MS1->MS2 miten muuttui käytännössä?
Moderator: Masi_K
MS1->MS2 miten muuttui käytännössä?
Olen lueskellut tech specsiä MS2:n ominaisuuksista ja hyvältähän se näyttää, mutta mitäpä mieltä käyttäjät olette:
Jos on jo pelaava MS1, niin onko MS2:n ominaisuudet niin paljon paremmat että kannattaa päivittää?
Väitetään, että ajettavuus parempi, tarkemmat säädöt ja niin edelleen, mutta jos ihan rehellisesti mietitte, miten ihan käytännössä? Paraneeko niin paljon että kannattaa päivittää jos ei varsinaisesti uusia ominaisuuksia tarvi?
Homman nimi on siis sellainen että Range käy ja kulkee MS1 (fuel only). Mutta kun tuo sarja on Partcolta, niin tekisi mieli ihan luotettavuussyistä päivittää alkuperäiseen B&G:n 3.0 levyyn. Mietin vain että laittaisiko samalla MS2:n
AJattelin vielä talven aikana värkätä sytkäpuolenkin tuohon mukaan, mutta sekin onnistuu MS1:llä. Kustannuserohan ei ihan hirveä olisi, mutta lisäkustannus on turha jos siitä ei ole mitään iloa.
Jos on jo pelaava MS1, niin onko MS2:n ominaisuudet niin paljon paremmat että kannattaa päivittää?
Väitetään, että ajettavuus parempi, tarkemmat säädöt ja niin edelleen, mutta jos ihan rehellisesti mietitte, miten ihan käytännössä? Paraneeko niin paljon että kannattaa päivittää jos ei varsinaisesti uusia ominaisuuksia tarvi?
Homman nimi on siis sellainen että Range käy ja kulkee MS1 (fuel only). Mutta kun tuo sarja on Partcolta, niin tekisi mieli ihan luotettavuussyistä päivittää alkuperäiseen B&G:n 3.0 levyyn. Mietin vain että laittaisiko samalla MS2:n
AJattelin vielä talven aikana värkätä sytkäpuolenkin tuohon mukaan, mutta sekin onnistuu MS1:llä. Kustannuserohan ei ihan hirveä olisi, mutta lisäkustannus on turha jos siitä ei ole mitään iloa.
Ehkä järkevin laittaa ms1 v3.0 levyllä ja siihen sytkävermeet. Jos kerta olet opetellut sätämään ms1 niin paljon helpompi ruveta taas säätään mitä ensin opetella uuden prossun kaikki uudet ominaisuudet. Ja jos tuntuu että pitää saada lisää niin ms2 prossun voi laittaa ihan millon vaan ms1 v3.0 versioon.
No jos se toimii nyt MS1:llä omaa makua tyydyttävästi ja kiinnostaa lähinnä ajaa eikä testailla että mitäs kaikkea jännää tällä pystyisikään tekemään, niin ei kannata vaihtaa. Ei siinä mitään mahdotonta eroa tule.
Käytännön hyötyä voisi olla luvassa jos suuttimet on sen verran isot, että tyhjäkäynnin seosten kanssa on ongelmaa. Tai jos koneen luonne on niin hankala, että 12x12 ve-taulukkoa ei meinaa saada järkevästi riittämään. Ja tietenkin jos on tarvetta jollekin vain MS2:sta löytyvälle ominaisuudelle.
Itse päivitin pyörään prossun tänä vuonna ja ihan olen ollut tyytyväinen. Yksi havaittava ero on koneen parempi toiminta kylmänä, mutta mulla vaihtui samalla koko kone ja kaikki sen ympäriltä, joten tämä ei välttämättä mene MS2:n ansioksi
Miinuspuolena sytkän ajoitus startissa alkoi taas kiukuttelemaan satunnaisesti vaikka MS1:llä se toimi täysin luotettavasti. Onneksi tämäkin näyttäisi korjaantuneen sopivilla asetuksilla.
Käytännön hyötyä voisi olla luvassa jos suuttimet on sen verran isot, että tyhjäkäynnin seosten kanssa on ongelmaa. Tai jos koneen luonne on niin hankala, että 12x12 ve-taulukkoa ei meinaa saada järkevästi riittämään. Ja tietenkin jos on tarvetta jollekin vain MS2:sta löytyvälle ominaisuudelle.
Itse päivitin pyörään prossun tänä vuonna ja ihan olen ollut tyytyväinen. Yksi havaittava ero on koneen parempi toiminta kylmänä, mutta mulla vaihtui samalla koko kone ja kaikki sen ympäriltä, joten tämä ei välttämättä mene MS2:n ansioksi

Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Kiitokset kommenteista!
Säätäminenhän on kivaa, joten siitä plussa MS2:lle...
Tosiaan tyhjäkäyntisäädöt ovat olleet hankalat MS1:llä. Tuntuu ettei oikein rauhoitu millään yhteen pisteeseen, vaan kiertää ja kiertää. Lamdatkin hyppii 14.6-13.5 välillä vaikka kuinka säätää. Voi olla ettei tuo 0.1 ms säätövara oikein piisaa. Tässä voisi olla ihan konkreettinen syy MS2:lle.
Ajossa toki tuntuu että säätövarat periaatteessa riittää, mutta kun lähtee hakemaan economysäätöjä pintakaasulle, niin 16x16 voisi olla tarpeellinen.
Ehkä tässä MS2:een kallistuu.
Säätäminenhän on kivaa, joten siitä plussa MS2:lle...

Tosiaan tyhjäkäyntisäädöt ovat olleet hankalat MS1:llä. Tuntuu ettei oikein rauhoitu millään yhteen pisteeseen, vaan kiertää ja kiertää. Lamdatkin hyppii 14.6-13.5 välillä vaikka kuinka säätää. Voi olla ettei tuo 0.1 ms säätövara oikein piisaa. Tässä voisi olla ihan konkreettinen syy MS2:lle.
Ajossa toki tuntuu että säätövarat periaatteessa riittää, mutta kun lähtee hakemaan economysäätöjä pintakaasulle, niin 16x16 voisi olla tarpeellinen.
Ehkä tässä MS2:een kallistuu.
No jos tuolta tuntuu, niin sitten kannattaa ehdottomasti päivittäärangemies wrote: Säätäminenhän on kivaa, joten siitä plussa MS2:lle...![]()

Tosin tuohon tyhjäkäyntipuoleen voisi halutessaan koittaa ensiavuksi koodin päivittämistä hr-koodiin. Sillä pääsee säätötarkkuudessa jonnekin peruskoodin ja MS2:n puoliväliin.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Kylläpä meinas isolla miehellä tulla itku kun pudotin hires-koodin. Tyhjäkäyntiseokset alko reagoimaan VE-säätöihin ja muutenki kaikki meni kuin elokuvissa. Koodi sisään PWM pois päältä ja auto käyntiin. -> Ongelmat poistu.
Ei oo todellista. Eka remontti ikinä kun mitään seuraavista ei ole tapahtunu:
- Saat kaiken purettua levälleen kunnes sitten huomaat että sinulle tuli väärä varaosa
- Ei just sitä oikeaa työkalua -> l'ähdet kauppaan ja ostat sen halvan -> (pari välivaihetta) -> lähdet uudelleen kauppaan ja ostat sen hyvän
- Saat oikean osan ja sinulla on oikeat työkalut sekä onnistut irroittamaan viallisen komponentin ja huomaat että se onkin ehjä ja että se viereinen hemmetin paljon kalliinpi osa onkin rikki.
Mutta mutta hires meni heittämällä ja jos näin jatkuu, niin Range saa luvan pärjätä MSI:llä. Ehkä yks-puolasen sytkänohjauksen voisin vielä sekaan laittaa talven aikana.
Onko muuten tietoa josko joku häiriönpoistoalgoritmi toimisi paremmin hires-koodilla? Itsellä oli hankalia piikkejä rpm-signaalissa 2500-3500 rpm. Hiresin myötä nuokin ilmeisesti hävisivät, vaikka RC -piiri edelleen sama.

Ei oo todellista. Eka remontti ikinä kun mitään seuraavista ei ole tapahtunu:
- Saat kaiken purettua levälleen kunnes sitten huomaat että sinulle tuli väärä varaosa
- Ei just sitä oikeaa työkalua -> l'ähdet kauppaan ja ostat sen halvan -> (pari välivaihetta) -> lähdet uudelleen kauppaan ja ostat sen hyvän
- Saat oikean osan ja sinulla on oikeat työkalut sekä onnistut irroittamaan viallisen komponentin ja huomaat että se onkin ehjä ja että se viereinen hemmetin paljon kalliinpi osa onkin rikki.
Mutta mutta hires meni heittämällä ja jos näin jatkuu, niin Range saa luvan pärjätä MSI:llä. Ehkä yks-puolasen sytkänohjauksen voisin vielä sekaan laittaa talven aikana.
Onko muuten tietoa josko joku häiriönpoistoalgoritmi toimisi paremmin hires-koodilla? Itsellä oli hankalia piikkejä rpm-signaalissa 2500-3500 rpm. Hiresin myötä nuokin ilmeisesti hävisivät, vaikka RC -piiri edelleen sama.

Re: MS1->MS2 miten muuttui käytännössä?
Saako tuon hi-resin ihan netistä ja itse luettua tuohon megaan vai vaatiiko se jotain erikoista?
Jep, sen kun latailee ja päivittää.jezze rs wrote:Saako tuon hi-resin ihan netistä ja itse luettua tuohon megaan vai vaatiiko se jotain erikoista?
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/Dow ... hr_11d.zip
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
en tiedä, eikä kiinnosta... (kun kerran hi-res 10d2 toimii mulla ihan tyydyttävästi) että mitä ovat muuttaneet tuossa hi-res 11d koodissa, kun en saa siihen edes perusasetuksia laitettua
herjaa jotain käsittämätöintä ja jäi sitten into sen kanssa tapella jo tuossa alkutalvesta...
jokatapauksessa se ei enää mene samoilla "asetuksilla" kuin muut koodit, enkä uskalla alkaa itse megatunen asetuksia muutella,kun kuitenkin 25 eri auton säädöt koneella... tai ainakin pitää tehdä ensin tuolla miniläppärilla pelkät kokeilut
voi tulla muuten asiakaspalautetta, jos hukkaan kaikkien muiden autojen (kavereiden) säädöt 

jokatapauksessa se ei enää mene samoilla "asetuksilla" kuin muut koodit, enkä uskalla alkaa itse megatunen asetuksia muutella,kun kuitenkin 25 eri auton säädöt koneella... tai ainakin pitää tehdä ensin tuolla miniläppärilla pelkät kokeilut

ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin 

-
- Megajumala
Miten olis varmuuskopiointi 

on niitäkin olemassa (ja on muistitikulla säädöt erikseen jne.), mutta varma on aina varmaaJaniM wrote:Miten olis varmuuskopiointi

Jep, tuossa hr11d:n .ini-tiedostossa on ilmeisesti jotain erikoista. Itse en ole tuota versiota oikeasti käyttänyt, mutta tuossa vähän aikaa sitten kokeilin testitarkoituksiin. Megatune herjasi isosta läjästä virheitä .ini:ssä eikä sitten luonnollisestikaan toiminut oikein. Tunerstudio sen sijaan näytti toimivan ongelmitta. En sitten jaksanut selvitellä ongelmaa sen pidemmälle kun ei ollut akuuttia tarvetta. Mutta jos joku on saanut Megatunen toimimaan ko. koodin kanssa, niin olisi kiva kuulla miten, noin vastaisuuden varalle.Höylä wrote:en tiedä, eikä kiinnosta... (kun kerran hi-res 10d2 toimii mulla ihan tyydyttävästi) että mitä ovat muuttaneet tuossa hi-res 11d koodissa, kun en saa siihen edes perusasetuksia laitettuaherjaa jotain käsittämätöintä ja jäi sitten into sen kanssa tapella jo tuossa alkutalvesta...
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
mukava tietää, että kyse ei ollutkaan siitä mun normaalista huonosta tuurista, vaan muillakin tekee samaa...

Ini filessä oli jokin bugi ja sitä piti käsin puukottaa. Ei muistaakseni ollut mikään ihmeellinen juttu vaan selvisi ihan audit.logia lukemalla ja iniä tsekkaamalla.