mega sekosi

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
temppaa
Megasquirt aloittelija
Posts: 1
Joined: Tue Feb 24, 2009 16:08

mega sekosi

Post by temppaa »

Pari kysymystä 240 volvosta ja megasta.

Tuossa volvossa oli alunperin lh 2.2 tai 2.4 josta pystyi kivasti hyödyntämään antureita ja muuta hilpettä. Tuo kierrostiedon luku jäi kuitenkin hieman epäselväksi eikä googlaaminen tuota haluttua vastausta. Volvossa on siis joku anturi joka lukee vauhtipyörää, vauhtipyörä on käsittääkseni 60-2. Palopeltiä pitkin tulee anturin johto joka on 2 +1 napainen, kaksi johdinta + kuoren maa. Onko tuo nyt VR vai HALL anturi? Hall piirin kanssa koetin autoa käynnistää huonolla menestyksellä, yritin +5 ja +12v linjoista ottaa anturille motivaatiota ja toinen johdin relekortin TACH liittimeen mutta mitään kierrostietoa ei tullut megalle asti.
Sitten tuumasin kokeilla VR piiriä kun sekin on tuolle kortille (v3 + MS2) rakennettu. En kerennyt vielä jomppien paikkaa kortin pohjasta vaihtaa kun jotain vielä heitin virrat päälle ja kappas kappas suuttimet alkoivat maadoittaa koko ajan + bensapumppu pyörii taukoamatta kun on virrat päällä. Sitten lakkasi megatune ikäänkuin vastaamasta ja kellokin alkoi olemaan jo sen verta, että parempi oli jättää hommat hautumaan.
Seuraavana päivänä ajattelin että koodin uudelleen lataaminen kortille palauttaisi tilanteen. Kortti boot modeen ja koodi sisään (v2.891) ja mukavasti tuo näytti sinne menevän. Noh nyt alkoi sitten stimun päässä (JimStim) bensapumpun ledi vilkkumaan sekunnin välein ja megan päässä suuttimien ledi palaa koko aika ja stimun päässä suuttimien ledi pimeänä.

Mistäs tästä nyt kannattaa vikaa lähteä hakemaan, kun eikös tuon koodin lataaminen poista edellisen ohjelman jos siinä olisi jotenkin mennyt joku sekaisin? On noita komponenttejä sen verta kuitenkin tuossa kortilla ettei nyt viitsisi jokaista irrotella ja tarkistaa :P

Sitten jos joku osaisi vielä fiksumpana kertoa tuon kierroslukutiedon lukemisen salat tuosta volvon pyörältä tuolla vakioanturilla.
vetu
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Wed Jul 07, 2010 16:46

Post by vetu »

Itse taistelen myös tuon VR-anturin kanssa. Ilmeisesti tarvitsee tuon VR-muuntimen joka muuntaa anturilta tulevan tiedon kanttiaalloksi. En ole tosin vielä saanut selville miten tuo anturi kytketään... Ajattelin koittaa laittaa +12V toiseen päähän ja toisen oskilloskooppiin ja tutkailla mitä se kertoo :shock:
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

vetu wrote:Ajattelin koittaa laittaa +12V toiseen päähän ja toisen oskilloskooppiin ja tutkailla mitä se kertoo :shock:
Saattaa palaa se anturi. 99% varmuudella se on VR-tyyppiä ja jos sille antaa raakaa +12v jännitettä akusta niin sen anturin sisällä oleva käämi päästää savun ulos.

Kokeile ensin ihan vaan yhdestä karvasta skooppiin ja toisesta maihin?
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Post Reply