easytherm tekee väärin inc;t

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
kanju-89
Megasquirt aloittelija

easytherm tekee väärin inc;t

Post by kanju-89 »

miksi lämpömittarit ei näytä -asteita . lämpötilanyläpää on oikein ja megatune näytääoikein, mutta lämpötilan alaraja on 19 astetta. vaikka olen tehnyt kartat et:llä ja kopioinut kaikki inc.it kääntänyt koodin ja pukkannut sen purkkiin. olen vaihtanut myös biasvastukset, antureiden mittaustulokset samaaluokkaa kuin muillakin joilla on fordin anturit.0astetta=91000 ohm,24=33000,100=2000.mega ohjaa myös flektejä ja käynnistyy megatunen näyttämän mukaan samassa lämpötilassa kuin mekkaanisen lämpömittarin.mittasin myös jännitteet bisavastuksilta , toisellapuolen 4,9 ja tiosella 3,9 miksi näin ilman anturia.ja bias 37000ohm ja kokeiltu myös 22000ohm.
ArttuH
Megajumala

Post by ArttuH »

Luultavasti ne antureiden sisääntulojen suojana olevat zener-diodit rajoittavat jännitettä ja samalla lämpötila-alueen alapäätä. Tässä tapauksessa ongelma on vielä keskimääräistä pahempi, kun bias-vastukset ovat normaalia isommat. Eli korjaukseksi voisit kokeilla diodien D2 ja D3 (v2.2-levy) poistamista.
Arttu
GSX1100 -85
kanju-89
Megasquirt aloittelija

Post by kanju-89 »

juu täytyypä kokeilla, mutta suojaako ne häiriöiltä vain vai rikkoontumiselta ja eikös ne ole 5v kynnysjänniteellä,voiko vaihtaa isompiin. partcon sarja v2.2 levy. eikö se jännite nousekkaan 5v:hen vakio osilla. silloin täytyis varmaan ruveta viilaamaan inc:ejä, ja jakaa välit jänniteen jaosta itse .(jännä kun toisilla toimii johtuuko extra koodeista).
ArttuH
Megajumala

Post by ArttuH »

Ne zenerit on siellä ylijännitesuojausta varten. Käytännössä ne voi ottaa aika huoletta poiskin. Prossun sisäiset suojadiodit riittävät tässä tapauksessa aika pitkälle kun syötössä on kohtuullisen iso sarjavastus välissä.

Nimellisesti noilla zenereillä on tosiaan 5,1V kynnysjännite, mutta käytännössä ne alkavat johtaa jo paljon pienemmällä jännitteellä vähän. 5,1V on jollain kohtuullisen isolla virralla, luokkaa 10mA näin ulkomuistista. Halutessaan nuo voi tosiaan korvata isomman jännitteen zenereillä, itse olen käyttänyt ihan hyvällä menestyksellä 5,6V versioita.

Lämpötilaraja missä nuo zenerit alkaa vaikuttamaan riippuu anturin ja bias-vastuksen arvoista. Sen takia joillain tulee ongelmaa helpommin kuin toisilla.
Arttu
GSX1100 -85
kanju-89
Megasquirt aloittelija

Post by kanju-89 »

Juu ehdimpä tänään kokeileen tuota zenerien poistoa ja hyvin toimi. täytyypä tässä kokeilla sopiva zeneri paikoilleen joka ei rajaa liikaa jännitettä.5.6...6.2jne.Iso kiitos vinkeistä :)
teg
Megajumala

Post by teg »

Niitä zenereitä ei edes suositella asentamaan kasausohjeiden mukaan. Jätä ne pois vaan.
Post Reply