Logissa sahalaitaa

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Logissa sahalaitaa

Post by JTbo »

http://www.janiervast.com/projekti/kuvat/log.gif

Pitäisiköhän noita yrittää jotenkin tasoittaa, vai onko ihan normaalia?

Pari piikkiä kierroslukuun oli tullut noin 40min ajelulla, en kyllä huomannut niitä muuten kuin logista.
Volvo 360GL -88
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Tuo näyttää varsin siistiltä mun logeihin verrattuna. Jos haluat koittaa siistimistä, niin MAP-anturin letkuun voisi koittaa jotain vaimennusta. Jos onnistut, niin kerro miten vaikutti.
Arttu
GSX1100 -85
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Tuossa aiemmin olen kokeillut ihan rautalangalla kuristaa map letkua ja kyllä se tasoittaa, mutta ongelmaksi tulee hidas reagointi, toisaalta kuristamalla vähemmän ei juurikaan saa tasoitettua. Pitää vielä kokeilla mopon bensafiltteriä iskeä tuohon letkun väliin, jos se vähän auttaisi. Ei tuosta kyllä paljoa haittaa tunnu olevan.

Tänään vilkkui kylläkin kiihdytys ledi vähän väliä, pitää tutkia tuotakin vielä, kostealla tuon sähköt muutenkin on vähän mitä sattuun, hollantilais/ranskalaista laatua nuo sähköt :(
Volvo 360GL -88
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Mulla on map vähän siistimmän näköistä, alipaineletku on juuri ennen kaasuläppää, noin 0.8mm reijän läpi.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
ast
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Tue Jul 12, 2005 22:57

Post by ast »

Dynossa kokeiltiin ilman kuristinta ja MAP oli todella rumaa, sitä kautta toki myös PW ja DC rumia. Ei kuitenkaan mitään vaikutusta toimintaan tai tehontuottoon ainakaan throttle-body tyyppisessä ruiskutuksessa. Laitoin 1.2 millisen kuristimen takaisin ja nyt jälki on ehkä aika samaa luokkaa kuin tuossa kuvassa. Kokeilin 1.0 mm kuristinta, mutta samassa letkussa olevasta painemittarista näki että se alkoi jo aavistuksen lagaamaan nopeissa muutoksissa, joten ehkä ei ole syytä kuristaa enempää tai muutostilanteissa voi tulla ongelmia. Kuristus on tehty MIG suuttimilla. Jos noiden kanssa kokeilee niin kannattaa huomioida että mitä enemmän letkua on kuristimen jälkeen sen suurempi on kuristuksen vaikutus. Itselläni letkua on reilut 1.5 metriä suuttimen ja MAP-anturin välissä. Muut signaalit ovat itselläni puhtaita. Sinulla näkyisi RPM:ssä olevan jotain pientä röpellystä myös.
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Rpm singaali on ottanut muutaman piikinkin, muttei ajossa ole huomannut, toisinaan rpm-singaali tasaista ja toisinaan hyppii, mutta siihen on tulossa nyt vähän muutoksia muutenkin.

Map-letku on aika pienireikäinen, olisiko 2-3mm tuo reikä, tuon olen ottanut keskemmältä imusarjaa, nyt sytkälle menee kaasuläpän läheltä alipaine letku, voisi tietysti kokeilla laittaa t-haaran tuohon kaasuläpälle menevään ja sitä kautta testailla vähän mitä vaikuttaa, mutta tosiaan lähitulevaisuudessa tulee megan ohjaukseen tuo sytkäkin.

Tyhjäkäynnillä map hyppii noin 5kpa alueella, siinä kai tuolla olisikin suurin vaikutus.
Volvo 360GL -88
ast
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Tue Jul 12, 2005 22:57

Post by ast »

Huomioi sitten että monessa toteutuksessa virranjakajan säätimelle menevässä lähdössä ei ole tyhjäkäynnillä ja pienillä kaasun asennoilla imusarjan alipainetta. Tämä siksi että sytysennakko saataisiin pysymään järjellisenä tyhjäkäynnillä ja hyvin pienillä kierroksilla. Megan taas on mitattava nimenomaan imusarjan painetta.
Post Reply