dwell piikkijä

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Pahkis
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Wed Nov 18, 2009 22:06

dwell piikkijä

Post by Pahkis »

Tässä muutama kuva megalogista, ja ärsyttävistä piikeistä jotka tuntuu nykimisenä ajossa..

Image

Image

Mistä moinen voisi johtua? Käytössä Boschin 2x2 hukkakipinäpuola jota ohjataan megalla.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Pistäppäs koko lokifile jonnekkin nähtäville niin tutkitaan.
olafu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 365
Joined: Sat Mar 05, 2005 16:54
Location: Urjala

Post by olafu »

Ettei vaan olis "Cranking Dwell" tuo piikki ja sen ilmestyminen siitä syystä, että mega boottaa tai kierroslukutieto katkeaa hetkeksi.
Pahkis
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Wed Nov 18, 2009 22:06

Post by Pahkis »

Mitenkäs tuon voisi varmasti todentaa ettei näin ole?
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Katso lokista meneekö secl laskuri nollille tuossa kohdin.
Pahkis
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Wed Nov 18, 2009 22:06

Post by Pahkis »

Voltit näyttää tippuvan noissa kohdin.. pitääkin tsekata sähkö+maadoitus
Pahkis
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Wed Nov 18, 2009 22:06

Post by Pahkis »

Maadoitus ja syöttö on varmistettu ja +12v on uusittu, mutta silti nykii.. Mistä kannaisisi ruveta etsimään vikaa, esim. kortilta?
Pahkis
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Wed Nov 18, 2009 22:06

Post by Pahkis »

Vielä ongelmana piikit jännitteessä, eli jännite pomppii välillä 6-21volttia :shock:

Mistä tuo megan mittaus tulee, koska ongelmat ei ole poistunu vaikka olen nyt tsekannu ja johdottanut uudestaan jännitteen syötön jo 3 kertaa!! Maadoituksia olen kanssa kokeillu eripaikoista..

Oliskos kortilla jossain joku komponentti rikki/ kosketus häiriö?
Pahkis
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Wed Nov 18, 2009 22:06

Post by Pahkis »

Ei ketään elektroniikka neroa paikalla joka mahdollisesti tietäis neuvoa??
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Pahkis wrote: Mistä tuo megan mittaus tulee, koska ongelmat ei ole poistunu vaikka olen nyt tsekannu ja johdottanut uudestaan jännitteen syötön jo 3 kertaa!! Maadoituksia olen kanssa kokeillu eripaikoista..

Oliskos kortilla jossain joku komponentti rikki/ kosketus häiriö?
R3 ja R6 muodostavat jännitteenmittauksen.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Pahkis
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Wed Nov 18, 2009 22:06

Post by Pahkis »

Pitää tinata nuo huomenissa uudestaan ja katsoa josko siitä olis apuja.
Pahkis
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Wed Nov 18, 2009 22:06

Post by Pahkis »

Tinasin nuo uudestaan, mutta pätkii silti vieläkin välillä
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: dwell piikkijä

Post by kamski »

Pahkis wrote:Tässä muutama kuva megalogista, ja ärsyttävistä piikeistä jotka tuntuu nykimisenä ajossa..

Mistä moinen voisi johtua? Käytössä Boschin 2x2 hukkakipinäpuola jota ohjataan megalla.
Onko sytkä kivet vai tarvike moduuli? Oikeat dwell-ajat sekä ylösvetovastukset kokeiltu erilaisia.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Pahkis
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Wed Nov 18, 2009 22:06

Post by Pahkis »

Mitkä olisi sopivat dwell ajat tuollaiselle 2x2 boschin puolalle?
Tosiaan piikkejä tulee satunnaisesti, joskus tulee parin minuutin sisään pari ja joskus ei esim 15minuutin aikana kertaakaan..
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

Pahkis wrote:Mitkä olisi sopivat dwell ajat tuollaiselle 2x2 boschin puolalle?
Tosiaan piikkejä tulee satunnaisesti, joskus tulee parin minuutin sisään pari ja joskus ei esim 15minuutin aikana kertaakaan..
viewtopic.php?t=2167

Riipu vähän puolasta ja prossusta. En pysty hatusta vetää mitään arvoja, säätämällä, kokeilemalla siitä pääse.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Prossusta?
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Pahkis wrote:Mitkä olisi sopivat dwell ajat tuollaiselle 2x2 boschin puolalle?
Muuntajan varausaika, ei mistään 'prossusta' riipu.

viewtopic.php?t=427&postdays=0&postorde ... 7&start=30
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

Hyvä kun kysyitte. Riippuen prossusta, sen mitä megamanual antaa oletusarvona käytettäväksi dwell asetuksina. Siitä sitten hiromaan dwell sopivaksi. Täällä foormilla onkin hyvät vinkit mitenkä dwell säädetään pers dynossa.
Nimittäin kun siirryin MS II niin dwell ajat piti muuttaa merkittävästi vaikka sytkävehkeet pysyneet samana.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

kamski wrote:Hyvä kun kysyitte. Riippuen prossusta, sen mitä megamanual antaa oletusarvona käytettäväksi dwell asetuksina. Siitä sitten hiromaan dwell sopivaksi. Täällä foormilla onkin hyvät vinkit mitenkä dwell säädetään pers dynossa.
Nimittäin kun siirryin MS II niin dwell ajat piti muuttaa merkittävästi vaikka sytkävehkeet pysyneet samana.
Niin sohlaat nyt kätevästi kaksi asiaa. Sen kuinka ohjain varausaikaa kykenee ohjaamaan ja sen mitä muuntajan varaaminen johonkin tasoon vaatii.

Jälkimmäinen asia - oikein tehden, pitää/pitäisi aina varmistaa mittalaittein.

Ps. Ainakin MS1/Extra hi-res koodi, antaa kyllä varausajaksi - aika tarkkaan sen mitä on asetettukin.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Samoin muuten tekee MS II ja III. Itse olen päivittänyt MS1 -> MS2 -> MS3 ja aina on sama dwell tullut ulos...
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Post by harrastaja »

kamski wrote:Hyvä kun kysyitte. Riippuen prossusta, sen mitä megamanual antaa oletusarvona käytettäväksi dwell asetuksina. Siitä sitten hiromaan dwell sopivaksi. Täällä foormilla onkin hyvät vinkit mitenkä dwell säädetään pers dynossa.
Nimittäin kun siirryin MS II niin dwell ajat piti muuttaa merkittävästi vaikka sytkävehkeet pysyneet samana.
Jos latausaika riippuu prossusta, niin sen korjaaminen kuuluu koodin kehittäjille.
Oletusarvot (vaikka ne olisikin MEGAMANUAALISSA) on jotain jonkun henkilön mielipiteitä, jotka ei todennäköisesti suurimmassa osissa tapauksista osu kohdalleen.
Täällä joistain puolistalatauksia mitattuna.

Kuinka MSII:een joutui Dwell:iä muuttamaan?

PS. Ei pysty ainakaan vinkkejä antamaan, kun en tunne ketään, jolla olis niin hyvä takapuoli, että vois virtaa mitata :) .
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

No hö. Tämä keskustelu rupea taas muuntautuman kuin sika H1-N1. Ei ole ihme että se tarttuu myös ihmisiin.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

harrastaja wrote:
kamski wrote:Hyvä kun kysyitte. Riippuen prossusta, sen mitä megamanual antaa oletusarvona käytettäväksi dwell asetuksina. Siitä sitten hiromaan dwell sopivaksi. Täällä foormilla onkin hyvät vinkit mitenkä dwell säädetään pers dynossa.
Nimittäin kun siirryin MS II niin dwell ajat piti muuttaa merkittävästi vaikka sytkävehkeet pysyneet samana.
Jos latausaika riippuu prossusta, niin sen korjaaminen kuuluu koodin kehittäjille.
Oletusarvot (vaikka ne olisikin MEGAMANUAALISSA) on jotain jonkun henkilön mielipiteitä, jotka ei todennäköisesti suurimmassa osissa tapauksista osu kohdalleen.
Täällä joistain puolistalatauksia mitattuna.

Kuinka MSII:een joutui Dwell:iä muuttamaan?

PS. Ei pysty ainakaan vinkkejä antamaan, kun en tunne ketään, jolla olis niin hyvä takapuoli, että vois virtaa mitata :) .
Kyllä, ensin käytetään oletus arvot ellei ole sitten suoraan tiedossa lataus ajat. Ja oletus arvot katsotaan siis prosessorin kohtaisesti sen mitä megamanuali näyttä. Siinä on siis hyvä lähtökohta.

Dwelli voidaan verrata moottorin tehoon ja vääntömomentin. Parhaiten olen saanut Dwellin kohdalle kuin käytin auton toimintalämpötilaan ja löysin sopivan latausajan pers dynossa. Tuli myös merkittävästi alavääntöä moottorin.! Vai kuinka olette saaneet parhaat tehot konesta??
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

kamski wrote:Ja oletus arvot katsotaan siis prosessorin kohtaisesti sen mitä megamanuali näyttä. Siinä on siis hyvä lähtökohta.

Dwelli voidaan verrata moottorin tehoon ja vääntömomentin. Parhaiten olen saanut Dwellin kohdalle kuin käytin auton toimintalämpötilaan ja löysin sopivan latausajan pers dynossa. Tuli myös merkittävästi alavääntöä moottorin.! Vai kuinka olette saaneet parhaat tehot konesta??
Hohhoijaa.... :shock:

Megamanuaali 'varmaan kertoo' oikean (tai edes) lähelle oikean, muuntajan varausajan käyttämällesi puolatyypille. Tuo persdyno 'menetelmä', kannattaa unohtaa heti alkuunsa.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Itse lähdin rakentelemaan autoani siten, että selvitin puolan vaatiman latausajan ja käytin sitä. Päivityksen yhteydessä siirsin uuteen prosessoriin tietenkin kaikki vanhat asetykset suoraan.
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

Benkku wrote:
kamski wrote:Ja oletus arvot katsotaan siis prosessorin kohtaisesti sen mitä megamanuali näyttä. Siinä on siis hyvä lähtökohta.

Dwelli voidaan verrata moottorin tehoon ja vääntömomentin. Parhaiten olen saanut Dwellin kohdalle kuin käytin auton toimintalämpötilaan ja löysin sopivan latausajan pers dynossa. Tuli myös merkittävästi alavääntöä moottorin.! Vai kuinka olette saaneet parhaat tehot konesta??
Hohhoijaa.... :shock:

Megamanuaali 'varmaan kertoo' oikean (tai edes) lähelle oikean, muuntajan varausajan käyttämällesi puolatyypille. Tuo persdyno 'menetelmä', kannattaa unohtaa heti alkuunsa.
Hooijaa niin....... :shock:

Voithan sie tuoda oman näkemyksensä kuinka mitataan latausajan esim: jos ei ole tarvittavia työkaluja käytettävissä!
Tässä harrastajalla olikin jotain puolien latausajat, huomasin vaan että tyypillisesti puola kuin puola niin aika on 3.0 ms.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

kamski wrote:...huomasin vaan että tyypillisesti puola kuin puola niin aika on 3.0 ms.
No ei nyt ihan... Tuolla jo polttaa nopeammin varautuvat muuntajat ja/tai kytkevän päätteen.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

kamski wrote:Voithan sie tuoda oman näkemyksensä kuinka mitataan latausajan esim: jos ei ole tarvittavia työkaluja käytettävissä!
Jos ei ole tarvittavia mittalaitteita tai osaamista mittaukseen, niin kannattaa pitäytyä muuntajissa, joista valmistaja on julkaissut datat.
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

Benkku wrote:
kamski wrote:...huomasin vaan että tyypillisesti puola kuin puola niin aika on 3.0 ms.
No ei nyt ihan... Tuolla jo polttaa nopeammin varautuvat muuntajat ja/tai kytkevän päätteen.
Yhtälailla lataus voi jäädä vajaaksi. Ei kaikki aina palaa poroksi,.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

Benkku wrote:
kamski wrote:Voithan sie tuoda oman näkemyksensä kuinka mitataan latausajan esim: jos ei ole tarvittavia työkaluja käytettävissä!
Jos ei ole tarvittavia mittalaitteita tai osaamista mittaukseen, niin kannattaa pitäytyä muuntajissa, joista valmistaja on julkaissut datat.
Meinaatko että kaikkien pitäisi ostaa sellaiset puolat jossa on dwelli speksit liimattuna puolan kylkeen. Eihän se niin voi mennä. Täytyy olla myös muitakin vaihtoehtoja. Sitä taas en suvaitse että pidetään vain yhdestä linjasta kiinni "tämä on mukamas ainoa oikea vaihtoehto"

Rakensin 4-5 vuotta sitten ulkoisen puolan joka oli alunperin tarkoitettu virranjakajan sisään. Huomasin vaan kun puola lämpeni yhtä paljon kuin moottori niin se menetti tehonsa johtuen lämpörasituksesta.
Siitä sitten vetämän johtopäätöksiä onko tämä mittääminen sitten kuinka luotettava, varsinkin kun mittaaminen tapahtuu yleensä huoneenlämpötilassa eli 20c.
Jostain syystä ei tullut mitattua oman puolan ltausaikoja/ teettää mittauksia. Silloin kun puola sakka niin ilmiönä on moottorin yskiminen huono veto, pätkiminen ja tietenkin ylilämpeneminen.

Nämä on taas sellaisia juttuja kun mennään äärirajoilla : ei herkille!!
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Post Reply