Hardware Latency (MS2)

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
olafu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 365
Joined: Sat Mar 05, 2005 16:54
Location: Urjala

Hardware Latency (MS2)

Post by olafu »

Huomasin että ajoituslampulla katseltaessa, kiinteällä ennakolla todellinen ennkko myöhäistyy n. 6-7 astetta 7000rpm:llä. Eli merkit on kohdakkain tyhjäkäynnillä, mutta täysillä kierroksilla ennakko onkin 6-7 astetta jäljessä. Hardware Latencyn kun asettaa 100-150µs niin virhe poistuu.
Kysymys kuuluu, onko tuo virhe todellinen vai johtuuko se esim. ajoituslampusta (lamppu on ns. merkkiä siirtävä).
Lamppu on perus halpamallin versio, mutta ei se silti sitä tarkota että se välttämättä pitäs väärin näyttää. Onko muut huomannu olisko lampuissa viiveitä?
jani
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 377
Joined: Mon Feb 28, 2005 15:28
Location: pirkanmaa

Post by jani »

juu kyllä se mahdollista on muutenkin tuo megan sytkäpuoli on mikä on
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Megan sytkäpuolessa ei ole mitään tiedossa olevaa vikaa, mutta tuo myöhästyminen voi aiheutua esimerkiksi anturisignaalin pyöristymisestä.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Jep, Megan puolesta ei pitäisi tuollaista ennakon vaeltelua syntyä. Ainakaan ei ole syntynyt niillä kokoonpanoilla mitä olen testannut, simulaattorilla ja käytännössä.

Eli veikkaisin virheen tulevan joko ajoituslampusta tai sitten anturisignaalista. Jos virhe tulee anturisignaalista, niin voihan sen periaatteessa korjata tuolla hw latency-asetuksella, mutta sitten jää kysymykseksi, että pysyykö virhe aina samana kaikissa tilanteissa.
Arttu
GSX1100 -85
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Post by harrastaja »

Siis, aina on viivettä anturista (tai paremminkin pulssipyörästä) tulpalle.
Ja hyvinkin voi olla tommoinen yli 100us. Puolanohjaimesta ja puolasta johtuvaa viivettä jo vaikkapa 40us.
Kyllä sen joutuu ohjelmallisesti "poistamaan", jos haluaa kierroksillakin lukemien olevan "samassa paikassa".
Onko sillä sitten väliä, jos ne lukemat on kierroksilla hiukan isommat siellä taulukossa?
olafu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 365
Joined: Sat Mar 05, 2005 16:54
Location: Urjala

Post by olafu »

harrastaja wrote:Siis, aina on viivettä anturista (tai paremminkin pulssipyörästä) tulpalle.
Ja hyvinkin voi olla tommoinen yli 100us. Puolanohjaimesta ja puolasta johtuvaa viivettä jo vaikkapa 40us.
Kyllä sen joutuu ohjelmallisesti "poistamaan", jos haluaa kierroksillakin lukemien olevan "samassa paikassa".
Onko sillä sitten väliä, jos ne lukemat on kierroksilla hiukan isommat siellä taulukossa?
No eipä sillä väliä ole.
Post Reply