Spark A kiukuttelee

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
icebox
Megasquirt aloittelija
Posts: 2
Joined: Sun Aug 17, 2008 21:48

Spark A kiukuttelee

Post by icebox »

Potilaana on m104 sarjan mersun 3.2l kutoskone jossa v2.2 ms extra koodilla (029y4). Koneessa on kiinni mersun omat hukkakipinäpuolat joita ajetaan 3kpl VB921:llä. Nokalta löytyy 60-2 triggeripyörä mersun vr-anturilla.

Ongelma on seuraavanlainen: Startatessa kaikki spark-lähdöt toimivat ok, mutta heti kun kone lähtee käyntiin tapahtuu jotain. Spark A lähtö toimii ~1s ajan, jonka jälkeen jää pysyvästi päälle. Triggeripyörän signaali tulee LM1815 muuntimelle ok ja lähtee sieltä nätisti megalle (tarkistettu skoopilla). Jos koneesta jättää bensat pois niin autoa voi starttailla vaikka kuinka kauan ja Spark A pysyy mukana nätisti, mutta heti kun auto lähtee käyntiin ja kierrokset nousee, jää Spark A päälle.

Piti tänään ottaa tapahtumasta logia pihalle, mutta usb-rs muunnin päätti lakata sopivasti toimimasta ja jäi logit ottamatta...

Toinen pienempi ongelma on CLT mittarin heiluminen kierrosten tahdissa, mitkä seikat tuohon voi vaikuttaa?

Johtosarja on tehty kokonaan uusiksi ja kun seuraavan kerran auton luo pääsen, siirrän loputkin johdot kulkemaan omina ryhminään suojattuihin kaapelisukkiin. Nyt suojattuna on vain vr-anturin johto.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

haiseeko samanlaiselta ongelmalta

viewtopic.php?t=4917

tosin tuo ei edes lähde käyntiin, lupaa vain...
icebox
Megasquirt aloittelija
Posts: 2
Joined: Sun Aug 17, 2008 21:48

Post by icebox »

Samanoloista ongelmaa näyttää sinullakin olevan. Tuntuu vaan oudolta kun tässä tapauksessa pelkkä Spark A tekee omiaan. Tilanne toistuu minulla vaikka irrottaa megasta sytkäkivet irti kokonaan ja jättää lähdöt tyhjiksi.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

lisäksi mulla on kyllä vielä se spark A tiltissä jatkuvasti...

no, kokeilen siirtyä siihen fordin omaan edis 6 systeemiin seuraavaksi, niin on vähemmän virhemahdollisuuksia...
Allu D.
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Mon May 17, 2010 20:11
Location: Pohjanmaa

Post by Allu D. »

Löytykös tähän vaivaan vastausta koskaan?
Täällä sama vaiva päällä, ja meinaa kohta kärsivällisyys loppua ku on tapeltu tuon kans jo sen verta kauan.. :evil:
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Kokeilkaapa vaihtaa koodia HR_10g:hen. Ainakin Bemarien kanssa touhutessa autto. Ja se "wheel decoder routine" pitää olla 025-tyylinen.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Allu D.
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Mon May 17, 2010 20:11
Location: Pohjanmaa

Post by Allu D. »

Nyt kokeiltu Hr koodia kans ei vaikuttanu ainakaan täällä, eli sama vaiva edelleen päällä.. :?
olafu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 365
Joined: Sat Mar 05, 2005 16:54
Location: Urjala

Post by olafu »

Mikä lähtö on valjastettu Spark A:ksi?
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Millaiset asetukset on laitettu triggereille? A/B trigger hammas ja onko trigger return?
Allu D.
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Mon May 17, 2010 20:11
Location: Pohjanmaa

Post by Allu D. »

Led17 spark A
Led18 spark C
Led19 spark B

Trigger A1, B2, C3 koska kampuralla 3 hammasta 2nd trigger nokalla 2hammasta, ja puolina mersun omat 3 hukkakipinä puolaa, kohta lähtee halvalla jos ei ala toimimaan :evil:
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Öööh.. Tuollaisella setupilla ei kyllä tule toimimaan ainakaan hukkakipinänä, eikä COPpina. Ensimmäisenä pitäis poistaa nokalta toinen hammas.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

jep 2nd triggeri nastoja saa olla vain yksi, jos kerran kampuran päässä on 3 nastaa...

mulla taas on 2 nastaa 2nd triggerissä, kun on 6 nastaa nokka-akselin päässä, eli mega näkee sen 3 nastana kampuralla ja yhtenä nastana nokalla...
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Öh.. sulla taitaa sitten mennä kierrosluvun laskenta vähän pieleen. Ja sulla lienee myös jakajasytkä.
Allu D.
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Mon May 17, 2010 20:11
Location: Pohjanmaa

Post by Allu D. »

Höylä wrote:jep 2nd triggeri nastoja saa olla vain yksi, jos kerran kampuran päässä on 3 nastaa...

mulla taas on 2 nastaa 2nd triggerissä, kun on 6 nastaa nokka-akselin päässä, eli mega näkee sen 3 nastana kampuralla ja yhtenä nastana nokalla...
noinhan se mullaki lukee sitä, 3 nastaa kampuralla jatulee nokalta eka liipasu, toinen kierros kampuralla niin nokaltateeoine liipasu, eiköstu 2nd trigger nollaa laskurin joka kerta, :roll: näin oon ainaki ymmärtäny, seki ymmärrys voi hyvinki olla väärin :oops: ..
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Nokalta pitää tulla ainoastaan yksi pulssi, jotta mega tietää siitä että seuraava kampuran pulssi on eka hammas.
Allu D.
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Mon May 17, 2010 20:11
Location: Pohjanmaa

Post by Allu D. »

näinhän se tekee, eli kampuralla 3 nastaa/kierros, ja kun kierros on ohi tulee nokalta eka pulssi, kamprulla alkaa laskenta taas eka hampaasta j aku kolmas on menny tulee nokalta toinen pulssi, ja tätä rataa..
Vai ollaanko ihan hako teillä??
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

En ole kyllä kuullut tuollaista systeemiä kenelläkään olevan, mutta mielestäni tuollakin systeemilä kierrosluku menee väärin?
Allu D.
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Mon May 17, 2010 20:11
Location: Pohjanmaa

Post by Allu D. »

kait se suunilleen oikeen on ku molemmat sekä auton oma että tunerstudio näyttää n.800rpm ku pörisee tyhjäkäyntiä, ongelma vaan että spark A menee juntturaan ja jää päälle.. :?
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

teg wrote:Nokalta pitää tulla ainoastaan yksi pulssi, jotta mega tietää siitä että seuraava kampuran pulssi on eka hammas.
mulla ei ole kampiakselin päässä mitään triggeriä, vaan kaikki on nokka-akselin päässä :wink:
kjb
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Fri Oct 19, 2007 19:52

Post by kjb »

Onkos noita lähtöjä mennyt prossun päästä ihan fyysisesti kuinka helposti rikki?
Itsellä nimittäin Spark A alkoi temppuilemaan sen jälkeen kun kytkin puolan (VAGin hukkispuola jota täälläkin puitu) päässä +12v ja Spark A:n ristiin (omia hölmöilyjä).
Laittaa virrat päälle niin antaa hukkispuolan toiselta puolelta (1 & 4 syl) kipinän kerran (Spark A?), tästä tulee toisinaan myös yllättäviä pamauksia...ilman bensoja en ole koittanut startata mutta bensojen kanssa lähtee käyntiin mutta käy kahdella (2 & 3).

Spark A konffattu LED17 kuten kuuluu ja B LED19. LED19 palaa kirkkaana mutta LED17 ei ollenkaan, voiko noista päätellä jotain muuta älykästä kuin sen että LED19 on jatkuvasti päällä (miksi?). En muista miten noissa ledeissä oli valoa aiemmin kun härveli toimi.

Pystyykö megassa noita sytkälähtöjä muuttamaan siten että valjastaa esim. Spark C:n tekemään A:n hommia? Vai onko nää kovakoodattuja suoraan?

Tämä kyseinen setuppi toimi vuoden verran ihan hienosti mutta siirtäessä tekniikkaa toiseen kulkuvälineeseen tulin kytkeneeksi nuo alussa mainitut piuhat ristiin...
Toivottavasti tästä joku saa selvää, ei oikein järki meinaa juosta parin tunnin yöunien jälkeen :D
Niin ja levynä partcon 2.2 hukkismuutoksilla.

EDIT: otetaas pakkia nyt tän homman kanssa vielä toistaiseksi kun on järki näemmä jäässä...raportoin vkolopun jälkeen kun saa tutkittua lisää.
kjb
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Fri Oct 19, 2007 19:52

Post by kjb »

kjb wrote:Onkos noita lähtöjä mennyt prossun päästä ihan fyysisesti kuinka helposti rikki?
Itsellä nimittäin Spark A alkoi temppuilemaan sen jälkeen kun kytkin puolan (VAGin hukkispuola jota täälläkin puitu) päässä +12v ja Spark A:n ristiin (omia hölmöilyjä).
Laittaa virrat päälle niin antaa hukkispuolan toiselta puolelta (1 & 4 syl) kipinän kerran (Spark A?), tästä tulee toisinaan myös yllättäviä pamauksia...ilman bensoja en ole koittanut startata mutta bensojen kanssa lähtee käyntiin mutta käy kahdella (2 & 3).

Spark A konffattu LED17 kuten kuuluu ja B LED19. LED19 palaa kirkkaana mutta LED17 ei ollenkaan, voiko noista päätellä jotain muuta älykästä kuin sen että LED19 on jatkuvasti päällä (miksi?). En muista miten noissa ledeissä oli valoa aiemmin kun härveli toimi.

Pystyykö megassa noita sytkälähtöjä muuttamaan siten että valjastaa esim. Spark C:n tekemään A:n hommia? Vai onko nää kovakoodattuja suoraan?

Tämä kyseinen setuppi toimi vuoden verran ihan hienosti mutta siirtäessä tekniikkaa toiseen kulkuvälineeseen tulin kytkeneeksi nuo alussa mainitut piuhat ristiin...
Toivottavasti tästä joku saa selvää, ei oikein järki meinaa juosta parin tunnin yöunien jälkeen :D
Niin ja levynä partcon 2.2 hukkismuutoksilla.

EDIT: otetaas pakkia nyt tän homman kanssa vielä toistaiseksi kun on järki näemmä jäässä...raportoin vkolopun jälkeen kun saa tutkittua lisää.
Tämä selvisi jo perjantaina, eli Spark A:n transistori (Q9) pimeänä. Taas toimii.
Post Reply