Koodi sekoaa/ei käynnisty enää?
Moderator: Masi_K
Koodi sekoaa/ei käynnisty enää?
Volvon 4-syl kone, FinPkt:n MS1 v2.2 boksi 29y4 koodilla, sytkää ohjaa EDIS4 ja Alpha-N pohjainen ohjaus.
Ongelmana on jo usemman kerran tapahtuva koodin sekoaminen, tai siltä ainakin tuntuu. Auto ajettu ulkoa sisälle puoliviileään talliin eikä yhtäkkiä enää käynnistykään. Tämä on 3 kerta vuoden sisään kunnei lähdekään enää yhtäkkiä käymään, muita oireita olleet mm. se ettei Megatunella säätö vaikuta välillä yhtään mihinkään. Yleensä auttanut koodin uudelleen lataaminen mutta nyt ei edes se.
Starttauksesta on login pätkää, en saa vaan laitettua sitä mihinkään jakoon mutta sähköpostilla voin antaa sen avulaille. Logissa näkyy kuinka sytkäennakko menee startatessa yhtäkkiä -0.1 asteeseen. Kierrosluvussa piikki heti starttauksen alussa (toisessa logissa tämä oli vielä selvempi ~6500rpm), tämä käsittääkseni kielii koodin korruptoitumisesta?
Täytyy yrittää vielä ladata koodi uusiksi ja naputella asetukset käsin, josko se auttaisi.
Mikä tuon koodin sekoamisen sitten voisi aiheuttaa? Tällä boksilla sekä antureilla ajettu (eri moottorilla kylläkin) 10tkm parin kesän aikana, koneenvaihdon jälkeen alkoivat sitten ongelmat. Käyttövarmuus alkaa olla aika kohdillaan, kunnei tiedä ikinä milloin temppuilu alkaa, mm. penkissä oli "aika" halpaa latailla koodia uusiksi ja ihmetellä säädön tottelemattomuutta.
Login pätkän saa kysymällä-> panu.vidqvist (at) gmail.com
Ongelmana on jo usemman kerran tapahtuva koodin sekoaminen, tai siltä ainakin tuntuu. Auto ajettu ulkoa sisälle puoliviileään talliin eikä yhtäkkiä enää käynnistykään. Tämä on 3 kerta vuoden sisään kunnei lähdekään enää yhtäkkiä käymään, muita oireita olleet mm. se ettei Megatunella säätö vaikuta välillä yhtään mihinkään. Yleensä auttanut koodin uudelleen lataaminen mutta nyt ei edes se.
Starttauksesta on login pätkää, en saa vaan laitettua sitä mihinkään jakoon mutta sähköpostilla voin antaa sen avulaille. Logissa näkyy kuinka sytkäennakko menee startatessa yhtäkkiä -0.1 asteeseen. Kierrosluvussa piikki heti starttauksen alussa (toisessa logissa tämä oli vielä selvempi ~6500rpm), tämä käsittääkseni kielii koodin korruptoitumisesta?
Täytyy yrittää vielä ladata koodi uusiksi ja naputella asetukset käsin, josko se auttaisi.
Mikä tuon koodin sekoamisen sitten voisi aiheuttaa? Tällä boksilla sekä antureilla ajettu (eri moottorilla kylläkin) 10tkm parin kesän aikana, koneenvaihdon jälkeen alkoivat sitten ongelmat. Käyttövarmuus alkaa olla aika kohdillaan, kunnei tiedä ikinä milloin temppuilu alkaa, mm. penkissä oli "aika" halpaa latailla koodia uusiksi ja ihmetellä säädön tottelemattomuutta.
Login pätkän saa kysymällä-> panu.vidqvist (at) gmail.com
Kyllähän tuo aika pitkälti kuulostaa koodin korruptoitumiselta. Tätä tuntuu tapahtuvan aina välillä. Yleensä tuota aiheuttaa syöttöjännitteen pomppiminen, eli tilanne, jossa jännite heiluu edestakaisin prossun käynnistymiseen tarvittavan minimijännitteen molemmin puolin. Tyypillisesti tätä tapahtuu huonolla akulla startatessa tai sitten jonkun huonon johdotusliitoksen aiheuttamana.
Tosin tuo kuulostaa jo vähän erikoisemmalta, että koodin uudelleen lataaminenkaan ei korjaa ongelmaa. Tietty on mahdollista, että bootloaderi on mennyt myös sekaisin, sitä kun ei tietääkseni kirjoiteta uusiksi normaalissa koodin päivityksessä. Mutta tuntuisi aika epätodennäköiseltä, että se sotkeentuisi niin, että prossuun vielä saisi yhteydenkin. Luultavammin tuloksena olisi totaalisen jumissa oleva purkki.
Kannattaa tosiaan kokeilla vielä kerran tuota koodin latausta, mahdollisesti vielä boot-jumpperin kanssa ja sitten huolellista asetusten läpikäymistä. Jos ei tuolla tokene, niin sitten kyseessä saattaa olla ihan fyysinen vika, joko prossussa tai muualla piirilevyllä.
Tosin tuo kuulostaa jo vähän erikoisemmalta, että koodin uudelleen lataaminenkaan ei korjaa ongelmaa. Tietty on mahdollista, että bootloaderi on mennyt myös sekaisin, sitä kun ei tietääkseni kirjoiteta uusiksi normaalissa koodin päivityksessä. Mutta tuntuisi aika epätodennäköiseltä, että se sotkeentuisi niin, että prossuun vielä saisi yhteydenkin. Luultavammin tuloksena olisi totaalisen jumissa oleva purkki.
Kannattaa tosiaan kokeilla vielä kerran tuota koodin latausta, mahdollisesti vielä boot-jumpperin kanssa ja sitten huolellista asetusten läpikäymistä. Jos ei tuolla tokene, niin sitten kyseessä saattaa olla ihan fyysinen vika, joko prossussa tai muualla piirilevyllä.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Kysymys Artulle, syöttöjännitteen aiheuttamasta korruptoimisesta - oletko varma? Prosessorihan alijänniitteellä käyttäytyy miten käyttäytyy (menee resettiin?), mutta tuskin datan sisältö muuttuu.ArttuH wrote:Kyllähän tuo aika pitkälti kuulostaa koodin korruptoitumiselta. Tätä tuntuu tapahtuvan aina välillä. Yleensä tuota aiheuttaa syöttöjännitteen pomppiminen, eli tilanne, jossa jännite heiluu edestakaisin prossun käynnistymiseen tarvittavan minimijännitteen molemmin puolin. Tyypillisesti tätä tapahtuu huonolla akulla startatessa tai sitten jonkun huonon johdotusliitoksen aiheuttamana.
En siis kyseiseen ihan hevin usko.

Koskaan ei ainakaan omissa/muille tekemissäni projekteissa (about viiteen vuoteen), ole tuollaista virhetoimintaa käynyt. Veikkaan tosi-asiallisena syynä olevan - sarjaliikenteen ongelmat. Megan protokolla on primitiivinen, ilman minkäänlaista kehyksen tarkistusta. Kannattaa siis kiinnittää huomiota datayhteysvälineisiin (mielellään natiivi RS, tai ainakin muunnin jossa jännitteet yms. speksin mukaiset).
Niin ja omassakin vehkeessä on ollut pieni 18Ah:n akku, jossa napajännite käynnistettäessä 'hieman enemmän' notkahtaa.
Ennemminkin siinä siis fyysinen tai asetustekninen vika.
En ole mitenkään 100% varma ovatko näkemäni koodin korruptoitumiset aiheutuneet alijännitteestä. Näitä tapauksia kun on ollut aika vähän eikä itselleni ole sattunut yhtään. Enkä ole koskaan tehnyt mitään järjestelmällistä testausta aiheesta. Mutta muutamia tapauksia on kuitenkin tullut vastaan ja useimpiin on liittynyt jotain probleemaa syöttöjännitteiden kanssa. Tietty nämä jänniteongelmat ovat hyvin voineet aiheuttaa virheitä tiedonsiirtoonkin, mistä sitä tietää.
Yleisesti ottaen mikrokontrollereiden pitäisi toki mennä kiltisti resettiin käyttöjännitteen tippuessa liian alas. MS1-prossussakin on sisäänrakennettu jännitteenvalvontalohko, joka resetoi prossun jännitteen tippuessa. Tosin tämän voi konfiguroida monella tapaa enkä tiedä miten oikeaoppisesti konfigurointi on tehty Megan koodissa. Käytännössä olen kuitenkin huomannut, että ilman ulkoista jännitteenvalvontapiiriä olevissa kontrollerisysteemeissä voi tapahtua kaikenlaista erikoista kun käyttöjännitteitä ränkätään riittävästi. En sitten tiedä mitä noissa tilanteissa oikeasti tapahtuu, ehkä tuo resetointi ei toimi 100% luotettavasti ja joskus prosessori pääsee suorittamaan koodia alijännitteellä, jolloin toiminta voi olla vähän mitä sattuu. Ja jos oikein huono tuuri käy, niin tuloksena voi olla kirjoitus ohjelmamuistiin. Tai sitten IO-pinnien jännitteidenkin ollessa mitä sattuu prossu menee ISP-ohjelmointitilaan ja onnistuu taas sattumalta kirjoittamaan jotain muistiin.
Eli käytännön kokemuksien mukaan näiden kontrollereiden kanssa saattaa tapahtua kaikenlaista vähemmän loogista kun niitä kiusaa riittävästi käyttöjännitteillä. Hyvin suunnitelluissa systeemeissä huomattavasti harvemmin ja huonommin suunnitelluissa vähän useammin. Yleensä kuitenkin niin harvakseltaan, että tarkoituksella ongelmia ei saa toistettua. Kuten sanottu, itsekään en ole koskaan saanut Megan koodia korruptoitumaan, vaikka monesti on tullut starttailtua akkua kuivaksi asti yms. Tiedän kuitenkin näin tapahtuneen ihan todistettavasti. Ja itsellekin on tullut vastaan muiden härveleiden kanssa. Viimeisin tapaus oli Innovaten LC1, joka päätti heittäytyä hengettömäksi vähän pidempien starttailusessioiden jälkeen. Tarkemmin tutkittaessa totesin, että kontrollerilta oli mennyt flashin sisältö solmuun ja palikka heräsikin henkiin kun kun koodin tyrkkäsi uudelleen sisälle ohjelmointilaitteella. Ja Innovaten foorumin tutkiskelun perusteella en ole ainoa jolle on käynyt näin.
Yleisesti ottaen mikrokontrollereiden pitäisi toki mennä kiltisti resettiin käyttöjännitteen tippuessa liian alas. MS1-prossussakin on sisäänrakennettu jännitteenvalvontalohko, joka resetoi prossun jännitteen tippuessa. Tosin tämän voi konfiguroida monella tapaa enkä tiedä miten oikeaoppisesti konfigurointi on tehty Megan koodissa. Käytännössä olen kuitenkin huomannut, että ilman ulkoista jännitteenvalvontapiiriä olevissa kontrollerisysteemeissä voi tapahtua kaikenlaista erikoista kun käyttöjännitteitä ränkätään riittävästi. En sitten tiedä mitä noissa tilanteissa oikeasti tapahtuu, ehkä tuo resetointi ei toimi 100% luotettavasti ja joskus prosessori pääsee suorittamaan koodia alijännitteellä, jolloin toiminta voi olla vähän mitä sattuu. Ja jos oikein huono tuuri käy, niin tuloksena voi olla kirjoitus ohjelmamuistiin. Tai sitten IO-pinnien jännitteidenkin ollessa mitä sattuu prossu menee ISP-ohjelmointitilaan ja onnistuu taas sattumalta kirjoittamaan jotain muistiin.
Eli käytännön kokemuksien mukaan näiden kontrollereiden kanssa saattaa tapahtua kaikenlaista vähemmän loogista kun niitä kiusaa riittävästi käyttöjännitteillä. Hyvin suunnitelluissa systeemeissä huomattavasti harvemmin ja huonommin suunnitelluissa vähän useammin. Yleensä kuitenkin niin harvakseltaan, että tarkoituksella ongelmia ei saa toistettua. Kuten sanottu, itsekään en ole koskaan saanut Megan koodia korruptoitumaan, vaikka monesti on tullut starttailtua akkua kuivaksi asti yms. Tiedän kuitenkin näin tapahtuneen ihan todistettavasti. Ja itsellekin on tullut vastaan muiden härveleiden kanssa. Viimeisin tapaus oli Innovaten LC1, joka päätti heittäytyä hengettömäksi vähän pidempien starttailusessioiden jälkeen. Tarkemmin tutkittaessa totesin, että kontrollerilta oli mennyt flashin sisältö solmuun ja palikka heräsikin henkiin kun kun koodin tyrkkäsi uudelleen sisälle ohjelmointilaitteella. Ja Innovaten foorumin tutkiskelun perusteella en ole ainoa jolle on käynyt näin.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Ladattu koodi uusiksi, kokeilussa nyt 029s. Tämän jälkeen naputeltu asetukset käsin uudestaan ja tuotu kartat import-toiminnolla.
Samaa vikaa, eli ei käynnisty vieläkään. Startatessa megatunen näytöltä näkyy kuinka ennakko menee 0 asteeseen niin kauan kun startilla pyörittää, tämän jälkeen nousee 14 asteeseen. Siis silloin kun virrat päällä, mutta päästää avaimesta. Starttiennakko 12 astetta asetuksissa.
Voiko itse boksi olla ottanut kipeää ja vaurioitua jotenkin? Mitään herjauksia ei missään vaiheessa ole ollut ja yhteys pelaa läppärin ja boksin välillä kyllä.
Samaa vikaa, eli ei käynnisty vieläkään. Startatessa megatunen näytöltä näkyy kuinka ennakko menee 0 asteeseen niin kauan kun startilla pyörittää, tämän jälkeen nousee 14 asteeseen. Siis silloin kun virrat päällä, mutta päästää avaimesta. Starttiennakko 12 astetta asetuksissa.
Voiko itse boksi olla ottanut kipeää ja vaurioitua jotenkin? Mitään herjauksia ei missään vaiheessa ole ollut ja yhteys pelaa läppärin ja boksin välillä kyllä.
Ei oikein kuulosta boksin vialtakaan, jos kerran kierrosluku näkyy sekä kipinää ja bensaa tulee.
Jos lähetät login ja asetukset mulle (laitan mailia tulemaan), niin voin ehtiessäni vilkaista pistääkö niistä silmään mitään ilmeistä. Harmi ettei tuolle finkpt:n levylle voi vaihtaa prossua helposti. Sillä selviäisi kätevästi onko itse prosessori seonnut jotenkin. Bootloaderin uudelleen ohjelmointikin taitaa vaatia vähän enemmän askartelua.
Jos lähetät login ja asetukset mulle (laitan mailia tulemaan), niin voin ehtiessäni vilkaista pistääkö niistä silmään mitään ilmeistä. Harmi ettei tuolle finkpt:n levylle voi vaihtaa prossua helposti. Sillä selviäisi kätevästi onko itse prosessori seonnut jotenkin. Bootloaderin uudelleen ohjelmointikin taitaa vaatia vähän enemmän askartelua.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Päivitellään tätäkin välillä. Eli käynnistymisongelma ratkesi muutama viikko sitten: paljastui, että toiseen suutinpankkiin ei tule ollenkaan +12V. Syyksi paljastui kosketushäiriö sulaketaulussa, pientä puhdistusta tauluun ja auto käyntiin.
Seisoi ulkona viikon verran ja taas sama homma, ei käymään ja toisesta suutinpankista ei tule taaskaan bensaa. Yleismittari käteen ja tällä kertaa toiseen pankkiin tulee suuttimien liittimiin molempiin +12V! Boksin liitin irti ja uudelleen mittaamaan, tulee vain toiseen napaan +12V kuten kuuluukin.
Vika näyttäisi olevan siis piirilevyllä? Onko sallittua ottaa 4 suutinta samasta pankista?
Seisoi ulkona viikon verran ja taas sama homma, ei käymään ja toisesta suutinpankista ei tule taaskaan bensaa. Yleismittari käteen ja tällä kertaa toiseen pankkiin tulee suuttimien liittimiin molempiin +12V! Boksin liitin irti ja uudelleen mittaamaan, tulee vain toiseen napaan +12V kuten kuuluukin.
Vika näyttäisi olevan siis piirilevyllä? Onko sallittua ottaa 4 suutinta samasta pankista?
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Aika mielenkiintoinen kytkentä. Onko toi siis kahdella sulakkeella vai miten on kytkennät tehty? Kerro ihan rohkeasti, vika saattaa olla suuttimien johdotuksessa.peewee wrote:Päivitellään tätäkin välillä. Eli käynnistymisongelma ratkesi muutama viikko sitten: paljastui, että toiseen suutinpankkiin ei tule ollenkaan +12V. Syyksi paljastui kosketushäiriö sulaketaulussa, pientä puhdistusta tauluun ja auto käyntiin.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Ei tuollaisessa mitään outoa ole, miksei kummallekin suutinpankille voisi omaa sulaketta laittaa..? Näkkyy tuolla MsExtran ohjeissakin olevan tuollai neuvottuna...kamski wrote:Aika mielenkiintoinen kytkentä. Onko toi siis kahdella sulakkeella vai miten on kytkennät tehty? Kerro ihan rohkeasti, vika saattaa olla suuttimien johdotuksessa.peewee wrote:Päivitellään tätäkin välillä. Eli käynnistymisongelma ratkesi muutama viikko sitten: paljastui, että toiseen suutinpankkiin ei tule ollenkaan +12V. Syyksi paljastui kosketushäiriö sulaketaulussa, pientä puhdistusta tauluun ja auto käyntiin.
Ja juu, on tuossa miun häksättimessäkin joka suuttimella oma sulakeensa, kun on vain yksi suutin/pankki...

Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Juu, voi laittaa vaikka jokaiselle suuttimelle omat sulakkeet. Haen lähinnä kytkennän ja onko MS:n toiminta periaate ymmärretty. Vaikka kyseessä onkin tällaiset speksit;
Volvon 4-syl kone, FinPkt:n MS1 v2.2 boksi 29y4 koodilla, sytkää ohjaa EDIS4 ja Alpha-N pohjainen ohjaus.
Liikkuva kuva
http://www.megamanual.com/v22manual/mfuel.htm#inject
Volvon 4-syl kone, FinPkt:n MS1 v2.2 boksi 29y4 koodilla, sytkää ohjaa EDIS4 ja Alpha-N pohjainen ohjaus.
Liikkuva kuva

http://www.megamanual.com/v22manual/mfuel.htm#inject
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Niin johtosarjahan on tehty noin ohjeiden mukaan, eli 2 suutinta on saman sulakkeen takana.
Jos kahden suuttimen liittimien molempiin napoihin tulee +12V (ainoastaan siis silloin kun boksin liitin on kiinni) tarkoittaa se, että boksissa itsessään on vikaa? Suutinajuri jotenkin sökönä? Mikäli tuo +12V tulisi molempiin napoihin myös silloin kun boksi on irti voisi vika ollakin johtosarjassa.
Jos kahden suuttimen liittimien molempiin napoihin tulee +12V (ainoastaan siis silloin kun boksin liitin on kiinni) tarkoittaa se, että boksissa itsessään on vikaa? Suutinajuri jotenkin sökönä? Mikäli tuo +12V tulisi molempiin napoihin myös silloin kun boksi on irti voisi vika ollakin johtosarjassa.