Megatune 2.25 p3 024s13 koodilla

Keskustelu Megasquirtin firmwaresta ja muista Megasquirtiin liittyvistä ohjelmistoista

Moderator: Masi_K

Post Reply
Jusa20
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Mon May 10, 2010 8:24
Location: Orimattila

Megatune 2.25 p3 024s13 koodilla

Post by Jusa20 »

Asentelin tuon megatunen uusimman version 2.25 p3 koneelle ja silloin asetuksista löytyi wheel decoder routine kohta (basic settings->jne..) sitten kun configuratorilla aktivoin tuon 024.s koodin niin tuota asetusta en löydä enää mistään.

Eli miten saan nyt muutettua tuon wheel decoder routine asetuksen kun tuota ei löydy mistään valikosta?

Auton koneessa on vain sellainen ongelma että kun rpm tulee 2000 niin boksi hävittää/heittelee rpm tietoa minne sattuu ja alkaa kauhea pauke eikä kone kierrä enempää vaikka mitä yrittäis.
tty
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 138
Joined: Fri Mar 25, 2005 21:37
Location: Kurikka

Post by tty »

Jos aktivointi ok, niin tuolla pitäisi olla:

Image
Jusa20
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Mon May 10, 2010 8:24
Location: Orimattila

Post by Jusa20 »

Juu asetus löytyi, mutta mitään vaikutusta ei käyntiin ollut. Onko kellään ideaa mikä voisi olla vikana?
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Millainen triggeröinti sinulla on? Mikä anturi ja millaisesta materiaalista triggeripyörä on tehty (halkaisija, paksuus, hampaan korkeus ja pituus sekä hampaiden etäisyys toisestaan)?
Jusa20
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Mon May 10, 2010 8:24
Location: Orimattila

Post by Jusa20 »

Triggeripyörä on 12-1, joka on valmistettu ihan ruostuvasta raudasta.
Mitat:
-Halkaisija: 135mm
-Paksuus: 8mm
-Hampaan korkeus: 8mm
-Hampaan pituus: 9mm
-Hampaiden väli: 26mm

Anturina toimii honeywellin 1gt101dc hall anturi
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

No ainakaan triggeripyörässä ei pitäis olla vikaa. Eipä sitten voi muuta kuin kokeilla toisella hallilla, parantaa maadoituksia ja kaapelointeja..
Jusa20
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Mon May 10, 2010 8:24
Location: Orimattila

Post by Jusa20 »

Triggeripyörän vieressä on heti tuo kampiakselin hihnapyörä, jonka halkaisija on 2-4mm suurempi kun triggeripyörän hampaiden pohjasta mitattu halkaisija. Voiko tuo vaikuttaa asiaan mitenkään.

Vielä kuva selventämään asiaa:
http://www.aijaa.com/v.php?i=6597446.jpg
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Mitenkäs Megassa tehdyt muutokset oikein hallille?
Jusa20
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Mon May 10, 2010 8:24
Location: Orimattila

Post by Jusa20 »

Itse en ole boksia kasannut vaan täältä foorumilta j.kangas joten en tiedä mitä muutoksia on tehty, mutta uskoisin että niissä ei ole vika kun tuo j.kangas on kumminkin muutaman boksin kasannut ennen tuota minun boksia.

Täytyy oskiloskoopilla kattoa minkälaista käyrää heittää ja kokeilla vielä toisella anturilla jos vika onkin siinä, sen jälkeen onkin ideat ihan loppu :?
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

No sitten.
Konkkien arvoja vois kokeilla vaihtaa opton kyljessä ja kokeilla muuttuuko.
Tekeekö stimulla saman, jos löytyy.
Jusa20
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Mon May 10, 2010 8:24
Location: Orimattila

Post by Jusa20 »

Stimua ei löydy, mutta huomenna olisi tarkoitus katsoa oskiloskoopilla mitä näyttää ja jos saan kaverilta toisen hallin lainaan niin kokeilla onko vika siinä. Jos noista ei selviä mitään niin voisi ruveta boksia aukomaan.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Kuva oli vähän epäselvä, mutta muistaakseni tuolla honeywellillä on määritelty myöskin suunta miten päin sen täytyy olla suhteessa triggeriin.
Jusa20
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Mon May 10, 2010 8:24
Location: Orimattila

Post by Jusa20 »

Vika löytyi! Ei ollu anturissa eikä pyörässä. Auttoi kun muutti asetuksista simultaneous->alternating eli kone vain hukkui ei pystyny polttaa pensaa ku suuttimet "hieman" isot (960cc/min 2.0l nelisylinterisessä koneessa)
Jusa20
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Mon May 10, 2010 8:24
Location: Orimattila

Post by Jusa20 »

Nytte kone kiertää ihan suht nätisti kun ei ole rasituksessa, mutta rasituksessa 2500rpm kohdalla kierroslukutieto hyppää aina minne sattuu (sitte ku kierrokset 3000rpm-> niin ihan nätisti) ja kone ei kierrä 6000rpm enempää vaikka rajotin vasta 7000rpm rupee vaa paukkumaan eikä enempää kierrä vaikka kuinka polkis..

Kuinka ronkeli tuo hall anturi on siitä ettei triggerissä ole heittoa? Itsellä n. 1mm verran, voisko se tehä ton?

Mites kun mulla megatune näyttää tältä http://www.aijaa.com/v.php?i=6657392.jpg ja ainaki mitä tuossa tty:n kuvissa hänellä mega näytti tältä http://www.aijaa.com/v.php?i=6657391.jpg Itellä mega näyttää samalta kun tty:llä siihe asti ku aktivoin configuratorilla ton 24.s koodin ja tuossa meitillä ei löydy tacho output pin, wheel decouder routinea eikä monta muutakaan asiaa mitä haluaisin nähä eli miten saan tuon megan pysymään samanlaisena kuin tty:llä vaikka vaihan koodin asetuksista tuoksi 24.s?
Jusa20
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Mon May 10, 2010 8:24
Location: Orimattila

Re: Megatune 2.25 p3 024s13 koodilla

Post by Jusa20 »

Olen saanut nyt koneen toimimaan suht koht hyvin. Koodin vaihdoin ja nykyään se on 029y4

Nyt kun ajelee niin tulee kierroslukupiikkejä etenkin suuremmassa rasituksessa. Triggeripyörässä on 0.8mm heitto ja anturina toimii vieläkin tuo ylhäällä mainittu. Voiko tuo triggerin heitto aiheuttaa nuo piitkit kierroslukutiedossa? Entä jos bensanpaineissa on heittoa 0.2-0.5 baaria? Voiko se aiheuttaa noita piikkejä?

Dataloggia en ole tuolla megalla ottanut vaan lambdan mukana tuleella ohjelmalla.
Tässä ohjelmassa ei saa kuin kaksi tietoa kerrallaan näkyviin joten tuossa on samasta tilanteesta kolme kuvaa:

AFR/RPM:
http://aijaa.com/v.php?i=001288260959.jpg
AFR/MAP:
http://aijaa.com/v.php?i=001908260960.jpg
RPM/MAP:
http://aijaa.com/v.php?i=009518260961.jpg
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: Megatune 2.25 p3 024s13 koodilla

Post by teg »

Vaihda tulpanjohdot ja/tai pienennä tulpan kärkiväliä.
Jusa20
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Mon May 10, 2010 8:24
Location: Orimattila

Re: Megatune 2.25 p3 024s13 koodilla

Post by Jusa20 »

Täytyypä kokeilla noita. Onko mitään tiettyjä tulpanjohtoja jotka olisivat erityisen hyviä? Täytyy tietysti samalla keksiä jotain kun rupesi kytkin luistamaan taas vaihteeksi.. :roll:
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: Megatune 2.25 p3 024s13 koodilla

Post by teg »

Jaa'a.. mikähän nyt sitten olisi hyvä.. ainakin kupariset antavat mukavasti häiriöitä, varsinkin jos ei ole R tulppia.
Jusa20
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Mon May 10, 2010 8:24
Location: Orimattila

Re: Megatune 2.25 p3 024s13 koodilla

Post by Jusa20 »

Vaikuttaako hallin asento sen toimintaan? Itellä on tuon kuvan mukaisesti. Onko vaikutusta jos käännän anturia 90 astetta jotta tulisi triggeri pyörän suuntaisesti?

Aluksi tuo koko "kiekko" jossa halli on kiinni oli metallia ei oikein toiminut sillä. Porattiin reikä suuremmaksi ja liimattiin muovi kiekko päälle, mihin anturi tuli kiinni. Voiko halli vieläkin ottaa häiriötä tuosta metalli telineestä? Kuvassa näkyykin mistä kohti metalli alkaa eli etäisyyttä anturiin on 8-10m vaikea paikka mitata.

http://www.aijaa.com/v.php?i=005158268302.jpg
Post Reply