ja toisen pakonokan imunokaksi. molemmat vaatii hieman modauksia.

puolien kanssa kikkailin aikani, kunnes tajusin nakata ne nurkkaan. lancia theman tarvike 6pakilla tuli läpi alueen paremmaksi. 1baarin jälkeen ei jaksanut vakio puola enää mun säätämisellä.

Imusarjakin on jatkuvasti 6-1 jakoläpän otin pois piti tulla laiska kahen tonnin tienoilla mutta hyvin vääntää.

Itse tapaan tehdä megaruutan säädöt ensi kertaa niin että sytty sisään, sytty ulos suutimet paikoilleen pumppu pyörimään ja auto käymään. sitten anturit ja muut häiriötekijät paikoilleen. nokan kääntösolenoidi muuten antaa melkoisesti häiriötä jos niikseen sattuu.

onnea projektiin...
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

kynsi wrote:...nokan kääntösolenoidi muuten antaa melkoisesti häiriötä jos niikseen sattuu.
Näissä levytason suojaukset ovat toki 'vähän niin ja näin' eli puutteelliset.
viewtopic.php?p=39198#39198
ER
Megasquirt aloittelija
Posts: 5
Joined: Wed Nov 10, 2010 23:17

Post by ER »

Kuhan Allulla homma selevejää, ni tiepä mulle resetti. :D
Post Reply