Miksi näin?
Moderator: Masi_K
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 17
- Joined: Mon Aug 02, 2010 13:40
- Location: Suomussalmi/Kajaani
Miksi näin?
Minulla oli mega autossa (fiesta), kääritynä pyyhkeeseen, kun minulla ei ollut vielä sopivaa laatikkoa megalle. Kun purin pyyhepatentin, huomasin että levyltä oli folio palanut. :O Kuva Mistä tämä johtuu? Sulake ei ollut palanut. Tuo on vissiin syöttöfolio?
Fiesta -91 1.8 16v zetec http://s758.photobucket.com/albums/xx22 ... ne/Fiesta/
Joko pyyhe on kostunut ja aiheuttanut virran kulkemista väärissä paikoissa, tai sitten jompi kumpi tip42 transistoreista on oikosessa. Tai sitten kolmas ja ehkä todennäköisin vaihtoehto: jompi kumpi tai molemmat tip42 trankut (noi mihin toi palanut folio on mennyt keskimmäisiin nastoihin) on päässyt ottamaan maihin kiinnityslaipastaan. Jäähdytyslevyn ja transistorin välinen eristys pettänyt? Jos ei ole jäähdytystä niin ovat voineet ylikuumentua ja mennä oikosulkuun.
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 17
- Joined: Mon Aug 02, 2010 13:40
- Location: Suomussalmi/Kajaani
Ei ollut trankut palanut, varmaan ottanut maihin :S Kummat trankut muuten kuumenee enemmän, irfz44:t vai ne sarjaliittimen puoleiset?olafu wrote:Joko pyyhe on kostunut ja aiheuttanut virran kulkemista väärissä paikoissa, tai sitten jompi kumpi tip42 transistoreista on oikosessa. Tai sitten kolmas ja ehkä todennäköisin vaihtoehto: jompi kumpi tai molemmat tip42 trankut (noi mihin toi palanut folio on mennyt keskimmäisiin nastoihin) on päässyt ottamaan maihin kiinnityslaipastaan. Jäähdytyslevyn ja transistorin välinen eristys pettänyt? Jos ei ole jäähdytystä niin ovat voineet ylikuumentua ja mennä oikosulkuun.
Fiesta -91 1.8 16v zetec http://s758.photobucket.com/albums/xx22 ... ne/Fiesta/
Ne tip-trankut. fettejä (irfz44) ohjataan täsmällisesti, mutta transistorien ohjaus on hieman epämääräistä ja häviötä syntyy.JokisFiesta wrote:Ei ollut trankut palanut, varmaan ottanut maihin :S Kummat trankut muuten kuumenee enemmän, irfz44:t vai ne sarjaliittimen puoleiset?olafu wrote:Joko pyyhe on kostunut ja aiheuttanut virran kulkemista väärissä paikoissa, tai sitten jompi kumpi tip42 transistoreista on oikosessa. Tai sitten kolmas ja ehkä todennäköisin vaihtoehto: jompi kumpi tai molemmat tip42 trankut (noi mihin toi palanut folio on mennyt keskimmäisiin nastoihin) on päässyt ottamaan maihin kiinnityslaipastaan. Jäähdytyslevyn ja transistorin välinen eristys pettänyt? Jos ei ole jäähdytystä niin ovat voineet ylikuumentua ja mennä oikosulkuun.
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 17
- Joined: Mon Aug 02, 2010 13:40
- Location: Suomussalmi/Kajaani
Tarviiko kummatkin jäähdytystä vai riittääkö jäähdytys pelkille tip42:lle?
Ja kuuluuko niiden kotelot olla "yhdessä" elektronisesti,ainakin mittaamalla sain.
Kiillelevyt ja muoviprikat on varmaan hyvä olla vai meneekö ne ilman.
Ja kuuluuko niiden kotelot olla "yhdessä" elektronisesti,ainakin mittaamalla sain.
Kiillelevyt ja muoviprikat on varmaan hyvä olla vai meneekö ne ilman.
Fiesta -91 1.8 16v zetec http://s758.photobucket.com/albums/xx22 ... ne/Fiesta/
Tip42:t saa olla periaatteessa yhdessä keskenään, koska ne on yhdistetty piirilevylläkin, mutta ne täytyy joka tapauksessa erottaa maasta ja feteistä. Fettien laipat on kytkettynä suutinohjauspinneihin suoraan, joten nekään ei saa olla yhteydessä toisiinsa tai mihinkään muuhunkaan. Kaikkiin vaan eristyssatsi ja jäähdytys.
Öö, unohda. Sekotin vanhan malliseen "flyback dampperiin". Eikös tuossa ole V3.0 tyylinen kytkentä?teg wrote:Mitäs tällä tarkoitat?olafu wrote:Ne tip-trankut. fettejä (irfz44) ohjataan täsmällisesti, mutta transistorien ohjaus on hieman epämääräistä ja häviötä syntyy.
Sillonhan noi trankutkin on jotain muuta kun Tip42.
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 17
- Joined: Mon Aug 02, 2010 13:40
- Location: Suomussalmi/Kajaani
Hyvin toimii mega, mutta on pieni ongelma tyhjäkäynnin kanssa. Kun auto käy tyhjäkäynnillä vähän aikaa, niin kierrokset pomppaa 4000 ja on siellä jonkun minuutin ajan. Ajossa tuota ei ole, tai sitten ajetaan niin kovaa, että sitä ei huomaa.
Antureissa ei näy mitään muutoksia, ja pystyy kaasuttamaan normaalisti, mutta kierrokset ei mene alle 4k rpm.
Tyylikäs kotelointi
Antureissa ei näy mitään muutoksia, ja pystyy kaasuttamaan normaalisti, mutta kierrokset ei mene alle 4k rpm.
Tyylikäs kotelointi
Fiesta -91 1.8 16v zetec http://s758.photobucket.com/albums/xx22 ... ne/Fiesta/