poistaa saa
Moderator: Masi_K
poistaa saa
poistellaan vanhoja juttuja
Last edited by mazajns on Sat Jul 29, 2017 18:00, edited 2 times in total.
bmw 520i -89 Projekti 2.5 24v tic
Tuo tarvitsee lisää inertiaa jotta mittaustapahtuma ei olisi niin nopea. Liian nopea veto sotkee mittauksen ja esim. turboahdettu moottori vaatii aina aikaa jotta ahdin lähtee pyörimään ja jotta ajotapahtuma olisi niinkuin se olisi sitten tiellä tai radalla.
Tietty pienitehoisia autoja voi mittailla noinkin mutta säätämisen kannalta olisi enemmän hyötyä jos veto olisi hitaampi kuin mitä video-pätkistä on pääteltävissä.
Reaaliaikaisesti säädettävä jarru olisi hyvä lisä jotta pääsisi tasakaasu-tilanteeseen ja näkisi esim. sytytysennakon vaikutuksen siinä kohdassa vaikuttavaan vääntömomenttiin. Sellainen säätäminen ei onnistu ilman jarrua. Joku prosenttipohjainen jarrutus tai säädettävissä oleva vakiokierrosluku-pohjainen jarru mahdollistaa säätämisen niin että näkee momentin muutoksen kun säätää seoksia ja ennakoita niin että moottori pyörii juuri siinä kuormituspisteessä koko ajan. Heh, joku kova jätkä käyttää tähän auton omia jarruja...
Tietty pienitehoisia autoja voi mittailla noinkin mutta säätämisen kannalta olisi enemmän hyötyä jos veto olisi hitaampi kuin mitä video-pätkistä on pääteltävissä.
Reaaliaikaisesti säädettävä jarru olisi hyvä lisä jotta pääsisi tasakaasu-tilanteeseen ja näkisi esim. sytytysennakon vaikutuksen siinä kohdassa vaikuttavaan vääntömomenttiin. Sellainen säätäminen ei onnistu ilman jarrua. Joku prosenttipohjainen jarrutus tai säädettävissä oleva vakiokierrosluku-pohjainen jarru mahdollistaa säätämisen niin että näkee momentin muutoksen kun säätää seoksia ja ennakoita niin että moottori pyörii juuri siinä kuormituspisteessä koko ajan. Heh, joku kova jätkä käyttää tähän auton omia jarruja...
PQ
Tiedänpä dynon missä on ~8kg inertia, mittataajuus 1 pulssi per kierros ja tehokkaimmat pelit ~450 hepoisia. Hyvin kuulemma skulaa jos mitata meinaa. Jos kuormittaa aikoo niin mekaaniset jarrut voi unohtaa, mulla on dynon päässä Chervolet Blazerin jarrulevy jota puristaa 2 pneumaattista satulaa. Se on lähinnä rummun hidastamista varten mutta pakkohan sillä on ollut koittaa kuormittaa. Minuutin kun pitää sitä päällä ja kaupanpäälle jarruttaa prätkän omalla takajarrulla niin voin kertoa että haisee mielenkiintoiselle
Vaikka tuota ei mihinkään ylimääräiseen käyttäisikään niin pölyä tulee ihan vitusti ja varmaan elinikäennuste nousee ihan kohisten kun sitä imee sieraimeen...
Kyllä noita teeseitse jarruja on rakennettu kaikenmaailman sähköhitsauskoneista, alppirekkojen jarruista ja ties mistä kaivinkoneen ajomoottoreista. Ei vaadi kauheesti ees elektroniikkaa ohjaukseen jos tekee jarrusta kelluvan ja laittaa vivun alle paineanturin josta aktiivinen ohjaus.
Ja toi sun kiekko näyttää kyllä hurjalta!!

Kyllä noita teeseitse jarruja on rakennettu kaikenmaailman sähköhitsauskoneista, alppirekkojen jarruista ja ties mistä kaivinkoneen ajomoottoreista. Ei vaadi kauheesti ees elektroniikkaa ohjaukseen jos tekee jarrusta kelluvan ja laittaa vivun alle paineanturin josta aktiivinen ohjaus.
Ja toi sun kiekko näyttää kyllä hurjalta!!
juu, ei mulla tietysti ole tarkoitus sitä miljoonaa pyörittää, vaan sellaista sopivaa nopeutta, eli jotain 3000 rpm max. se vauhtipyörä olis siis se ajorulla...mazajns wrote:Noista isojen moottoreiden vauhtipyöristä varoitellaan aika monissa nettisivuilla. Voi olla tasapainoitettu niin että tasapainoittaa samalla kampiakselin värinöitä ja varsinkin käytettyyn vauhtipyörään voi syntyä halkeemia sisään johtuen lämmöstä, ja sitten siihen sopivasti vetojännitystä niin...Höylä wrote:pitäisköhän sitä itsekkin alkaa jotain dynoa rakentelemaan, kun olis 1 kpl zetor 25A:n vauhtipyörää jo valmiinamitäs se painaa, jotain 200 kg ja painosta suurin osa siellä ulkokehän tuntumassa...
sellaista "vesijarrua" olen aina joskus vähän suunnitellut, mutta ei ole vielä tullut hyvää ideaa...
lähinnä siis "mopoluokan" eli jotain alle 15 heppaisten dynoa olen ajatellut rakentaa


Oisko ollu 147kg vai muistanko väärin.Höylä wrote:pitäisköhän sitä itsekkin alkaa jotain dynoa rakentelemaan, kun olis 1 kpl zetor 25A:n vauhtipyörää jo valmiinamitäs se painaa, jotain 200 kg ja painosta suurin osa siellä ulkokehän tuntumassa...
sellaista "vesijarrua" olen aina joskus vähän suunnitellut, mutta ei ole vielä tullut hyvää ideaa...
Kannattaa tehdä sitten särötarkastukset huolella, kaverilla kun meni moinen palasiksi jalkojen välissä.
Re: "koti" tekoinen inertia dyno
ookko kysynyt trafilta miten suhtautuu asiaan? oon ite kysynyt ja yksityinen henkilö ei voi kirjottaa teholappua joka kelpaa muutoskatastukseen. pitää olla autoalan korjaamo tai toiminimi.mazajns wrote: Alkuperäinen idea syntyi koska katsastuslappujen hankkiminen oli sen verran hankalaa ja kallista että olisi näppärä tehdä ne itse ja toisekseen säätäminen helpottuu.
mullakin on jarrulevy ja jarrusatula jota ohjataa painelimalla. haju on hirvee ku hetken jarruttaaSmokie wrote: mulla on dynon päässä Chervolet Blazerin jarrulevy jota puristaa 2 pneumaattista satulaa. Se on lähinnä rummun hidastamista varten mutta pakkohan sillä on ollut koittaa kuormittaa. Minuutin kun pitää sitä päällä ja kaupanpäälle jarruttaa prätkän omalla takajarrulla niin voin kertoa että haisee mielenkiintoiselle![]()

Re: "koti" tekoinen inertia dyno
poistellaan vanhoja juttuja
Last edited by mazajns on Sat Jul 29, 2017 17:57, edited 1 time in total.
bmw 520i -89 Projekti 2.5 24v tic
sulla on rauhallisella paikalla jos saat äänet hyvin vaimennettua.mazajns wrote:Sen verran tänään edenny hommat että mahdollisesti emännän tuttavalta saan vuokrattua täydellisen tallin tähän käyttöön. Sijaitsee aivan keskellä ei mitään, lähin naapuri on hallin omistaja ja on itse keikka töissä eikä juurikaan vietä aikaansa siellä. Seuraavaan onkin sitten matkaa varmaan 5km.
mulla on tallin aidan takana 30m päässä koulu ja päiväkoti. lähin naapuri on 50m päässä ja toinen 100m päässä. ei ainakaa vielä oo valituksia tullut vaikka äänet kuuluu aika kauas

Mulla OLI päiväkoti 20 metrin pääs, ihme kun ne muutti muualle
No en mä "virka-aikaan" juuri ajellutkaan.
Mulla oli softana Dynomec B1 jonka päivitin A1 kun rupes vituttamaan kun unohtu kaikki mahdollinen tieto turhan nopeesti ajon jälkeen. Voin kyllä suositella ihan kumpaa vaan, riippuu mitä hakee. Helppo käyttää ja toimii. Mulla on prätkä inertiadyno, inertiaa 12,4kg muistaakseni.
Noista vauhtipyöristä, oon nähnyt jostain majorin siivapyörästä rakennetun mikroauton moottoridynon ja sillä oli ajettu kuulemma paljon. Mulla on klapimylly missä pyörii 2 25 ampeerisen vauhtipyörää ja niitten väliin hitsattuna 2 6" terää, se pyörii traktorin ulosoton vauhtia. Paljon sekin on kolissut mutta hyvin skulaa
Eikös noista Zetoreista tuppaa lentämään kampuran vastapainot eikä vauhtipyörät niinkuin yleensä uutisoidaan?
Mut noista terveyshommista, kyllä se nuorena tuntuu että menee mikä vaan mutta voin kertoa että alkaa tuntumaan jo kolmekymppisenä jos ei jaksa välittää yhtään mistään...
Tuola on pari kuvaa dynosta
http://s13.photobucket.com/albums/a275/ ... ?start=360

Mulla oli softana Dynomec B1 jonka päivitin A1 kun rupes vituttamaan kun unohtu kaikki mahdollinen tieto turhan nopeesti ajon jälkeen. Voin kyllä suositella ihan kumpaa vaan, riippuu mitä hakee. Helppo käyttää ja toimii. Mulla on prätkä inertiadyno, inertiaa 12,4kg muistaakseni.
Noista vauhtipyöristä, oon nähnyt jostain majorin siivapyörästä rakennetun mikroauton moottoridynon ja sillä oli ajettu kuulemma paljon. Mulla on klapimylly missä pyörii 2 25 ampeerisen vauhtipyörää ja niitten väliin hitsattuna 2 6" terää, se pyörii traktorin ulosoton vauhtia. Paljon sekin on kolissut mutta hyvin skulaa

Mut noista terveyshommista, kyllä se nuorena tuntuu että menee mikä vaan mutta voin kertoa että alkaa tuntumaan jo kolmekymppisenä jos ei jaksa välittää yhtään mistään...
Tuola on pari kuvaa dynosta
http://s13.photobucket.com/albums/a275/ ... ?start=360
Re: "koti" tekoinen inertia dyno
poistellaan vanhoja juttuja
Last edited by mazajns on Sat Jul 29, 2017 17:56, edited 1 time in total.
bmw 520i -89 Projekti 2.5 24v tic
Re: "koti" tekoinen inertia dyno
Itte suunnittelin joskus inertiapenkkiä, niin ajattelin siirtää voiman rullasta kuorma-auton kardaanilla erilliseen vauhtipyörään, mikä on teräskotelossa ja vielä valettu betoniin.
Re: "koti" tekoinen inertia dyno
poistellaan vanhoja juttuja
Last edited by mazajns on Sat Jul 29, 2017 17:56, edited 1 time in total.
bmw 520i -89 Projekti 2.5 24v tic
Re: "koti" tekoinen inertia dyno
Siis mekaaninen jarru? Se on todella syvältä perseestä, usko pois. Ei tarvi paljoa jarruttaa kun alkaa paja olla kaikenlaisia mielenkiintoisia hajuja täynnä. Ja voi herran jukeli sitä pölyn määrää.
Re: "koti" tekoinen inertia dyno
poistellaan vanhoja juttuja
Last edited by mazajns on Sat Jul 29, 2017 17:56, edited 1 time in total.
bmw 520i -89 Projekti 2.5 24v tic
Re: "koti" tekoinen inertia dyno
sfd
Last edited by mazajns on Sat Jul 29, 2017 17:55, edited 1 time in total.
bmw 520i -89 Projekti 2.5 24v tic