Ei kipinää.

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
Kädetön
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Sat Oct 10, 2009 2:19

Ei kipinää.

Post by Kädetön »

Tuli tuossa mieleen kun tein levylle noita muutoksia jakajasytytyksen ohjausta varten niin jäi hieman epäselväksi pari asiaa.

Tuon boksin mukana tuli aikoinaan nuo kasaus ohjeet joissa neuvotaan jumpperoimaan nuo IGBTIN - JS10, sekä IGBTOUT - IGN, kun taas tuolla msextra (http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2 ... .htm#1coil) sivustolla neuvotaan vetämään johto R26 - IGBTIN kera 330ohm vastuksen.

Kumpihan noista nyt olisi oikea kytkentä, vai pitääkö nuo molemmat tehdä???
Itse tosin tein tuon jälkimmäisen ohjeen mukaan enkä ainakaan vielä saanut kipinää aikaiseksi tuolla boksilla...
Kädetön
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Sat Oct 10, 2009 2:19

Post by Kädetön »

Alkoihan se tämäkin kipunoimaan. :D

Olinpahan unohtanut laittaa jumpperin tuohon IGBTOUT - IGN välille... :oops:
Kädetön
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Sat Oct 10, 2009 2:19

Post by Kädetön »

Voi kuulostaa kaukaa haetulta mutta voiko tuo sytkäkivi (BIP373) hajota jos tulpanjohto on poikki, eli yksi kipinä jää lyömättä???

Vai voisikohan puola olla mennyt rikki?

Tänään tuolla pari kymmentä kilsaa testailin, ja myöhempään kaverille lähtiessä hävisi kipinä kokonaan...
Kädetön
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Sat Oct 10, 2009 2:19

Post by Kädetön »

Puola oli sanonut sopimuksen irti ja taas toimii... toistaseksi. :lol:
Kädetön
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Sat Oct 10, 2009 2:19

Post by Kädetön »

Kiva kiva...

Taas vaihteeksi hävis kipinä. :evil:

Mikähän tuota puolaa tahtoo oikeen polttaa???

Minkähänlaisia asetuksia tuommosella jakajasytkällä täytyis pitää, joka toteutettu tuolla BIP373-kivellä???

Tällä hetkellä nuo on ihan tuon MS2extra ohjeen mukaan eli:

- Rising Edge
- Spark Out - Going High (Inverted)
- Dwell to around 6.0mS for cranking 3.5mS for Running
- D14 as the Spark A output pin.

Entäs sitten tuo Dwell Type???
Se on tällä hetkellä: Standard Dwell
vetu
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Wed Jul 07, 2010 16:46

Post by vetu »

Itsehän en asiasta mitään tiedä mutta jos olisin sinä, mittaisin puolalle menevän virran kun auto on käytössä... Pitäisi olla alle 2A.

Voisin kuvitella että puolan polttaa liian pienet latausajat.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

vetu wrote:Itsehän en asiasta mitään tiedä mutta jos olisin sinä, mittaisin puolalle menevän virran kun auto on käytössä... Pitäisi olla alle 2A.
Tähän asti ihan oikein. Virran mittaaminen antaa heikon hajun siitä että ollaan oikealla hehtaarilla. Jos virta on jotain kymmeniä ampeereja niin voi olettaa että on virhe kytkennässä ja/tai asetuksissa.
vetu wrote: Voisin kuvitella että puolan polttaa liian pienet latausajat.
Mieti uudelleen? Jos latausaikaa pidentää niin mitä tapahtuu puolan läpi menevälle virralle?

Suosittelen itsekkin tuota virran mittaamista ja lisäksi kytkennän tarkastamista. Minkälaiset tulpat on käytössä? Minkälaiset tulpanjohdot? Olethan mitannut että tulpissa+johdoissa on riittävä resistanssi? Onko puola tarkoitettu transistorisytytykselle(="kärjetön")?

Niin ja mikä prosessori? Ms1/Ms2?
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Kädetön
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Sat Oct 10, 2009 2:19

Post by Kädetön »

Vauhtivaunu wrote:
vetu wrote:Itsehän en asiasta mitään tiedä mutta jos olisin sinä, mittaisin puolalle menevän virran kun auto on käytössä... Pitäisi olla alle 2A.
Tähän asti ihan oikein. Virran mittaaminen antaa heikon hajun siitä että ollaan oikealla hehtaarilla. Jos virta on jotain kymmeniä ampeereja niin voi olettaa että on virhe kytkennässä ja/tai asetuksissa.
vetu wrote: Voisin kuvitella että puolan polttaa liian pienet latausajat.
Mieti uudelleen? Jos latausaikaa pidentää niin mitä tapahtuu puolan läpi menevälle virralle?

Suosittelen itsekkin tuota virran mittaamista ja lisäksi kytkennän tarkastamista. Minkälaiset tulpat on käytössä? Minkälaiset tulpanjohdot? Olethan mitannut että tulpissa+johdoissa on riittävä resistanssi? Onko puola tarkoitettu transistorisytytykselle(="kärjetön")?

Niin ja mikä prosessori? Ms1/Ms2?

Tulpat on mallia biltema :D BPR6/7ES vastaavat ja tulpanjohdot on alkuperäiset, tosin yhden poikki menneen johdon vaihdoin.
Resistanssia en noista tosin ole mitannut ja puola pitäisi olla kärjettömän. (BMW:n motronicilla alunperin)

Prossuna on tuo MS2 v3.0 ja koodi on extra 2.1.0.
Kädetön
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Sat Oct 10, 2009 2:19

Post by Kädetön »

Nyt taas kipunoi puolan vaihdolla.

Mittasin tuon virran ja näytti nykyisillä ( Going High / inverted) asetuksilla startatessa n. 0.1A, kokeilin myös tuolla Going Low / normal asetuksella jolloin mittari näytti n. 2.5A, eli eikös tuon pitäisi olla oikein?
Kädetön
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Sat Oct 10, 2009 2:19

Post by Kädetön »

Tuli tuossa semmonen asia mieleen että voisiko tuo puolan purkautumis aika vaikuttaa tuohon puolan hajoamiseen.
Asetuksissa tuo Maximum Spark Duration on tällä hetkellä 0,5ms.
Paljonkohan tuo pitäis olla?
LuomuTeurastaja
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Sat Sep 25, 2010 15:13
Location: Lappajärvi

murr

Post by LuomuTeurastaja »

lainaan vähä topiccia.. Kytkin tuon hugon sytytysmoduulin " http://www.mega-efi.fi/product/129/syty ... rvikemalli " ja ilmeisesti päin persettä, koska ku yritän lyödä maihin johtoa joka pitäs mennä megalle ni...... eipä paljo sätky puolan joholta. Sarjassa typerät kysymykset tarttisin tuolle hugon moduulille kytkentäohjeen, jonka maanviljelijäki ymmärtää. :lol: Hyvin on lyhenteet laitettu mut mun äo:lla ei aukea mikä menee minnekki ku ei oo väännetty rautalangasta, että tämä menee puolaan -napaan ja tämä menee megaan ja jne jne... :lol:
325e TIC
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: murr

Post by Vauhtivaunu »

LuomuTeurastaja wrote:Kytkin tuon hugon sytytysmoduulin
Sikäli kuin tuo moduli tottelee samaa kaavaa kuin alkuperäinen Bosch-osa niin:

Pinni 1= Puolan miinus (-) joskus merkitty "1"
Pinni 2= Maadoitus, hyvään maattopisteeseen
Pinni 3= ei käytössä
Pinni 4= +12v
Pinni 5= ei käytössä
Pinni 6= modulin triggaus. tämä menee megan sytkäohjaukselle.
Pinni 7= ei käytössä

Ja tietysti puolan (+)-puolelle (joskus merkity "15") pitää tulla +12v

tieto on tuolta: http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... .htm#bosch

Monesti käytetty Bosch-osa on osoittautunut paremmaksi kuin uusi tarvikeosa.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Usein kannattaa puolan sähkö ottaa bensapumpun releen takaa, niin välttyy virhekonffien aiheuttamilta sytkäyksikön palamisilta. Kun moottori ei käy, ei puolalle tarvitse missään tilanteessa tulla sähköä :).
LuomuTeurastaja
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Sat Sep 25, 2010 15:13
Location: Lappajärvi

noniin

Post by LuomuTeurastaja »

Kiitokset vastauksista! Olin näköjään kytkeny sen ihan oikealla kaavalla, mutta taas tuli todistettua, ettei kannata väsyksis alkaa kytkemään. ainut vika mun kytkennässä oli, että moduulin maa oli kyl kiinni muduulissa, mutta ois varmaan kannattanu laittaa toinenki pää maihin :lol: Konekki hörähti het käyntii, mutta tosin vaa 5 sekunniks ja kun yritin uuestaan, että oisin tarkastanu sytyn kohan ni alko kadottaa välistä asentotunnistimelta tiedon. Pitänee alkaan pänttään foorumia läpi josko löytäs ratkasun :?
325e TIC
Post Reply