MS1->MS2 miten muuttui käytännössä?

Megasquirt II spesifiset jutut

Moderator: Masi_K

Post Reply
rangemies
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Tue Dec 29, 2009 22:45

MS1->MS2 miten muuttui käytännössä?

Post by rangemies »

Olen lueskellut tech specsiä MS2:n ominaisuuksista ja hyvältähän se näyttää, mutta mitäpä mieltä käyttäjät olette:

Jos on jo pelaava MS1, niin onko MS2:n ominaisuudet niin paljon paremmat että kannattaa päivittää?

Väitetään, että ajettavuus parempi, tarkemmat säädöt ja niin edelleen, mutta jos ihan rehellisesti mietitte, miten ihan käytännössä? Paraneeko niin paljon että kannattaa päivittää jos ei varsinaisesti uusia ominaisuuksia tarvi?

Homman nimi on siis sellainen että Range käy ja kulkee MS1 (fuel only). Mutta kun tuo sarja on Partcolta, niin tekisi mieli ihan luotettavuussyistä päivittää alkuperäiseen B&G:n 3.0 levyyn. Mietin vain että laittaisiko samalla MS2:n

AJattelin vielä talven aikana värkätä sytkäpuolenkin tuohon mukaan, mutta sekin onnistuu MS1:llä. Kustannuserohan ei ihan hirveä olisi, mutta lisäkustannus on turha jos siitä ei ole mitään iloa.
jokuuu
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Sun Jun 22, 2008 11:12
Location: iisalmi/pyhäntä

Post by jokuuu »

Ehkä järkevin laittaa ms1 v3.0 levyllä ja siihen sytkävermeet. Jos kerta olet opetellut sätämään ms1 niin paljon helpompi ruveta taas säätään mitä ensin opetella uuden prossun kaikki uudet ominaisuudet. Ja jos tuntuu että pitää saada lisää niin ms2 prossun voi laittaa ihan millon vaan ms1 v3.0 versioon.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

No jos se toimii nyt MS1:llä omaa makua tyydyttävästi ja kiinnostaa lähinnä ajaa eikä testailla että mitäs kaikkea jännää tällä pystyisikään tekemään, niin ei kannata vaihtaa. Ei siinä mitään mahdotonta eroa tule.

Käytännön hyötyä voisi olla luvassa jos suuttimet on sen verran isot, että tyhjäkäynnin seosten kanssa on ongelmaa. Tai jos koneen luonne on niin hankala, että 12x12 ve-taulukkoa ei meinaa saada järkevästi riittämään. Ja tietenkin jos on tarvetta jollekin vain MS2:sta löytyvälle ominaisuudelle.

Itse päivitin pyörään prossun tänä vuonna ja ihan olen ollut tyytyväinen. Yksi havaittava ero on koneen parempi toiminta kylmänä, mutta mulla vaihtui samalla koko kone ja kaikki sen ympäriltä, joten tämä ei välttämättä mene MS2:n ansioksi ;) Miinuspuolena sytkän ajoitus startissa alkoi taas kiukuttelemaan satunnaisesti vaikka MS1:llä se toimi täysin luotettavasti. Onneksi tämäkin näyttäisi korjaantuneen sopivilla asetuksilla.
Arttu
GSX1100 -85
rangemies
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Tue Dec 29, 2009 22:45

Post by rangemies »

Kiitokset kommenteista!

Säätäminenhän on kivaa, joten siitä plussa MS2:lle... :)

Tosiaan tyhjäkäyntisäädöt ovat olleet hankalat MS1:llä. Tuntuu ettei oikein rauhoitu millään yhteen pisteeseen, vaan kiertää ja kiertää. Lamdatkin hyppii 14.6-13.5 välillä vaikka kuinka säätää. Voi olla ettei tuo 0.1 ms säätövara oikein piisaa. Tässä voisi olla ihan konkreettinen syy MS2:lle.

Ajossa toki tuntuu että säätövarat periaatteessa riittää, mutta kun lähtee hakemaan economysäätöjä pintakaasulle, niin 16x16 voisi olla tarpeellinen.

Ehkä tässä MS2:een kallistuu.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

rangemies wrote: Säätäminenhän on kivaa, joten siitä plussa MS2:lle... :)
No jos tuolta tuntuu, niin sitten kannattaa ehdottomasti päivittää :)

Tosin tuohon tyhjäkäyntipuoleen voisi halutessaan koittaa ensiavuksi koodin päivittämistä hr-koodiin. Sillä pääsee säätötarkkuudessa jonnekin peruskoodin ja MS2:n puoliväliin.
Arttu
GSX1100 -85
rangemies
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Tue Dec 29, 2009 22:45

Post by rangemies »

ArttuH wrote: Tosin tuohon tyhjäkäyntipuoleen voisi halutessaan koittaa ensiavuksi koodin päivittämistä hr-koodiin. Sillä pääsee säätötarkkuudessa jonnekin peruskoodin ja MS2:n puoliväliin.
Tuopa onkin hyvä vinkki. Pitääpä kokeilla ihan kokeilun vuoksi.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

mulla ainakin kävi niin, että kun tuon hi-res koodin otin käyttöön, niin siinä samassa lähti myös halut päivittää ms2 prossuunki :D

ms1 yksinkertaisuus säädöissä ja melkein ms2 tarkkuus ruiskutuksessa :wink:
rangemies
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Tue Dec 29, 2009 22:45

Post by rangemies »

Kylläpä meinas isolla miehellä tulla itku kun pudotin hires-koodin. Tyhjäkäyntiseokset alko reagoimaan VE-säätöihin ja muutenki kaikki meni kuin elokuvissa. Koodi sisään PWM pois päältä ja auto käyntiin. -> Ongelmat poistu.

Ei oo todellista. Eka remontti ikinä kun mitään seuraavista ei ole tapahtunu:

- Saat kaiken purettua levälleen kunnes sitten huomaat että sinulle tuli väärä varaosa
- Ei just sitä oikeaa työkalua -> l'ähdet kauppaan ja ostat sen halvan -> (pari välivaihetta) -> lähdet uudelleen kauppaan ja ostat sen hyvän
- Saat oikean osan ja sinulla on oikeat työkalut sekä onnistut irroittamaan viallisen komponentin ja huomaat että se onkin ehjä ja että se viereinen hemmetin paljon kalliinpi osa onkin rikki.

Mutta mutta hires meni heittämällä ja jos näin jatkuu, niin Range saa luvan pärjätä MSI:llä. Ehkä yks-puolasen sytkänohjauksen voisin vielä sekaan laittaa talven aikana.

Onko muuten tietoa josko joku häiriönpoistoalgoritmi toimisi paremmin hires-koodilla? Itsellä oli hankalia piikkejä rpm-signaalissa 2500-3500 rpm. Hiresin myötä nuokin ilmeisesti hävisivät, vaikka RC -piiri edelleen sama.
:D
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

eikös muuten ole ihan korvin kuultava ero käynnissä tuon hi-res ja normaalin MS1 koodin välillä :wink:

hi-res koodi tuo juuri sopivasti lisää säätötarkkuutta, jos ei aivan älyttömän suurilla suuttimilla pelata...
rangemies
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Tue Dec 29, 2009 22:45

Post by rangemies »

On kyllä selkeä ero ja sen tosiaan kuulee :wink:

Nyt vielä hienosäätöä karttaan, jotta tyhjäkäynti rauhoittuu oikeaan paikkaan kaikissa olosuhteissa ja siinäpä se!
jezze rs
Megasquirt aloittelija
Posts: 2
Joined: Mon Feb 07, 2011 10:05

Re: MS1->MS2 miten muuttui käytännössä?

Post by jezze rs »

Saako tuon hi-resin ihan netistä ja itse luettua tuohon megaan vai vaatiiko se jotain erikoista?
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: MS1->MS2 miten muuttui käytännössä?

Post by ArttuH »

jezze rs wrote:Saako tuon hi-resin ihan netistä ja itse luettua tuohon megaan vai vaatiiko se jotain erikoista?
Jep, sen kun latailee ja päivittää.
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/Dow ... hr_11d.zip
Arttu
GSX1100 -85
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: MS1->MS2 miten muuttui käytännössä?

Post by Höylä »

en tiedä, eikä kiinnosta... (kun kerran hi-res 10d2 toimii mulla ihan tyydyttävästi) että mitä ovat muuttaneet tuossa hi-res 11d koodissa, kun en saa siihen edes perusasetuksia laitettua :oops: herjaa jotain käsittämätöintä ja jäi sitten into sen kanssa tapella jo tuossa alkutalvesta...

jokatapauksessa se ei enää mene samoilla "asetuksilla" kuin muut koodit, enkä uskalla alkaa itse megatunen asetuksia muutella,kun kuitenkin 25 eri auton säädöt koneella... tai ainakin pitää tehdä ensin tuolla miniläppärilla pelkät kokeilut :idea: voi tulla muuten asiakaspalautetta, jos hukkaan kaikkien muiden autojen (kavereiden) säädöt :P
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: MS1->MS2 miten muuttui käytännössä?

Post by JaniM »

Miten olis varmuuskopiointi :shock:
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: MS1->MS2 miten muuttui käytännössä?

Post by Höylä »

JaniM wrote:Miten olis varmuuskopiointi :shock:
on niitäkin olemassa (ja on muistitikulla säädöt erikseen jne.), mutta varma on aina varmaa :wink: tiedä vaikka tilttais koko kone lopullisesti tai mega polttais itsensä, kun tämä tietotekniikka on välillä niin /C:stä...
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: MS1->MS2 miten muuttui käytännössä?

Post by ArttuH »

Höylä wrote:en tiedä, eikä kiinnosta... (kun kerran hi-res 10d2 toimii mulla ihan tyydyttävästi) että mitä ovat muuttaneet tuossa hi-res 11d koodissa, kun en saa siihen edes perusasetuksia laitettua :oops: herjaa jotain käsittämätöintä ja jäi sitten into sen kanssa tapella jo tuossa alkutalvesta...
Jep, tuossa hr11d:n .ini-tiedostossa on ilmeisesti jotain erikoista. Itse en ole tuota versiota oikeasti käyttänyt, mutta tuossa vähän aikaa sitten kokeilin testitarkoituksiin. Megatune herjasi isosta läjästä virheitä .ini:ssä eikä sitten luonnollisestikaan toiminut oikein. Tunerstudio sen sijaan näytti toimivan ongelmitta. En sitten jaksanut selvitellä ongelmaa sen pidemmälle kun ei ollut akuuttia tarvetta. Mutta jos joku on saanut Megatunen toimimaan ko. koodin kanssa, niin olisi kiva kuulla miten, noin vastaisuuden varalle.
Arttu
GSX1100 -85
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: MS1->MS2 miten muuttui käytännössä?

Post by Höylä »

mukava tietää, että kyse ei ollutkaan siitä mun normaalista huonosta tuurista, vaan muillakin tekee samaa...
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: MS1->MS2 miten muuttui käytännössä?

Post by teg »

Ini filessä oli jokin bugi ja sitä piti käsin puukottaa. Ei muistaakseni ollut mikään ihmeellinen juttu vaan selvisi ihan audit.logia lukemalla ja iniä tsekkaamalla.
Post Reply