Voiko MS3:n asetuksia muuttaa läppärillä lennossa kun moottori on samalla käytössä? Ja voiko läppärillä esim. tehdä "vakionopeudensäätimen" että boxin arvoja ei ohjaisikaan kaasupoljin vaan läppäri joka kertoisi paljonko kaasua poljetaan ko. hetkellä?
Mikäli ette tiedä vastausta niin tietäisittekö mistä tämän asian voisi varmistaa? Mistä saisi tietoon, onko edellä mainittua systeemiä mahdollista saada toimimaan millään "vippaskonstilla"?
Kiitosia vastauksista!
MS3 Suoraohjaus Läppäriltä
Moderator: Masi_K
En ymmärrä. Miksi kone ei käännä automaattisesti kaasuläppää? Et kuitenkaan tarkoittanut, että tietokone simuloisi TPS:n arvoa Megalle? Niinhän se ei toimi jos ei samaan aikaan avaa kaasuläppää..
ATdriveboard MS3 / M&W Pro 12 / 4 x CBR COP / 4 x 630cc Deka bensa / 4 x 63ml + 1 x 42ml vesi/metanoli / TD05HR-16G-10,5
Ilmeisesti kysyjällä on käsitys, että megassa kaasuläppää ohjataan sähköisesti.
Ei ohjata, mutta tietokoneella voit ohjata sähkömoottoria, joka kääntää kaasuläppää. Kaasuläpän ohjauksen tarvitset kuitenkin joka tapauksessa. Sähköllä kääntyviä kaasuläppiä saa ostaa kaupasta ja niissä on sisäänrakennettuna myös asentoanturi. Anturin signaalin voi jakaa megan kanssa, koska tietokoneellakin läppää käänneltäessä tarvitset siihen takaisinkytkennän. Mega hoitaa silloin polttoaineensyötön ja sytytysennakon, mihin se on suunniteltukin.
Ei ohjata, mutta tietokoneella voit ohjata sähkömoottoria, joka kääntää kaasuläppää. Kaasuläpän ohjauksen tarvitset kuitenkin joka tapauksessa. Sähköllä kääntyviä kaasuläppiä saa ostaa kaupasta ja niissä on sisäänrakennettuna myös asentoanturi. Anturin signaalin voi jakaa megan kanssa, koska tietokoneellakin läppää käänneltäessä tarvitset siihen takaisinkytkennän. Mega hoitaa silloin polttoaineensyötön ja sytytysennakon, mihin se on suunniteltukin.
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Muistaakseni herrat B&G joskus ilmoittivat että vakionopeudensäätöä ei tule ikinä Megaan. Ilmeisesti pelottaa jenkkilän oikeudenkäynnit jos jotain sattuisi.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
Vakionopeudensäätimestä:
Jos haluaa PC:llä ohjata, niin PC:hen kiinni esim. sarjaportin tai USB:n taakse mikrokontrolleri, joka käskyttää servo- tms sähkömoottoria mikä kääntää kaasuläppää ja lukee TPS-tietoa (joka on siis jaettu megan kanssa).
Esim tästä kätevältä vaikuttava valmis USB-mikrokontrolleriboardi, ei omakohtaisia kokemuksia tuosta levystä mutta voisi soveltua:
http://www.pjrc.com/teensy/
Vaatii tietenkin, että teet tarvittavat kytkennät ja ohjelmiston myös mikrokontrolleriin (kielenä esim. AVR C tai arduino), ja tietenkin mikrokontrolleri-rajapinnan PC:n puolelle. AVR:llä varmasti onnistuu ihan nätisti tuo jos C-koodi taittuu mikrokontrollerille.
Riippuen mitä ja millä tavalla meinaat ohjata niin läppäriä ei välttämättä edes tarvi, 32KB flash-tilaankin mahtuu jo tosi paljon yksinkertaista logiikkaa. Ja I/O pinnejä riittää hyvin esim. näppäimistön ja näytön liittämiseen.
Tässä vaiheessa tulee tieten mieleen paljon maksaisi valmis vakionopeudensäädin-laite, jos se on ainoa ominaisuus mitä kaivataan
Pystyn tarvittaessa jonkin verran auttamaan AVR-ohjelmoinnin kanssa, kokemusta on muutaman projektin verran avr-gcc ohjelmoinnista.
Jos haluaa PC:llä ohjata, niin PC:hen kiinni esim. sarjaportin tai USB:n taakse mikrokontrolleri, joka käskyttää servo- tms sähkömoottoria mikä kääntää kaasuläppää ja lukee TPS-tietoa (joka on siis jaettu megan kanssa).
Esim tästä kätevältä vaikuttava valmis USB-mikrokontrolleriboardi, ei omakohtaisia kokemuksia tuosta levystä mutta voisi soveltua:
http://www.pjrc.com/teensy/
Vaatii tietenkin, että teet tarvittavat kytkennät ja ohjelmiston myös mikrokontrolleriin (kielenä esim. AVR C tai arduino), ja tietenkin mikrokontrolleri-rajapinnan PC:n puolelle. AVR:llä varmasti onnistuu ihan nätisti tuo jos C-koodi taittuu mikrokontrollerille.
Riippuen mitä ja millä tavalla meinaat ohjata niin läppäriä ei välttämättä edes tarvi, 32KB flash-tilaankin mahtuu jo tosi paljon yksinkertaista logiikkaa. Ja I/O pinnejä riittää hyvin esim. näppäimistön ja näytön liittämiseen.
Tässä vaiheessa tulee tieten mieleen paljon maksaisi valmis vakionopeudensäädin-laite, jos se on ainoa ominaisuus mitä kaivataan

Pystyn tarvittaessa jonkin verran auttamaan AVR-ohjelmoinnin kanssa, kokemusta on muutaman projektin verran avr-gcc ohjelmoinnista.