Ongelmia megan kanssa (partco)

Keskustelu piirilevyistä, niiden ominaisuuksista, kokoamisesta ja testaamisesta.

Moderator: Masi_K

Post Reply
vetu
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Wed Jul 07, 2010 16:46

Ongelmia megan kanssa (partco)

Post by vetu »

Moro, eli sain levyn ja stimun kunnolla kasaan nyt. Kuuluukohan tuon warmup-ledin vilkkua suuttimen ledin tahdissa?

Toinen ongelma on megatunea avatessa errormessage:

-Controller code version does not match signature in megasquirt-I.ini.

(see audit.log for where the above file was found.)

Expected "0x14" (found in ini file)
Received "" (from controller)

jne...

Megamanuaali tai hakutoimintokaan ei tuntien selailulla tuntunut auttavan, vaikka olen varma ettei vika ole iso :?
JariN
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Sun Mar 21, 2010 22:22
Location: Tampere/Kokkola

Post by JariN »

Eihän megan ja tietokoneen välillä ole parin euron kiinasta hankittua USB - sarjaporttiadapteria....?
Megan sekava toiminta viittaa usein siihen, että koodi on korruptoitunut.
Siinä tapauksessa joudut lataamaan koodin uudestaan prossulle.
vetu
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Wed Jul 07, 2010 16:46

Post by vetu »

Mega kytketty koneen orkkis sarjaporttiin.

Mitenkähän tuon koodin uudelleenasennus tapahtuu? Jotenkin toi softapuoli tökkii mulla, en tajua yhtään mitään :? Oppiminen nopeutuisi jos saisi perusasiat toimimaan.

Huomasin muuten myös että megatune-ohjelmalla en oikeastaan pysty tekemään mitään lankulle, sanoo vaan että could not connect to controller jos koittaa tehdä muutoksia asetuksiin...

Sitten vielä semmonen jännä huomio että megatunessa näkyvä duty cycle-arvo on kokoajan tapissa. Mitä tämä arvo kertoo? :o
JariN
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Sun Mar 21, 2010 22:22
Location: Tampere/Kokkola

Post by JariN »

Kyllä nuo kaikki oireet viittais kovasti siihen, että koodi on jostain syystä mennyt sekaisin.
Ohjeet koodin lataamiseen löydät megamanuaalista.

Duty cycle -arvo kuvaa suuttimien käyttöastetta. Eli toisin sanottuna suuttimien hetkellisen aukioloajan suhdetta käytettävissä olevaan aikaan.
Jostain lähteestä (megamanuaalista) olet varmaan jo lukenut, että tämä arvo ei saisi olla yli 80%.
vetu
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Wed Jul 07, 2010 16:46

Post by vetu »

Jaa-a, ei löydy ainakaan tosta suomenkielisestä megamanuaalista sanaaakaan uuden koodin lataamisesta, tai sitten olen ihan onneton etsimään :shock:

Voisiko joku kertoa, millä ohjelmalla sen koodin saa asennettua? Ja mikä koodi sinne pitää laittaa, vai onko sillä väliä?

Englanninkielisillä sivuilla oli jotain asiaa näistä, mutta meni vähän ohi...
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

vetu wrote:Jaa-a, ei löydy ainakaan tosta suomenkielisestä megamanuaalista sanaaakaan uuden koodin lataamisesta, tai sitten olen ihan onneton etsimään :shock:

Voisiko joku kertoa, millä ohjelmalla sen koodin saa asennettua? Ja mikä koodi sinne pitää laittaa, vai onko sillä väliä?

Englanninkielisillä sivuilla oli jotain asiaa näistä, mutta meni vähän ohi...
koodin asennusohjelma on siellä samassa kansiossa, kuin itse koodikin...
vetu
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Wed Jul 07, 2010 16:46

Post by vetu »

Mjahas (taas), sain megatunen toimimaan paremmin kun asensin sen tuolta diyautotunen sivuilta.. Totesin että versiovika poistui ja d18 jonka piti olla warmup-ledi olikin joku irq-trigger. Siitä johtui että vilkkui muiden ledien tahdissa.

Pystyykö tuohon duty cycle-arvoon vaikuttamaan jotenkin? Stimulaattorilla vielä leikin..
JariN
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Sun Mar 21, 2010 22:22
Location: Tampere/Kokkola

Post by JariN »

Tuolta löytyy ohjeita koodin lataamiseen:

http://www.bgsoflex.com/megasquirtembdown.html

Jos tietokoneeltasi löytyy tuo linkissä mainittu hyperterminal -ohjelma, niin pitäis olla helppo juttu. Eikä se paljoo vaikeempaa oo ladata koodia tuolla OCConsole -ohjelmalla, kunhan vaan laittaa asetukset kuntoon noiden ohjeiden mukaisesti.

Duty Cycle -arvon pitäis muuttua, kun pyörittelet stimulaattorin kierroslukupotikkaa.
Jos mitään ei tapahdu, koita ihan ensimmäisenä ladata se koodi uudestaan.
vetu
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Wed Jul 07, 2010 16:46

Post by vetu »

Joo kyllä se duty cycle-arvo siis muuttuu, mutta se on 1,5krpm kohdalla jo 55% ja 3krpm kohdalla 120%.. 5krpm se onkin jo 200%.

Ei taida olla ihan normaaleja arvoja? johtuisko asetuksista, vai pitääkö ladata se koodi uusiksi? Muuten tuntuisi toimivan ihan oikein...
JariN
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Sun Mar 21, 2010 22:22
Location: Tampere/Kokkola

Post by JariN »

Kyllä se taitaa sitten olla ihan vaan asetuksista kiinni.
Koitappa laittaa Engine Constants -asetukset vaikka suunnilleen sellaiseen muotoon, kuin ne olisivat moottorissa, johon aiot megan asentaa.
Tee vielä jonkinlainen raakakartta sillä Generate table -työkalulla, joka löytyy: Basic Settings -> Fuel VE Table 1 -> Tools -> VE Specific -> Generate Table
vetu
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Wed Jul 07, 2010 16:46

Post by vetu »

Jep, nyt sain asetukset kohdilleen, isot kiitokset kaikille auttaneille!
täytyy mennä kyselemään tyhmiä tuonne sytkäpuolelle nyt :roll:
Post Reply