Mega Bemariin.
Moderator: Masi_K
Mega Bemariin.
Dodii ensimmäinen viesti.
Kyseessä vanha BMW m10 moottorilla. Tarkoitus ruveta ahtamaan ja vaihtaa kaasarit ruisku hilppeisiin. Sytytys myös megalla, mutta en tiiä miten ja millä? Yrittänyt opiskella megaa niin paljon kuin kerennyt, mutta aivan pirusti leijuu kysymysmerkkejä ilmassa. Katselin tuolta diyautotunelta seuraavia komponentteja:
-ms2 v3.0 rakennussarja
-stimulaattori
-kaapelia
-36-1 triggeri
-vesi ja ilma-anturit
-lambda bosch
Elikkä onko kukaan suomentanut tuon 3.0 levyn ohjeita ku mistään en niitä löytänyt? Englanti sujuu heikohkosti.
Miten tuo lambda? Kannattaako ostaa irto vai oisko järkevää ostaa tuo innovate ja mitä hyötyjä tuosta innovatesta ois?
Miten tuon sytkän ohjaus elikkä kannattaisko tilata noita kiviä tuolta vai tartteeko muutakin muokkausta? Ehkä edis4, mutta ideoita otetaan vastaan.
Ahtopaineen ohjaus sähköisesti myös kiinnostaisi. Tuleekohan tässä liikaa aloittelijalle? Sähköstä ja elekrtoniikasta kokemusta hiukan ammatin puolesta.
Olisi myös mukava jos joku jolla jo on mega m10 motissa niin ilmoittelisi itsestään niin vois vaihtaa ideoita ja kysellä tyhmiä.
Nämä kysymykset on varmaan jo moneen kertaan mutta jos joku kehtais pikkusen ees runoilla...
Kyseessä vanha BMW m10 moottorilla. Tarkoitus ruveta ahtamaan ja vaihtaa kaasarit ruisku hilppeisiin. Sytytys myös megalla, mutta en tiiä miten ja millä? Yrittänyt opiskella megaa niin paljon kuin kerennyt, mutta aivan pirusti leijuu kysymysmerkkejä ilmassa. Katselin tuolta diyautotunelta seuraavia komponentteja:
-ms2 v3.0 rakennussarja
-stimulaattori
-kaapelia
-36-1 triggeri
-vesi ja ilma-anturit
-lambda bosch
Elikkä onko kukaan suomentanut tuon 3.0 levyn ohjeita ku mistään en niitä löytänyt? Englanti sujuu heikohkosti.
Miten tuo lambda? Kannattaako ostaa irto vai oisko järkevää ostaa tuo innovate ja mitä hyötyjä tuosta innovatesta ois?
Miten tuon sytkän ohjaus elikkä kannattaisko tilata noita kiviä tuolta vai tartteeko muutakin muokkausta? Ehkä edis4, mutta ideoita otetaan vastaan.
Ahtopaineen ohjaus sähköisesti myös kiinnostaisi. Tuleekohan tässä liikaa aloittelijalle? Sähköstä ja elekrtoniikasta kokemusta hiukan ammatin puolesta.
Olisi myös mukava jos joku jolla jo on mega m10 motissa niin ilmoittelisi itsestään niin vois vaihtaa ideoita ja kysellä tyhmiä.
Nämä kysymykset on varmaan jo moneen kertaan mutta jos joku kehtais pikkusen ees runoilla...
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Mega Bemariin.
Ears wrote: Elikkä onko kukaan suomentanut tuon 3.0 levyn ohjeita ku mistään en niitä löytänyt?
Ei ole. Monet kytkennät kuitenkin noudattavat V2.2:n kytkentäkaavoja mutta mitään rautalanka-ohjetta sen kasaamiseen ei suomeksi ole.
Turbokoneeseen laajakaistalambda. Muuten joudut jossain vaiheessa kaivamaan sulaneet männät sieltä pois.Ears wrote: Miten tuo lambda? Kannattaako ostaa irto vai oisko järkevää ostaa tuo innovate ja mitä hyötyjä tuosta innovatesta ois?
Tapoja on monia. Edis on ehkä helpoin. Laittaa vaan osat kiinni ja täts it. Ite en edistä laita mihinkään kun megassa on niin hyvä tuo wheel decoderi. Se vaan ei ole se helpoin. Edis-järjestelmän kanssa on käytettävä ediksen syttyosia kun taas megan suoralla ohjauksella voi käyttää lähes mitä vaan syttyosia. Esim. niitä BIP373-kiviä mitä DIYautotune myy.Ears wrote: Miten tuon sytkän ohjaus elikkä kannattaisko tilata noita kiviä tuolta vai tartteeko muutakin muokkausta? Ehkä edis4, mutta ideoita otetaan vastaan.
Ahtopaineen ohjaus ei vaadi kun muutaman koponentin mutta sen säätäminen vaati jo enemmän.Ears wrote:Ahtopaineen ohjaus sähköisesti myös kiinnostaisi. Tuleekohan tässä liikaa aloittelijalle?
Sulla on jo tuon MS2-kokoonpanon kanssa sormi suussa usko pois. Kun siihen lisätään noita MS2extran ominaisuuksia niin saa opiskella useammankin päivän extran manuaalia ja megaa ja laittaa kysymyksiä ja repiä hiuksia jne.
Suosittelen vahvasti MS1-pohjaista kokoonpanoa (MS1-prosu/V3-levy) koska siihen löytyy tältäkin foorumilta enemmän tietoa. Itse vasta aloittelen opiskelemaan tuon MS2:n tarjoamia ominaisuuksia ja säätöpuolta ja vaikka kokemusta on kymmenistä MS1-kokoonpanoista niin meinaa olla vaikeaa tuon opiskelu.
Ps. kannattaa tietysti ottaa myös se MS2-prosu pakettiin, jos DIYautotunelta tilaa. Sen voi kokemuksen karttuessa sitten vaihtaa MS1:n tilalle. Se V3-levy kun käy molempien alustaksi.
Just tätä halusin. Elikkä kommentteja asiasta jotain tietäviltä!!
Joo tottakai laajakaistaa, mutta meinaan että onko kokemuksia tuosta innovatesta ja sen ehdottomista hyödyistä? Se on kumminkin niin pirun paljon kalliimpi..
Tuosta halusinkin kommenttia että onko liian iso kakku tuo ms2 prossu.
Olenko ymmärtänyt oikein että v3.0 samat hilut ja kytkennät prossusta riippumatta?
Miten tuon sytkän ohjaus jos ei käyttäisi edis4? Kannattaisko tilata tuolta noita sytkäkiviä useampia vai liekkö suomessa paljo kalliimpia?
Onko jotakin "hyvää" tuolla diyllä mitä kannattaisi tilata projektia varten jota en oo nyt hoksannut?
Opiskellaan ja otetaan opiksi joten lisää kommentteja...
Joo tottakai laajakaistaa, mutta meinaan että onko kokemuksia tuosta innovatesta ja sen ehdottomista hyödyistä? Se on kumminkin niin pirun paljon kalliimpi..
Tuosta halusinkin kommenttia että onko liian iso kakku tuo ms2 prossu.
Olenko ymmärtänyt oikein että v3.0 samat hilut ja kytkennät prossusta riippumatta?
Miten tuon sytkän ohjaus jos ei käyttäisi edis4? Kannattaisko tilata tuolta noita sytkäkiviä useampia vai liekkö suomessa paljo kalliimpia?
Onko jotakin "hyvää" tuolla diyllä mitä kannattaisi tilata projektia varten jota en oo nyt hoksannut?
Opiskellaan ja otetaan opiksi joten lisää kommentteja...
kapeakaista lambdasta en ole vielä saanut mitään järkevää irti, innovaten laajakaista taas on toiminut aina kuten odottaa...
laajakaistalla saat myös megalogviewerin säätötoiminnot käyttöön täysmittaisena...
mitä muuten tarkoitit "irto" lambdalla, kaikki laajakaistaiset lambdat vaativat ohjaimen ja innovate on vain yksi niistä, kuten plx, vems jne.... mikään laajakaista ei toimi ilman erillistä ohjainta ja se ohjain siinä maksaa, itse laajakaista lambda anturi on n. 70 € hintainen...
laajakaistalla saat myös megalogviewerin säätötoiminnot käyttöön täysmittaisena...
mitä muuten tarkoitit "irto" lambdalla, kaikki laajakaistaiset lambdat vaativat ohjaimen ja innovate on vain yksi niistä, kuten plx, vems jne.... mikään laajakaista ei toimi ilman erillistä ohjainta ja se ohjain siinä maksaa, itse laajakaista lambda anturi on n. 70 € hintainen...
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Olipahan Innovaten tai jonkun muun laajakaistalambdaohjain ja anturi niin turbomoottorin säätämisessä se on lähes pakollinen varuste. "normaali" kapeakaistalambda ei anna järkeviä seossuhdearvoja kuin hyvin lähellä stoikiometristä seosta (=14.7 AFR). Turbokone tarvitsee kuitenkin melko rikkaan seoksen ylipainealueella ettei nakutusta esiintyisi ja pakolämmöt karkaisi pilviin. Tarvittava polttoaine-ilmaseos voi olla kovilla ahtopaineilla jopa 10:1 A/F. Normilambdalla ei tuollaista seosta pysty mittaamaan.Ears wrote: Joo tottakai laajakaistaa, mutta meinaan että onko kokemuksia tuosta innovatesta ja sen ehdottomista hyödyistä? Se on kumminkin niin pirun paljon kalliimpi..
Peruskytkentä on sama. Nuo extra-ominaisuudet hieman poikkeavat kytkennöiltään MS1:n ja MS2:n osalta, mutta kun olet päässyt siihen MS1:n ominaisuuksiin ja kytkentöihin "sisään" niin tuo MS2:n laittaminen myöhemmin on huomattavasti helpompaa.Ears wrote:Olenko ymmärtänyt oikein että v3.0 samat hilut ja kytkennät prossusta riippumatta?
Noita on oikeastaan monenlaisia, kalliimpia ja halvempia ja parempia ja huonompia. Nuo BIP-kivet on halvempia kun VB921-kivet joita esim. noissa MS-extran kytkennöissä esitetään. Toiminnallisesti nuo ei eroa eikä kytkennätkään eroa. VB:t on vaan muovikotelossa kun BIP:t vaativat eristyksen metallirunkonsa vuoksi. Sitten on esim. Fairchild semiconductorin valmistamia ISL9V-sarjan kiviä jotka on puolet noiden BIP- ja VB-kivien hinnasta. Niissä ei ole suojausta liian suuren puolan latausvirran varalta ja väärillä dwell-arvoilla saa poltettua puolan.Ears wrote: Kannattaisko tilata tuolta noita sytkäkiviä useampia vai liekkö suomessa paljo kalliimpia?
Kuitenkaan et tarvitse hukkakipinäsuorasytytykseen kun kaksi kiveä joten hintakysymys tuo ei ole.
Tuo jos meinaat ahtopainetta ohjata:Ears wrote: Onko jotakin "hyvää" tuolla diyllä mitä kannattaisi tilata projektia varten jota en oo nyt hoksannut?
http://www.diyautotune.com/catalog/prod ... cts_id=160
Tuossa solenoidiventtiili sitä varten:
http://www.diyautotune.com/catalog/ebc- ... p-285.html
Jos sulla on siinä boschin "aktiivinen" tyhjäkäyntiventtiili niin tuon tarvit:
http://www.diyautotune.com/catalog/pcbv ... p-134.html
Joo ymmärsin väärin tuon lambda homman. Tottakai tilaan tuon innovaten paketin.
Mitä edis mokkula on hyväksi havaittu? Esim. motonetissäkin näkyy olevan monia vaihtoehtoja.
Onko sytkän ohjauksesta olemassa ohjeita kotimaaksi?
Käsitinkö oikein että rakennussarjassa tulisi jo yks kivi mukana?
Kiitokset taas..
Mitä edis mokkula on hyväksi havaittu? Esim. motonetissäkin näkyy olevan monia vaihtoehtoja.
Onko sytkän ohjauksesta olemassa ohjeita kotimaaksi?
Käsitinkö oikein että rakennussarjassa tulisi jo yks kivi mukana?
Kiitokset taas..
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Nyt menee taas puurot ja vellit sekaisin. Jos laittaa EDIS-järjestelmän niin silloin siinä on kaikki tarvittava mukana. EDIS ohjain siis sisältää ne sytkäkivet. Mega saa kierroslukusignaalin EDIS-laatikolta ja antaa sille tarvittavan sytytysennakkosignaalin.
Jos taas käytetään Megan "wheel decoder"-ominaisuutta, ei tarvita mitään EDIS-järjestelmän osia (paitsi puola, mutta se voi olla mikä tahansa muukin).
Tuossa "sytytys" osion alla on esimerkkikytkentä Megan ohjaamasta hukkakipinäsytytyksestä. Kannattaa katsoa.
Jos tuntuu että asia ei aukea, niin suosittelen sen EDIS-järjestelmän laittoa. Se on yksinkertaisempi.
Jos taas käytetään Megan "wheel decoder"-ominaisuutta, ei tarvita mitään EDIS-järjestelmän osia (paitsi puola, mutta se voi olla mikä tahansa muukin).
Tuossa "sytytys" osion alla on esimerkkikytkentä Megan ohjaamasta hukkakipinäsytytyksestä. Kannattaa katsoa.
Jos tuntuu että asia ei aukea, niin suosittelen sen EDIS-järjestelmän laittoa. Se on yksinkertaisempi.
Vauhtivaunu wrote:Nyt menee taas puurot ja vellit sekaisin. Jos laittaa EDIS-järjestelmän niin silloin siinä on kaikki tarvittava mukana. EDIS ohjain siis sisältää ne sytkäkivet. Mega saa kierroslukusignaalin EDIS-laatikolta ja antaa sille tarvittavan sytytysennakkosignaalin.

Onko nuo hukkakipinä kuvassa olevat Bosch tuotteet hyväksi havaittuja?
Tässä yritän kartoittaa mitä tilaan tuolta rapakon toiselta puolelta..
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Jokaiseen tekemääni ruiskuun oon laittanu käytetyn 139 loppuisen kiven. Puolat on ollu mitä sattuu... Alkaavat vaan loppuu purkaamolta. Yksikään ei ole vielä hajonnut ja kuitenki n.10 kappaletta laittanut. Osa hukkakipinä käytössä.Vauhtivaunu wrote:Alkuperäiset bosch-osat on osoittautuneet luotettaviksi. Jopa käytetyt 20v vanhat sytkäkivet on luotettavampia kuin uudet tarvikeosat. Tästä on kokemusta.
bmw 520i -89 Projekti 2.5 24v tic
Kertokaa joku mitä tuo tarkoittaa. Ei mene jakeluun. Miten tiedän mikä koodi tuossa diyautotunen sarjassa on? Kokoaminen menossa kellopiirissä ja en saa kelloa käymään ohjelmassa.
You need to tell MegaTune which version of MegaSquirt® you have (MS, MS-II, MSnS-E, etc.), as well as the EGO type, etc. To do this, use the mtCfg program, which opens automatically during the installation process (it can be opened directly from the MegaTune folder at any later time). Look for the CODE_VARIANT variable, it will be in 'Car1/settings.ini/Settings/CODE_VARIANT' in the directory tree on the left side of the mtCfg window. Click on CODE_VARIANT. You can then use the drop box in the upper right section of the window to select your code variant.
Olisin erittäin kiitollinen vastauksesta.
You need to tell MegaTune which version of MegaSquirt® you have (MS, MS-II, MSnS-E, etc.), as well as the EGO type, etc. To do this, use the mtCfg program, which opens automatically during the installation process (it can be opened directly from the MegaTune folder at any later time). Look for the CODE_VARIANT variable, it will be in 'Car1/settings.ini/Settings/CODE_VARIANT' in the directory tree on the left side of the mtCfg window. Click on CODE_VARIANT. You can then use the drop box in the upper right section of the window to select your code variant.
Olisin erittäin kiitollinen vastauksesta.
Tarvitseeko hukkakipinäpuolat välttämättä kiviä ollenkaan? Itsellä on tuossa tälläinen: http://www.bikudo.com/product_search/de ... 03872.html
Siinä lukee "With ignition module".. Tarvitseeko tämä muuta kuin ohjaukset ledeiltä?
Veikkaan, että tuo 4-sakaraista lukeva anturi on VR-tyylinen, eli ei sellaisenaan käy megaan. Siitä saa kyllä kohtuuhelposti triggeröinnin.
Siinä lukee "With ignition module".. Tarvitseeko tämä muuta kuin ohjaukset ledeiltä?
Veikkaan, että tuo 4-sakaraista lukeva anturi on VR-tyylinen, eli ei sellaisenaan käy megaan. Siitä saa kyllä kohtuuhelposti triggeröinnin.
Joo rojektit etenee hitaasti mutta varmasti.
Vielä tuosta sytkästä. Osia ostamassa.
Oliko jossakin listaa mitä hyötyjä ja haittoja on esim. ediksellä verrattuna hukkakipinään megan ohjaamana?
Tarkoitan rajoitinta ja muita ominaisuuksia. (Launch)
Ajatuksena rakennella kumminkin nyt ihan hyvää, mutta yksinkertaista ja lisäillä ominaisuuksia taitojen karttuessa. Ettei tartteisi sitten heti ruveta sytkäosia muuttelemaan.
Ja turbo vehe kyseessä...
Jos ei listaa niin voisko joku hieman avata muutenkin kuin googgelin linkillä.
Vielä tuosta sytkästä. Osia ostamassa.
Oliko jossakin listaa mitä hyötyjä ja haittoja on esim. ediksellä verrattuna hukkakipinään megan ohjaamana?
Tarkoitan rajoitinta ja muita ominaisuuksia. (Launch)
Ajatuksena rakennella kumminkin nyt ihan hyvää, mutta yksinkertaista ja lisäillä ominaisuuksia taitojen karttuessa. Ettei tartteisi sitten heti ruveta sytkäosia muuttelemaan.
Ja turbo vehe kyseessä...
Jos ei listaa niin voisko joku hieman avata muutenkin kuin googgelin linkillä.

käsittääkseni ediksellä ei saa kierrosluvun rajoitinta
ja tuolta voi esim. osta semmosen http://www.mega-efi.fi/product/34/vr-an ... 22-levylle
ja sit tarvii viel esim. tommosen http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... l.htm#vrin muuttamaan sitä signaalia niin että mega ymmärtää senKerran sulla on 36-1 pyörä ja vr, itse laittaisin kaksi (2) vb-921-kiveä ja ohjaisin hukkakipinäpuolaa suoraan niillä.
ja tuolta voi esim. osta semmosen http://www.mega-efi.fi/product/34/vr-an ... 22-levylle
Aivan, tuo nyt vaan oli itselleni selvä juttu, enkä ajatellut ettei kysyjällä välttämättä ollut tietoa asiasta.Sameen wrote:käsittääkseni ediksellä ei saa kierrosluvun rajoitinta
ja sit tarvii viel esim. tommosen http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... l.htm#vrin muuttamaan sitä signaalia niin että mega ymmärtää senKerran sulla on 36-1 pyörä ja vr, itse laittaisin kaksi (2) vb-921-kiveä ja ohjaisin hukkakipinäpuolaa suoraan niillä.
ja tuolta voi esim. osta semmosen http://www.mega-efi.fi/product/34/vr-an ... 22-levylle
Lankkuna siis 3.0 ja prossuna ykkönen.
Eli pitääkö olla tuommoinen lisäpiiri? Käsittääkseni ei.
Itellä 36 trikkeri joka menee vaihtoon. Liian iso. Elikkä kaikki sytkän osat ostossa.
Onko tuo perus suorasytkä hukkakipinällä hankala saada toimimaan/säätöihin ensikertalaiselle? Jotenkin tuntuisi fiksummalta..
Eli pitääkö olla tuommoinen lisäpiiri? Käsittääkseni ei.
Itellä 36 trikkeri joka menee vaihtoon. Liian iso. Elikkä kaikki sytkän osat ostossa.
Onko tuo perus suorasytkä hukkakipinällä hankala saada toimimaan/säätöihin ensikertalaiselle? Jotenkin tuntuisi fiksummalta..